Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

oophus3do skrev (11 minutter siden):

Haha, ja jeg blir spent på hva prisen blir, for den blir neppe særlig snill. ? 

Men morsomt å se at nVidias Jensen Huang var en tur innom. De har kastet inn 3 GPU'er for å stå klar for både nivå 3 og 4 autonome funksjoner. Men litt artig å se teknologi som vil dryppe nedover i klassene litt over tid. Denne blir jo en av de første masseproduserte segmentene med LIDAR blant annet, og av det jeg har fått med meg, så vil Mercedes være først ute med en nivå 3 funksjon for autonomi. Artig å se de ta første steg inn i dette med fullt ansvar. 

Tar over tronen i fra Audi/Vag der altså. Satser på at de gjennomfører da. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (25 minutter siden):

Tar over tronen i fra Audi/Vag der altså. Satser på at de gjennomfører da. 

S-Klassen har da vært rimelig høyt oppe i mange år den? Angående teknologi, så er både Audi og Mercedes innad i eierskap for HERE teknologien, som er altså det de bruker for de autonome funksjonene samt reguleringen av den, så den vil stort sett være den samme. Forskjellen er stort sett at Mercedes vil bruke nVidia, og Audi m.m. samt BMW mener jeg bruker Mobileye. Dog begge utnytter HERE for geo-fencing og regulering av de ulike funksjonene for når de kan utnyttes. 

Første nivå 3 funksjon skal komme ved/rundt Q2 2021.

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (7 minutter siden):

S-Klassen har da vært rimelig høyt oppe i mange år den? Angående teknologi, så er både Audi og Mercedes innad i eierskap for HERE teknologien, som er altså det de bruker for de autonome funksjonene samt reguleringen av den, så den vil stort sett være den samme. Forskjellen er stort sett at Mercedes vil bruke nVidia, og Audi m.m. samt BMW mener jeg bruker Mobileye. Dog begge utnytter HERE for geo-fencing og regulering av de ulike funksjonene for når de kan utnyttes. 

Første nivå 3 funksjon skal komme ved/rundt Q2 2021.

Det jeg mente var at Audi skulle være først ute, men det måtte de droppe. Nå skal mercedes være først ute, håper de gjennomfører for sine kunder og ikke bare dropper det slik audi har gjort. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Det jeg mente var at Audi skulle være først ute, men det måtte de droppe. Nå skal mercedes være først ute, håper de gjennomfører for sine kunder og ikke bare dropper det slik audi har gjort. 

Audi hedget seg ved å investere hos tredjeparter for autonomi mens de ønsket å løse problemet selv. Når tredjepartene i større grad er kommet lengre enn dem selv, så er det litt naturlig at de faller tilbake på andre valget. Spesielt siden diskusjonen rundt reguleringene ble ført opp i større grad, og HERE teknologien, eller tilsvarende ble valgt. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (Akkurat nå):

Audi hedget seg ved å investere hos tredjeparter for autonomi mens de ønsket å løse problemet selv. Når tredjepartene i større grad er kommet lengre enn dem selv, så er det litt naturlig at de faller tilbake på andre valget. Spesielt siden diskusjonen rundt reguleringene ble ført opp i større grad, og HERE teknologien, eller tilsvarende ble valgt. 

Ja bare synd de lurte de som kjøpte A8 sist år med lovnader om nivå 3 som de bare droppet helt. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (13 minutter siden):

Ja bare synd de lurte de som kjøpte A8 sist år med lovnader om nivå 3 som de bare droppet helt. 

Myndighetene får man jo ikke gjort så mye med. Men ja, det var dumt å love noe før alt lå på plass, særlig når de selv har vært involvert i måter å regulere autonomi på i mellomtiden som selv ikke idag er 100% på plass. Dog nå er ting skrevet under på, og de trer i kraft Januar 2021. Altså ligger ikke de samme problemene i veien for Audi, eller Mercedes for planene om å være klare i Q2 2021. 

Dog, det er jo fint å se at du syns slike lovnader er en uting. Rart du ikke bekrefter samme tankegang når man snakker om Tesla, som har lovet betydelig mer. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Drunkenvalley said:

Kule greier.

