Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Kajac skrev (7 minutter siden):

Selvfølgelig kan du nødlade hjemme hos deg selv. Hva om Type2-boksen er defekt og du må få ladet opp bilen din? Hva om du alltid lader på jobben, men pga. hjemmekontor/ferie/defekter så får du ikke ladet der akkurat nå? Hva om Type2-kabelen har blitt skadet og det er søndag så du får ikke kjøpt ny?

Hvis du leser teksten du selv siterte så skriver ikke DSB at ikke man kan nødlade hjemme.

Jeg har ellers kun hørt om ett eneste tilfelle av brann pga. lading av elbil med schuko-kontakt her i norden, og det var i Sverige. Så åpenbart er det ikke så farlig som enkelte skal ha det til. Til sammenligning brenner det i bøttevis av vaskemaskiner og tørketromler hvert år her i Norge.

Og når vi først snakker om vaskemaskiner; en storfamilie har gjerne både vaskemaskin og tørketrommel gående brorparten av døgnet, nesten daglig. Like fullt er det 100 % lovlig å kjøre disse to maskinene fra én dobbel-stikkontakt. Jeg vil påstå at det er langt mer brannfarlig enn å lade bilen din på 10 A fra en schuko.

Men lover og regler til siden, jeg vil si at det egentlig er så enkelt som at dersom det elektriske anlegget er noen lunde nytt og moderne, så vil ikke lading av elbil føre til noen som helst slags problemer. Det er vel heller de som daglig lader bilen sin fra lampekursen i garasjen fra 60-tallet som har noe å bekymre seg over.

Så fordi DSB ikke skriver spesifikt at du ikke kan nødlade hjemme hos deg selv mener du det er greit?
DSB beskriver jo tross alt hva nødlading er spesifisert for.
Mulig du får DLE til å gå med på at du nødladet hjemme fordi ladeboksen på veggen er død og du venter på at elektriker skal bytte den men kommer DLE hjem til deg og du lader på en utestikk som ikke oppfyller kravene til elbillading hjemme så vil du få et feilskriv, helst sikkert.
Og selv om du ikke har lest om branner som førlge av lading på stikk annet en i Sverige har jeg sett mere en nok av varmgang i stikk for varmtvannsberedere som i utgangspunktet er samme type last hva varmgang og strømtrekk anngår.
DSB mener selvsagt at varmgang i stikk ikke er greit og jeg regner med normkomiteen har samme holdning anngående temaet så derfor de kravene vi har i dag til elbillading.
Og anngående hva som er farligst av å bruke vaskemaskin sammenlignet med å lade elbil på vanlig stikk så er det en annen diskusjon så det spiller en mindre rolle for min del.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
perpyro skrev (1 minutt siden):

Så fordi DSB ikke skriver spesifikt at du ikke kan nødlade hjemme hos deg selv mener du det er greit?
DSB beskriver jo tross alt hva nødlading er spesifisert for.
Mulig du får DLE til å gå med på at du nødladet hjemme fordi ladeboksen på veggen er død og du venter på at elektriker skal bytte den men kommer DLE hjem til deg og du lader på en utestikk som ikke oppfyller kravene til elbillading hjemme så vil du få et feilskriv, helst sikkert.
Og selv om du ikke har lest om branner som førlge av lading på stikk annet en i Sverige har jeg sett mere en nok av varmgang i stikk for varmtvannsberedere som i utgangspunktet er samme type last hva varmgang og strømtrekk anngår.
DSB mener selvsagt at varmgang i stikk ikke er greit og jeg regner med normkomiteen har samme holdning anngående temaet så derfor de kravene vi har i dag til elbillading.
Og anngående hva som er farligst av å bruke vaskemaskin sammenlignet med å lade elbil på vanlig stikk så er det en annen diskusjon så det spiller en mindre rolle for min del.

Min tolkning av DSBs tekst er at nødlading hjemme er like greit som nødlading andre steder. Poenget er at ditt vanlige ladealternativ ikke er tilgjengelig, og du få ladet bilen (altså nødlading). Det kan skje både hjemme og borte. Se eksemplene mine i forrige innlegg.

