Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (5 timer siden):

Tipper det har vært mye vondt, som hos de fleste med Tesla sitt gamle 85 batteri :p

Må huske at EV6 også er en "ny" bil for kia. Så nylig en video hvor det ble vist frem noen bugs som var temmelig irriterende. Bakluke som åpner seg når den vil og alarm som hyler i tide og utide. Infotainment som låser seg innimella, nekter å lade med noen ladere osv så du burde jo se om du virkelig ønsker å være betatester på nytt.

Men virker som gode biler ellers. Ioniq 5 er iallefall nydelig å kjøre.

Wow, dette er ikke bra? Kilde?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (5 minutter siden):

Diverse nettsider og YouTube videoer.

Men her er en som nevner noen da. Virker som en del bugs har blitt fikset ifølge videoen så mulig ting er blitt bedre.

https://youtu.be/jmVAqOJBSLU

Det var strengt tatt en anbefaling  og noen personlige meninger det du viste meg der. Så du har ingenting håndfast på kvalitet/driftssikkersproblemer? 

"Bakluke som åpner seg når den vil og alarm som hyler i tide og utide. Infotainment som låser seg innimella, nekter å lade med noen ladere osv så du burde jo se om du virkelig ønsker å være betatester på nytt."

Dette vil jeg gjerne se.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, DrAlban3000 said:

Det var strengt tatt en anbefaling  og noen personlige meninger det du viste meg der. Så du har ingenting håndfast på kvalitet/driftssikkersproblemer? 

"Bakluke som åpner seg når den vil og alarm som hyler i tide og utide. Infotainment som låser seg innimella, nekter å lade med noen ladere osv så du burde jo se om du virkelig ønsker å være betatester på nytt."

Dette vil jeg gjerne se.

Ja bilen ble annbefalt, men mange av de tingene jeg nevnte nevnes jo der. Han nevner jo både ladere som ikke virker og ustabil Infotainment. Han demonstrerer jo også buggen med bakluken som åpner seg om man går forbi bilen med nøklen i lomma.

Kvalitet og driftsikkerhet kan godt hende er på topp. Fyren annbefaler jo bilen - men den er langt fra fri for barnesykdommer som var poenget mitt.

Gammel feil som kansje er fikset men den kunne vist "bricke" seg under lading:

https://www.kiaevforums.com/threads/ev6-bricking-zombie-issue.318/

Kia informerte om denne buggen i det minste:

https://nybiltester.no/biltest/kia-ev6-pa-vinterfore-vi-tester-bade-rwd-og-awd/

"Før vi dro ut med Exclusive fikk vi beskjed om at det var en bug med klimaanlegget, som kunne slå av varmen uten videre forvarsel, og at dette var en enkel sak som skulle fikses snart. Restart bilen så er varmen på igjen"

Og man finner sikkert mere om man googler.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Evil-Duck said:

Mesteparten av de feilene han tok opp i videoen sto jo med stor hvit tekst over halve skjermen at var fikset i siste software oppdatering

Ja bilen har vært inne hos Kia for software update (får håpe på OTA en dag?) og han skal vel lage ny video snart for å se om bugsene er borte. Dette var jo dog bare det han oppdaget selv etter å ha eid bilen i en uke. Kansje han har funnet alle bugsene men poenget mitt var bare at dette er en ny bil og det er fort at man blir en betatester om man er tidlig ute.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vertfall ikke noe problemer med det på E-Soul'en, der blir ingenting fabrikk reset etter de 3 oppdateringene jeg selv har kjørt på den. Det er akkurat samme måten forhandler og installerer oppdatering på, så hadde vært rart om det skulle være et problem som ikke blir fikset vertfall. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Evil-Duck said:

Vertfall ikke noe problemer med det på E-Soul'en, der blir ingenting fabrikk reset etter de 3 oppdateringene jeg selv har kjørt på den. Det er akkurat samme måten forhandler og installerer oppdatering på, så hadde vært rart om det skulle være et problem som ikke blir fikset vertfall. 

