Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

1 hour ago, Evil-Duck said:

Tror det er ganske vanlig at de bytter batteri når en leverer inn bilene på service, vertfall slik det var med RAV4en til foreldra mine. Pappa sin nøkkel fungerte alltid da det er den som blir med inn på service, mens mamma sin har jeg måtte bytte batteri på et par ganger :) 

Eg kjøpte ikkje bilen ny, ei hadde eg han på service sjølv. ? Men kan forsåvidt hende dei snek seg til å bytte batteri når eg hadde bilen inne for reparasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er stor forskjell på nøkler som alltid er aktive, og nøkler som kun sender når man trykker på knappen. Nøklene som alltid er aktive spiser batterier.

Og skal man ha et system der bilen låser seg opp når man kommer nær, uten å trykke på noen knapp, så må nøkkelen hele tiden være aktiv og sende ett signal.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kajac said:

Det var en skikkelig styggsak! ? Men så kan jeg ikke fordra BMW heller, og det er ingen tvil om hvor de hentet inspirasjonen fra. Dette er nesten så jeg forventer et søksmål fra BMW her.

Jeg synes den var ganske fin, men så liker jeg BMW så da :)

Men hvorfor har VAG så stort frontareal på bilene sine? Dette er jo MEB platformen som er elbil fra scratch.

Har ikke ingeniørene dems fått med seg formelen på drag koeffisient x frontareal ?? Eller er det en annen grunn tro?

Lenke til kommentar
1 minute ago, Drunkenvalley said:

Men nøkkelen i min ioniq er allereie alltid aktiv den også. Speiler som breie seg ut når eg kjem nærme, osv.

Da kan du trolig forvente å bytte batteri relativt ofte.

Men så klart, det finnes forskjeller på implementasjoner. Et par eksempler:

1. Noen kan ha veldig svakt signal, slik at du må helt bort til bilen før den åpner seg. Andre kan ha sterkere signal, slik at den får mer tid på å gjøre seg klar innen du ankommer bilen.

2. Det går an å ha f.eks en bevegelsessensor som slår av senderen når nøkkelen ikke er i bevegelse. (Kan være at da nøkkelen slår seg av i bilen, så da er det en fordel om man har en plass man kan dytte inn nøkkelen, der den kan leses selv om den er av.)

Lenke til kommentar
24 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Det er stor forskjell på nøkler som alltid er aktive, og nøkler som kun sender når man trykker på knappen. Nøklene som alltid er aktive spiser batterier.

Og skal man ha et system der bilen låser seg opp når man kommer nær, uten å trykke på noen knapp, så må nøkkelen hele tiden være aktiv og sende ett signal.

Men de kunne begrenset batteribruken ganske enkelt med noen få ekstra komponenter.

RF senderen kunne f.eks blitt aktivert av en enkel bevegelsesdetektor. Reservenøkkelen til bilen vår blir omtrent aldri brukt og henger bare i ett nøkkelskap til vanlig. Alikevell må batteriet byttes like ofte som nøkkelen som er i aktiv bruk.

(I praksis så er da reservenøkkelen er alltid fri for strøm når den trengs..)

Å kun aktivere RF senderern når nøkkelen er i bevegelse ville jo og hindret en del tyveri av biler hvor tyvene bare bruker en repeater for å hente signalet fra nøkkelen inni huset og ut til bilen.

Edit:  Så akkurat posten din hvor du nevnte samme greiene ?

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (17 minutter siden):

Men hvorfor har VAG så stort frontareal på bilene sine? Dette er jo MEB platformen som er elbil fra scratch. Har ikke ingeniørene dems fått med seg formelen på drag koeffisient x frontareal ?? Eller er det en annen grunn tro?

Jeg vil tippe dette er fordi de ønsker at det skal se ut som en "vanlig" bil. Tidlige elbiler som ser helt spacet ut (i-Miev, Think f.eks.) skremmer jo vekk mange tradisjonelle kunder. Selv valgte jeg Ioniq blant annet fordi det ser ut som en "vanlig" bil. Jeg tror det handler om å gjøre overgangen til elbil lettere, spesielt i land der elbiler ikke er så veldig vanlig.