Jeg har sett en smeltet stikkontakt én gang selv, og det var en stikk i en baderomslampe hvor både tørketrommel OG vaskemaskin var koblet på samtidig via en forgrener. Likevel er det teknisk sett helt lovlig, selv om jeg vil påstå at det er langt farligere enn å lade bilen fra vanlig stikkontakt. Og når du ser de kreative kombinasjonene av skjøteledninger og forgrenere hjemme hos folk flest, så er neppe ladingen av elbilen det farligste for å si det forsiktig.

Og igjen, et vanlig moderne elektrisk anlegg med f.eks. 16A kurs er laget for å tåle denne type belasting over lenger, sammenhengende perioder. Kablene er dimensjonert for det (2,5 mm tverrsnitt), og en moderne stikkontakt tåler dette fint. Så for å si det så enkelt som mulig, om du flytter til et sted som har et nytt elektrisk anlegg i garasjen hadde jeg ladet der uten problemer, uten å investere i ny kurs. Men jeg hadde ikke gjort det i en gammel garasje hvor strømnettet var laget for belysning og evt. elektriske verktøy.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Min tolkning av DSBs tekst er at nødlading hjemme er like greit som nødlading andre steder. Poenget er at ditt vanlige ladealternativ ikke er tilgjengelig, og du få ladet bilen (altså nødlading). Det kan skje både hjemme og borte. Se eksemplene mine i forrige innlegg.

Javel dersom du mener det så får du tro det, men desværre har jeg vært på oppdrag med å utbedre feilskriv fra DLE nettop fordi kunde hadde bedrevet "nødlading" på sin hjemmeadresse uten å ha et opplegg for elbillading hjemme hos seg selv.
Du kan selvsagt la være å tro hva jeg skriver og jeg skal akseptere det men sånn praktiseres det av DLE i hvertfall.

Kajac skrev (1 time siden):

Jeg har sett en smeltet stikkontakt én gang selv, og det var en stikk i en baderomslampe hvor både tørketrommel OG vaskemaskin var koblet på samtidig via en forgrener. Likevel er det teknisk sett helt lovlig, selv om jeg vil påstå at det er langt farligere enn å lade bilen fra vanlig stikkontakt. Og når du ser de kreative kombinasjonene av skjøteledninger og forgrenere hjemme hos folk flest, så er neppe ladingen av elbilen det farligste for å si det forsiktig.

Spiller det noen rolle for regelverket fro lading av elbil?
Og situasjonen du beskriver her er ikke lovlig for permanent bruk heller, kun midlertidig.

Kajac skrev (1 time siden):

Og igjen, et vanlig moderne elektrisk anlegg med f.eks. 16A kurs er laget for å tåle denne type belasting over lenger, sammenhengende perioder. Kablene er dimensjonert for det (2,5 mm tverrsnitt), og en moderne stikkontakt tåler dette fint.

Helt frem til siste uttalelse gikk det fint, ja en 16A kurs er laget for å tåle denne type belastning over lenger, sammengengende periode, kablene er dimmensjonert for det men stikkontakten derimot er ikke dimmensjonert for det, nettop derfor både varmtvannsberedere på over 1500W og elbilalding over 10A er bannlyst fra schuko.
Har desværre ikke overlastkurven på schuko her men fant en uttalelse fra Hans Olav Arnesen Seniorinstruktør og medlem av normkomiteen NEK/NK 64 Lavspenningsanlegg så jeg tar hans autorisasjon på den uttalelsen.
Mannen er her: https://www.trainor.no/cms/Om-Trainor/Medarbeidere/Trainor-Elsikkerhet-AS/Undervisning/Hans-Olav-Arnesen
Uttalelsen er her: https://www.trainor.no/cms/content/edit/69331/1
Og sier følgende om schuko stikk:

Sitat

14.11.2018 - 09:24 av Hans Olav Arnesen

Aktuell utstyrsnorm for et utstyr beskriver hva dette er beregnet for, og hva det skal tåle.

Disse er normene er naturlig nok lite kjent blant de fleste i bransjen vår (hver norm koster relativt mye :-), og det er produsentene av utstyret som må sørge for å ivareta aktuelle krav.

Det er slik at vanlige 16 A stikkontakter (ofte kalt Schuko) ikke er beregnet for langvarig belastning med mer enn 8 - 10 A. Kortvarig tåler imidlertid stikkontakt og støpsel påstemplet nominell verdi (16 A).

