Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

 

DrAlban3000 skrev (16 timer siden):

Kommentaren min var til koblingen din mellom diesel og at folk "ikke ville ha det" fordi det var så mange skandaler. Det føler jeg at stemmer dårlig. Det ble solgt over 50k nye biler med hybrid og fossil-løsning. Dieselsalget stuper, men det har lite med at folk misliker drivstoffet å gjøre.

Hva tror du hadde skjedd om diesel kostet 2-3kr literen? Hadde troen gjenoppstått, eller velger folk elbil fordi de tjener penger på det?

Nei det handler nok mer om at regjeringen pusha på det grønne skiftet og med så mange fordeler man fikk med el-bil tenkte folk helt sikkert hvorfor ikke. Og må si det har funka bra til nå. Nå skal vel så og si alle bilprodusenter slutte å lage diesel/bensinbiler ila 2025/2030 så selv med lavere diesel/bensin priser kommer nok el-bilene til å dominere fremover. 

Så folk flest velger nok elbil fordi det både er billigere i drift, mindre vedlikehold, fremtidsretta og for miljøet sin del. Tror faktisk ikke så mange hadde gått tilbake til dieselbil selv med så lave dieselpriser. Noen ja, men tror folk flest som har el-bil idag ikke vil gått tilbake til diesel selv med så lave priser. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (9 timer siden):

Jeg hater ikke dieselbiler. Vi har selv en slik fordi den er god til sitt bruk som trekkvogn. Men problemet er folk som bla. lar de stå på tomgang fra kaldstart om vinteren bla. pga noe så idiotisk som å slippe å skrape rutene 

Her (på bygda) ser man ofte at mange dieselbiler står på tomgang utenfor butikkene, mens eierne er inne og handler, eller sitter på kafe. De burde jo vært bøtelagt og fratatt nøklene, men vet at de kan gjøre sånt helt trygt, for det er ikke noe Politi i nærheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
57 minutes ago, Dubious said:

Ser ikke på det som noe problem. 
Det har med sikkerheten å gjøre, og man er lovpålagt å ha isfrie ruter før man kjører.

Jeg forstår at du hovedsaklig er ute etter å kverulere. At du ikke ser et problem med en praksis som er forbudt ved lov sier vel sitt.

Endret av Theo343
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår at du hovedsaklig er ute etter å kverulere. At du ikke ser et problem med en praksis som er forbudt ved lov sier vel sitt.

Et lite paradoks er det uansett. Kjører du en litt eldre dieselbil om vinteren uten noen som helst forvarming av motor så forurenser den en god del mer enn om du hadde forvarmet den 10-15 min. Angående is på ruter så hjelper det selvfølgelig med en kupevarmer men det hjelper ikke noe på utslipp. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Iterion said:

Et lite paradoks er det uansett. Kjører du en litt eldre dieselbil om vinteren uten noen som helst forvarming av motor så forurenser den en god del mer enn om du hadde forvarmet den 10-15 min. Angående is på ruter så hjelper det selvfølgelig med en kupevarmer men det hjelper ikke noe på utslipp. 

Kupevarmer har man jo gjerne sammens med motorvarmer og da vil det hjelpe litt.

Her nord er det jo nesten håpløst å kjøre eldre diesel uten motorvarmer. Er det 20 blå eller kaldere flyter ikke diesel så godt.

Nei takke seg til at man er ferdig med sånt. Elbilen er varm og funker perfekt hele året.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Iterion said:

Et lite paradoks er det uansett. Kjører du en litt eldre dieselbil om vinteren uten noen som helst forvarming av motor så forurenser den en god del mer enn om du hadde forvarmet den 10-15 min. Angående is på ruter så hjelper det selvfølgelig med en kupevarmer men det hjelper ikke noe på utslipp. 

Det er jeg enig i. Man kan jo derfor få motorvarmer for å avhjelpe motor noe og som du nevner kupevarmer for avising. De som ikke har dette påkostet seg ikke alltid det.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (17 minutter siden):

Sier jo mye om både deg og dem...

 

Theo343 skrev (17 minutter siden):

Jeg forstår at du hovedsaklig er ute etter å kverulere. At du ikke ser et problem med en praksis som er forbudt ved lov sier vel sitt.

Det sier at jeg vil kjøre lovlig med isfrie ruter.
Det er ikke forbudt med tomgangskjøring for å få isfrie ruter. 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Dubious said:

 

Det sier at jeg vil kjøre lovlig med isfrie ruter.
Det er ikke forbudt med tomgangskjøring for å få isfrie ruter. 

Hvem nevnte kjøring? Det er forbudt å gå ut på morgenen og skru på bilen for så å la den stå på tomgang. Mens den varmes opp og rutene tiner.

Dette kan fint anmeldes og politiet kommer å snakker med eier av bil om de ikke innretter seg. 

Endret av Theo343
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (7 minutter siden):

Dette kan fint anmeldes og politiet kommer å snakker med eier av bil om de ikke innretter seg. 

