Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Motorene var dømt etter diesel skandalen. Ingen kommer noengang til å ha tiltro til tallene lengre. Bare juks.

Det burde vært sånn, men ikke pga skandalen. Er jo et jævlig drivstoff, bråkete og kortpusta kjedelighet med en milliard deler som går istykker. 

At VAG prøvde å svindle folk handler vel mer om grådighet i selskapet fremfor noe dieselen selv har skyld i? Utslippskandalen var jo at VAG bilene var programmert til å gå rent når de ble målt - slik at miljøet fikk en 0.0004% påkjenning. Ref tidligere innlegg her - det er ikke bærekraftig med bil uansett. Skal du rekke finger med ditt forbruk? Tror ikke det 😅

At folk ikke har tiltro til diesel er jo en grei påstand, men hvor er grunnlaget for den? Vi valgte ikke elbil før noen ga oss 250k for å gjøre det - når besparelsen av å kjøre elbil blir redusert (men fortsatt klart best) så vrir vi oss i smerte. Helt komisk. Du kan lese under en hvilken som helst elbilsak i sosiale medier for å finne noen skikkelige dieselfanatikere.

 

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (2 timer siden):

Det burde vært sånn, men ikke pga skandalen. Er jo et jævlig drivstoff, bråkete og kortpusta kjedelighet med en milliard deler som går istykker. 

At VAG prøvde å svindle folk handler vel mer om grådighet i selskapet fremfor noe dieselen selv har skyld i? Utslippskandalen var jo at VAG bilene var programmert til å gå rent når de ble målt - slik at miljøet fikk en 0.0004% påkjenning. Ref tidligere innlegg her - det er ikke bærekraftig med bil uansett. Skal du rekke finger med ditt forbruk? Tror ikke det 😅

At folk ikke har tiltro til diesel er jo en grei påstand, men hvor er grunnlaget for den? Vi valgte ikke elbil før noen ga oss 250k for å gjøre det - når besparelsen av å kjøre elbil blir redusert (men fortsatt klart best) så vrir vi oss i smerte. Helt komisk. Du kan lese under en hvilken som helst elbilsak i sosiale medier for å finne noen skikkelige dieselfanatikere.

 

 

Er jo ikke bare vag. Alle jukser. Sist razzia var vell hos hyundai

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Er jo ikke bare vag. Alle jukser. Sist razzia var vell hos hyundai

Kommentaren min var til koblingen din mellom diesel og at folk "ikke ville ha det" fordi det var så mange skandaler. Det føler jeg at stemmer dårlig. Det ble solgt over 50k nye biler med hybrid og fossil-løsning. Dieselsalget stuper, men det har lite med at folk misliker drivstoffet å gjøre.

Hva tror du hadde skjedd om diesel kostet 2-3kr literen? Hadde troen gjenoppstått, eller velger folk elbil fordi de tjener penger på det?

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (16 minutter siden):

Kommentaren min var til koblingen din mellom diesel og at folk "ikke ville ha det" fordi det var så mange skandaler. Det føler jeg at stemmer dårlig. Det ble solgt over 50k nye biler med hybrid og fossil-løsning. Dieselsalget stuper, men det har lite med at folk misliker drivstoffet å gjøre.

Hva tror du hadde skjedd om diesel kostet 2-3kr literen? Hadde troen gjenoppstått, eller velger folk elbil fordi de tjener penger på det?

Folk liker dårlig å bli lurt, og det blir de. Klart folk kjøper etter lommebok. Det er jo nødvendig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (39 minutter siden):

Folk liker dårlig å bli lurt, og det blir de. Klart folk kjøper etter lommebok. Det er jo nødvendig.

Folk liker ikke å bli lurt, nei. Faktisk økte dieselsalget jevnt og trutt etter dieselgate. Du kan jo gjette når det snudde.

Påstanden er ikke riktig, men den er nok veldig riktig akkurat for deg. 
 

edit: Det går KUN på penger. Om lundefugl hadde kostet 1kr literen hadde vi fylt med det, og det hadde blitt lundefugl-drivstoff partier i Bergen.

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dieselgate oppstod jo fordi diesel på mange måter ikke var rent nok for de kravene vi satte til biler, så i det store og hele så er skandalen selvforskyldt av egenskapene til diesel.

Diesel var populært fordi det ga momentsterke motorer med lite volum, lavt forbruk og lave CO2-utslipp, før vi fant ut at partikkelutslipp laget smog i byer og ga oss lungekreft.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (7 minutter siden):

Dieselgate oppstod jo fordi diesel på mange måter ikke var rent nok for de kravene vi satte til biler, så i det store og hele så er skandalen selvforskyldt av egenskapene til diesel.