Du kan naturligvis avvise alt dette for min del men dette er altså hvordan ting henger sammen i den elektrotekniske verden.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
perpyro skrev (1 time siden):

Javel dersom du mener det så får du tro det, men desværre har jeg vært på oppdrag med å utbedre feilskriv fra DLE nettop fordi kunde hadde bedrevet "nødlading" på sin hjemmeadresse uten å ha et opplegg for elbillading hjemme hos seg selv.
Du kan selvsagt la være å tro hva jeg skriver og jeg skal akseptere det men sånn praktiseres det av DLE i hvertfall.

Det høres veldig rart ut om de krever dette utbedret på noen som helst annen måte enn å be kunden slutte å lade rett fra stikkontakten. Det er ikke påbudt å ha ladeopplegg hjemme selv om man eier og/eller kjører elbil. Her er det jo åpentbart noen som har drevet med fast lading, altså ikke nødlading. Igjen, nødlading kan selvsagt gjøres hvor som helst. Eneste kravet er at det ikke er slik det lades fast.

perpyro skrev (1 time siden):

Spiller det noen rolle for regelverket fro lading av elbil?
Og situasjonen du beskriver her er ikke lovlig for permanent bruk heller, kun midlertidig.

Det spiller en rolle dersom man kun skal se på hvilken fare det utgjør, og om regelverket står i stil til faren, noe jeg mener det ikke gjør i de aller fleste tilfellene.

Det er heller ingen regler som forbyr forgrenere og skjøteledninger for permanent bruk, selv om det riktig nok er frarådet. 

perpyro skrev (1 time siden):

Helt frem til siste uttalelse gikk det fint, ja en 16A kurs er laget for å tåle denne type belastning over lenger, sammengengende periode, kablene er dimmensjonert for det men stikkontakten derimot er ikke dimmensjonert for det, nettop derfor både varmtvannsberedere på over 1500W og elbilalding over 10A er bannlyst fra schuko.
Har desværre ikke overlastkurven på schuko her men fant en uttalelse fra Hans Olav Arnesen Seniorinstruktør og medlem av normkomiteen NEK/NK 64 Lavspenningsanlegg så jeg tar hans autorisasjon på den uttalelsen.

I så fall burde ikke schuko-kontakter være solgt som 16A hvis de ikke tåler dette over tid. Men det skal jeg ikke legge meg opp i nå. Uansett, de fleste schuko-ladere til elbiler i dag går ikke opp til 16A i det hele tatt. Min har f.eks. tre innstillinger, 8A, 10A og 12A. Så om jeg bruker 8A eller 10A bør det altså ikke medføre noen som helst risiko å lade med schuko. På en annen side så er det fullstendig lovlig å sette en schuko-kontakt på komfyren (så lenge den brukes på en maks 16A kurs), eller bruke en 2500 W varmeovn i disse stikkontaktene.

Det er vanskelig å respektere regler når forskjellige produkter skal ha forskjellige regler, tilsynelatende helt uten grunn. Om du kjører vask og tørk samtidig, og de trekker 3000-4000 W rett fra schukoen så er det helt greit, men 1700 W fra elbilen er LIVSFARLIG! Forstå det den som kan

Endret av Kajac
Lenke til kommentar
Kajac skrev (23 minutter siden):

Det høres veldig rart ut om de krever dette utbedret på noen som helst annen måte enn å be kunden slutte å lade rett fra stikkontakten. Det er ikke påbudt å ha ladeopplegg hjemme selv om man eier og/eller kjører elbil. Her er det jo åpentbart noen som har drevet med fast lading, altså ikke nødlading. Igjen, nødlading kan selvsagt gjøres hvor som helst. Eneste kravet er at det ikke er slik det lades fast.

Resultatet blei at kunde sluttet å lade på stikkontakt hjemme men det blei skrevet feilskriv på det.
Men med argumentet ditt tidligere om at du kan nødlade hjemme på grunn av at du alltid lader på jobben, men pga. hjemmekontor/ferie/defekter så får du ikke ladet der akkurat nå så kan fremdels DLE bare påstå at du eller huseier åpenbart har bedrevet fast lading hjemme.
Kan du så kan han men med stor sansynlighet ingen av dere bli trodd med mindre som jeg nevnte tidligere det står en ladeboks på veggen som ikke fungerer og du venter på elektriker for å få den utbedret.

