Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

di501 skrev (42 minutter siden):

Noen fler som har problem med disse "equalizer"-dingsene? Type nettverk/wifi-problem; ARP broadcasts, registrerer ikke svar fra gateway og spør igjen og igjen. Dette skjer vel ca. hvert sekund (!!) og fører til belastning på nettverket.

Overprisede produkter. Selv lager jeg smartmeterseer med en dongle fra Kina til 200 lapp. Fungerer dagen lang. 

 

#reklame

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (På 5.7.2022 den 9.23):

De har jo skrytt sånn av hvor effektiv motorene er med deres fantastiske teknologi og alt det der så trodde den skulle slå en 6 år gammel hybridplatform ja. Spesielt når man ser hva den koster også.

Men er kult med solceller. Men jeg får nok lite utbytte av det så lenge jeg bor i Nord-Norge..

Nå ble vel Lightyear klekket ut basert på et studentprosjekt, så det er vel grenser for hvor høyteknologisk det kan være. Her er det nok visjonen og prosjektstyringen som har skapt de imponerende resultatene, og ikke ekstrem teknologi. Kan heller ikke huske å ha hørt de skryte noe voldsomt over ny teknologi. Vart så heldig å få en prat med CEO og grunnelegger av selskapet for 3 år siden, og har vel knapt møtt en mer ydmyk fyr. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (18 minutter siden):

Er det noen grunn til å ha flere? Selv har jeg bare elbil foreningen sin som jeg har registrert hos de fleste leverandørene. Den har jeg hengende på nøkkelknippe.

Jeg har flere, inkludert NAF sin som jeg har registrert bare noen få steder foreløpig. Ellers har jeg brikke fra Hyundai som er mest komplett registrert, men har måtte supplert med både Kople sin, Ishavsveien sin og Plugsurfing. Har og en fra E-on som jeg tror jeg aldri har brukt... 😉

Årsak er delvis for at ikke Hyundai sin eller NAF sin går å registrere absolutt alle steder. Men delvis og fordi avtaler kan gi forskjellig pris på samme lader, så da kan jeg bruke det som gir meg billigst lading der jeg er. Dessverre må det suppleres med ladekort for noen leverandører, og noen (ytterst få) kuen er tilgjengelig via app (eller brikke/ladekort er en unødvendig dyr del).

Ladekort er i holder til mobiltelefonen, ladebrikkene er festet på nøkkelknippet, så vet jeg at de ligger i bukselomma når jeg går ut for å starte lading. Orker ikke tanken på å måtte lete etter (rett) brikke før jeg går ut for å starte lading, samt at jeg ikke liker å ha noe av verdi liggende i bilen.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 timer siden):

Jeg har flere, inkludert NAF sin som jeg har registrert bare noen få steder foreløpig. Ellers har jeg brikke fra Hyundai som er mest komplett registrert, men har måtte supplert med både Kople sin, Ishavsveien sin og Plugsurfing. Har og en fra E-on som jeg tror jeg aldri har brukt... 😉

Årsak er delvis for at ikke Hyundai sin eller NAF sin går å registrere absolutt alle steder. Men delvis og fordi avtaler kan gi forskjellig pris på samme lader, så da kan jeg bruke det som gir meg billigst lading der jeg er. Dessverre må det suppleres med ladekort for noen leverandører, og noen (ytterst få) kuen er tilgjengelig via app (eller brikke/ladekort er en unødvendig dyr del).

Ladekort er i holder til mobiltelefonen, ladebrikkene er festet på nøkkelknippet, så vet jeg at de ligger i bukselomma når jeg går ut for å starte lading. Orker ikke tanken på å måtte lete etter (rett) brikke før jeg går ut for å starte lading, samt at jeg ikke liker å ha noe av verdi liggende i bilen.

For et salig kaos! Dette styrker bare meningen om at PHEV er best om man har tenkt til å kjøre langt av og til. Bensin og diesel kan man tross alt fylle svært enkelt på stasjoner av hvilket som helst merke, i hvilket som helst land og betale med eller uten avtale, med kort eller kontant, helt uten egne nøkler, registreringer eller apphelvete for å få lov til å fylle. Tesla har riktignok et bedre system, men da må man ta til takke med enten deres bil"kvalitet" og "service", eller legge seg langflat for deres lockin-apphelvete og avtalebetingelser. Nei takk! PHEV til langtur! Og for de som kan ha to biler: 100% hjemmeladet elbil til lokal kjøring.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

For et salig kaos! Dette styrker bare meningen om at PHEV er best om man har tenkt til å kjøre langt av og til. Bensin og diesel kan man tross alt fylle svært enkelt på stasjoner av hvilket som helst merke, i hvilket som helst land og betale med eller uten avtale, med kort eller kontant, helt uten egne nøkler, registreringer eller apphelvete for å få lov til å fylle. Tesla har riktignok et bedre system, men da må man ta til takke med enten deres bil"kvalitet" og "service", eller legge seg langflat for deres lockin-apphelvete og avtalebetingelser. Nei takk! PHEV til langtur! Og for de som kan ha to biler: 100% hjemmeladet elbil til lokal kjøring.

