Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Dubious skrev (1 minutt siden):

Leste du artikkelen så står det at det er flere ladere, men at en må betale for hotell etc.
Så muligens at de laderne hører til hotellet.

Ja leste artikkelen og derfor blei jeg forundra over at ikke BKK ladestasjonen ved kjøpesenteret Alti Svolvær ikke var nevnt.
Der står det ladestasjoner ute på parkeingsplassen utenfor kjøpesenteret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
perpyro skrev (10 minutter siden):

Ja leste artikkelen og derfor blei jeg forundra over at ikke BKK ladestasjonen ved kjøpesenteret Alti Svolvær ikke var nevnt.
Der står det ladestasjoner ute på parkeingsplassen utenfor kjøpesenteret.

Type 2 ladere, altså ikke hurtiglader.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (7 minutter siden):

Type 2 ladere, altså ikke hurtiglader.

Om den er så vanskelig å finne som du gir inntrykk av så skjønner jeg at han ikke fant den men den er altså her https://www.plugshare.com/location/315356 og inneholder 6 x 180kW CCS 2 x 80kW CHAdeMO hvorav en Chademo og en CCS pluggene ikke fungerer og akkurat nå er det 2 biler som lader der merkelig nok.

Endret av perpyro
  • Liker 1
Lenke til kommentar
perpyro skrev (25 minutter siden):

Om den er så vanskelig å finne som du gir inntrykk av så skjønner jeg at han ikke fant den men den er altså her https://www.plugshare.com/location/315356 og inneholder 6 x 180kW CCS 2 x 80kW CHAdeMO hvorav en Chademo og en CCS pluggene ikke fungerer og akkurat nå er det 2 biler som lader der merkelig nok.

Den må være nettopp åpnet fordi ikke engang BKK har den på egen nettside, og den er ikke på ladekartet.

Edit:

9. juli: Leknes

12. juli Gullesfjord 

13 juli Svolvær

Endret av Dubious
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (9 minutter siden):

Den må være nettopp åpnet fordi ikke engang BKK har den på egen nettside, og den er ikke på ladekartet.

Edit:

9. juli: Leknes

12. juli Gullesfjord 

13 juli Svolvær

Ganske så nyåpnet altså men den ligger i bilkraft appen og plugshare appen i hvertfall.

Lenke til kommentar

Ford Mustang e-Mach er hypermilet til 95 Wh/km, tilsvarende 1040 km rekkevidde. Det spesielle med dette rekordforsøket som også ble rekord, var at det ble gjort på offentlig vei og dermed med en del trafikk og andre ting å ta hensyn til. Målet var ikke å kjøre bilen fra 100-0% SoC, men å komme seg fra A til B mest mulig energieffektivt. Derfor valgte de å lade under veis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 timer siden):

Ford Mustang e-Mach er hypermilet til 95 Wh/km, tilsvarende 1040 km rekkevidde. Det spesielle med dette rekordforsøket som også ble rekord, var at det ble gjort på offentlig vei og dermed med en del trafikk og andre ting å ta hensyn til. Målet var ikke å kjøre bilen fra 100-0% SoC, men å komme seg fra A til B mest mulig energieffektivt. Derfor valgte de å lade under veis.

Fantastisk bra! Det viser bare at elbil nå er på god vei til å kunne ta over for stort sett alle bensin- og dieselbiler som folk "tror" at de trenger.

Lenke til kommentar

Hehe, jeg legger ikke så mye vekt på det for hvermansen ettersom det ble gjort med en gjennomsnittshastighet på bare 51 km/t av sjåfører som har trent mye på hypermiling. WLTP er nok mer realistisk for normale folk som følger trafikken.

Men det viser at hvis en ladestasjon plutselig svikter eller har kjempekø så kan man vurdere hypermiling for å komme seg til neste i stedet for å vente. Jeg hadde behov for det en gang for lenge siden, med en dieselbil. Stasjonen langt ute i ødemarka var nattestengt og kortautomaten virket ikke og jeg skulle langt videre.. Det gikk på håret, eller dråpen. 7 mil med nåla nederst på rødstreken i 30-40 km/t. :D

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Hanhijnn said:

Fantastisk bra! Det viser bare at elbil nå er på god vei til å kunne ta over for stort sett alle bensin- og dieselbiler som folk "tror" at de trenger.

De som "trenger" diesel eller bensinbil har iallfall fått mye bra å velge i form av PHEV nå. Fatter ikke de som kjøper nye biler som er ren bensin eller dieselbil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
perpyro skrev (11 timer siden):

Ganske så nyåpnet altså men den ligger i bilkraft appen og plugshare appen i hvertfall.