Kajac skrev (29 minutter siden):

Det spiller en rolle dersom man kun skal se på hvilken fare det utgjør, og om regelverket står i stil til faren, noe jeg mener det ikke gjør i de aller fleste tilfellene.

Det er heller ingen regler som forbyr forgrenere og skjøteledninger for permanent bruk, selv om det riktig nok er frarådet.

I tilfellet du nevnte smeltet jo kontakten så skjøtekontakten oppfylte jo ikke tiltenkt bruk så der var skjøtkontakten brukt ulovlig.
Ellers har du rett om at det ikke er forbudt for fast bruk selv om FEL beskriver at en elinstallasjon skal være utført for tiltengt bruk som i seg selv ville gjøre en permanent skjøteledning overflødig.

Kajac skrev (35 minutter siden):

Det er vanskelig å respektere regler når forskjellige produkter skal ha forskjellige regler, tilsynelatende helt uten grunn. Om du kjører vask og tørk samtidig, og de trekker 3000-4000 W rett fra schukoen så er det helt greit, men 1700 W fra elbilen er LIVSFARLIG! Forstå det den som kan

Om du kjører vaskemaskin og tørketrommel fra schuko kontakt er det jo gjerne på en dobbel kontakt med stort sett maks 2000W pr. uttak.
Dessuten er belastningen over en kortere periode en de 10-20-30 timene en elbil står på kontakten av gangen når den lader.
Sistnevnte kan slite ut kontaktpunktene over tid, noe en vaskemaskin som belaster kontakten med 10A over 15-30 minutter av gangen mens den varmer vann eller en time av gangen når tørketrommelen går vil bruke mye lenger tid på.
Hva som er tilsynelatende for deg er nødvendigvis ikke det, bare at du ikke fortår sammenhengen
Men føler dette blir litt som å diskutere hva som er brannfarlig eller ikke med brannvesnet så jeg gir meg her.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Man har konvektorovner og annet som står å trekker 2000W kontinuerlig, og slik har det vært siden tidenes morgen. Varmtvannsbredere og annet trekker mye strøm i lang tid, og mange kobler seg vel knapt ut i det hele tatt i en storhusholdning.

En elbil stopper å lade når den er full, i tillegg er sikringsutstyr i ladekladdene som føler på varmgang og mye annet. Derav er det mye tryggere å lade bilen enn å bruke en varmovn.

Jeg synes enkelte regelmakere (og elektrikere som selger utstyr) bør roe seg litt ned og ellers ta seg ei bolle! I Norge har vi stort sett gode el-anlegg i motsetning til andre deler av verden, men man hører ikke om så mye "ulykker" der heller.

Lenke til kommentar

Elektriske anlegg og feil bruk av det står for til sammen over 50% av boligbranner i Norge. Jeg vil si det er alvorlig nok til å fortsatt forbedre elektrisk sikkerhet. Nå skjer nok hovedsaklig både feilene og feilbruken i eldre anlegg, men det har jeg ikke tall på. Er den antagelsen en trygg nok hvilepute nok til at man ikke burde fortsette å forbedre sikkerheten i nye anlegg?

Etter nylig å ha fått feier på besøk hos meg (obligatorisk og regelmessig) så slo det meg at det bare foretas sporadiske stikkprøver for elektriske anlegg (DLE) og ellers legges opp til frivillighet (el-sjekken).

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Simen1 said:

Elektriske anlegg og feil bruk av det står for til sammen over 50% av boligbranner i Norge. Jeg vil si det er alvorlig nok til å fortsatt forbedre elektrisk sikkerhet. Nå skjer nok hovedsaklig både feilene og feilbruken i eldre anlegg, men det har jeg ikke tall på. Er den antagelsen en trygg nok hvilepute nok til at man ikke burde fortsette å forbedre sikkerheten i nye anlegg?

Etter nylig å ha fått feier på besøk hos meg (obligatorisk og regelmessig) så slo det meg at det bare foretas sporadiske stikkprøver for elektriske anlegg (DLE) og ellers legges opp til frivillighet (el-sjekken).