Eg har lurt på om det er noko eg egentlig kan gjera med ioniq'en. Beste eg kom på er at det er elektrisk sete hos sjåfør, men ikkje passasjer... men i Storbritannia har dei jo omvendt, så no driv eg og fundere på om eg kan fikse det... ?

Satt i en Hyundai for noen år siden som ikke hadde justering på passasjersetet i det hele tatt.. ?

Så manuell er jo bedre enn ingenting

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (15 minutter siden):

Er ikkje noko problem, berre tenkte at om britisk sjåførsete kan monteres har eg plutselig to elektriske seter. Det hadde vore litt moro å skryte på seg. ?

Godt mulig det går an, men du må sikkert legge opp litt ledninger og slikt selv. Så lenge ingen Ioniq'er kommer med to elektriske seter, så er det vel heller ingen ledningsnett som støtter det

Lenke til kommentar

Kan være heldig at ledningsnettet ligger klart der og bare er å plugge i. Mange biler blir produsert likens en periode i produksjonen for å spare tid.

Min forrige bil (Ford Mondeo) hadde masse ledninger i motorommet som bare var plugga igjen. Sannsynligvis i bruk på en annen motor bilen kom med. Model 3 har varme i baksetene på SR+ som ble solgt uten, men istede for å endre produksjonen gjorde de det heller bare som en opsjon at man kunne få aktivere varmen ved å betale litt. SR+ har vel og noen høytalere som ikke er i bruk. 

Var vel og snakk i at Long Range RWD utgaven har ledningsnett klart for motor fremme, så man kan sette inn en motor til om ønskelig.

Så det er mulig det ligger klart til setet ditt, men ville sjekket det før jeg bestilte noe. Er det airbag i setet kan det jo også by på litt utfordringer.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (30 minutter siden):

Model 3 har varme i baksetene på SR+ som ble solgt uten, men istede for å endre produksjonen gjorde de det heller bare som en opsjon at man kunne få aktivere varmen ved å betale litt. SR+ har vel og noen høytalere som ikke er i bruk. 

Dette grenser til svindel spør du meg. Håper hackere finner ut hvordan dette kan aktiveres, denne typen forretning har ingenting å gjøre i en oppegående verden.

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Kajac said:

Dette grenser til svindel spør du meg. Håper hackere finner ut hvordan dette kan aktiveres, denne typen forretning har ingenting å gjøre i en oppegående verden.

Det har de gjort ja. Får kjøpt "hacke" moduler for å aktivere masse ekstra funksjoner. Men de fleste venter nok til bilen er utenfor garanti før de kjøper dette.

https://ingenext.ca/products/bonus-module-tm3

 

Nå koster det vel bare 3000kr å aktivere varme i baksetene da. De måtte vel sette en pris siden bilene ble solgt uten dette.

Høytalerne er vel fysisk der, men ikke koblet til. Så man må frem med verktøy om man vil ha liv i dem.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (11 minutter siden):

Fremtiden inntar flere typer motorsport.

Stilig! Han fikk jo teste Forden, så det var tydelig det gikk i smak om det første han gjorde var å lage seg sin egen versjon etterpå. ? 

PS: De har nok holdt på ei stund om de har den klar for neste runde med løp. Trur han blir den andre som vil stille til løp da isåfall med en elektrisk versjon av rallycross bilene. Synd at Ken Block suger da. Den hadde fortjent en bedre sjåfør. ? 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
11 minutes ago, oophus3do said:

Stilig! Han fikk jo teste Forden, så det var tydelig det gikk i smak om det første han gjorde var å lage seg sin egen versjon etterpå. ? 

PS: De har nok holdt på ei stund om de har den klar for neste runde med løp. Trur han blir den andre som vil stille til løp da isåfall med en elektrisk versjon av rallycross bilene. Synd at Ken Block suger da. Den hadde fortjent en bedre sjåfør. ? 

Han vant VM i klassen på den banen der for noen uker siden så er nok filmet rundt da.

Var bare 3 som stilte i el finalen, litt på grunn av Korona og litt fordi teamene allerede har supercars med bensinmotorer. 

Men veldig morro ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...