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Da kan du trolig forvente å bytte batteri relativt ofte.

Men så klart, det finnes forskjeller på implementasjoner. Et par eksempler:

1. Noen kan ha veldig svakt signal, slik at du må helt bort til bilen før den åpner seg. Andre kan ha sterkere signal, slik at den får mer tid på å gjøre seg klar innen du ankommer bilen.

2. Det går an å ha f.eks en bevegelsessensor som slår av senderen når nøkkelen ikke er i bevegelse. (Kan være at da nøkkelen slår seg av i bilen, så da er det en fordel om man har en plass man kan dytte inn nøkkelen, der den kan leses selv om den er av.)

Ikkje noko tegn til problem ett år inn i hvertfall, men skal ikkje luke ut at forhandler smygte seg til å bytte batteri mens den var på service. Men uansett er no poenget mitt at veil alle elbiler i dag har ein eller anna grad av alltid-på funksjoner. Då ser eg ikkje kvifor me ikkje kan ha skikkelig keyless.

Når det også er bilen som gjer ut signal til nøkkel burde det vore mogleg å sterkt begrense batteribruk til når du faktiskt er i (relevant) rekkevidde av bilen, men akk ja. F.eks passiv NFC.

Lenke til kommentar

Flere bil produsenter med comfort access har endret sine keyfobs til å slå deg av som tiltak mot relay attack tyverier. Så leveres det mere og mere NFC keycards eller/og oppløsning med mobil. Jeg har alle variantene tilgjengelig på min bil inkl keyfob som slår seg av.
Dette med at keyfob går i dvale når man legger den fra seg vil selvsagt føre til at «de vare lengre» også.

Tiltak mot relay attack:

https://www.thisismoney.co.uk/money/cars/article-7655291/Car-makers-fight-against-keyless-crime-new-motion-sensor-tech.html

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

For å referere til NXP sitt system så sender bilen ut en lavfrekvent beacon med en wake-up kode. Nøkkelen sover frem til en wake-up modul aktiverer på den riktige koden. Når nøkkel er våken så begynner bilen og nøkkelen å kommunisere over UHF radio.

Det vil alltid være pittelitt strømforbruk i en mikrokontroller som sover i nøkkelen, men jeg kan tenke meg om nøkkelen tømmes for strøm enten den blir brukt eller ei, så har man enten noe gammel og dårlig teknologi, eller så har man rett og slett reservenøkkelen for nærme bilen.

https://www.nxp.com/docs/en/brochure/75017275.pdf

 

But I digress...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (3 timer siden):

Det var en skikkelig styggsak! ? Men så kan jeg ikke fordra BMW heller, og det er ingen tvil om hvor de hentet inspirasjonen fra. Dette er nesten så jeg forventer et søksmål fra BMW her.

Eneste som minte meg så mye om BMW var vel egentlig at grillen lignet litt på BMW nyrer , men de har jo nesten samme grillen på Kodiaq uten at det har skapt store problemer så tenker nok det skal gå bra dette og ;)

Men jeg er definitivt skuffet over hvordan den endelig ble seendes ut, konseptet var jo dritfett :( 

Skoda Enyaq - pris, rekkevidde og alt du vil vite | NAF

Lenke til kommentar
1 hour ago, Gavekort said:

For å referere til NXP sitt system så sender bilen ut en lavfrekvent beacon med en wake-up kode. Nøkkelen sover frem til en wake-up modul aktiverer på den riktige koden. Når nøkkel er våken så begynner bilen og nøkkelen å kommunisere over UHF radio.

Det vil alltid være pittelitt strømforbruk i en mikrokontroller som sover i nøkkelen, men jeg kan tenke meg om nøkkelen tømmes for strøm enten den blir brukt eller ei, så har man enten noe gammel og dårlig teknologi, eller så har man rett og slett reservenøkkelen for nærme bilen.

https://www.nxp.com/docs/en/brochure/75017275.pdf

 

But I digress...