Muligens mere finpuasset der. Ioniq 5 sin update er jo på.26GB så høres ut som hele systemet blir installert på nytt og ikke bare en liten update.

Den fikser vel en bug med at instillinger på skjermen ikke blir lagret om bilen står i gir når de blir utført.. kun endringer gjort med bilen i P ble vist lagret.

btw: I neste software update til Tesla så får man Sync mellom bilene så man kan justere setet i en bil og hoppe i en annen og setet blir justert likens. Blir morsomt å teste i praksis.

Screenshot_20211210-214811.png

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Muligens mere finpuasset der. Ioniq 5 sin update er jo på.26GB så høres ut som hele systemet blir installert på nytt og ikke bare en liten update.

Den fikser vel en bug med at instillinger på skjermen ikke blir lagret om bilen står i gir når de blir utført.. kun endringer gjort med bilen i P ble vist lagret.

Er på rundt 26 gb oppdateringene til E-Soul og, brorparten av det er navigasjons kartet å ikke systemet slik jeg har forstått det

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 timer siden):

Var med å hente ut en Model 3 her om dagen.

Bilen var helt strøken. Fabrikken i Kina har ting på stell. Ville ikke vært skeptisk.

Er den fjerde Model 3 jeg er med på å hente ut hvor 3 har vært USA og den siste Kina. Er tydelig forsjell i fit og finish.

Men min gamle USA utgave har og vært nærmest flawless de to årene jeg har hatt den. Fikk feilmelding på ladeluka (men den funket fortsatt fint) viste seg at det hadde kommet vann inni den og de bytta den ut med en nyere utgave som hadde bedre pakning.

Ellers bare tut å kjør. 

Edit: ja og en hjulstillingskontroll. Hadde ett bakhjul som var ute av posisjon, men tok nesten ett år før jeg knødde meg til å levere inn bilen så fikk ikke dekket det på garanti da jeg jo kunne ha kjørt i ett hull å forsaket det selv. Er rattet litt skjevt så lever inn bilen asap.

Nja, tydeligvis ikke helt topp kvalitet fra Kina eller. Jeg driver litt med detaling og har en kompis som jobber med det på fulltid. Gjenganger på Y er at lakken ser mye bedre ut enn før, men de har så tynn klarlakk noen steder at det er skummelt. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Randeboy said:

Nja, tydeligvis ikke helt topp kvalitet fra Kina eller. Jeg driver litt med detaling og har en kompis som jobber med det på fulltid. Gjenganger på Y er at lakken ser mye bedre ut enn før, men de har så tynn klarlakk noen steder at det er skummelt. 

Ja lakk har jeg lite peiling på. Den er tynn som smør på min bil (var tydeligvis idiotisk av meg å bruke snekost på bilen første vinter for det tålte den ikke. heldigvis er ikke jeg detailer 😛 ) 
Men er ingen panel gapps eller ugjevnheter på bilene fra kina.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har noen funnet en TROVERDIG (fuck kamuflert reklamer som ikke kan skrive noe negativt om noe) oversikt over tester av støy for dekk? I prosessen med å anskaffe ny bil skal jeg nå gjøre skikkelig research på de mest stillegående dekkene (vinter og sommer), men internett er blitt en søppelhaug for reklame og det er unulig å finne faktiske tester. Jeg er inneforstått med at det er mye subjektivt relatert til støy, men det må jo være en eller annen referansemal et sted?

Jeg er villig til å gå på bekostning av flere ting hvis støy er svak. Jeg kjører som en bestemor så trenger ikke noe performance dekk. Dimensjon 18 og 19 tommer.

Så, har noen en god oversikt eller personlige tips / erfaringer her? :)

Endret av The Very End
Lenke til kommentar

Mine største ønske for elbil markedet fremover - at de snarlig kommer over touch-syken

At alt på død og liv enten skal være en plass gjemt i en touch skjerm eller på kapasitiv touchflater i dashen.
Gi meg gode funksjonelle knapper, brytere og knotter med høy kvalitet. I likhet med flykabinen er sikkerhet viktigere enn tullete og fancy touch fjas.

