Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Serpentbane skrev (11 minutter siden):

Tror du må lese alt jeg har skrevet en gang til. PROBLEMET mange opplevde med yoke var muskelminnet knyttet til ratt. 

Trur du må lese mitt svar på nytt. Hovedproblemet til ei yoke med 800 graders rattutslag linkes ikke til muskelminne. Det er umulig å trene opp muskelminne til å vite hvor rattet er i rotasjonen sin når du slipper det og du er i vannplaning. Ergo yoke's største problem linkes til for høyt rattutslag. Hadde Tesla hatt 270 graders rattutslag, så trenger man ikke muskelminne til et ratt man holder samme grep ved konstant. Da er det bilen en må lære seg å kjenne, noe som blir ulikt det å være godt kjent med et rundt ratt så kjapt man går inn i hvilken som helst bil. 

Serpentbane skrev (11 minutter siden):

Joystick kan ikke sammenlignes med yoke. 

Igjen, les det jeg skrev på nytt. 

 

Serpentbane skrev (11 minutter siden):

Om du ser på dem som tester så er ikke rattvridning over 270 grader noe problem, det krevde bare en litt annen teknikk.

Det er kleinete selv om man skal parkere. Prøv å drei rattet over 270 grader når du kjører i 100 km/t og du må rette opp bilen pga f.eks vannplaning.  Da blir det et problem - igjen les det jeg skriver. 

Det er umulig å slippe opp rattet med ei yoke og vite hvor dens stilling er når du skal gripe tak i det igjen etter at den har dreid seg slik at forhjulene har korrekt stilling mot fartsretningen. Da må du fysisk ta øynene bort fra veien og kikke ned på yoken og finne ut av hvordan du skal holde i det igjen. Det slipper du med et rundt ratt. 

Igjen. Hovedproblemet til ei yoke i et rattutslag på 800 grader handler om sikkerhet. Alt det andre tullet handler kun om at det er klønete å bruke vs et ratt i normal ferdsel. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kajac skrev (53 minutter siden):

Det handler vel ikke så mye om å hvorvidt man klarer å styre bilen eller ikke, men heller om å gå fra rundt ratt, som bokstavelig talt har vært standarden i godt over 100 år, til yoke faktisk gir noen fordeler som kan kompensere for ulempene. Og det har jeg enda ikke sett noen komme med. Alle klarer å venne seg til det og mange synes det er greit å bruke, men har enda til gode å se noen som synes dette er bedre enn runde ratt og aldri vil tilbake igjen til dette.

Vel, Tesla har vært et merke som har pushet endringer og andre måter å tenke på hele tiden, og har utfordret mang en etablert standard i bransjen. 

Ikke alt har vært like vellykket, men ofte kan det være vanskelig å si om noe funker eller ikke før det har fått litt fotfeste. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (1 time siden):

Fra 1980 tallet Knight Rider og Kitt.

Sitat fra klippet ang. "rattet": "It's hard to drive. It's not a comfortable driving car."

Men når Tesla gjør det: "Hallelulja! Tesla REINVENTS the steering wheel" ("sitat" inspirert av MKBHD)

Tesla er bokstavelig talt Apple i bilform 😂 Samme fanboys. Samme karismatiske "over-the-top" leder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Idet du slipper rattet så har du tapt.

Med rundt ratt så slipper du egentlig aldri rattet, man løsner bare på grepet.
Jeg rygger inn i parkeringsplassen min med 1 hånd på rattet, og slipper det aldri.
Med Yoke måtte jeg brukt begge hendene, og ihvertfall sluppet med 1 hånd.

Tror ikke det bare er en tilfeldighet at det er nært beslektet med "Joke".

Lenke til kommentar
7 hours ago, Kajac said:

Sitat fra klippet ang. "rattet": "It's hard to drive. It's not a comfortable driving car."

