Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Just now, Evil-Duck said:

Hehe, tenkte bare siden du skrev om dagstur til stavanger kunne dere  stikke til Bertel O Steen der, men selvfølgelig greiest om du har en forhandler som er nærmere :)

Ah, slikt sett ja. Det funker, men er litt smått poengløst sida Bauge er veldig nærme.

Litt av problemet med å reise til Stavanger er jo at verksted, osv, også eventuelt sannsynleg blir der? Som ikkje er veldig attraktivt.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Evil-Duck said:

Service kan en ta hvor som helst med mindre en kjøpe seg service avtale.  Men i forhold til garantisaker må en nok bruke den forhandleren en kjøpte bilen fra tror jeg?  

Eg foreså meg at du kanskje måtte bruke merkeverksted om ikkje anna... om enn berre fordi eg ikkje veit kva kompetanse å forvente ved andre sjapper slikt sett. Men det er kanskje eit intet-problem.

Trur jaggu meg eg er den einaste i umiddelbare familien min som har kjøpt bil ny, så lite info blant oss om slikt. ?

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (11 timer siden):

Service kan en ta hvor som helst med mindre en kjøpe seg service avtale.  Men i forhold til garantisaker må en nok bruke den forhandleren en kjøpte bilen fra tror jeg?  

Der tar du nok feil. Sånn var det før, men ikke nå lenger. Eneste kravet nå for at garantien fortsatt skal gjelde er at du tar bilen til et godkjent bilverksted. Trenger ikke å være merkeverksted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (Akkurat nå):

Der tar du nok feil. Sånn var det før, men ikke nå lenger. Eneste kravet nå for at garantien fortsatt skal gjelde er at du tar bilen til et godkjent bilverksted. Trenger ikke å være merkeverksted.

Jeg forstår hvordan innlegget mitt kunne missforståes, jeg mener ikke at en mister garanti ved å ta service på andre verksted, men at dersom en garanti situasjon oppstår må du mest sansynlig til forhandleren/forhandler kjeden du kjøpte bilen med for å få utført garantiarbeid :) 

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (Akkurat nå):

Jeg forstår hvordan innlegget mitt kunne missforståes, jeg mener ikke at en mister garanti ved å ta service på andre verksted, men at dersom en garanti situasjon oppstår må du mest sansynlig til forhandleren/forhandler kjeden du kjøpte bilen med for å få utført garantiarbeid :) 

Ah, da er jeg med. Det stemmer selvfølgelig. 

Lenke til kommentar

https://www.volkswagenag.com/presence/investorrelation/publications/presentations/2020/09_September/20200915_VW_Presentation_Ulbrich_UBS.pdf

https://www.volkswagenag.com/presence/investorrelation/publications/presentations/2020/09_September/20200915_VW_Presentation_Dahlheim_UBS.pdf

https://www.volkswagenag.com/presence/investorrelation/publications/presentations/2020/09_September/20200915_VW_Presentation_Bagschik_UBS.pdf

VW har altså fyrt igang startskuddet. Mye artig å lese der. 
image.png.fa145ff00bb93720f501c007de428e6e.pngimage.png.1b39081c563fabab3c185e2d2129e4e4.png
Første "wave" med rundt 26 millioner elektriske biler (mot 2030), burde da være godt nok for de fleste? Innen 2022 så skal alle produktporteføljer ha et tilbud gjennom MEB plattformen. Alt fra kassebil til by-bil altså. Og som man ser, så vil det komme nye modeller på løpende bånd, nå som platformen er ferdig. 

Det som er betydelig her, er det Kinesiske markedet. VW har satset enormt der nede, og det vil sprute ut biler og modeller der. Altså er det der elbilene først vil ha god avanse. 

MEB fabrikker vil være: 

  • Zwickau : 2019.
  • Dresden: 2020
  • Anting: 2020
  • Foshan: 2020
  • Emden: 2022
  • Hannover: 2022
  • Chattanooga: 2022.

 


 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (Akkurat nå):

Har ikke fulgt med på det siden det ikke er så interessant. Hvorfor spør du? 

For om man ser i det større bildet, så kan man se om tallet du presentere er imponerende eller ikke, basert på den faktiske strategien selskapet fører. Produktene de produserer er ofte veldig avslørende for den faktiske strategien de fører. F.eks hvis de fremdeles ønsker å produsere millioner av fossilbiler i 2030, så er det svært lite imponerende

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (10 minutter siden):

For om man ser i det større bildet, så kan man se om tallet du presentere er imponerende eller ikke, basert på den faktiske strategien selskapet fører. Produktene de produserer er ofte veldig avslørende for den faktiske strategien de fører. F.eks hvis de fremdeles ønsker å produsere millioner av fossilbiler i 2030, så er det svært lite imponerende

Hvilken strategi hadde du hatt om du allerede satt med nesten 20 fabrikker som produserte biler som man tjente penger på, og du måtte finne en måte å erstatte produksjonslinjer med biler man tapte penger på? De kan ikke gjøre som en nyoppstartet bedrift, som kan ploppe ned en ny fabrikk og bare starte. De må faktisk erstatte biler i gammel produktportefølje med nye produkter frem til en ny produktportefølje, mens de beholder markedsandelene frem mot kvartalstall som skal pressenteres mot investorer. 

Den satsningen du ser her, er faktisk kapasitet som fjernes fra produkter de tidligere tjente penger på, mot biler som såvidt kanskje de vil tjene penger på. Altså er problemet rimelig stort, og de kan ikke hente penger i markedet slik andre kan for å subsidiere satsningen sin. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...