bim89 Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Beklager, men dere vil muligens like dårlig hva jeg egentlig mener om jeg blir nødt til å si det. Jeg vil blitt glad dersom yrkesskolen legges ned. Personlig synes jeg røde, svarte og blå russebukser er en uting. Det skaper et veiskille fra ungdomsskolen og differansiering videre. Samtidig mener jeg svart-russ generelt har for dårlig sammfunnskunskap og generelt sett for umoralske, utdannede muligens har et bedre perspektiv på problemer/farer innen sitt fagfelt. Rød/blå-russ velger fagfeltet sitt etter en vanlig allmennfaglig utdanning, etter å ha valgt mellom realfag, økonomiske fag og sosiale fag. Det er etter min mening ikke sikkert det er behov for at så mange trenger en utdanning etter fullført videregående. De ulike yrkesbevisene stenger også mange ute, ettersom en som har utdannet seg med bachelor i økonomi – ikke kan begynne å jobbe på kjøkken eller som snekker etter endt utdanning fordi de mangler yrkesbevis. Jeg skrudde pc-deler på barneskolen.
Salvesen. Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Jeg gikk yrkesskolen, jeg var rødruss i 3 klasse. Forøvrig skjønner jeg lite av tråden😅 2 2
Chris93 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Salvesen. skrev (4 timer siden): Jeg gikk yrkesskolen, jeg var rødruss i 3 klasse. Forøvrig skjønner jeg lite av tråden😅 Høres ut som om vedkommende ikke fikk en jobb som krever fagbrev 1
RootShell Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden bim89 skrev (4 timer siden): Beklager, men dere vil muligens like dårlig hva jeg egentlig mener om jeg blir nødt til å si det. Jeg vil blitt glad dersom yrkesskolen legges ned. Personlig synes jeg røde, svarte og blå russebukser er en uting. Det skaper et veiskille fra ungdomsskolen og differansiering videre. Samtidig mener jeg svart-russ generelt har for dårlig sammfunnskunskap og generelt sett for umoralske, utdannede muligens har et bedre perspektiv på problemer/farer innen sitt fagfelt. Rød/blå-russ velger fagfeltet sitt etter en vanlig allmennfaglig utdanning, etter å ha valgt mellom realfag, økonomiske fag og sosiale fag. Det er etter min mening ikke sikkert det er behov for at så mange trenger en utdanning etter fullført videregående. De ulike yrkesbevisene stenger også mange ute, ettersom en som har utdannet seg med bachelor i økonomi – ikke kan begynne å jobbe på kjøkken eller som snekker etter endt utdanning fordi de mangler yrkesbevis. Jeg skrudde pc-deler på barneskolen. Ok. Kven skal bygge og vedlikeholde infrastruktur, bygg & bolig, reparere bilen din osv. dersom folk utelukkande skal ta akademisk utdannelse? Lite gjennomtenkt. 3
kremt Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 2 minutes ago, RootShell said: Kven skal bygge og vedlikeholde infrastruktur, bygg & bolig, reparere bilen din osv. dersom folk utelukkande skal ta akademisk utdannelse? Polakker. Det blir mer og mer av dette
Salvesen. Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden kremt skrev (13 minutter siden): Polakker. Det blir mer og mer av dette Tja, Polen sin økonomi er jo booming så jeg vill si det blir mindre og mindre samt mer folk i fra andre dårlige økonomier. 1
kremt Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Det er økning på folk fra Romania, Portugal, Litauen etc.
Khamer87 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Det er ikke korrekt at rød og blå er mer moralsk. Det er noe i hodet ditt som dømmende. Det er slik ofte med disse folkene at de ser ned på yrke skole folk. Moralsk superior tror de de er. De tror bare fordi det er konkret, så er det lett. Det er direkte feil. Å skru på en pc er jo ingenting. Det kan jo alle kids gjøre. Fiks en bil du uten noe kunnskap. Dette var lite gjennomtenkt av deg. Jeg er selv ikke en yrke skole fyr. At jeg må si dette til og med sier bare hvor virkelighetsfjern du er. 1 1
The Avatar Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden bim89 skrev (7 timer siden): Det er etter min mening ikke sikkert det er behov for at så mange trenger en utdanning etter fullført videregående. De ulike yrkesbevisene stenger også mange ute, ettersom en som har utdannet seg med bachelor i økonomi Eg forstår ikkje kva du vil fram til? Tenker du at alle bør gå allmennfaglig vidaregåande og ha det som høgaste utdanning? Allmennfag er fint det, men du lærer lite som er overførbart til arbeidslivet uansett nivå. Etter vidaregåande så et du på ingen måte kvalifisert til å jobbe som elektrikar, ambulansearbeidar, eller liknande yrker. I tillegg så manglar du spesifiseringa du får på høgskule/universitet, så du vil heller ikkje være kvalifisert til å jobbe som lege, ingeniør eller lærar. Om eg forstår deg rett så ønsker du at vi i praksis skal ha berre ufaglært arbeidskraft, men ufaglærte som har gått allmenn VGS og derfor kan forklare parlamentarisme, analysere dikt, og sette opp balanserte likningar. Det et mange problem med vår utdanningsmodell og fordelinga av studieplassar, men dette er ikkje måten å løyse det på. Eg er einig i at det et eit problem at ungdommar som ikkje har klart å velge seg eit yrke ender opp med å ta allmennfag og blir nærmast tvungen gjennom universitetssystemet fordi dei etter VGS er akkurat like kvalifiserte for arbeidslivet som dei var etter ungdomsskulen. Eller at fagbrev blir sett ned på og vi mister mange ungdommar som ville blitt gode fagarbeidarar som ender opp med å gå ut som dårlege masterkandidatar. Eg vil påstå at problemstillinga er motsatt. Allmennfaglig utdanning har i dag blitt ei heilt unødvendig utdanning. Strengt tatt så burde vi i dag berre ha yrkesfaglig vidaregåandelinjer. Dei som vil gå vidare til universitetet kan uansett gjere det med eit fagbrev som opptakskrav. Skal du bli til dømrs byggingeniør så er det openbart betre at du har gått 2 år på yrkesfag pluss 2 år med yrkeserfaring som tømrar før du startar på ingeniørutdanning, enn at du har brukt 3 år på å lære litteraturhistorie, biologi og spansk. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå