Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

22 minutes ago, sverreb said:

Du kan ha PTC som eneste varmekilde, men i hovedsak har vi PTC som supplement når varmepumpen ikke kan flytte nok varme, noe som skjer langt raskere når det blir kaldt. 

PTC trenger ikke noe komplisert regulering. En enkel lavfrekvent av-på regulering er nok. Det er nettopp det som er så bra med PTC, de er selvregulerende. Når de når designtemperatur så stiger resistansen (I.e. positiv termisk koeffisient) raskt noe som begrenser strømmen og gjør at de ikke lenger omsetter vesentlig effekt og blir dermed ikke varmere. Dette I motsetning til å bruke f.eks kopper eller aluminiumvindinger hvor du må ha rask regulering målt tett på vindingene for å begrensse strømmen for å unngå at temperaturen stiger for mye. Spesiellt kritisk blir dette i en permanentmagnetmotor siden alt ved 70C kan permanentmagneter begynne å miste koherens (og dermed slutte å være magnetiske permanent)

Ja det gjelder i hovedsak de bilene som leveres med varmepumpe (og ikke er Tesla). Leafen min har slikt system og det funker jo forsåvidt greit men under -10 skyter jo forbruket på klima i taket siden det er så mye mindre effektivt enn varmepumpen. Om Nissan hadde gjort som Tesla å heller fått varmet opp varmepumpen så den funket i alle temperaturer ville man nok sett en del lavere forbruk.  Med bare 24kWt batteri vil alle monner dra godt.

Nissan Leaf sliter forøvrig med både defekt PTC og varmepumpe. Tipper mange kjører rundt med defekt varmepumpe men bilene sier ikke nødvendigvis i fra om dette man har bare konstant høyere forbruk om vintern.

Koster 5500kr for nytt PTC element til en Model 3 uten varmepumpe så ikke så veldig dyr sak, men sikkert litt knot å bytte.

På eldre Tesla med PTC er det ofte driverne til dem som feiler vistnok. De brukte 6 bipolare transistorer som ikke tålte mer enn 5-6 års bruk før de takket for seg grunnet de høye effektene. 

Her ser du forøvrig mekaniker som sier litt om feilende PTC hos Tesla og det nevnes at varmepumpene er mye bedre.
Du burde jo tipset alle disse bilprodusentene om hvordan de lager en helt feilfri PTC varmer til bil om du mener det er så lett. Tipper Tesla er glad for å være kvitt disse greiene.

 

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
31 minutes ago, Complexity said:

På eldre Tesla med PTC er det ofte driverne til dem som feiler vistnok. De brukte 6 bipolare transistorer som ikke tålte mer enn 5-6 års bruk før de takket for seg grunnet de høye effektene.

Det har jo ingenting med PTC å gjøre. Den slags feildesign vil slå ut uansett hva slags last du har feilet å designe riktig til

Lenke til kommentar
16 hours ago, uname -i said:

Her er hva jeg fant på 5 minutter. Sikkert en del jeg ikke har fått med meg.

andorid auto/apple carplay
parkeringssensorer
360 parkeringskamera
regnsensor(vindusvisker som virker)
radar(cruise-kontroll uten fantombremsing)
ordentlig blindsonemonitorering
rear cross traffic alert
seter i noe annet enn hvit eller svart plastikk
fire forskjellige interiørstiler
Harman Kardon audio
radar
girspak
hendel på rattet for blinklys/visker
mulig å skifte mellom enpedalskjøring og blended braking
 

Den har ikke instrument-cluster eller HUD så er uansett uaktuell

Der er da 360 kamera i model 3. Eller Tesla har en egen variant som jeg liker bedre enn 360 kamera

Det er også blindsonemonitorering med rødt lys rett på innsiden av speilet.

cruise Control uten fantombremsing, er du helt sikker på at ex30 har det? For av det jeg leser i grupper rundt omkring så sliter andre produsenter med det også, ikke bare Tesla

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, kremt said:

Mener du motor her, eller reduksjonsgir? Så vidt jeg vet har ikke de fleste elektriske motorer noe olje i seg. Men vannkjølt kan de nok være.

Trodde Tesla sine var oljekjølte jeg? De kjøles med olje innenfra som kjøres igjennom statoren, ikke med kjølesløyfer i kassa rundt.

Derfor Teslaene kan ta ut dobbelt så mye hester som konkurrentene.

 

IMG_1420.jpeg

Endret av bzzlink
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Voldsomt mye krangling fram og tilbake mellom Model 3 og EX30...