Men når Tesla gjør det: "Hallelulja! Tesla REINVENTS the steering wheel" ("sitat" inspirert av MKBHD)

Tesla er bokstavelig talt Apple i bilform 😂 Samme fanboys. Samme karismatiske "over-the-top" leder.

Spørs om det kan helt sammenlignes da 😛 Hvordan er servoen på den bilen?
Yoken har jo også en halvmåne under seg for å ta tak i, det mangler jo knite ridern.

Lenke til kommentar

Tror det er best å vente til det kommer ut, og ikke bare høre på overentusiastiske tech-youtubere som aldri klarer å si noe vondt om siste shiny object.

Vet ikke om jeg vil kalle det smak og behag. Jeg vil ikke kalle det å gå rundt på hendene som smak og behag, heller upraktisk og rart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

Jeg kan bare konkludere med at yoken er ekstremt smak og behag. Det splitter potensielle kjøpere. Klarer de ikke å tilby begge deler kan det bety mange tapte salg.

Tror nok de har utrolig mange flere bestillinger inne nå enn de har biler klar, så det er vel ikke noe problem riktig enda. Men den dagen det dabber av så kommer de sikkert med valg om rundt ratt.

Model X kommer jo også kun med Yoke. Som en familiecruiser ser jeg ikke helt hvorfor den ikke kunne få vanlig ratt.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Tror nok de har utrolig mange flere bestillinger inne nå enn de har biler klar, så det er vel ikke noe problem riktig enda. Men den dagen det dabber av så kommer de sikkert med valg om rundt ratt.

Det sier egentlig mer om hvor få biler de har klare. Var det ikke 100 eller noe sånt Plaid totalt? På produksjonslinjer som tidligere produserte over 10 000 i måneden?

Jeg skjønner ikke helt hvorfor disse produksjonslinjene får stå tilnærmet ubrukte i så lang tid. Model S gikk jo ut av produksjon i februar eller noe og skal ikke komme i gang igjen før i januar. Også ruller det bare ut noen skarve biler pr dag, knapt nok til å kalle det serieproduksjon. Hadde det ikke vært bedre å utnytte disse produksjonslinjene fullt ut og levert biler i et større spekter av priser og egenskaper? Det er dyrt å ha maskiner, arealer og folk i tilnærmet lediggang.

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Simen1 said:

Det sier egentlig mer om hvor få biler de har klare. Var det ikke 100 eller noe sånt Plaid totalt? På produksjonslinjer som tidligere produserte over 10 000 i måneden?

Jeg skjønner ikke helt hvorfor disse produksjonslinjene får stå tilnærmet ubrukte i så lang tid. Model S gikk jo ut av produksjon i februar eller noe og skal ikke komme i gang igjen før i januar. Også ruller det bare ut noen skarve biler pr dag, knapt nok til å kalle det serieproduksjon. Hadde det ikke vært bedre å utnytte disse produksjonslinjene fullt ut og levert biler i et større spekter av priser og egenskaper? Det er dyrt å ha maskiner, arealer og folk i tilnærmet lediggang.

Er jo tørke i chip-markedet nå. Alle sliter jo med produksjonen sin. Kan jo ha noe med det å gjøre og.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (23 minutter siden):

Er jo tørke i chip-markedet nå. Alle sliter jo med produksjonen sin. Kan jo ha noe med det å gjøre og.

Det spys nå ut elbiler fra alle de andre produsentene. Kan det heller tenkes at de heller begrenser produksjonen med vilje for å skape eksklusivitet, litt som Rolex gjør med flere av klokkene sine?

 

Complexity skrev (1 time siden):

Model X kommer jo også kun med Yoke. Som en familiecruiser ser jeg ikke helt hvorfor den ikke kunne få vanlig ratt.

En bil som starter på 999 990 er ikke en familiecruiser. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Kajac said:

Det spys nå ut elbiler fra alle de andre produsentene. Kan det heller tenkes at de heller begrenser produksjonen med vilje for å skape eksklusivitet, litt som Rolex gjør med flere av klokkene sine?