Det høres absolutt værre ut enn det er. NAF-brikken har jeg nettopp hektet på etter å ha knyttet den til noen leverandører/operatører som jeg uansett har på Hyundaibrikken, så har ennå ikke brukt NAF-brikken. Den skal visstnok være mer kompatibel enn Hyndaibrikken, og kan sånn sett erstatte den, om jeg orker å legge NAF-brikken inn ale steder der Hyundaibrikken fungerer, å lenge det ikke klusser seg til med krysskoblinger som Kople mot Circel K, Mer og/eller Recharge/Fortum charge&drive.

E-On brikken har jeg som sagt aldri brukt, men fikk den tilsendt pga at jeg lagde konto der, med håp om at det skulle berge meg på Sverige-turene. Plugsurfing brukte jeg mot Ionity før, men der brukes nå ChargeMyHyundai-kortet (CMH), som forsåvidt dekker Ionity, Eviny, Mer og Recharge, ihvertfall. De samme fungerer mot Hyundaibrikken, utenom Ionity, men dog ikke mot CMH-kontoen Men Plugsurfing er en backup der ingen av de andre eksisterer/fungerer, og spesielt om jeg skulle dra utenlands.

Kople sin fungerer mot bl.a. Kople, Recharge og Circle K så vidt jeg har fått med meg, og brukes dersom jeg ikke får det til å virke med CMH-kortet eller Hyundai-brikken. InCharge-brikken fungerer mot Ishavsveien kraft i Nord, og ble brukt på "Nord-Norge-Turnéen mini fjor, og funker til Vattenfall ved lading i Sverige.

Jeg har riktignok og ladekort fra Chargepoint, Eins, Maingau og E-On, der de tre førstnevne ble brukt mot Ionity i perioder der Plugsrfing ikke lengre ga lading til kampanjepris, men det gjorde det hos de andre. Nå med CMH-kortet, er ikke disse lengre aktuelle.

Så i realiteten er det CMH-kortet som brukes mest, deretter Hyundai-brikken som og brukes for å starte og stoppe ladingen i borettslaget. Så funker Kople som backup mot seg selv, og Incharge mot Ishavsveien i nord, og mot Vattenfall i Sverige.

Nå har jeg selvsagt ikke sansen for denne kort/brikke-salaten, da det er en vederstyggelighet pga lock-in fra ladeoperatørene. Det er en av grunnene til at jeg snakker opp betaling direkte med bankkort/kreditt-kort slik det fungerer på all annen direkte handel.

Men jeg synes ikke det på noen som helst måte er noe argument for å bruke hybrid eller ICE til mangedobbel pris, og med sine hickups, stankende og klissete drivstoff (spesielt diesel) eller stankende avgass, som kan slå opp og inn i kupéen via vifteanlegget. Heller er ikke mange av de andre fordelene med elbil, noe jeg vil ofre ved å gå tilbake il Ice, eller hybrid.

Anser selvsagt at de andre drivlinjene har noen fordeler ennå, men har vel bevisst at elbil med god rekkevidde fungerer minst likegodt eller bedre. Bortsett fra noen ladere som ikke var kommet opp langs kystriksveien i fjor, mellom Sandnessjøen og Bodø, så kom jeg meg overalt, uten noen rekkeviddeangst å snakke om.

Var riktignok litt spent på om jeg gjorde en feilvurdering ved å kjøre direkte til Nordkapp og kom frem med ca 28 km rekkevidde, fremfor å svinge innom Honningsvåg for å tappe opp litt. Det er ca 33 km fra krysset der man kan svinge inn til Honningsvåg, eller kjøre opp til platået. Retur nesten 34 km til laderen i Honningsvåg, men regnet med at pga regenerering på vei ned, ville jeg være i nærheten av å ha minst like mye igjen på GOM når jeg ville nå laderen. Om jeg husker rett, visste den 34 km restrekkevidde, så der traff jeg blink.

Må og ta med denne historien:

Jeg har og brukt Enel X som kun fungerer via App. De må jeg dog sterkt advare mot. Årsaken til at de var brukt, var at de, som Chargepoint, Eins og Maingau i en periode tilbød gunstig ladepris på Ionity.