Men, men. Hva synes godtfolket om Opel Grandland? 
Synes den var riktig så pen både utvendig og innvendig, akkurat nok fysiske knapper innvendig til det essensielle i motsetning til E-3008, selv om jeg likte interiøret i E-3008 bedre.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (6 timer siden):

Der er da 360 kamera i model 3. Eller Tesla har en egen variant som jeg liker bedre enn 360 kamera

Det er ikke noe 360-kamera. Det er en grafisk representasjon av hva den tror er rundt bilen. Selv om Tesla har kvittet seg med alle andre sensorer så er det ironisk nok ikke tilstrekkelig med kameraer for å få en full oversikt. Man får visstnok kjøpt tredjeparts ekstrautstyr som skal fikse dette, men jeg tror nok de fleste bare vil velge en bil hvor dette er ordentlig fra dag én.

bzzlink skrev (6 timer siden):

Det er også blindsonemonitorering med rødt lys rett på innsiden av speilet.

Ikke på passasjersiden og systemet baserer seg på kamera og ikke nøyaktige ultralydsensorer som forsvant i ett av de utallige sparetiltakene.

 

bzzlink skrev (6 timer siden):

cruise Control uten fantombremsing, er du helt sikker på at ex30 har det? For av det jeg leser i grupper rundt omkring så sliter andre produsenter med det også, ikke bare Tesla

Det er ikke vanlig at andre produsenter sliter med fantombremsing fordi adaptiv cruise control er et løst problem. Tesla-eiere har valget mellom å sitte med foten over gassen for å hurtig kunne trå til om bilen ut av det blå finner på å bråbremse. Eller man dropper å bruke funksjonen. Problemet gikk i taket når Tesla igjen sparte inn på å droppe radar fra bilene.(Den rumenske billigbilen Dacia Duster har radar )

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (32 minutter siden):

Voldsomt mye krangling fram og tilbake mellom Model 3 og EX30...

Men, men. Hva synes godtfolket om Opel Grandland? 
Synes den var riktig så pen både utvendig og innvendig, akkurat nok fysiske knapper innvendig til det essensielle i motsetning til E-3008, selv om jeg likte interiøret i E-3008 bedre.

Opel Grandland (Grainnlainn?) ser svært bra ut utvendig i mine øyne. Har ikke sett bilder av interiøret enda.

Men mangler ennå mye i den tekniske spec'en. At den kan leveres med max XXX stort batteri, som vil gjøre at den vil kunne få X i WLTP-rekkevidde, er altfor ullent. Avventer derfor en mer utfyllende spec.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Hanhijnn said:

Opel Grandland (Grainnlainn?) ser svært bra ut utvendig i mine øyne. Har ikke sett bilder av interiøret enda.

Men mangler ennå mye i den tekniske spec'en. At den kan leveres med max XXX stort batteri, som vil gjøre at den vil kunne få X i WLTP-rekkevidde, er altfor ullent. Avventer derfor en mer utfyllende spec.

Bygget på STLA-Medium (samme som E-3008 og kommende E-5008), så enkelte bilsider tar utgangspunkt i E-3008 for en ish-rekkevidde "beregning", mener å huske ca 470km for 74kwh batteri FWD og litt over 600 km med det store batteriet.

Bilde fra AutoTrader som er britisk, derav Vauxhall logo.

image.thumb.png.63512f83a6c578fbfdeb397ddc4bf0f0.png

Endret av Fantomtegningen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Hanhijnn said:

Opel Grandland (Grainnlainn?) ser svært bra ut utvendig i mine øyne. Har ikke sett bilder av interiøret enda.

Men mangler ennå mye i den tekniske spec'en. At den kan leveres med max XXX stort batteri, som vil gjøre at den vil kunne få X i WLTP-rekkevidde, er altfor ullent. Avventer derfor en mer utfyllende spec.

Er bare å se på e-3008, teknisk ganske likt. Personlig syns jeg Opel overpriser elbilene sine, interiør messig er de litt under Peugeot men samme pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (17 minutter siden):

Bygget på STLA-Medium (samme som E-3008 og kommende E-5008), så enkelte bilsider tar utgangspunkt i E-3008 for en ish-rekkevidde "beregning", mener å huske ca 470km for 74kwh batteri FWD og litt over 600 km med det store batteriet.

Bilde fra AutoTrader som er britisk, derav Vauxhall logo.

image.thumb.png.63512f83a6c578fbfdeb397ddc4bf0f0.png

Var hos Bertel O Steen i går og så nye E-3008. DEN var faen meg lekker!!! Jeg er glad for at noen bilprodusenter investerer i design og ikke leverer et rett dashboard uten designelementer med en skjerm limt på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Auto Asmodeus said:

Var hos Bertel O Steen i går og så nye E-3008. DEN var faen meg lekker!!! Jeg er glad for at noen bilprodusenter investerer i design og ikke leverer et rett dashboard uten designelementer med en skjerm limt på.