 

En bil som starter på 999 990 er ikke en familiecruiser. 

VW sliter jo også: https://www.google.com/amp/s/bil24.no/leveringstrobbel-for-id-3-og-id-4/%3famp

 

Og Model X er ikke en familiecruiser? Hva er det da? Sportsbil?

Audi Q7 er heller ikke familiecruiser da? De begynner vel på 1.1 million og er oppi 1.5 om man skal ha litt utstyr.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Og Model X er ikke en familiecruiser? Hva er det da? Sportsbil?

Audi Q7 er heller ikke familiecruiser da? De begynner vel på 1.1 million og er oppi 1.5 om man skal ha litt utstyr.

Verken Audi Q7 eller Model X er familiecruisere. Jeg vil si det er henholdsvis en sportsbil og en luksusbil, begge i SUV-form. Når man snakker om familiebiler så snakker man først og fremst om biler som en vanlig gjennomsnittsfamilie har råd til, med praktiskheten en vanlig gjennomsnittsfamilie ser etter.

Jeg kan gå med på at Model Y er en familiecruiser (så vidt), men ikke Model X.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Kajac said:

Verken Audi Q7 eller Model X er familiecruisere. Jeg vil si det er henholdsvis en sportsbil og en luksusbil, begge i SUV-form. Når man snakker om familiebiler så snakker man først og fremst om biler som en vanlig gjennomsnittsfamilie har råd til, med praktiskheten en vanlig gjennomsnittsfamilie ser etter.

Jeg kan gå med på at Model Y er en familiecruiser (så vidt), men ikke Model X.

De fleste som kjører Model X gjør det jo fordi de har behov for plassen og alle setene. Får vel 5 unger bak i Model Y men tror det kan bli vanskelig når de vokser til.

Har man 4 barn og ikke vil kjøre Ford S-Max blir det snevert utvalg.

Får vel X for 400tusen + på finn nå så begynner å bli overkommelig pris for mange familier.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Får vel X for 400tusen + på finn nå så begynner å bli overkommelig pris for mange familier.

Ja, en brukt en. Men den har jo åpenbart ikke Yoke-ratt. Og det var jo i yoke-settingen du kommenterte at dette var en familiecruiser.

Lenke til kommentar

Prøvekjørte ein ID.4 i dag. Det er ei stund sidan eg testa Enyaq, men trur eg likte Enyaq best. Det største argumentet for ID.4 er prisen. Så sant eg ikkje har bomma på noko så vart det 60k forskjell på bilane. Skoda har ein del smarte detaljar eg gjerne betalar litt meir for, men 60k er ganske mange pengar. Må ta ein ny runde i ein Enyaq. Kan kanskje få 500-550k for bilen eg har i dag som eg sel den privat. Hadde eg fått skifta ila. året så hadde det vore fint. Me er ikkje avhengig av bil, så eg kan ev. selje før ny er på plass og leige ved behov.

Ioniq 5 har òg blanda seg inn, så eg må vel sjekke den. Litt skeptisk til bagasjerommet, men at baksetene kan skyvast er positivt. Så lenge alle volum-mål er under toppen på baksetene så er det kanskje til å leve med. På dei fleste turane med Kodiaq-en får eg alt under rullegardina i bagasjerommet. Byrjar bli ganske god på pakking. Utfordringane dukkar opp når me skal ha med barnevogn.

Som familiebil for fire med to bilstolar er det ein del detaljar som fort kan bli veldig kjekke og avgjerande. I utgangspunktet håpar eg å få plass i bilen, men må nok vere open for at det blir behov for takboks.

Uansett om det blir ny eller brukt så vil eg helst ha ein bil som er knall blå eller raud. Det er så mange bilar i gråtonar på veien, at det er til å bli deprimert av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...