Dette er for meg like tullete designstunt som at laptoper, nettbrett og mobiler skulle være så tynne at de enten ikke gikk rundt eller bøyde seg i varmen av hånden.

Og når det kommer til gode knapper, brytere og knotter så må vel ID.3 og ID.4 ha de dårligste knappene jeg noen gang har brukt på et ratt.

Det blir spennende å se hvem som skiller seg ut i positiv retning her fremover.

Endret av Theo343
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (7 timer siden):

Mine største ønske for elbil markedet fremover - at de snarlig kommer over touch-syken

Kunne ikke vært mer enig. Underholdningsfunksjoner man bruker når man står parkert og bortgjemte funksjoner som innstillinger og info som man ikke trenger under kjøring kan fint være touch, men all betjening under kjøring bør være egne knapper og hjul. Heller litt mange knapper, enn knapper som trenger to trykk eller som aktiverer innstillingshjul på ulike måter. HUD er også kjekt. Noen produsenter gir oss touch-overdose.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det syndromet trur eg er vanskeleg å bli kvitt. Touch infiserer stadig fleire apparater her i livet.

VW har i tillegg putta touch i knappane på rattet, noko eg aldri kunne blitt tilfreds med.

Om noko fryktar eg at stadig fleire produsentar går vekk frå det meste av fysiske knappar. Stemmestyring er vel tenkt å kunne ta meir over på sikt, men det er mykje dårleg der i gården. Tesla er vel av dei beste der òg. Uansett ville eg mykje heller hatt ein fysisk knapp for dei viktigaste funksjonane. Eg har ikkje noko behov for å prate med bilen, på same måte som eg ikkje har behov for å prate med Google, Amazon eller Apple heime i stova.

Touch i seg sjølv er no ein ting, men det finnes så mykje dårleg touch der ute. På mobiltelefonar er det veldig bra, men ellers er det mykje diverse.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Zeph skrev (4 timer siden):

Det syndromet trur eg er vanskeleg å bli kvitt. Touch infiserer stadig fleire apparater her i livet.

Etter snart to år med pandemi så er det berøringsfritt som gjelder for alt av betjeninger som er myntet på mer enn én person. Betalingsterminaler, spylere på pissoirer, blandebatteriet på vasken, kollektivbetaling og mye mer. Wow-faktoren til touch er så godt som helt borte. I biler er det som regel én sjåfør og da trenger man ikke berøringsfriheten (akkurat som på telefonen). I motsetning til telefonen så skal man helst ikke holde øynene på skjermen når man kjører så det blir en helt annen tilnærming til brukergrensensitt. Derfor tror jeg knapper og hjul får sin renessanse når pipelinen tømmes for touch-feberen.

Touch fungerer glimrende til noe, men akkurat nå er det "cruiseskipet" fra 2019 som holder kursen, med overdose touch. Touch kommer nok ned på bakken igjen om få år.

  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Noen som vet om Skoda har planer om å lage en Enyaq  utgave med ennå bedre bakke klaring? Gjerne med litt crossover look.

I og med at bakkeklaring gjør batteripakken sårbar på dårlige veier med steiner som kan slå oppi så er det interessant med hvilke el-SUVer som er best her.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Noen som vet om Skoda har planer om å lage en Enyaq  utgave med ennå bedre bakke klaring? Gjerne med litt crossover look.

I og med at bakkeklaring gjør batteripakken sårbar på dårlige veier med steiner som kan slå oppi så er det interessant med hvilke el-SUVer som er best her.

En "crossover-look" ville vel vært et steg i motsatt retning av det du spør om.

Du kan jo krysse fingrene for at Hummer EV kommer til Norge. 40 cm bakkeklaring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...