Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
On 7/1/2021 at 12:24 PM, Zeph said:

Motor sin test av Ioniq 5: https://motor.no/elbil/motor-test-av-ioniq-5--i-tet-blant-elektriske-familie-suv-er/202563

Likte at den har skyvbare bakseter. Bagasjeromsplassen er ikkje heilt på nivå med Enyaq, men kanskje betre on ein dyttar setene heilt fram.

Trur det blir mange av desse på veiane. Med raske ladetider er ikkje den kortare rekkevidda like stort problem. Så sant ein har tilgang til det sjølvsagt.

Jeg har kikket på denne selv. Jeg liker veldig godt designet og jeg liker og funksjonen hvor man setter overgang i ladepluggen og kan bruke bilen som et stort batteri. Har en Skoda Citigo-e som er blitt litt i minste laget med et nytt familiemedlem, og det er godt mulig den blir byttet med Ioniq 5.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva tenker dere om Model SR+ nå? Ser det er levering tidligst november og jeg vil anta det kommer en del av 2021 modellen til Model 3 ut på Finn.no. Bør jeg vente?

Jeg skal selge dieselbilen da vi kun er to stk + en hund på 15 kilo. Har lekt med tanken om bur i ett av baksetene, eventuelt en bil som dere heller vil anbefale i samme prisklasse ~ 400k. Har selvfølgelig sett på eldre Model 3, men har konkludert med at 2021-modellen kom med en del ting som gjør det til et greit kjøp. 

Lenke til kommentar

@SMO Jeg tenker at bruktprisen på model 3 kommer til å rase når Y kommer på markedet. Noe som vil være attraktivt om du vurderer å kjøpe en brukt, og ulempe dersom du har tenkt til å kjøpe en ny.

Nå husker jeg ikke i farta forskjellen på model 3 SR+ 2019 vs 2021, men mange nevner varmepumpa som en viktig nyhet. Det sagt så får man brukt 2019 LR med lengre vinterrekkevidde enn en ny SR+ 2021 med varmepumpe. En brukt 2019 LR vil også ha mye lengre sommerrekkevidde enn SR+ 2021, samt at LR har AWD. Hadde jeg vært i markedet for en model 3 så ville det vært viktige kriterier for meg.

Har du stor eller liten hund? Skal du kjøre langt? Blir den bilsyk? Jeg har ikke hund selv men styrer unna model 3 på grunn av plass. Skulle jeg oppgradert fra min "veteran"-model S så måtte det blitt til noe mer romslig. Men foreløpig er jeg stuck med den jeg har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ganske mange forskjeller på 2019 SR+ og 2021 SR+.

2021 har varmepumpe og Octovalve, som hjelper godt på rekkevidden om vinteren. Den har og motorisert bakluke noe de gamle mangler.

Også er de nye produsert i Kina og har LFP batterier istedenfor Lithium som de gamle hadde. Ulempen er at de nye veier litt mer, men fordelen er at du kan lade til 100% hver eneste dag uten å tenke på at det skader batteriet.

Utenom dette er de ganske like.

Long Range har bedre lydanlegg, firehjulstrekk og selvfølgelig lenger rekkevidde.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Takk for gode svar, Simen og  Complexity! Er akkurat det jeg er redd for også, virker som mange har Model 3 som «ventebil» frem til Model Y. Noe verdifall regner jeg med på en ny bil, men det er kjedelig hvis det er en del å spare på å vente 6 mnd. Det er en engelsk Cocker Spaniel på ca. 15 kilo. Blir ikke bilsyk og trives i bur. Mye småkjøring i det daglige, men ønsker å ha muligheten til en lengre tur typ Oslo-Bergen uten å føle at rekkevidden begrenser oss. 

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Dubious said:

Finner mange ledige "ladeplasser" om man vet hvor man skal lete, men disse kan ta litt tid..
Og du trenger overgang fra 3-fas til schuko, men ladingen er gratis.

Hvor mener du da?

Og overgang fra 3-fas til shucko? Hvorfor ikke bare plugge i 3fase direkte? Har både rød å blå adapter til min bil. Og shucko selvfølgelig.

