Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Evil-Duck skrev (16 minutter siden):

Kanskje gammelt nytt men en video jeg kom over nå hvor elbil24 tester ut Lexus/toyota/subaru sitt yoke ratt med steer by wire og variabel utveksling, virker som et spennende system hvor et yoke ratt faktisk kan gi litt mening  ettersom du aldri trenger å løsne grepet på rattet.

 

Still bildet på videoen viser jo nesten 180 grader utslag på rattet og han slipper så og si med høyre hånd? 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (12 timer siden):

Still bildet på videoen viser jo nesten 180 grader utslag på rattet og han slipper så og si med høyre hånd? 

still bildet viser vel i det han går gjennom en 180 graders skarp sving med full lock, og mulig jeg brukte begrepet "løsne grepet" feil, men han bytter aldri possisjon på rattet mellom høyre og venstre armen gjennom disse skarpe svingene som en måtte gjort på biler med konvensjonell styring.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Fantomtegningen said:

Spent hvordan det vil fungere i praksis, hvor mye kraft det trengs for å dreie. Har alltid sett for meg et scenario der man nyser og svinger rett av veien. 

Litt av poenget med en slik løsning er vel at styringen er adaptiv. Så når du kjører er rattet lite sensitivt og svinger ikke så mye mens det blir veldig sensitivt når man kjører sakte og skal parkere f.eks.

Det jeg er mest spent på er hvordan det blir om man faktisk må svinge hardt mens man kjører for å svinge unna en elg f.eks.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (12 timer siden):

Kanskje gammelt nytt men en video jeg kom over nå hvor elbil24 tester ut Lexus/toyota/subaru sitt yoke ratt med steer by wire og variabel utveksling, virker som et spennende system hvor et yoke ratt faktisk kan gi litt mening  ettersom du aldri trenger å løsne grepet på rattet.

 

Yoke gjort riktig. Se og lær Tesla.

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (1 time siden):

Du sparer litt lokal forurensing med elbilen, men å late som det er kullkraft, drivstoff eller teknologi som gjør at farten mot kanten av stuper øker er ikke riktig.

Vi klapper oss nok mye på skuldrene, men for å redde folk som bor her nå kreves det ganske ekstreme tiltak. Det ar vi nå vrir oss i smerte fordi bilen blir dyrere - vel, med en kollektivt fungerende hjerne hadde svært få av oss hatt en egen bil.

Så frem til vi kutter ferien, bytter jobb til noe bærekraftig eller deler forbruket deres på ca 5 - er det pinlig lite forskjell på Grønn Grønnesen i Elbil og Roy Viggo Kokstad i dieselbilen. 

Jeg kjører elbil, bytter nok ikke tilbake - tipper nybilkjøpene mine skader miljøet ganske heftig.

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 6/26/2022 at 7:54 PM, DrAlban3000 said:

Du sparer litt lokal forurensing med elbilen, men å late som det er kullkraft, drivstoff eller teknologi som gjør at farten mot kanten av stuper øker er ikke riktig.

Vi klapper oss nok mye på skuldrene, men for å redde folk som bor her nå kreves det ganske ekstreme tiltak. Det ar vi nå vrir oss i smerte fordi bilen blir dyrere - vel, med en kollektivt fungerende hjerne hadde svært få av oss hatt en egen bil.

Så frem til vi kutter ferien, bytter jobb til noe bærekraftig eller deler forbruket deres på ca 5 - er det pinlig lite forskjell på Grønn Grønnesen i Elbil og Roy Viggo Kokstad i dieselbilen. 

Jeg kjører elbil, bytter nok ikke tilbake - tipper nybilkjøpene mine skader miljøet ganske heftig.

Prøv å sykle til jobb i Oslo daglig så er det ikke sikkert man mener det er likegyldig hva slags biler som er på veiene. Jeg er glad jeg er ferdig med å hoste svart dieselsot (jobber ikke lenger i Oslo).

Men når det kommer til hva som redder miljøet så er det ingenting vi gjør i Norge men hva Kina, India, Russland og USA gjør først og fremst. Samt ikke minst alle andre deler av verden som ønsker seg den velstanden vi har.

