Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

1 hour ago, Hanhijnn said:

Så for å lade BÅDE Tesla'n (på TWC) og Leaf'en, så må jeg ha 2 forskjellige ladebokser? Det var nytt for meg, og ikke med i planen her.

Njæ, du kan jo kjøpe en ladeboks med avtagbar kabel som f.eks Eaase sin. Da bruker du Type 2 kabel til Teslan og Type 1 kabel til leafen.

92402.thumb.jpg.72ab867bab9536433396067879ff60f8.jpg

 

Det blir mye dyrere da men den vanligste løsningen. En Type 2 kabel på 7 meter (ala den som følger med TWC) som har Tesla sin knapp på seg er vel 4000kr ekstra bare den.

Men Leafen drar jo 3.3kW (om du ikke har dobbellader) på 1 fase og er stokk dum. Jeg har ingen betenkninger med å lade min Leaf med adapter fra TWC og tviler på politiet kommer å arresterer meg.
Eneste jeg prøver å unngå er å lade ute når det regner mye da jeg er litt usikker på hvor vanntett selve koblingen holder seg. Men noen adaptere er sikkert bedre enn min.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (12 minutter siden):

Det blir mye dyrere da men den vanligste løsningen. En Type 2 kabel på 7 meter (ala den som følger med TWC) som har Tesla sin knapp på seg er vel 4000kr ekstra bare den.

Men Leafen drar jo 3.3kW (om du ikke har dobbellader) på 1 fase og er stokk dum. Jeg har ingen betenkninger med å lade min Leaf med adapter fra TWC og tviler på politiet kommer å arresterer meg.
Eneste jeg prøver å unngå er å lade ute når det regner mye da jeg er litt usikker på hvor vanntett selve koblingen holder seg. Men noen adaptere er sikkert bedre enn min.

Nå har jeg allerede TWC, så det er ikke særlig aktuelt å bytte ut den.

Så det blir nok å lade Leaf'en via adapter her også. Min TWC står inne i garasjen, så ladingen vår kommer til å skje innendørs. Regn er m.a.o. ikke noe problem. Da gjenstår bare å få kjøpt et GODT adapter. 👍 Takk for dine gode tips!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Hanhijnn said:

Nå har jeg allerede TWC, så det er ikke særlig aktuelt å bytte ut den.

Så det blir nok å lade Leaf'en via adapter her også. Min TWC står inne i garasjen, så ladingen vår kommer til å skje innendørs. Regn er m.a.o. ikke noe problem. Da gjenstår bare å få kjøpt et GODT adapter. 👍 Takk for dine gode tips!

Da ville jeg bare kjørt på ja 👍 sjekk at koblingen holder seg tight så går det nok helt fint.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Fikk forøvrig ordnet meg en adapter med riktig jorddingsstikk til den Schuko varianten de har i dette landet. Dermed får jeg "full fart" på ladekladden til 2019 Leafen og kan topplade over natta som er greit for lengre ekskursjoner. Ga opp adapter til Rød CEE 5 pol etter å ha lett i diverse butikker som en vennlig Tesla eier i boligfeltet informerte om at skulle ha slikt (betjeningen i flere av disse kjedene hadde aldri sett rød CEE 5 pol adapter før, kun blå CEE). Mulig jeg etter hjemkomst kjøper en slik adapter til Type 2 som @Complexity delte gulltips på, for å ha ved senere utenlandsferier.

Fikk også den blå ladebrikken fra elbilforeningens "Ladeklubben" til å plutselig fungere på en av hurtigladerne her nede jeg bruker mest, som den ikke fungerte på de første 10 dagene. Hadde ikke gjort noen endringer men det kan være at nøkkelknippet jeg hadde 3-4 ladebrikker på gjorde at den leste feil brikke de gangene jeg prøvde tidligere. Jeg har den blå derfor for seg selv sammen med bilnøkkelen nå. Da slipper jeg folk som starter lading og blokkerer meg før jeg er ferdig med å taste inn MC info i apper. 😅

Men opplevde en ny hurtigladeleverandør jeg aldri har sett eller lest om i artikler før hvor den Blå selvsagt ikke fungerte. Etter litt mye knoting fant jeg til slutt en merkelig plassert QR kode som bragte meg til en webside hvor jeg kunne betale med kort (ingen app eksisterte). Fant en annen QR kode først men den brakte meg bare til en reklameside.

Stort sett grei opplevelse her, men man merker hvor godt og enkelt man har det i Norge. Sambo begynte å få tilbake "elbilfølelsen" med rekkeviddeangst fra 2012/13 hvor det å få til hurtiglading kunne være litt spennende 😂. Spørs om  ikke hennes første elbil ble utsatt enda noen år til 😛

Takk for hjelp og mange gode tips!

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
3 minutes ago, TheSnidr said:

Hva betyr ladehastigheten som er oppgitt på ladestasjonene? Plugga meg i en 22kW lader tidligere i dag, og forventa at bilen da ville lade 66kWh i løpet av tre timer. Men jeg fikk bare 39kWh. Hvorfor det?

