Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som forundrer meg litt i denne "elbiler er dårlig for miljøet" debatten som alltid ser ut til å komme inn med jevne mellomrom er at de fleste kun ser ut til å se flisa i det øyet mens de ikke ser stokken i det andre øyet som er "Planned obsolescence" på alt fra mobiltelefoner til kjøleskap.

Hvorfor bruker man så mye energi på å kritisere og debattere hvorvidt elbiler er bra eller dårlig for miljøet når vi har store fjell med miljøfarlig søppel pga. industriens "Planned obsolescence" over hele linja av produkter i markedet?

Selv Greta Thunberg følgere og MDG elskere kjøper jo stadig vekk nye iphones, macbooks, ipads, hvitvarer, smartklokker, treningsklokker, fitbits, pulsdingser, powerbanks og alskens ræl.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (13 minutter siden):

Hvorfor bruker man så mye energi på å kritisere og debattere hvorvidt elbiler er bra eller dårlig for miljøet når vi har store fjell med miljøfarlig søppel pga. industriens "Planned obsolescence" over hele linja av produkter i markedet?

Selv Greta Thunberg følgere og MDG elskere kjøper jo stadig vekk nye iphones, macbooks, ipads, hvitvarer, smartklokker, treningsklokker, fitbits, pulsdingser, powerbanks etc.

Fordi vi subsidierer de som kjøper elbil, men ikke de som kjøper de andre produktene du nevner, selv om produksjon og bruk av disse er mindre ødeleggende for klimaet enn elbiler.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, frohmage said:

Fordi vi subsidierer de som kjøper elbil, men ikke de som kjøper de andre produktene du nevner, selv om produksjon og bruk av disse er mindre ødeleggende for klimaet enn elbiler.

Man blir anbefalt å bytte ut gamle kjøleskap med nye med mantraet "lavere strømbruk" samt at vi i en periode ble anbefalt å kjøpe dieselbiler. Samtidig anbefaler sikkerhetsbransjen over hele fjøla (helt opp til MSN og NorCERT)  at vi bytter ut produkter senest når de slutter å motta sikkerhetsoppdateringer.

Jeg tenker det blir en kraftig forenkling å se det slik.

Quote

selv om produksjon og bruk av disse er mindre ødeleggende for klimaet enn elbiler.

Kan du vise til noe empiri på dette?

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Blir færre som finner noe å klage på, når det blir mindre å klage på.

Er helt på trynet at en ny elbil blir vraket fordi den har fått et lite hull, som ville blitt sveiset på en dieselbil.
Så, hvilken bil er best?
Elbiler som varer i 1 år, eller dieselbilen som varer i 20 år?

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Dubious said:

Blir færre som finner noe å klage på, når det blir mindre å klage på.

Er helt på trynet at en ny elbil blir vraket fordi den har fått et lite hull, som ville blitt sveiset på en dieselbil.
Så, hvilken bil er best?
Elbiler som varer i 1 år, eller dieselbilen som varer i 20 år?

Min forrige elbil solgte jeg til en god pris etter ca. 7 år og ~100.000km. Jeg regner med at den forblir registrert og går på veiene i mange år videre.

At forsikringselskaper har en viss praksis i noen tilfeller er noe helt annet.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (13 timer siden):

Det som forundrer meg litt i denne "elbiler er dårlig for miljøet" debatten som alltid ser ut til å komme inn med jevne mellomrom er at de fleste kun ser ut til å se flisa i det øyet mens de ikke ser stokken i det andre øyet som er "Planned obsolescence" på alt fra mobiltelefoner til kjøleskap.

Særlig når det er grundig dokumentert og bevist at med "vugge-til-grav"-analyse, så er elbilen betraktelig mer klima- og miljøvennlig enn bensin- eller dieselbiler-

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (12 timer siden):

Min forrige elbil solgte jeg til en god pris etter ca. 7 år og ~100.000km. Jeg regner med at den forblir registrert og går på veiene i mange år videre.

Min 2012 Leaf har gått 130.000 km, og jeg planlegger å ha den i mange år til. En av de beste bilene jeg har hatt (til sitt bruk).

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Motor sin test av Ioniq 5: https://motor.no/elbil/motor-test-av-ioniq-5--i-tet-blant-elektriske-familie-suv-er/202563

Likte at den har skyvbare bakseter. Bagasjeromsplassen er ikkje heilt på nivå med Enyaq, men kanskje betre on ein dyttar setene heilt fram.

