Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
10 hours ago, Evil-Duck said:

Honda E har og et annet triks jeg gjerne skulle sett flere implementere i sine elbiler, et vanlig 230 volts uttak, forstår ikke hvorfor flere elbiler ikke har dette egentlig.

Xpeng leveres med 230V uttak. Det er dog en adapter man setter i ladeporten så stikken blir på utsiden av bilen, men er vel bedre enn ingenting. 

Ellers er det lite slikt ja, men ikke så veldig stor kostnad å få ettermontert en omformer.

Lenke til kommentar

Joda det går å ettermontere men da må omformeren være tilkoblet 12 volts spenning som ofte setter sine begrensninger, vet ikke hvordan Honda gjør det men vil anta at de får hentet strøm ut fra hovedbatteriet siden de faktisk har 1300 watt effekt på 230 volt uttaket, å det er vel ellers en umulighet å hente ut noe strøm fra hovedbatteriet med mindre produsent har klargjort for det fra the get go.

Lenke til kommentar
21 minutes ago, Evil-Duck said:

Joda det går å ettermontere men da må omformeren være tilkoblet 12 volts spenning som ofte setter sine begrensninger, vet ikke hvordan Honda gjør det men vil anta at de får hentet strøm ut fra hovedbatteriet siden de faktisk har 1300 watt effekt på 230 volt uttaket, å det er vel ellers en umulighet å hente ut noe strøm fra hovedbatteriet med mindre produsent har klargjort for det fra the get go.

Fleste biler (Ikke polestar 2 tydeligvis) passer på 12V batteriet sitt og lader det fra hovedbatteriet om nødvendig, så burde gå fint å bruke en omformer på 12V batteriet.

Tesla har uttak direkte fra DC/DC convertern man kan koble seg på også. Befinner seg under baksetet på Model 3 og brukes ofte om man vil ha større bilstereo. Mulig det er flere biler som har dette og.

Betaler du en sjappe for å fikse dette så har de nok en løsning til de fleste biler.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Om en henter ut strøm direkte fra DC/DC converteren eller rett fra 12 volts batteriet er vel sliksett ett fett da det likevel er 12 volt. Men ja det er mulig, bare ikke en optimal løsning, som er poenget mitt, å jeg skulle ønske flere implementerte dette i elbiler fra the get go da en har et høyspennings batteri (teknisk sett ikke høyspent men ja dere forstår hva jeg mener) å hente akkurat den poweren en trenger fra uten noe trøbel. Jeg ser vertfall svært mange bruksområder jeg kunne tenkt meg å hatt 230 volt stikk tilgjengelig i bilen, må være utrolig praktisk på camping eksempelvis. 

Edit: Bare for å forklare litt nærmere hvorfor 12 Volt ikke er optimalt å hente høye effekt ut fra er spenningsfall og kabel dimensjoner som trengs. De fleste som har drevet med bilstereo kjenner vel til fenomenet med at lysene kunne dimme seg ned når bassen slo skikkelig inn grunnet spenningsfall, noe som jo gikk greit nok på eldre biler, men litt nyere biler har jo en tendens til freake helt ut om spenningen på batteriet dypper litt under det det skal være, så da er ofte oppskriften å kaste inn effektbatterier eller litt mindre optimalt stereo kondensatorer. Så jeg er vertfall skeptisk på å klare å hente ut effekter oppimot kilowatten over 12 volt, selv med DC/DC konvertere.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Evil-Duck said:

Om en henter ut strøm direkte fra DC/DC converteren eller rett fra 12 volts batteriet er vel sliksett ett fett da det likevel er 12 volt. Men ja det er mulig, bare ikke en optimal løsning, som er poenget mitt, å jeg skulle ønske flere implementerte dette i elbiler fra the get go da en har et høyspennings batteri (teknisk sett ikke høyspent men ja dere forstår hva jeg mener) å hente akkurat den poweren en trenger fra uten noe trøbel. Jeg ser vertfall svært mange bruksområder jeg kunne tenkt meg å hatt 230 volt stikk tilgjengelig i bilen, må være utrolig praktisk på camping eksempelvis. 

Edit: Bare for å forklare litt nærmere hvorfor 12 Volt ikke er optimalt å hente høye effekt ut fra er spenningsfall og kabel dimensjoner som trengs. De fleste som har drevet med bilstereo kjenner vel til fenomenet med at lysene kunne dimme seg ned når bassen slo skikkelig inn grunnet spenningsfall, noe som jo gikk greit nok på eldre biler, men litt nyere biler har jo en tendens til freake helt ut om spenningen på batteriet dypper litt under det det skal være, så da er ofte oppskriften å kaste inn effektbatterier eller litt mindre optimalt stereo kondensatorer. Så jeg er vertfall skeptisk på å klare å hente ut effekter oppimot kilowatten over 12 volt, selv med DC/DC konvertere.