Enel X tilbød billige pakker på en fast mengde kWh, til en pris som gjorde de veldig prisgunstig. Første året var det tilbud på en høy mengde kWh som måtte brukes innen en måned, til virkelig god pris.

Ved å være ekstra smart bruk på ferien, kunne gjort Ionity-lading svært rimelig. Det var ikke per månedsskifte, men per 30 dager, så på en 4-ukers ferieukers ferietur, kunne man kjøpe pakken 2 uker før man dro, og derved fikk billig lading på tur til feriedestinasjonen. Så kunne man kjøpe ny periode midt i ferien, og da ha rimelig lading på andre halvdel av ferien, altså hjemturen først og fremst.

Dette var ikke abonnement, så var godt fornøyd med dette, bortsett fra at jeg trodde det skiftet med månesskiftet, og derved ikke sparte så mye som jeg ellers ville kunne gjort, men det holdt nesten helt for min ferietur det året. 

Neste år var det andre pakker som gjaldt, men i realiteten litt av det samme. Dog, nå var dette blitt til abonnement, men skulle kunne sies opp i perioden. Så i realiteten ikke noe bindingstid.

Men da jeg fikk ikke sagt opp abonnement på ladekreditt innen utgang av den da inneværende perioden, så jeg ble trekt en månedsavgift til på kortet, og da for lading jeg ikke ville rekke å bruke opp. Det ble derfor dyre kWh. Endte opp med at jeg sperret det kortet, for å unngå at det trakk meg enda flere ganger.

Visstnok var feilen en hengende sesjon på siste ladestoppet, men som ikke var synlig i appen, så derved fikk jeg ikke stoppet denne sesjonen innenfor gjeldende periode, og support var "plutselig" borte og utilgjengelig, og ikke svarte på mine henvendelser.

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (11 timer siden):

Det høres absolutt værre ut enn det er.

Og så en "helside" om hvor "enkelt" det er. 😅

Det er sikkert enkelt når man har lært seg det, men gudbedre... Tror jeg skal prøve å greie meg 99% med SuC, og den siste prosenten med elbilforeningens blå brikke. Skal prøve å huske å legge den i bilen før ferieturen. 🙃

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (5 timer siden):

Og så en "helside" om hvor "enkelt" det er. 😅

Det er sikkert enkelt når man har lært seg det, men gudbedre... Tror jeg skal prøve å greie meg 99% med SuC, og den siste prosenten med elbilforeningens blå brikke. Skal prøve å huske å legge den i bilen før ferieturen. 🙃

Ser den. Men som sagt, det er CMH-kortet og Hyundai-brikken som brukes normalt. Og så får jeg ikke disse til å virke mot Kople, så skaffet den utenom. Og som sagt, Inchargebikken som funker mot ishavsveien og Vattenfall i Sverige.

Resten er mer eller mindre backup jeg egentlig ikke har bruk for lengre, men beholder JIC. Men selvsagt, det hadde vært ekstremt mye enklere om bankkortet hadde funket,uten all denne registreringen og koblingen, og ikke minst ventingen på brikke/kort, før man er igang.

Og brikke/kort er igjen langt enklere enn app-løsninger.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (42 minutter siden):

Hyundai er virkelig inne på noe kult med det nye konseptet.

Spent hvor nedtonet produksjonsmodellen blir.

Fikk meg ny drømmebil, helt til jeg så i videoen at de fylte på hydrogen. Da falt plutselig drømmebilen i tusen knas...

Håper de kommer med en Pure EV versjon, og ikke noe hydrogen-tull. Selv ikke hydrogen som rekkeviddeforlenger for meg, takk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, Snowleopard said:

Fikk meg ny drømmebil, helt til jeg så i videoen at de fylte på hydrogen. Da falt plutselig drømmebilen i tusen knas...

Håper de kommer med en Pure EV versjon, og ikke noe hydrogen-tull. Selv ikke hydrogen som rekkeviddeforlenger for meg, takk.

Ja men for helvete da :( 
Hydrogen kan ta seg en bolle (før dere får blodpropp, snakker her om privatbiler). 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opel og Peugeot har og vist frem noen særdeles kule retro elbil konsepter de siste årene.

Opel Mantra

2022-Manta-GSe.jpg

Peugeot E-Legend

IMG_00361-e1538651045952.jpg?w=2000&qual

Men det som dessverre er faktumet er jo at vi nok aldri får slike biler på veiene, formene er for kantete og alt for hardhendte mot myke trafikanter om en skulle komme i kontakt med de til at de hvertfall i vår del av verden noengang kommer til å bli godkjente for bruk på vei.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...