Å hekkan, har dem de utstilt allerede? Leste nylig på deres Instagram profil at dem skulle først komme til forhandlerne i løpet av Mai.

Får ta turen innom da de ligger i nabolaget til jobben.

Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (4 timer siden):

Å hekkan, har dem de utstilt allerede? Leste nylig på deres Instagram profil at dem skulle først komme til forhandlerne i løpet av Mai.

Får ta turen innom da de ligger i nabolaget til jobben.

Ikke i utstilling, men i resepsjonen inne hos importøren. Stod visst et par utenfor også.

Lenke til kommentar
6 hours ago, uname -i said:

Det er ikke noe 360-kamera. Det er en grafisk representasjon av hva den tror er rundt bilen. Selv om Tesla har kvittet seg med alle andre sensorer så er det ironisk nok ikke tilstrekkelig med kameraer for å få en full oversikt. Man får visstnok kjøpt tredjeparts ekstrautstyr som skal fikse dette, men jeg tror nok de fleste bare vil velge en bil hvor dette er ordentlig fra dag én.

Ikke på passasjersiden og systemet baserer seg på kamera og ikke nøyaktige ultralydsensorer som forsvant i ett av de utallige sparetiltakene.

 

Det er ikke vanlig at andre produsenter sliter med fantombremsing fordi adaptiv cruise control er et løst problem. Tesla-eiere har valget mellom å sitte med foten over gassen for å hurtig kunne trå til om bilen ut av det blå finner på å bråbremse. Eller man dropper å bruke funksjonen. Problemet gikk i taket når Tesla igjen sparte inn på å droppe radar fra bilene.(Den rumenske billigbilen Dacia Duster har radar )

Men Tesla sin løsning gir en bedre oversikt synes jeg.

Jøss, visste ikke at det ikke var noe på passasjer siden, merkelig. 

Bremsing på ACC er et problem på stort sett alle biler som har det.
Du står sef. Fritt til å late som det bare gjelder Tesla.
Jeg gidder ikke å finne frem alt til deg, og skjønner at i ditt hode så er det et mye større problem på Tesla. BMW grupper, vag grupper og kinabilgrupper er fulle av folk som er irriterte.

Og motor journalister legger også merke til det

 

IMG_1421.jpeg

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (36 minutter siden):

Men Tesla sin løsning gir en bedre oversikt synes jeg.

Jeg liker at parkeringsassistenten har nøyaktig avstandsmåling og at det som vises i displayet er det som kamerane faktisk ser framfor noe N64-grafikk over noe den tror den ser. Men smaken er som baken.

Det å misforstå fartsgrenser ser ut til å være utbredt, men problemet til Tesla ligger dypere når den bråbremser for farer som ikke er tilstede. Når man fjerner radar og det stakkars 720p webkameraet fungerer som en enøyd mann med grå stær så har de et dilemma: Reagere på alt mulig tull som skygger og denslags og ha en masse fantombremsing. Eller ignorere dette og ikke reagere på reelle hindringer. Ser ut til at de har funnet et bra kompromiss siden begge ser ut til å skje ganske så ofte.

trikola skrev (16 minutter siden):

Hadde jo lagt inn denne listen før:

 
Phantom Braking Leads to Mazda 3 Recall - The Truth About Cars

Så Mazda gjorde noe med saken fremfor å overlate til kundene å bortforklare, unnskylde og whataboutisme problemet i åresvis? Jøss, det var originalt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Eneste jeg har opplevd fra BMWen er at den har mistolket biler som står parkert langs veien når en kommer ut av en sving som en stillestående bil i veibanen, men da starter den bare å slakke av ganske tidlig å hugger ikke inn bremsene som vel er det som menest med fantombremsing? Nissa Leaf opplevde jeg en gang i mitt eie at høgget inn bremsene når jeg holdt på å kjøre ombord i en ferge som var en litt flau affære den ene gangen men ellers ingenting, Volvo sin ACC fra 2015 har jeg ingen minner om at gjorde noe slikt og Kia E-Soulen var noe overfølsom på biler som sto parkert langs veien, men ingen nødbremsing bare slakket av litt før jeg tok kontrollen som på BMWen. Så i det minste ved min erfaring har ikke fantombremsing vært ett problem med noen av bilen e jeg har hatt med ACC. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...