EDIT:
Men vi kan definitivt redde folk fra kreft og luftveissykdommer i våre lokalmiljøer. Noe jeg ikke ser som mindre nobelt eller viktig.

Endret av Theo343
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, frohmage said:

Jeg sykler mye men har aldri opplevd det. Hvordan skiller du dieselsot fra asfaltstøv eller andre ting?

Ganske enkelt på lukten. Dieseleksos har en ganske så karakteristisk lukt. Merkelig at du aldri har opplevd det da det har vært et vanlig tema blant jobbsyklister i Oslo de 10+ årene jeg har syklet til jobb i Oslo.

Enkel googling gir også svar.image.png.527734e14425a8229e1522fa902efca6.png
 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (16 timer siden):

Prøv å sykle til jobb i Oslo daglig så er det ikke sikkert man mener det er likegyldig hva slags biler som er på veiene. Jeg er glad jeg er ferdig med å hoste svart dieselsot (jobber ikke lenger i Oslo).

Men når det kommer til hva som redder miljøet så er det ingenting vi gjør i Norge men hva Kina, India, Russland og USA gjør først og fremst. Samt ikke minst alle andre deler av verden som ønsker seg den velstanden vi har.

EDIT:
Men vi kan definitivt redde folk fra kreft og luftveissykdommer i våre lokalmiljøer. Noe jeg ikke ser som mindre nobelt eller viktig.

Tok ikke hensyn til det dessverre, bodd i Oslo sentrum i flere år - men ikke opplevd det du sier der. Jeg blir glad om lokal luftkvalitet forbedres. kan ikke fordra sure dieseler. For de med plager tipper jeg det er stor forskjell 👍

hele elbilprosjektet er miljøskadelig. Faktisk er elektifisering av bilparken noe av det mest miljøskadelige vi har gjort - gitt utgangspunktet og det nivået av forståelse vi har. Vi skal bygge biler slik at en og en av oss sitter i to tonn bil i en time hver vei til jobb - energimessig galskap!

Men, man trenger ikke kikke lenge på diverse forum, facebook eller i samtaler : Voksne mennesker mener det er overgrep å legge bompenger, selv små inngripen i lommeboka for en bedre hverdag får folk i harnisk. Det er en ekstrem overvekt sv idioter der ute, siste tiskudd er elbileiere som mener de redder NOE som helst.

Jeg gjør det jeg blir fortalt, men å gjennomføre noe som helst med den gjengen jeg deler land med ser jeg på som umulig. Folk er for dumme rett og slett 😅

 

 

 

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bodde i blokk før hvor soverommet mitt (og alle de andre leilighetene sine) var rett over den felles parkeringsplassen. Liker å ha det kaldt når jeg sover så vinduet er som oftest åpent  men jeg våknet da mange morgener av at det stinket eksos enda jeg bodde ganske høyt i blokka. Spesielt på vinteren sto det gjerne en drøss med biler på tomgang rett utenfor i lang tid og det var en skikkelig plage. Nå bor ikke jeg der lenger men vil tro de som bor der nå setter pris på at borettslaget bygger ladere og at mange har gått over til elbil. 

Nyere biler stinker skikkelig søtt av eksosen sin og. Det hjelper heller ikke på.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Jeg bodde i blokk før hvor soverommet mitt (og alle de andre leilighetene sine) var rett over den felles parkeringsplassen. Liker å ha det kaldt når jeg sover så vinduet er som oftest åpent  men jeg våknet da mange morgener av at det stinket eksos enda jeg bodde ganske høyt i blokka. Spesielt på vinteren sto det gjerne en drøss med biler på tomgang rett utenfor i lang tid og det var en skikkelig plage. Nå bor ikke jeg der lenger men vil tro de som bor der nå setter pris på at borettslaget bygger ladere og at mange har gått over til elbil. 

Nyere biler stinker skikkelig søtt av eksosen sin og. Det hjelper heller ikke på.

Vi er heldige som kan dytte det problemet over på noen andre ja, for du illustrerer problemet perfekt. Sålenge det ikke lukter under mitt vindu (kan verden brenne).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...