Lenke til kommentar
FiveInline skrev (2 timer siden):

Det er bare å glede seg... for de som ikke kjører Tesla :)

https://e24.no/privatoekonomi/i/Ep0bL2/frykter-et-ladekaos-uten-like-i-sommer

Kommer nettopp hjem fra en 2 dagers tur med E-NV200 og har ladet på Oppdal, Dombås, Åndalsnes, Molde og Kristiansund uten å ha opplevd ladekø og med appene til de ladeoperatørene du skal lade hos kan du sjekke om det er ledig eller ikke. Blei imponert over BKK som viste ladeeffekt, kWh ladet, tid, batteriprosent og pris live i appen under lading.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Hvor mener du da?

Og overgang fra 3-fas til shucko? Hvorfor ikke bare plugge i 3fase direkte? Har både rød å blå adapter til min bil. Og shucko selvfølgelig.

Har ikke elbil, og aner ikke hva som følger med bilen.

Alle kirkegårder bruker 3-fas.

Lenke til kommentar
10 hours ago, Kajac said:

Han tenker sikkert på industr-3fas kontakt.

Har røde 400V uttak på jobb jeg lader med når den dedikerte laderen er opptatt og får 11kW av dem. Veldig kjekt.

IMG_20200228_105026.thumb.jpg.497a4fb56cff0039f19aaf6d31836ab2.jpg

10 hours ago, Dubious said:

Har ikke elbil, og aner ikke hva som følger med bilen.

Alle kirkegårder bruker 3-fas.

Tror ikke man får stått lenge der før man blir jaget bort. Er mange bygg som har 3fase på veggen sin så mange kriminelle muligheter.

De fleste hus har vel en utestikker også, men det vil ta sin tid å lade opp bilen med Schuko.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (43 minutter siden):

Men så har vel heller ikke fellesferien begynt enda...

Nå begynner fellesferien å bli ganske utvannet ettersom det er så mange bedrifter som ikke kan stenge ned i 3 uker for vedlikehold slik store fabrikker kan. Ikke har vi så mange store fabrikker heller så ser ikke for meg at det skal bli så mye mer trafikk akkurat i fellesferien en resten av sommeren.

Lenke til kommentar
perpyro skrev (22 minutter siden):

Nå begynner fellesferien å bli ganske utvannet ettersom det er så mange bedrifter som ikke kan stenge ned i 3 uker for vedlikehold slik store fabrikker kan. Ikke har vi så mange store fabrikker heller så ser ikke for meg at det skal bli så mye mer trafikk akkurat i fellesferien en resten av sommeren.

Ikke så mange store fabrikker nei, men det er svært mange bedrifter som har ferie i nettopp fellesferien, for det er da andre bedrifter som de er avhengige av å samarbeide med har ferie. Næringslivet henger nøye sammen. Hver bedrift er ikke uavhengige enheter som ikke er avhengige av samarbeid med andre bedrifter. Tvertimot.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (19 minutter siden):

Ikke så mange store fabrikker nei, men det er svært mange bedrifter som har ferie i nettopp fellesferien, for det er da andre bedrifter som de er avhengige av å samarbeide med har ferie. Næringslivet henger nøye sammen. Hver bedrift er ikke uavhengige enheter som ikke er avhengige av samarbeid med andre bedrifter. Tvertimot.

Da må jeg jobbe i en sær del av næringslivet der sommerferie ikke betyr annet en at ting går litt saktere for å få unnagjort ferien men samtidig ha nok mannskap til å få dekket kundenes behov. Og nei jeg jobbet ikke i helsevesenet.

Lenke til kommentar
perpyro skrev (3 timer siden):

Da må jeg jobbe i en sær del av næringslivet der sommerferie ikke betyr annet en at ting går litt saktere for å få unnagjort ferien men samtidig ha nok mannskap til å få dekket kundenes behov. Og nei jeg jobbet ikke i helsevesenet.

Sær vet jeg ikke. Er nok ganske vanlig det også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...