Trur det blir mange av desse på veiane. Med raske ladetider er ikkje den kortare rekkevidda like stort problem. Så sant ein har tilgang til det sjølvsagt.

Endret av Zeph
Oppdaterte litt.
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ikke noe "mot tesla" kun interessant.

Forøvrig har dette skjedd meg en gang med Leaf etter ca. 6 år hvor jeg ikke hadde passet særlig godt på 12v batteriet siden den bla. hadde solcellepanel som ladet det.

Oppdaget det ved at bilen ikke ville ta i mot lading. Men hadde ingen problemer med å åpne dører og panser for å få byttet 12v batteriet.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Zeph said:

Motor sin test av Ioniq 5: https://motor.no/elbil/motor-test-av-ioniq-5--i-tet-blant-elektriske-familie-suv-er/202563

Likte at den har skyvbare bakseter. Bagasjeromsplassen er på nivå med Enyaq, og betre on ein dyttar setene heilt fram.

Trur det blir mange av desse på veiane. Med raske ladetider er ikkje den kortare rekkevidda like stort problem. Så sant ein har tilgang til det sjølvsagt.

Bagasjeromplassen er ikke på nivå med Enyaq, skrå luke kombinert med ganske høyt gulv gir mindre liter plass. Flere som har testet begge har sagt det samme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (26 minutter siden):

Bagasjeromplassen er ikke på nivå med Enyaq, skrå luke kombinert med ganske høyt gulv gir mindre liter plass. Flere som har testet begge har sagt det samme.

Takk for det.

I totalt volum er nok Enyaq større ja. Litt høgare bakdel og luke er noko eg gjerne skulle sett på fleire elbilar. Eg såg mest på den målte delen om ein skal halde seg under toppen på setene, eller kvar Huyndai har målt det til. Testen til motor påstår 585 liter og 100 liter meir med setene heilt framme. Enyaq har 585, men setene kan ikkje flyttast.

Sitjeplassen til dei i baksetet blir sjølvsagt mindre og med barnesete er det ikkje sikkert ein kan skyve noko i det heile tatt, men den funksjonen er noko eg sakna på Enyaq. Spesielt sidan den har forholdsvis god plass i baksetet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en av de romsligste variantene av model S og det er utrolig hva man får inn der. Har ikke tall på hvor mange som nesten ikke har trodd sine egne øyne.

Spoiler

Ved ulike anledninger:

- 8 digre dekk (245/35/R21)

- 10-mannstelt, 5 soveposer, 5 liggeunderlag, 5 ryggsekker, 5 personer, 5 handleposer med diverse utstyr, 3 campingstoler, et campingbord og noen fiskestenger

- 3-seters sofa

- Garderobeskap 2,1m høyt, 60 cm bredt, 50 cm dypt

- 2m lang sjenk/kjøpmannsdisk

- Et kjøkkenbord med avskrudde ben, 6 kjøkkenstoler a ikke sammenleggbar og ikke stablebar type

- 7 personer, 7 bager med badetøy, kjøleboks, strandleker m.m.

Må bare legge til at jeg ikke har takboks og unngår at passasjerer må ha bagasje på fanget eller mellom bena.

 

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Model S og X er vel dei med best bagasjeromsplass så langt? Korleis kupé framme og bak oppleves samanlikna med dei andre veit eg ikkje, men dei har fått veldig mykje plass i Model S.

Det er ein bil til 400k meir, så som konkurrent er det vel mest aktuelt med ein 2-4 år gamal Model S ein må samanlikne med ny ID.4, Enyaq, Ioniq 5 osv. Å ha stor nok bil til å sleppe takboks er eit stort pluss i mine auge.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
18 hours ago, Zeph said:

Model S og X er vel dei med best bagasjeromsplass så langt? Korleis kupé framme og bak oppleves samanlikna med dei andre veit eg ikkje, men dei har fått veldig mykje plass i Model S.

Det er ein bil til 400k meir, så som konkurrent er det vel mest aktuelt med ein 2-4 år gamal Model S ein må samanlikne med ny ID.4, Enyaq, Ioniq 5 osv. Å ha stor nok bil til å sleppe takboks er eit stort pluss i mine auge.

Absolutt en helt annen pris, men Model S har jo en lav bakluke så imponerende hva det er plass til i den.

Bare av å se dem virker det jo som at Enyaq har mere plass, men Model S er lengere.

Skoda_Enyaq_iV_2020_Crossover_White_Side_592144_3840x2160.jpg

Red-Model-S-side.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...