Nja ikke helt ett fett. Henter du fra batteriet vil batterier tømmes ned litt og oftere lades opp igjen. Gir økt slitasje på batteri og høyspenningskontaktor som må kobles inn og ut oftere. Det kan på sikt gi litt ekstra slitasje. Henter man rett fra DC/DC convertern så har man kun strøm når bilen er påslått, og 12V batteriet tappes ikke. Model 3 sin DC/DC Converter er vel på 2500W (ifølge lett googling) så kan hente litt der, men noe må man selvfølgelig spare til alt annet som bruker 12V i bilen.

Men helt klart mye enklere om bilen kommer med dette som standard. Bilene har jo allerede en 230V AC  til 400V DC lader ombord, som jo Xpeng bruker "motsatt vei" for å få 230V AC ut av ladepluggen. Litt genialt i grunn.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Nja ikke helt ett fett. Henter du fra batteriet vil batterier tømmes ned litt og laderen må oftere aktiveres. Gir økt slitasje på batteri og høyspenningskontaktor som må kobles inn og ut oftere. D3t kan på sikt gi litt ekstra slitasje. Henter man rett fra DC/DC convertern så har man kun strøm når bilen er påslått, og 12V batteriet tappes ikke. Model 3 sin DC/DC Converter er vel på 2500W (ifølge lett googling) så kan hente litt der, men noe må man selvfølgelig spare til alt annet som bruker 12V i bilen.

Men helt klart mye enklere om bilen kommer med dette som standard. Bilene har jo allerede en 230V AC  til 400V DC lader ombord, som jo Xpeng bruker motsatt vei for å få 230V AC ut av ladepluggen. Litt genialt i grunn.

Om en skal bruke DC/DC konverteren direkte for å powre en 230 volts stikk må en vel inn med en logikk i selve konverteren som sier at "nå er 230 volt i bruk" da jeg antar at av/på reguleringen er justert internt i selve regulatoren som føler på hvilken spenning 12 volten ligger på. Uten denne logikken er det ett fett om du kobler deg direkte på konverteren eller batteriet slik jeg ser det, med mindre den alltid er aktiv og av/på regulering skjer lenger frem i systemet.

Lenke til kommentar

Hvis 230V-uttaket ble begrenset til når bilen står stille, kunne man brukt AC-motorens vekselretter til det og dermed fått "gratis" konvertering med høy effekt og høy kortslutningsytelse*? 230V-enheter brukes vel så og si alltid når bilen er parkert.

(* positiv egenskap knyttet til sikringer og brannfare)

Lenke til kommentar
2 hours ago, Evil-Duck said:

Om en skal bruke DC/DC konverteren direkte for å powre en 230 volts stikk må en vel inn med en logikk i selve konverteren som sier at "nå er 230 volt i bruk" da jeg antar at av/på reguleringen er justert internt i selve regulatoren som føler på hvilken spenning 12 volten ligger på. Uten denne logikken er det ett fett om du kobler deg direkte på konverteren eller batteriet slik jeg ser det, med mindre den alltid er aktiv og av/på regulering skjer lenger frem i systemet.

Det vil jo selvfølgelig ikke være like bra som ett dedikert system. Det vil kun fungere når bilen er påslått og DC/DC convertern er aktiv. Ved å koble deg på 12V batteriet vil du jo kunne bruke den hele tiden selv når bilen er avslått men DC/DC converteren må jo aktiveres med gjevne mellomrom for å toppe opp batteriet.

Spørs jo veldig om man skal bruke 230V til å drive en vannkoker i 5 minutter eller en TV i 12 timer hva som egner seg best. Til bilstereo bak i bilen (på Model 3) er det liksågreit å bruke DC/DC utgangen direkte siden man ikke hører på musikk når bilen er avslått, og utgangen er mye mer tilgjengelig enn batteriet som er i andre enden av bilen. Når man ser hvor eksteme anlegg folk har stappet i disse bilene tror jeg ikke det skorter på power. Mange biler har vel begge deler i fronten og da må man nesten velge litt selv.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (12 minutter siden):

Det var vel slikt sett dette CHADEMO var for? ?

CHAdeMO kan sende strøm ja, men ikke 230 volt AC ut, på V2G systemer kobler du til bilen med pluggen som sender DC ut til en boks som kommuniserer med bilen og omformer DC strømmen til AC før det blir sendt inn på nettet. 

Lenke til kommentar

Ja Xpeng P7 er vel en av få elbiler unntatt Tesla som jeg har litt lyst på. Digger masse gadgets og den ser temmelig bra ut og.

Alle andre biler synes jeg er litt kjedelig (Untatt Taycan seff men litt annen prisklasse)

Får håpe kvaliteten holder seg over Polestar 2 da. Den bærer vist preg av å være produsert i Kina (panel gapps, software bugs, fukt i lykter, 12V batteri som tømmes osv. Slikt man bare trodde Tesla slet med)

 

 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...