Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

@Powertrainer Å flytte mer sentralt koster fort millioner og går samtidig ut over boareal og kanskje bokvalitet også.

Men å selge dieselbilen for å kjøpe en elbil med 3-400 km rekkevidde er langt lavere økonomisk terskel. Særlig ettersom man delfinansierer elbilen ved å selge dieselbilen og selv om differansen lånefinansieres med x kr/mnd så sparer man også x kr/mnd i drivstoffkostnader. Besparelsen er større jo lengre pendleravstand man har.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen i drivstoffkostnader overskygges av forskjellen i avskrivningskostnader. Corolla HSD 3 år gammel til rundt 200-250 kNOK mot Enyaq til det dobbelte medfører tilnærmet dobbelt verdifall. Også skal dette finansieres igjen, med penger som kunne vært brukt på andre ting/ investert. Bruktbil er biligere, og dette vil naturlig nok bli bedre når mange elbiler blir fine bruktbiler.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Wisd0m said:

Jeg har forståelse for at de som ikke har bompenger  å tenke på forsetter å kjøre diesel. Det er jo også positivt at det er noe restverdi i brukte biler, slik at de blir oppbrukt før de skrapes. Ser på mine regnestykker at det er bompengene som gjør at det økonomisk forsvarlig å kjøre elbil over hybrid/diesel. Det er forsatt litt dyrere å kjøre elbil enn den gamle hybridbilene jeg hadde (Prius) grunnet verdifall, men ikke mye. Hadde det ikke vært for bomfritaket hadde historien vært en helt annen.

 

Edit: For en familie er ofte valget mellom Corolla hybrid eller Octavia diesel. Så må man gjerne opp på Enyaq til 500 000+ for å ha noe å sammenligne med. Skal fornuften tale og man ikke har bompenger å tenke på eller ekstremt stor årlig kjørelengde er Corolla/Octavia billigere bilhold.

I hvilken by er det fortsatt bomfritak? I oslo begynte de vel å ta betalt i 2019?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ja, enn så lenge er det svært mange som får mer for pengene ved å kjøpe brukt fossilbil. Verditapet på elbil er enormt, og brukt elbil som kun går noen få mil er ikke så mange interessert i. Særlig ikke for de som ikke kan lade hjemme og således må lade svært ofte, og ikke minst dyrt, på hurtigladere. Svært mange må stå parkert i offentlig gate uten lademulighet, og om det hadde vært lademulighet ville prisen blitt hinsides.

Mange har heller ikke den tekniske interessen og forståelsen av å få en bil til å lade, så eldre mennesker sliter både med hjemmelading og hurtiglading, og ikke minst betaling, registrering, bruk av app, brikker med tilknyttet bankort osv.

Er man så uheldig å bo i et borettslag vil ofte de faste månedlige kostnadene for ladingen være høyere enn å fylle drivstoff. Dette gjelder særlig de som kjører lite som feks. eldre som kun kjører til nærmeste butikk en gang i uken.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (3 minutter siden):

Å operere en bensin/dieselpumpe er en langt mer teknisk krevende operasjon enn det er å koble inn og ut en ladekabel. 

Det er ikke det når man har vokst opp med fossile kjøretøy.

Fra det jeg leser så må man være kyndig med mobilen for å få lade elbilen, noe mange eldre ikke er.
Det er ikke bare å koble inn kabelen.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (Akkurat nå):

Det er ikke det når man har vokst opp med fossile kjøretøy.

Fra det jeg leser så må man være kyndig med mobilen for å få lade elbilen, noe mange eldre ikke er.
Det er ikke bare å koble inn kabelen.

Om du ikke er kyndig med mobilen da kjøper du en dum ladestasjon. Jeg har en defa ladestasjon uten noen fancy styring, elektriker programmerer den når han setter den opp og det enste du gjør er å koble til kabelen så starter bilen og lade :fun:. Har en klart å lære seg å opperere en bensin/diesel pumpe så klarer en å lære seg til å opperere en ladestasjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

@Powertrainer Å flytte mer sentralt koster fort millioner og går samtidig ut over boareal og kanskje bokvalitet også.

Men å selge dieselbilen for å kjøpe en elbil med 3-400 km rekkevidde er langt lavere økonomisk terskel. Særlig ettersom man delfinansierer elbilen ved å selge dieselbilen og selv om differansen lånefinansieres med x kr/mnd så sparer man også x kr/mnd i drivstoffkostnader. Besparelsen er større jo lengre pendleravstand man har

Har man f.eks en dieselbil til 50 000kr så må man uansett bla opp en halv mill for en elbil med de samme egenskapene. Uansett om man sparer drivstoffutgifter vil det ta veldig lang tid før det regnskapet er i nærheten av null. Mange småbarnfamilier har selvsagt ikke råd til og invistere i en kurant elbil og må kjøpe seg en gammel fossilbil for å få det til å gå rundt, det er realiteten. Det blir nok bedre om noen år når disse elbilene med 4wd og 40mils rekkevidde blir å finne på bruktbilmarkedet med levbare priser, da vil mange kunne ta seg råd til det og likevel få endene til å møtes.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (7 minutter siden):

Har man f.eks en dieselbil til 50 000kr så må man uansett bla opp en halv mill for en elbil med de samme egenskapene. Uansett om man sparer drivstoffutgifter vil det ta veldig lang tid før det regnskapet er i nærheten av null. Mange småbarnfamilier har selvsagt ikke råd til og invistere i en kurant elbil og må kjøpe seg en gammel fossilbil for å få det til å gå rundt, det er realiteten. Det blir nok bedre om noen år når disse elbilene med 4wd og 40mils rekkevidde blir å finne på bruktbilmarkedet med levbare priser, da vil mange kunne ta seg råd til det og likevel få endene til å møtes.