22kW AC, som betyr at laderen i bilen din må gjøre jobben med å konvertere det til DC.

I motsetning til hurtigladere som er DC fra før av.

Så da er det bilen som avgjør hvor raskt du lader. De fleste biler har mellom 7 og 11kW ombordlader. Er vel kun eldre Tesla og Renault Zoe som kan utnytte 22kW AC.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Complexity said:

22kW AC, som betyr at laderen i bilen din må gjøre jobben med å konvertere det til DC.

I motsetning til hurtigladere som er DC fra før av.

Så da er det bilen som avgjør hvor raskt du lader. De fleste biler har mellom 7 og 11kW ombordlader. Er vel kun eldre Tesla og Renault Zoe som kan utnytte 22kW AC.

Taycan/e-tron gt har vel 22kw som ekstra valg og samt nye Aryia og megane.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, onkel_jon said:

Taycan/e-tron gt har vel 22kw som ekstra valg og samt nye Aryia og megane.

Koster vel skjorta på førstnevnte 😅

Men er bra flere biler kommer med støtte for det. Har 22kW i hjemmeladeren men får bare utnyttet halvparten med bilen min.

Dog setter jo den nye nettleia stopper for det og..

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Finnes det flere SUV/x-over biler som har lignende bagasjeluke som Tesla X/Y har? På Tesla er det liksom taket som løftes opp, og ikke bakenden som går ut og opp. Har en garasje som er akkurat stor nok til denne typen biler og vil gjerne kunne åpne bagasjeluka inni garasjen. Per i dag har vi en Outlander PHEV hvor det akkurat går an å åpne hvis vi parkerer perfekt.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 minutter siden):

Finnes det flere SUV/x-over biler som har lignende bagasjeluke som Tesla X/Y har? På Tesla er det liksom taket som løftes opp, og ikke bakenden som går ut og opp. Har en garasje som er akkurat stor nok til denne typen biler og vil gjerne kunne åpne bagasjeluka inni garasjen. Per i dag har vi en Outlander PHEV hvor det akkurat går an å åpne hvis vi parkerer perfekt.

På Tesla Mod. Y og X så programmerer du selv hvor høyt bakluka skal gå, for å unngå at den treffer garasjetaket etc. Det er også kjekt å kunne gjøre hvis man skal kjøre med takboks. Så unngår man at bakluka treffer takboksen.

Vet at det er litt på siden av det du spurte om, men tenkte at du kunne ha nytte av litt ekstra info. 🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (20 minutter siden):

De fleste biler med motorisert bakluke har vel en funksjon hvor man manuelt kan programere maks høyde den skal åpne.

Tror ikke det går på Outlanderen min? Problemet er at den treffer ladeboksen. Irriterende plassering av den...

Hanhijnn skrev (27 minutter siden):

På Tesla Mod. Y og X så programmerer du selv hvor høyt bakluka skal gå, for å unngå at den treffer garasjetaket etc.

X og Y er de to som vil fungere best sånn garasjen min er. De går ikke i taket og de stikker lite ut bak. Sistnevnte er det som er problemet med andre store biler. De har ofte stor bakluke og er helt vertikale, så de stikker jo ut hele lengden bak når man åpner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Nimrad said:

Tror ikke det går på Outlanderen min? Problemet er at den treffer ladeboksen. Irriterende plassering av den...

X og Y er de to som vil fungere best sånn garasjen min er. De går ikke i taket og de stikker lite ut bak. Sistnevnte er det som er problemet med andre store biler. De har ofte stor bakluke og er helt vertikale, så de stikker jo ut hele lengden bak når man åpner.

På Outlander 2022 modell går det iallefall (raskt google søk)

Åpne bakluken, deretter dra den ned til ønsket høyde for hand. Så holder du inne åpne knappen i noen sekund til bilen piper.

Da har den lagret posisjonen og den vil ikke åpne seg høyere enn dette fremover.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Håpar dei har testa den godt i minusgrader, snø og is. Bil frå California med ruter som kan åpnast i alle endar og det største panoramataket er litt skummelt, men om dei har litt fokus på Norge så bør dei vel ha gjort det.

Sat forresten på med ein E-Pace-taxi med panoramatak har om dagen og i setet bak passasjersetet fekk eg ein trekk eller vind frå taket som traff midt i andletet. Mest i 120 km/t, men også i 80. Som ein ventil på flyet du ikkje kan snu eller lukke.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Jarmo said:

Får håpe du klarer deg med den dårlige rekkevidden da, kan ikke se for meg den få noe større en 50kwh batteri da plattformen den bygges på er altfor gammeldags, evt vente på facelift om et par år og håpe den kommer stla medium plattformen.

Men ser kul ut, hadde det vært 70kwh batteri da hadde det kanskje vært kjøp for min del og men er skuffet over el satsningen til stellantis generelt da de helst vil lage hybrider og sjefer klager over de høye kostnadene med utvikling og produksjon av elbiler.

https://insideevs.com/news/570366/stellantis-ceo-complains-electrification-costs/

Endret av onkel_jon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...