Det tas stikkprøver i dag også, men det er begrensede ressurser.

Angående elsikkerhet så blir boligbrannkortet litt for enkelt for min del. Som overordnet at det bør være et fokus ja, men det må være en kost/nytte vurdering på det også.

Nå har man mildet opp kravene om dedikert kurs, så da begynner det å bli mer "jordnært" enn hva det var i starten. Og de som får veldige stor kostnader for kabelføring til garasje kan vurdere å benytte gammel kurs.

Kostnadene på ladestasjoner har jo kommet en god del ned, og man får gode stasjoner installert til 13-15 kNOk 32 A 3fase.

Kostnadene er i teorien hovedsakelig avskrivningen på installasjonen. Selv om jeg tror at man får tilbake nesten hele kostnaden når man selger boligen. Selve installasjonen kan sikkert avskrives over 40 år (automatsikring og kabel) og ladestasjonen kanskje 15 år. 7000/15 + 8000/40 = 467+200 kroner/år. I tillegg  kommer kapitalkostnader på ca. 1 prosent. 467+200+150= 817 kroner / 70 kr/mnd.

Så den faktiske kostnaden for installasjonen ligger en plass mellom 0 og 70 kroner i måneden, selv om man har en utgift på 15000 kroner. 70 kr/mnd ift. nytten det er med en ladestasjon virker veldig fornuftig spør du meg. Bare å kunne lade kjapt hjemme når man skulle trenge det er verdt det.

 

Edit: Og når vi er inne på brann. Jeg anbefaler alle å ha seriekoblede brannvarslere på alle rom. Gjerne også tilkoblet mot internett, spesielt om du har kjæledyr. Det er en ekstremt billig forsikring.

 

Endret av Wisd0m
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er vel litt drøyt å regne avskrivning på 15 år, helt uten vedlikeholdskostnader i tillegg.

Når det gjelder boligbranner i Norge som er knyttet til det elektriske ligger det vel åpenbart flest branner i brukerfeil. Det kan være tildekning av varmovn, tette filtre på tørketrommel, matlaging osv. Det hjelper lite med kontroller da.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (21 minutter siden):

Når det gjelder boligbranner i Norge som er knyttet til det elektriske ligger det vel åpenbart flest branner i brukerfeil. Det kan være tildekning av varmovn, tette filtre på tørketrommel, matlaging osv. Det hjelper lite med kontroller da.

Hvis du hadde lest artikkelen så hadde du sluppet å anta at det er åpenbart. Dessuten er det omtrent lik fordeling mellom brukerfeil og andre elektriske årsaker. Det sagt så kan selvsagt mange brukerfeil også forebygges med tekniske tiltak.z1616526138_Screenshot2021-07-17at12-21-20Detteerdevanligstebrannrsakene.png.2377971f9dc7ab1b3fd1a8de38e7d437.png

 
   
 
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
  Arg .. idiotisk redigeringsfunksjon lar meg ikke slette en usynlig tabell.
Endret av Simen1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Nidar2 said:

Det er vel litt drøyt å regne avskrivning på 15 år, helt uten vedlikeholdskostnader i tillegg.

Når det gjelder boligbranner i Norge som er knyttet til det elektriske ligger det vel åpenbart flest branner i brukerfeil. Det kan være tildekning av varmovn, tette filtre på tørketrommel, matlaging osv. Det hjelper lite med kontroller 

Hva mener du er riktig levetid?

Lenke til kommentar

Tror mange av dere som tenker at schuko lading uten skikkelig sikring er så uproblematisk hadde hatt skikkelig godt av å være med på et FSE kurs som vi elektrikere har hvert år hvor vertfall vi i min bedrift har fått se mange eksempler av brente schuko kontakter etter elbil lading. Schuko kontakten er en elendig kontakt for lading av elbil og andre høye laster hvor en plugger inn og ut en kontakt 2 ganger om dagen, det er ikke bare det at kontakten ikke er egnet for høy kontinuerlig last, det er og det faktumet at når du plugger noe inn og ut flere ganger om dagen så blir de små klemmene som biter rundt støpsel pluggene slappe over tid og etter hvert vil gi dårligere kontakt og varmgang. 

