Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Drunkenvalley said:

Ja. Eg har sjølv skrudd den av, sida posisjonen den velje er litt knoven for meg imo. Så litt kjedelig at eg ikkje kunne definere ein komfortabel posisjon å forlate bilen frå sjølv...

Er det profiler på setene? Ville vært en enkel sak å kunne justere det selv da. Kommer kansje i en oppdatering.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Drunkenvalley said:

Det er absolutt forbetringspotensiale her, heila sørpa med apper og greier er rett og slett rotete gitt at me er i 2020 - kva skjedde med tappe kort, eller enda betre kommunikasjon med bilen direkte? Men det er ikkje så skrekkelig fælt normalt.

Sånn jeg har skjønt det så er det begrensninger i BankAxept som gjør at det blir klønete å ha vanlig kortautomat på laderne.

Når man fyller bensin så stapper man inn kortet først, og så gjøres det en reservasjon på kortet på 1500,- Når man er ferdig fylt så slettes denne og man belaster den virkelige summen. 

Sånn jeg har skjønt det, så er det begrensninger i hvor lenge det kan gå fra man gjør reservasjon til belastningen skjer. Og når noen potensielt kan stå der i over 2t, (eller 12t ved AC lading) så får man ikke belastet kortet fordi det har gått for lang tid fra reservasjonen skjedde.

Men dette burde kunne løses ved at man gjør på samme måten som når man parkerer. At man velger hvor lenge man vil betale for når man kommer, men så kan man avslutte parkeringen ved å bruke det samme kortet en gang til. Når jeg tenker etter så vil man jo da måtte ha parkeringsvakter som sjekker at folk faktisk kommer og henter bilen kanskje, men det problemet har man vel uansett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Sånn jeg har skjønt det så er det begrensninger i BankAxept som gjør at det blir klønete å ha vanlig kortautomat på laderne.

Når man fyller bensin så stapper man inn kortet først, og så gjøres det en reservasjon på kortet på 1500,- Når man er ferdig fylt så slettes denne og man belaster den virkelige summen. 

Sånn jeg har skjønt det, så er det begrensninger i hvor lenge det kan gå fra man gjør reservasjon til belastningen skjer. Og når noen potensielt kan stå der i over 2t, (eller 12t ved AC lading) så får man ikke belastet kortet fordi det har gått for lang tid fra reservasjonen skjedde.

Men dette burde kunne løses ved at man gjør på samme måten som når man parkerer. At man velger hvor lenge man vil betale for når man kommer, men så kan man avslutte parkeringen ved å bruke det samme kortet en gang til. Når jeg tenker etter så vil man jo da måtte ha parkeringsvakter som sjekker at folk faktisk kommer og henter bilen kanskje, men det problemet har man vel uansett. 

Noen hoteller har vel også en slik reservasjon, men som kun tilbakebetales etter endt opphold og "godkjent" ikke-rasert rom, altså som regel mye mer enn 12 timer etter innsjekk.

Og uansett så er jo BankAxept et norsk nasjonalt betalingssystem så det burde uansett være mulig for ladeoperatørene å ha en dialog med de og kanskje løse problemet.

Drunkenvalley skrev (54 minutter siden):

Eg jobbe hos eit selskap som burde vite dette, så eg spurte litt rundt. I første omgang reagere kollegaene mine på at det ikkje er store vitsen med ein 1500 kr reservasjon på elbiler gitt batteristørrelsen. ? Men kor lang tid ein session kan vera har me ikkje fasit-svar på på ståande fot visst.

1500 kr gjelder bensin/diesel og der gir det jo helt ok mening.

Det stemmer at det ikke er noen fasit på maks tid for en ladesesjon, men det løses enkelt ved å ta litt godt i så det blir uhyre sjeldent begrensninga rammer noen. F.eks sette en makstid på 4 timer for DC og 24 timer for AC. Og skulle det nå være en luring annenhvert skuddår som finner på noe så sært som å sette 5A ladehastighet på en 100 kWh Tesla på AC-utgangen så får det bare være at denne luringen støter på et en sær begrensning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Simen1 said:

1500 kr gjelder bensin/diesel og der gir det jo helt ok mening.

Det stemmer at det ikke er noen fasit på maks tid for en ladesesjon, men det løses enkelt ved å ta litt godt i så det blir uhyre sjeldent begrensninga rammer noen. F.eks sette en makstid på 4 timer for DC og 24 timer for AC. Og skulle det nå være en luring annenhvert skuddår som finner på noe så sært som å sette 5A ladehastighet på en 100 kWh Tesla på AC-utgangen så får det bare være at denne luringen støter på et en sær begrensning.

Siktet mer til at videreføring av høg reservasjon ikkje er ein reell nød for elbiler, så me er ikkje bunden til å bruke same scenarioen med elbiler. Og med session sikter eg til levetida på kortet i systemet, ikkje ladetida. Dvs det er ei tidsgrense frå start av betaling til den blir automatisk avlyst.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Complexity said:

Den midtkonsollen der så meget upraktisk ut ja. Alt for åpen og lite plass til ting.

Det også... gjere den lite. Elbiler trenge den da vel ikkje for noko?

Eine tingen eg likte enormt med BMW i3 var at dei hoppet over å ha midtkonsoll tvers over hele stedet. Det ga meg mykje beinrom i ein elles tilsynelatende liten bil.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...