Jump to content
Countryman

Elbil-tråden

Recommended Posts

Google har lang støtte på Android. Grunnen til at Samsung telefoner slutter å få oppdateringer er fordi Samsung slutter å bry seg.

Jeg synes det er litt uberettiget å si at Polestar vil gjøre det samme bare fordi begge systemene bærer navnet "Android" i seg.

Share this post


Link to post
Zeph skrev (7 minutter siden):

Etter at eg fekk bil med Android Auto og CarPlay så betyr ikkje infotainment stort lengre

Tenker litt i samme bane. Har ettermontert en Android enhet på en sommer il jeg har, og synes det er helt fantastisk. Mange funksjoner på en Tesla som jeg aldri vil ha behov for, men som jeg på sett og vis betaler for. 

 

Complexity skrev (39 minutter siden):

Har du planer om å ha den lenge?

Tenker å ha den til Porsche Taycan CT er overkommelig. Forrige bil hadde vi i 6 år, og eneste grunnen til vi bytta den ut var at vi fikk tilbud om å kjøpe en bil jeg har hatt lyst på en god stund til en latterlig lav pris. 

 

Share this post


Link to post
40 minutes ago, Gavekort said:

Google har lang støtte på Android. Grunnen til at Samsung telefoner slutter å få oppdateringer er fordi Samsung slutter å bry seg.

Jeg synes det er litt uberettiget å si at Polestar vil gjøre det samme bare fordi begge systemene bærer navnet "Android" i seg.

Sier bare at man risikerer at de gjør det samme. Polestar 2 er jo bygget med litt premisser. Batterier fra LG, motorer fra Siemens, software fra Google, og karosseri som er beregnet til å ha en fossilmotor i fronten.

Nå virker det jo heldigvis som at Polestar tenker å fortsette med Android siden Polestar 3 også får dette så kan jo hende de holder liv i det lenge på 2ern og. Tiden vil vise.

Tenkte bare det var greit å nevne iallefall. Fruens Huawei nettbrett som ikke er så gammelt mista nylig tv2 sumo da appen ikke lenger støtta Android versionen. Er jo litt kjipt om dette skulle skje på feks Spotify i bilen.

Polestar 2 har jo fått "A better routeplanner" appen som virker å være kjekk da.

Edited by Complexity
  • Like 1

Share this post


Link to post
Complexity skrev (14 timer siden):

Er jo litt kjipt om dette skulle skje på feks Spotify i bilen.

Bmw/mini har hatt litt problemer med det der. Spotify på i3 har vell sluttet å fungere da Spotify ikke støtter det lenger. Hadde også en gopro app til mini som sluttet å fungere. 

 

Men uansett, software er ikke det viktigste. Polestar 2 har mindre plass til voksne bak. Hengslene til bakluken stjeler en del plass. Samtidig sitter setene høyere en i model 3. Det gir bedre støtte for lår, men ubrukelig takhøyde. 

 

Det skiller vell også ca 300kg mellom model og polestar 2(kanskje model y også?). Det er ganske mye. Tror også verditspet vil bli ganske lavt på model 3 siden den har enorm rekkevidde. Er også en populær bil, så det finnes nned mye ettermarkedsdeler til de. 

 

Tror jeg da har konkludert med at det må bli Model 3. Så får jeg heller håpe at Taycan CT lever opp til forventningene om noen år. 

Share this post


Link to post

Relativt ny 200 kW lader fra BKK i Sartorparken på Sotra, Øygarden kommune. Er dette den nye normale hastigheten på lading nå fremover? Eller kommer det flere 350 kW ladere som de Ionity har? Og er det normalt at ledningene skal ligge å slenge på bakken på den måten?

RQrkTHB.jpg

Share this post


Link to post

Elendig design på ladestasjonen.

Bare å dra til en bensinstasjon så ser man hvordan det skal gjøres.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Den svarte kabelen som ligger på bakken kan også være vanskelig å få øye på. Jeg regner med at den tåler at en 2,7 tonns Audi etron kan kjøre over den uten at den tar skade?

Share this post


Link to post

Se der ja. Chademo og greier. Det var vel noen her som påstod at det ikke ble bygget nye Chademo-ladere lenger...

Men ja, kabeldesignen på en del ladestasjoner er dårlig. Men tror det først og fremst kommer av at elbiler har ladeporten på veldig forskjellige steder. På mer tradisjonelle biler er det liksom enten høyre bak eller venstre bak. Og du parkerer ved siden av pumpen, så det er bare å snu bilen om man har porten på feil side. De fleste ladestasjoner er dessverre bygget slik som vanlige parkeringsplasser, noe som gjør at man må ha lenger kabler for å kunne fungere på alle bilene.

Jeg håper flere og flere ladestasjoner begynner å tilby at man parkerer på siden av laderen. Jeg vet det er sånn på Danmarks Plass, men normalt er det ikke.