Jeg ser den ligger der ja. Med bilde fra lørdag 10. juli:

Spoiler

545303933_Screenshot2021-07-15at09-15-19AltiSvolvr-BKK-DCFastElectricCarCharging-Valgata108300SvolvrNorway-S....thumb.png.457ffa078907e9b0990db976a36bd05f.png

Det ser ut som de vil asfaltere der før den åpner og det skjer neppe på en lørdag eller søndag, så tidligst mandag 12 juli og da antar jeg den åpnet tidligst 13. juli. NRK-artikkelen ble publisert i går 14. juli og intervjuet kan jo ha skjedd mer enn én dag i forveien og lade-krisa kan jo ha skjedd noen dager før det igjen. Så antagelig var det like før den stasjonen åpnet.

Status for hurtglading i Lofoten:

Antall: Forrige uke 4 Tesla vs 4 andre, denne uka 4 vs 10, i Q32021 10 vs 10.

Summert ladeeffekt: Forrige uke 480 kW hos Tesla, vs 200 kW hos andre, denne uka 480 vs 1280, I Q32021 1480 vs 1280 kW.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (1 time siden):

De som "trenger" diesel eller bensinbil har iallfall fått mye bra å velge i form av PHEV nå.

Ladbare hybrider er en grei overgang til elbil, men ikke noe mer. Tror at selv bilprodusentene nå ser på PHEV som en "ventepølse".

Wisd0m skrev (1 time siden):

Fatter ikke de som kjøper nye biler som er ren bensin eller dieselbil.

Det kan vi være 100% enige om. Men noen gjør det faktisk enda. Snakk om å ha skylapper på...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Hanhijnn said:

Det kan vi være 100% enige om. Men noen gjør det faktisk enda. Snakk om å ha skylapper på...

Jeg vet om flere elektrikere som er helt anti-elbil og mener Diesel forsatt er tingen.

Elektrikere burde jo virkelig skjønne fordelene med elbil så det forvirrer meg stort. 

Brodern mente og elbiler bare var tull og vitset rundt om hvor ubrukelig de bilene var.

Helt til han fikk prøvekjøre Teslan min. Da var han frelst og venter bare på at jeg skal oppgradere så han kan kjøpe den hos meg :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (37 minutter siden):

Jeg vet om flere elektrikere som er helt anti-elbil og mener Diesel forsatt er tingen.

Elektrikere burde jo virkelig skjønne fordelene med elbil så det forvirrer meg stort. 

Brodern mente og elbiler bare var tull og vitset rundt om hvor ubrukelig de bilene var.

Helt til han fikk prøvekjøre Teslan min. Da var han frelst og venter bare på at jeg skal oppgradere så han kan kjøpe den hos meg :p

Ja det er rent morsomt hvordan den ene etter den andre av ihuga petrolheads og elbilmotstandere plutselig skifter side og skaffer seg elbil. Viser vel bare at folk tar til vett når de bytter ut elbil-myter med tørre fakta og egne erfaringer.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Complexity said:

Jeg vet om flere elektrikere som er helt anti-elbil og mener Diesel forsatt er tingen.

Elektrikere burde jo virkelig skjønne fordelene med elbil så det forvirrer meg stort. 

Brodern mente og elbiler bare var tull og vitset rundt om hvor ubrukelig de bilene var.

Helt til han fikk prøvekjøre Teslan min. Da var han frelst og venter bare på at jeg skal oppgradere så han kan kjøpe den hos meg :p

Jeg kjenner elektrikere som såvidt klarer å gjøre jobben sin så det er ikke slik at alle elektrikere er godt oppdatert 😛

Mange tenker fortsatt på elbil som de små gamle think glassfiber kartongene med trillebårhjul og 5 mils rekkevidde på en god dag uten motvind.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Mange synes det er helt fantastisk å gå tilbake til bensin/diesel fordi man slipper lade. Lading er ikke nødvendigvis enkelt om man bor i et sameie som har dedikerte ladeplasser, som igjen betyr at bilen må flyttes i tide og utide. Mange har ikke engang parkeringsplass og må stå gatelangs. Det går mye tid til hurtiglading i det daglige, og særlig ved langkjøring i ferier osv. hvor man må stå i ladekø. Alt dette er mye enklere med bensinbil og man velger gladelig betale mer for å slippe unna ladingen.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 timer siden):

Jeg vet om flere elektrikere som er helt anti-elbil og mener Diesel forsatt er tingen.

Jeg kjenner også en elektriker av den sorten. Som ofte sprer nyheter om barnearbeid i Kongo, klimaversting-påstander, elbilvitser osv. Han kjøpte seg forresten plugin-hybrid for et halvår siden og skryter nå fælt over hvor mye den kjører på batteri. :green:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

De fleste elektrikere er vanlige mennesker med 2 år videregående og 2 år praksis og er helt vanlige mennesker preget av sine omgivelser som så mange andre og har da de holdingene "vanlige" mennesker normalt har på gode godt og ondt.
Jeg er jo glad jeg i hvertfall ikke er en av elektrikerne som lader på schuko men har 2 ladestasjoner i forbindelse med boligen der jeg lader både privat og firmabil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...