Alle disse 'alltid aktive' radiosystemene bruker strategier for å begrense aktivitet på radioen. En radio som er aktiv i enten rx eller tx er veldig vanskelig å få til å trekke stort mindre enn 5-10mW, noe som vil tømme et knappecellebatteri på noen dager. 

istedet bruker man som du sier andre måter å redusere aktiv tid. En wakeup radio* som du beskriver er en måte, men ikke den vanligste generellt sett (vet ikke for biler spesiellt). Vanligst er det å bare være aktiv ev kort stund. F.eks bare sende 10 pakker i sekundet (Vanlig for BLE) eller enda sjeldnere. For en asymetrisk link hvor en av sidene har rikelig energi kan man da gjøre det slik at den som har mye energi konstant mottar (Bedre enn å konstant sende siden det vil være noe utidig, samt ofte ulovlig). Den som har lite energi (Her nøkkelen) Sender en kort pakke og så lytter en kort tid før den sover igjen. Om bilen er i nærheten svarer den og setter igang handshake med nøkkelen om brukeren tar i døren el.lign. (Hvis ikke får bare nøkkelen en melding om at bilen er i nærheten og lar det være med det)

I et slikt system kan duty cycle på radioen fint være  <<1% og komme ned i et gjennomsnittlig effektforbruk på ~1-10uW. Da kan en knappecelle vare i et tiår. 

Ikke alle er like flinke i å holde forbruket lavt, men det er altså ingen automatikk i at en nøkkel som er alltid på skal bruke opp et batteri på mindre enn et år. I et godt designet system vil normalen være 3-10 år.

*) Radiomottaker som bruker ~1-10uW, men som er begrenset til å se en signatursekvens i et ganske bredt frekvensspekter. Disse er vanskelig å lage bra, og er derfor oftest erstattet med tidsslotting.

Endret av sverreb
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Grillen virker mer som et designelement / pynteobjekt, enn å ha reell funksjon. Det samme med kanalene som fører til fremre brenseskiver. Dette er ingen racerbil og kunne sikkert klart seg helt fint uten disse. Rent funksjonelt burde kanskje grillen vært mindre, om ikke helt tett som på f.eks nyere Kia Soul.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Grillen virker mer som et designelement / pynteobjekt, enn å ha reell funksjon. Det samme med kanalene som fører til fremre brenseskiver. Dette er ingen racerbil og kunne sikkert klart seg helt fint uten disse. Rent funksjonelt burde kanskje grillen vært mindre, om ikke helt tett som på f.eks nyere Kia Soul.

En grill (front) og lykter har alltid vært en vesentlig signatur hos bilmerkene.
Skoda har jo sin også i IV (med eller uten lys) og man kjenner igjen Skoda. Så får man «se litt forbi» dette med funksjon eller ikke. 
Bare sammenlikn med Kodiac , Superb og nye Octavia så ser man det. 
Syns ikke noe om anonyme biler som ser ut som folkevogn boble i fronten.

 

Lenke til kommentar

Enyaq er et pysete design om du spør meg.

Ikke stygt, bare anonymt og konformt. Elbiler trenger for all del ikke å se ut som et futuristisk romskip, men om du ikke er i stand til å bringe noe nytt og unikt til designet så har du tatt steg bakover, ikke fremover. Dette er også grunnen til at BMW har tapt seg noe ekstremt på designfronten. Det virker ut som de bare itererer på det samme beistet for rike koner som krever å se butikksjefen.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
discostu skrev (30 minutter siden):

Den så smooth ut, kommer vel til å koste deretter også :D

Haha, ja jeg blir spent på hva prisen blir, for den blir neppe særlig snill. ? 

Men morsomt å se at nVidias Jensen Huang var en tur innom. De har kastet inn 3 GPU'er for å stå klar for både nivå 3 og 4 autonome funksjoner. Men litt artig å se teknologi som vil dryppe nedover i klassene litt over tid. Denne blir jo en av de første masseproduserte segmentene med LIDAR blant annet, og av det jeg har fått med meg, så vil Mercedes være først ute med en nivå 3 funksjon for autonomi. Artig å se de ta første steg inn i dette med fullt ansvar. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...