Men det er jo opp til hver enkelt hva en vil risikere, lader en på uskikket anlegg å en brann oppstår vil du få avkortet forsikringen din betydelig, å da er plutselig ikke de tusenlappene de koster å rigge opp en skikkelig ladestasjon eller industrikontakt så voldsomt dyrt likevel ;) 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Evil-Duck skrev (43 minutter siden):

Tror mange av dere som tenker at schuko lading uten skikkelig sikring er så uproblematisk hadde hatt skikkelig godt av å være med på et FSE kurs som vi elektrikere har hvert år hvor vertfall vi i min bedrift har fått se mange eksempler av brente schuko kontakter etter elbil lading. Schuko kontakten er en elendig kontakt for lading av elbil og andre høye laster hvor en plugger inn og ut en kontakt 2 ganger om dagen, det er ikke bare det at kontakten ikke er egnet for høy kontinuerlig last, det er og det faktumet at når du plugger noe inn og ut flere ganger om dagen så blir de små klemmene som biter rundt støpsel pluggene slappe over tid og etter hvert vil gi dårligere kontakt og varmgang. 

Men det er jo opp til hver enkelt hva en vil risikere, lader en på uskikket anlegg å en brann oppstår vil du få avkortet forsikringen din betydelig, å da er plutselig ikke de tusenlappene de koster å rigge opp en skikkelig ladestasjon eller industrikontakt så voldsomt dyrt likevel ;) 

Det er påpekt flere ganger at man må gjøre en personlig vurdering av anlegget og bruken. Det sier seg selv at det blir slitasje om drar ut støpselet hver gang. Man kan jo fint la det stå i hele tiden, alternativt bytte kontakt en gang i blant. Ikke alt kan være idiotsikkert her i verden.

 

Wisd0m skrev (1 time siden):

Hva mener du er riktig levetid?

Det sies man ikke kan regne med at ting holder mer enn 5 år, men jeg vil anta 5-10 år. Man kan nok plusse på reparasjoner også, som feks. skifte av kabelen bort til bilen og feilsøking når ingen vet hvorfor bilen ikke vil lade. Bilreparatør skylder på laderen, ladeleverandør skylder på feil i bolig osv.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (6 minutter siden):

Det er påpekt flere ganger at man må gjøre en personlig vurdering av anlegget og bruken. Det sier seg selv at det blir slitasje om drar ut støpselet hver gang. Man kan jo fint la det stå i hele tiden, alternativt bytte kontakt en gang i blant. Ikke alt kan være idiotsikkert her i verden.

Man behøver ikke være idoiot for å ikke vite om huset man kjøpte har vaskemaskinen på samme kurs som stikkontakten ute ved biloppstillingsplassen, som i sin tid var beregnet på kantklipperen. Det er en hel del ting som er unødvendige brannfeller som skyldes lite gjennomtenkte anlegg og som krever unødvendig gjennomtenking av brukeren for å ikke utgjøre en risiko. Sånn bør det ikke være. En annen ting er at elektriske anlegg skal være for alle, ikke bare de 100% oppegående. Barn, lettere demente, vimsete personer, fulle, etc. skal også kunne bruke ting uten å være ekspert på risikovurdering. Det er for simpelt å skylde på brukeren.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Simen1 skrev (1 time siden):

Man behøver ikke være idoiot for å ikke vite om huset man kjøpte har vaskemaskinen på samme kurs som stikkontakten ute ved biloppstillingsplassen, som i sin tid var beregnet på kantklipperen. Det er en hel del ting som er unødvendige brannfeller som skyldes lite gjennomtenkte anlegg og som krever unødvendig gjennomtenking av brukeren for å ikke utgjøre en risiko. Sånn bør det ikke være. En annen ting er at elektriske anlegg skal være for alle, ikke bare de 100% oppegående. Barn, lettere demente, vimsete personer, fulle, etc. skal også kunne bruke ting uten å være ekspert på risikovurdering. Det er for simpelt å skylde på brukeren.