Diesel var populært fordi det ga momentsterke motorer med lite volum, lavt forbruk og lave CO2-utslipp, før vi fant ut at partikkelutslipp laget smog i byer og ga oss lungekreft.

Kan du da forklare økningen av dieselsalg i 2016 kontra 15? Burde ikke trenden vært omvendt for at dette skal stemme?

Vi faser ut fossile brennstoff, siden det er mange dieseler her i landet og hybrid generelt går på bensin vil nedgang i diesel være størst- hvor er logikken?

Om diesel hadde kostet det samme som strøm hadde svært få byttet, det hadde vært et dødsdømt prosjekt - og det er poenget mitt, med kilder i bilsalget. 


PS: Det økte miljøhensynet dere referer til slår dårlig ut i omtrent alt. Flyteiser, forbruksvarer, transport. Det er feil at vi kjøper elbil pga miljø - men det er jo digg å tenke det.

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (6 minutter siden):

Kan du da forklare økningen av dieselsalg i 2016 kontra 15? Burde ikke trenden vært omvendt for at dette skal stemme?

Hvor utfordrer jeg denne påstanden?

Miljøpolitikk og hva folk kjøper er sjeldent knyttet sammen, som er grunnen til at vi startet regulering av diesel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (46 minutter siden):

Folk liker ikke å bli lurt, nei. Faktisk økte dieselsalget jevnt og trutt etter dieselgate. Du kan jo gjette når det snudde.

Påstanden er ikke riktig, men den er nok veldig riktig akkurat for deg. 
 

edit: Det går KUN på penger. Om lundefugl hadde kostet 1kr literen hadde vi fylt med det, og det hadde blitt lundefugl-drivstoff partier i Bergen.

Ja selvfølgelig de var jo stuck med bilene etter dieselgate og er det fortsatt. Fiksen økte vell forbruket også om jeg ikke husker feil..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, Complexity said:

Jeg bodde i blokk før hvor soverommet mitt (og alle de andre leilighetene sine) var rett over den felles parkeringsplassen. Liker å ha det kaldt når jeg sover så vinduet er som oftest åpent  men jeg våknet da mange morgener av at det stinket eksos enda jeg bodde ganske høyt i blokka. Spesielt på vinteren sto det gjerne en drøss med biler på tomgang rett utenfor i lang tid og det var en skikkelig plage. Nå bor ikke jeg der lenger men vil tro de som bor der nå setter pris på at borettslaget bygger ladere og at mange har gått over til elbil. 

Nyere biler stinker skikkelig søtt av eksosen sin og. Det hjelper heller ikke på.

Har selv gjentatt dette i det uendelige i snart 10 år. Men det tar tid før folk lærer :).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, DrAlban3000 said:

Vi er heldige som kan dytte det problemet over på noen andre ja, for du illustrerer problemet perfekt. Sålenge det ikke lukter under mitt vindu (kan verden brenne).

Hvis alle gjør noe for lokalmiljøet så blir verden et bedre sted. Men uten at de store nasjonene gjør noe så blir det bare lokale endringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Powertrainer said:

Synd at dieselen blir forhatt pga et storbyproblem, nyere dieseler har heller ikke den samme nox-problematikken.

Jeg hater ikke dieselbiler. Vi har selv en slik fordi den er god til sitt bruk som trekkvogn. Men problemet er folk som bla. lar de stå på tomgang fra kaldstart om vinteren bla. pga noe så idiotisk som å slippe å skrape rutene 

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (7 timer siden):

Jeg hater ikke dieselbiler. Vi har selv en slik fordi den er god til sitt bruk som trekkvogn. Men problemet er folk som bla. lar de stå på tomgang fra kaldstart om vinteren bla. pga noe så idiotisk som å slippe å skrape rutene 

Ser den, greit ved et hus inni skogen men ikke nødvendigvis greit i tettbebygd strøk med blokker

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (8 timer siden):

Jeg hater ikke dieselbiler. Vi har selv en slik fordi den er god til sitt bruk som trekkvogn. Men problemet er folk som bla. lar de stå på tomgang fra kaldstart om vinteren bla. pga noe så idiotisk som å slippe å skrape rutene 

Ser ikke på det som noe problem. 
Det har med sikkerheten å gjøre, og man er lovpålagt å ha isfrie ruter før man kjører.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...