Hvorfor er det så mange som tror at alle familier trenger SUV, 4x4 og hundrevis av kilometers rekkevidde? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Evil-Duck skrev (11 minutter siden):

Om du ikke er kyndig med mobilen da kjøper du en dum ladestasjon. Jeg har en defa ladestasjon uten noen fancy styring, elektriker programmerer den når han setter den opp og det enste du gjør er å koble til kabelen så starter bilen og lade :fun:. Har en klart å lære seg å opperere en bensin/diesel pumpe så klarer en å lære seg til å opperere en ladestasjon. 

Ja, helt til det kommer en kryptisk melding om ladefeil/el-feil i bilen. Skal man på langtur må man plutselig operere en hurtigladestasjon fremfor en normal bensinpumpe osv. og det er heller ikke så enkelt å få betalt. En såkalt dum lader er det ingen elektriker som anbefaler så man blir ofte lurt til å kjøpe noe langt mer fancy. Men før man har kommet så langt som dette så bestemor for lengst falt av lasset.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (13 timer siden):

Ja, helt til det kommer en kryptisk melding om ladefeil/el-feil i bilen. Skal man på langtur må man plutselig operere en hurtigladestasjon fremfor en normal bensinpumpe osv. og det er heller ikke så enkelt å få betalt. En såkalt dum lader er det ingen elektriker som anbefaler så man blir ofte lurt til å kjøpe noe langt mer fancy. Men før man har kommet så langt som dette så bestemor for lengst falt av lasset.

Har hatt en DEFA ladestasjon i snart 2 år, fungert hver bidige gang jeg har brukt den på en Tesla Model 3.

Kryptisk melding er bare oppi ditt eget hode.

Endret av FiveInline
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (22 minutter siden):

En såkalt dum lader er det ingen elektriker som anbefaler så man blir ofte lurt til å kjøpe noe langt mer fancy. Men før man har kommet så langt som dette så bestemor for lengst falt av lasset.

Jeg kan ikke snakke for alle elektrikerfirma, men de største firmaene her installerer Defa ladere som standard, om en ønsker noe mer fancy må det ønskes spesifikt av kunden. Av den enkle grunn at elektrikerfirma ikke ønsker betydelig kundeoppfølging etter installasjon, så en ser helst at en installerer det enkleste mulig. Så dette tror jeg nok er en høyst konstruert problemstilling.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Dubious said:

Det er ikke det når man har vokst opp med fossile kjøretøy.

Fra det jeg leser så må man være kyndig med mobilen for å få lade elbilen, noe mange eldre ikke er.
Det er ikke bare å koble inn kabelen.

På min hjemmelader trenger man ikke bruke mobilen men man kan om man vil for å styre ladestyrke, sette opp betalingsrate for andre brukere osv. 

Eneste man trenger å vite er hvor kabelen skal inn i bilen og at man må trykke på utløser på nøkkelen for å ta kabelen ut av bilen.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Dubious said:

Hvor mange har bensinpumpe hjemme?
Mente selfølgelig når man skal lade når man er borte.

På borteladeren er det nok litt mer kunnskap ja. Man må følge en 1-2-3 plansje som står på ladere som ofte er:

1. Sett kabelen i bilen
2. Hold ladebrikken din over leseren
3. Trykk start

og for å avslutte

1. Hold ladebrikken din over leseren
2. Trykk stopp
3. Vent til kabellås frigis og fjern kabelen.

Det blir omtrent som bensinpumper hvor man må bruke kort fremfor ladebrikke. Med mindre man kjøre Tesla som kun krever at du kobler til og fra kabel på Teslaladere.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 minutt siden):

Hvor mange har bensinpumpe hjemme?
Mente selfølgelig når man skal lade når man er borte.

Tja, da må en jo komme med oppfølgingspørsmålet om hvor mange er det som ikke klarer å bruke en mobiltelefon som har behov for noe mer enn hjemmelading? Helt sikkert noen, men det tror jeg er en ekstremt liten nisje av mennesker. Men jeg er helt enig i at en ladestasjon på alle måter burde fungere som en drivstoff pumpe med kortbetaling, noe som styresmaktene nå holde på å jobbe med å få til et krav for om jeg ikke husker fryktelig feil :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

NFC med kortbetaling på ladere hadde vært ideelt. Husker vi maste om dette når ishavsveien startet de første årene. Det var vel også før elbilforeningen forenklet det med en felles ladebrikke man kunne registrere hos alle aktørene fremfor å kjøre rundt med ørten kort.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...