Share this post


Link to post
FrihetensRegn skrev (6 minutter siden):

Jepp, og jeg mener å huske at Chademo-laderen støtter over 60 kW. Ang. ledningene, er det ikke bare å installere en slangetrommel som man kan dra i?

Kveilede kabler og høye effekter er sjelden en god kombinasjon, men kunne kanskje tatt litt inspirasjon fra Ionity's opphengs system 

ABB selected for expansion of European IONITY charging network 

Share this post


Link to post
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

Relativt ny 200 kW lader fra BKK i Sartorparken på Sotra, Øygarden kommune. Er dette den nye normale hastigheten på lading nå fremover? Eller kommer det flere 350 kW ladere som de Ionity har? Og er det normalt at ledningene skal ligge å slenge på bakken på den måten?

Kan vel takke noldus AUDI for det tenker jeg, at enkelte ikke evner å plassere ladeporten på et egnet sted gjør at andre må kompensere for idiotien.

  • Like 3
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Evil-Duck skrev (30 minutter siden):

Kveilede kabler og høye effekter er sjelden en god kombinasjon, men kunne kanskje tatt litt inspirasjon fra Ionity's opphengs system 

Kveiling er langt mindre alvorlig med likespenning enn med vekselspenning. Ikke for å bagatellisere dårlig design av ladestasjon og for lange ladekabler, men det er vel en avveining de har tatt for å kunne lade biler med ladeport på allskens rare steder.

FrihetensRegn skrev (1 time siden):

Relativt ny 200 kW lader fra BKK i Sartorparken på Sotra, Øygarden kommune. Er dette den nye normale hastigheten på lading nå fremover? Eller kommer det flere 350 kW ladere som de Ionity har? Og er det normalt at ledningene skal ligge å slenge på bakken på den måten?

Tja, 150-175-200 ser ut til å være ganske vanlig. Jeg mener dette er helt ok effekter både for fortid, nåtid og framtid. 50 kW har alltid vært en tålmodighetsprøve og 350 kW koster nok mer enn det smaker, også i framtida.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Hvorfor forandre på noe som fungerer.

Ha ladekabelen på samme plass som fossilbiler (Altså bak på venstre eller høyre side.)
Da trenger man ikke 5 meter kabel.
Også mest praktisk å rygge inn, og mye sikrere enn å rygge ut.

  • Like 2

Share this post


Link to post
4 hours ago, Dubious said:

Hvorfor forandre på noe som fungerer.

Ha ladekabelen på samme plass som fossilbiler (Altså bak på venstre eller høyre side.)
Da trenger man ikke 5 meter kabel.
Også mest praktisk å rygge inn, og mye sikrere enn å rygge ut.

Er veldig mange biler som er bygget på "fossile" karosseri. Da er det jo en masse plass l fronten hvor de ofte velger å putte all elektronikken. Ladeporten må være i nærheten av AC-DC converteren som gjerne er en litt heftig sak som tar litt plass.

Edited by Complexity
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Complexity skrev (3 timer siden):

Er veldig mange biler som er bygget på "fossile" karosseri. Da er det jo en masse plass l fronten hvor de ofte velger å putte all elektronikken. Ladeporten må være i nærheten av AC-DC converteren som gjerne er en litt heftig sak som tar litt plass.

Leaf er vel bygget som elbil?

Share this post


Link to post
16 minutes ago, Dubious said:

Leaf er vel bygget som elbil?

Nei, basert på ett Peugeot karosseri eller noe slikt.
Men noen kan jo finne på å ville ha elektronikken i fronten og, selv om de bygger bilen fra scratch.
Men man ser at de fleste elbiler som er bygget fra scratch som ren elbil har bakhjulsdrift og da gjerne elektronikk og der baki.

Nissan er jo en av dem som tviholder på fremhjulsdrift og deres nye Ayira får jo og dette. Ladeporten er og fremme der men på siden for å gjøre det ekstra knotete.

Edited by Complexity

Share this post


Link to post
Complexity skrev (1 time siden):

Nei, basert på ett Peugeot karosseri eller noe slikt.
Men noen kan jo finne på å ville ha elektronikken i fronten og, selv om de bygger bilen fra scratch.
Men man ser at de fleste elbiler som er bygget fra scratch som ren elbil har bakhjulsdrift og da gjerne elektronikk og der baki.

Nissan er jo en av dem som tviholder på fremhjulsdrift og deres nye Ayira får jo og dette. Ladeporten er og fremme der men på siden for å gjøre det ekstra knotete.

Har du noen kilde på det med Leaf karosseri ?

Dette med plassering av ladeport nær AC/DC konverter i bilen er ikke noe krav teknisk men kanskje mere en besparelse for produsenten og praktisk betydning for ruting av tykke strømførende kabler. 
Hvor nærme må ladeporten være AC/DC konverter og DC kontaktor da ?

Edited by syar2003
  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...