Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (15 minutter siden):

En kan jo lure på hvor høy dieselprisen hadde vært om ingen hadde kjørt elbil, eller om det i det hele tatt utgjør noen forskjell.

Elbillister er prøvekaniner, det kommer hele tiden nye og bedre biler.
Hurtiglading er fortsatt håpløst. 

Det er vel neppe mengda drivstoff i omløp her i Norge som er den store årsaken til prisen, så med eller utan elbilar ville nok betydd lite.

Er ikkje alle som kjøper (ny) bil prøvekaniner? Det er blitt utvikla og produsert nye drivstoffbilar sidan bilproduksjonen starta, og dei har neppe ein ambisjon om at dei nye bilane er dårlegare enn forrige modell. Med varierande hell.

Hurtiglading er heldigvis noko dei færraste brukar i stor grad, så allereie der er problemet blitt langt mindre. Me er kome ganske langt og eg undrar meg over kvifor du synest det er håplaust utan å ei gang kjøre elbil. Stort sett fungerer det for dei fleste. Det er sjølvsagt utfordringar der òg, men sånn er det når noko nytt dukkar opp.

Framover så blir nok kapasiteten eit aukande problem om utbygginga ikkje tar seg opp. Samtidig er det opp til produsentane å utvikle sine eigne bilar for å kunne lade raskare, som vil redusere problemet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (57 minutter siden):

En kan jo lure på hvor høy dieselprisen hadde vært om ingen hadde kjørt elbil, eller om det i det hele tatt utgjør noen forskjell.

Elbillister er prøvekaniner, det kommer hele tiden nye og bedre biler.
Hurtiglading er fortsatt håpløst. 

Dette gjelder da virkelig tradisjonelle biler også. Og hurtiglading er slett ikke håpløst. Tror du blir et lykkeligere menneske om du forsøker å endre tankesett heller enn å fortsette å trolle i denne tråden ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Zeph skrev (3 timer siden):

Sett opp skilt då.

Ah, ein typisk elbilhatar og dieselentusiast. Tydelegvis idiot samtidig, så eg forstår godt at han ikkje tør stå fram med navn.

En idiot som, la meg sitere "ikke er redd for å si hva han mener om elbiler og elbilister". Men tørr ikke å stå frem med navn, så kanskje litt redd for å si hva han mener likevel? 🤫

Syns uansett oppriktig talt synd på hvem enn som er med vedkommende på bobilferie, må være en flau affære når en oppfører seg slik, samtidig må det være skikkelig trasig for vedkommende å til enhver tid å være så surmaga å sint.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 timer siden):

Det trenger en jo ikke heller?

Men ikke noe stort problem å gjøre, når det totalt sett blir billigst. Med 1,65 per kWh, og 2,50 hjemme i eget borettslag, så blir det fort lønnsomt å utnytte avtalen jeg har, som jeg da betaler 135,- i måneden for. Og snart er det sommerferie og campingtur igjen.

Som ikke det er godt nok, så har jeg greit med ladekreditt å bruke i sommer, så med bare Ionitylading, varer kreditten langt. Dog, prinsippet er jeg egentlig mot. Normal prising er nok det jeg hadde foretrukket. Men når verden er snudd opp ned, så er det greit at jeg kan få noen fordeler av det.

Simen1 skrev (5 timer siden):

SVV mener det ikke står noe i parkeringsforskriften om akkurat dette, men jeg mener det bør gå under veitrafikkloven §3

  Vis skjult innhold

§ 3.Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

Dette er et stjerneeksempel på hensynsløs adferd og unødig hindring.

Hvis dette viser seg å ikke bryte med §3 så burde det være akkurat like lovlig for elbilister å parkere foran og bak den aktuelle bobilen, ettersom det ikke står konkret i parkeringsforskriften at det ikke er lov.

Ser for meg å parkere vedkommende inn med en Kona eller Ioniq 38 kWh foran bak og på siden, på hver sin lader med 50 kWh og bare betaling per kWh.  Med frontlading på kona og venstre bak på Ioniq, så burde det gå greit å nå laderne likevel.

Det er da 75 minutter for å få 80 % fra lav SoC, endel mer for å komme opp i 90 og 100%.  Og setter man ned effekten i bilen, så kan man strekke tiden enda litt mere.

Kanskje ikke så hyggelig for de som kommer bak og ville ladet, men jeg tror faktisk de som ladet ville blitt applaudert. Så hadde vedkommende tenkt seg om til neste gang.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (9 timer siden):

Elbilane har vel framleis ein DC-motor, som dei første Tesla-ene hadde. Uansett, dette er ein flåsete diskusjon. Alle som kjøper nye produkt er prøvekaniner, uansett kva det er.

Ja det er jo regenereringen på mach-e et godt eksempel på, som nærmest "brant opp" ned fjelloverganger.

Lenke til kommentar
9 hours ago, Zeph said:

Elbilane har vel framleis ein DC-motor, som dei første Tesla-ene hadde. Uansett, dette er ein flåsete diskusjon. Alle som kjøper nye produkt er prøvekaniner, uansett kva det er.

Fleste elbiler bruker vel AC motorer.

Den første Teslan (Tesla Roadster fra 2008) brukte også en AC motor.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Powertrainer said:

Ja det er jo regenereringen på mach-e et godt eksempel på, som nærmest "brant opp" ned fjelloverganger.

Mach-e bruker jo Opel Ampere (2011) sitt batteridesign av en eller annen grunn.

Det betyr at det er masse plastikk i batteriet og det leder varme veldig dårlig så cellene overopphetes lett.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Theo343 said:

Noen som vet hva slags overgang jeg trenger å kjøpe for å lade en 2019 Leaf på en slik kontakt? (Rød trefas?). Finnes det da overgang til type 2 som vil fungere eller må jeg ha overgang til schuko laderen?

20220610_040208.thumb.jpg.2e3d75be0c8fe6976179b22e732073c9.jpg

 

Tesla sine gamle nødladere kan benytte slik plugg så finner du en sånn på finn.no eller no er det vel enkleste løsningen. Da får du type 2.

Men Leaf støtter bare 1 fase så du får ikke utnyttet 3fasen.

 

IMG_20200228_105026.jpg

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Tesla sine gamle nødladere kan benytte slik plugg så finner du en sånn på finn.no eller no er det vel enkleste løsningen. Da får du type 2.

Pluggene passer, men vil ikke ladekladden protestere mot å lade en ikke-Tesla?

Ellers så skal det fungere med Nissans kladd-kabel og en overgang fra rød rundstift 3-fase TN til en 1-fase 16A.

Varenr 32A3RS16F: Med 32A 5-pins rød CEE Pris: Kr. 950,-

Regner med det er på jobben eller noe sånt, og at du ikke får tillatelse til å sette opp egen ladeboks, siden det røde uttaket er sjeldent å finne på privatadresser.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...