Jeg er helt uenig i dette. Selv om man har et nytt anlegg kan det ikke brukes unødvendig mye strøm slik at bruker likevel må tenke. Vask, tørk, varmekabler osv. på samme kurs vil aldri være idiotsikkert og må vurderes i vært enkelt tilfelle. Det er ingen grunn til at elbil ikke skal omfattes og vurderes på lik linje med andre dingser tilknyttet heimens el-anlegg.

Lenke til kommentar

Ser det er en del misforståelser rundt hva som øker faremomentet her, tenker da på det som blir ment at det går flere ting på den aktuelle kursen. Det er ikke nødvendigvis et problem, kursen er dimensjonert for å tåle dette så lenge den er rett dimensjonert i forhold til sikringsstørrelsen. Problemet med elbillading er det langvarige strømtrekket og potensiellt den dårlige kontakten på det spesifikke uttaket man lader fra, samt at man setter jordfeilvernet ute av spill hvis det ikke er type b.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Powertrainer skrev (42 minutter siden):

Ser det er en del misforståelser rundt hva som øker faremomentet her, tenker da på det som blir ment at det går flere ting på den aktuelle kursen. Det er ikke nødvendigvis et problem, kursen er dimensjonert for å tåle dette så lenge den er rett dimensjonert i forhold til sikringsstørrelsen. Problemet med elbillading er det langvarige strømtrekket og potensiellt den dårlige kontakten på det spesifikke uttaket man lader fra, samt at man setter jordfeilvernet ute av spill hvis det ikke er type b.

En panelovn i garasjen trekker potensielt mer strøm og er mer langvarig enn ladingen i seg selv. Det blir heller ingen slitasje på kontakten om den står konstant i. En kontakt kan byttes på lik linje med slitedeler på bilen. Ladekladdene har en del sikkerhetsutstyr som feks. vern mot jordfeil og tempr. sensor i støpsel osv.

Det har vært noen branntilløp forårsaket av dedikerte ladepunkt for el-bil, så helt trygg blir man aldri. Lading er big business og dermed oppkonstruert problematikk for å tjene penger på dette. Totalt sett er det svært lite branner i forbindelse med lading så jeg kan ikke forstå at dette skal være noe å ha fokus på i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (24 minutter siden):

En panelovn i garasjen trekker potensielt mer strøm og er mer langvarig enn ladingen i seg selv. Det blir heller ingen slitasje på kontakten om den står konstant i. En kontakt kan byttes på lik linje med slitedeler på bilen. Ladekladdene har en del sikkerhetsutstyr som feks. vern mot jordfeil og tempr. sensor i støpsel osv.

Det har vært noen branntilløp forårsaket av dedikerte ladepunkt for el-bil, så helt trygg blir man aldri. Lading er big business og dermed oppkonstruert problematikk for å tjene penger på dette. Totalt sett er det svært lite branner i forbindelse med lading så jeg kan ikke forstå at dette skal være noe å ha fokus på i det hele tatt.

Det det har vært mest fokus på er at det gjør at jordfeilvernet på den faste installasjonen/kursen ikke fungerer, dette er uheldig hvis det er flere ting på kursen selv om det er internt jordfeilvern i bil eller lader. Når det er sagt så er jeg langt på vei ganske enig med deg at det er for mye hysteri rundt dette i forhold til lading. Det som er spesiellt med elbillading er at de har funnet ut at selv om at stikkontakten i utgangspunktet skal tåle 16A så ser de at ved langvarig belastning over 10A kan være fare for varmgang, det skyldes også økt slitasje på polklemmene. En panelovn vil nå temp.sin rimelig raskt og har normalt sett ikke den langvarige belastningen og den hyppige inn og ut pluggingen, det gjelder også for vannvarmsberedere m.m

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det med 16A over lang tid står i normen og har vore ei aktuell problemstilling lenge før elbilane. Det er ein grunn for at større laster som VVB i dag skal ha fast tilkopling.

Kall det kva du vil, men dei jobbar heile tida for at elanlegga skal bli sikrare, så det er ikkje for moro skuld. I dag er det relativt få elbilar samanlikna med drivstoff, men om dei ikkje hadde lagt føringar for elbillading så kunne det på sikt blitt eit større problem med brann. Hugs at ein elektroinstallasjon gjerne vil bli ståande i mange tiår, og me er vel knapt nådd ti år med Tesla her i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...