Hva mener du folk skal gjøre, sette på en vifte for å varme opp bilen? 

Gjør hva jeg vil på min egen parkeringsplass

Politiet har bedre å gjøre en å snakke til noen som lar biler gå på tomgang

Lenke til kommentar
1 minute ago, Mechablast said:

Hva mener du folk skal gjøre, sette på en vifte for å varme opp bilen? 

Gjør hva jeg vil på min egen parkeringsplass

Politiet har bedre å gjøre en å snakke til noen som lar biler gå på tomgang

Når politet driver å stopper folk på el sykkel fordi de kjører litt for fort med el motoren så bør de og dele ut bøter til biler på tomgang.

webasto burde vært standard på alle biler, spesielt i kalde Norge

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (28 minutter siden):

Det sier at jeg vil kjøre lovlig med isfrie ruter.
Det er ikke forbudt med tomgangskjøring for å få isfrie ruter. 

Tomgangskjøring er forbudt ved lov i Norge. Såpass burde voksne folk vite...

Også at det finnes andre (og lovlige) måter å få rutene isfrie på.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (11 minutter siden):

Tomgangskjøring er forbudt ved lov i Norge. Såpass burde voksne folk vite...

Også at det finnes andre (og lovlige) måter å få rutene isfrie på.

 

Sitat

 

§ 16.Forstyrrende kjøring og unødig støy m.m.

1. I eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn. Der må det heller ikke foregå bruk av motor på tomgang eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødig utslipp av røyk eller gass.

 

Men nå går vi i sirkel her.

 
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Iterion skrev (1 time siden):

 

Nei det handler nok mer om at regjeringen pusha på det grønne skiftet og med så mange fordeler man fikk med el-bil tenkte folk helt sikkert hvorfor ikke. Og må si det har funka bra til nå. Nå skal vel så og si alle bilprodusenter slutte å lage diesel/bensinbiler ila 2025/2030 så selv med lavere diesel/bensin priser kommer nok el-bilene til å dominere fremover. 

Så folk flest velger nok elbil fordi det både er billigere i drift, mindre vedlikehold, fremtidsretta og for miljøet sin del. Tror faktisk ikke så mange hadde gått tilbake til dieselbil selv med så lave dieselpriser. Noen ja, men tror folk flest som har el-bil idag ikke vil gått tilbake til diesel selv med så lave priser. 

Jeg har forklart deg hvorfor vi ikke bryr oss om miljø, så da får du heller komme med noe håndfast. Det du sier representerer seg ikke i fakta i saken.

"Så folk flest velger nok elbil fordi det både er billigere i drift, mindre vedlikehold, fremtidsretta og for miljøet sin del."

Ifølge deg er hovedgrunnen penger.

Neste på lista er mindre vedlikehold, som også besparer oss penger.

Fremtidsretta (kjempefremtidsrettet å sitte 1 og 1 i en 2 tonns elbil ja)

Miljøet

Vi er strengt tatt nesten enige her.

Lenke til kommentar

Herrejesus dere kan kverulere. Altså, om du ikke er oppegående nok til at du forstår at du skraper ruten mens bilen går slik at sikt er bra når du er ferdigskrapet (ergo ikke unødvendig tomgangskjøring og i henhold til veitrafikkloven hva angår sikker kjøring), ja da har du ikke nødvendige mentale kapabiliteter til å kjøre bil. Alternativt garasje, motorvarmer eller annet så er hele problemstillingen borte. 

Men nok nå, dette er ikke relevant til elbildiskusjon. 

Endret av The Very End
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar

Verdens fjerde største bilgigant Stellantis tegner et truende bilde .

Innkjøpsprisen på elbiler er fortsatt høyere enn biler med forbrenningsmotor, selv om det kan bli billigere å eie elbil på sikt.

Prisforskjellen har ikke blitt mindre den siste tiden, men økt. Forskjellen kan fortsette å vokse, da prisene på råvarer som trengs til elbiler holder seg på et høyt nivå.

Å forby salg av nye bensin- og dieselbiler i Europa fra 2035 kan i verste fall føre til at hele bilmarkedet kollapser, sa Arnaud Deboeuf , ansvarlig for produksjonen i Stellantis Group, i forrige uke, ifølge Bloomberg.

– Det er en stor utfordring, fortsatte han.

Trusselen gjelder naturligvis også for Stellantis-gruppen, selv om den har som mål å kutte produksjonskostnadene til elbiler med 40 prosent innen 2030.

 

Tidligere har Stellantis kritisert beslutningstakere som forbyr produksjon av biler med forbrenningsmotor. Stellantis Group-sjef Carlos Tavares har sagt at elektrifisering av biler ikke er veien valgt av industrien, men av politikere.

 

Imidlertid har Tavares blitt tvunget inn i formen, ettersom Stellantis har forpliktet seg til å bringe 75 helelektriske modeller på markedet innen 2030.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...