Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ioniq 5 ser litt knappare ut i bagasjerommet enn ID.4 og Enyaq. Liter på papiret er ikkje alt.

Det er litt fascinerande kor viktig tal er blitt med elbilar. Med bensin og diesel var det snakk om kjøreeigenskapar, kostnader, komfort, støy osv, men med elbilar så er det snakk om å få flest kilometer og liter bagasjerom til lågast pris.

Det er framleis mange som kjøper Audi, Mercedes, BMW, VW, Skoda osv. sjølv om det finnes billegare bilar.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (36 minutter siden):

Det er litt fascinerande kor viktig tal er blitt med elbilar. Med bensin og diesel var det snakk om kjøreeigenskapar, kostnader, komfort, støy osv, men med elbilar så er det snakk om å få flest kilometer og liter bagasjerom til lågast pris.

Har gjort den samme observasjonen selv. Jeg tror det er fordi elbiler overlapper med folk som liker teknologi og dingsebomser.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (7 timer siden):

Har gjort den samme observasjonen selv. Jeg tror det er fordi elbiler overlapper med folk som liker teknologi og dingsebomser.

Du kan vere inne på noko der. Ser for meg at elbilane har tilført nytt klientell i bildiskusjonane, som gjerne ikkje har vore så opptatt av bil tidlegare. Spesielt når det er prat om bilar som ingen har prøvd eller sett IRL er det mange konklusjonar som blir dratt litt vel prematurt.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er fordi utvalget av biler for den store massen har vært fraværende. Det finnes ingen god erstatning for Passat Stasjonsvogn for eksempel.

Da blir jo diskusjonen som oftest - Kjøp Tesla Model X.

Men den er dyr.

Da er det jo om å gjøre å kjøpe mest mulig bil til lavest mulig pris - og rekkevidde og antall liter i bagasjerom er for mange de første kravene.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

De pragmatikerne har alltid eksistert, men jeg tror ikke det er de som har våknet til live og inntatt kommentarfeltene. Jeg tror det heller er technerdene som allerede er drevne i å krangle om iPhone, Android, megahertz og gigabytes som behandler bilen sin som en ny gadget.

Tradisjonelle bilentusiaster er ikke så voldsomt merkelojale. Der handler det mer om selve kjøreopplevelsen enn det handler om hva du kjører i. Ekte gearheads kan synes at en 1980 Fiat Panda 750 er mer spennende enn en Model 3, og det er ikke for å si noe negativt om sistnevnte.

Lenke til kommentar

Tja. Alle bilene mine har hatt et pragmatisk utgangspunkt, det være seg bagasjeromsstørrelse eller hestekrefter.

Jeg kan ikke komme på noen i min omgangskrets som kjøpte bil fordi den var god å kjøre, mens barnevogna måtte ligge igjen hjemme. De har kjøpt bil fordi de har et behov (stort sett familiebehov), og har valgt bil utfra det. og samtlige har hatt en eller annen form for stasjonsvogn. Og jeg nekter å tro at de handlet det fordi en VW Passat Stasjonsvogn er så fryktelig spennende å kjøre.

Når bilene blir presenterte et og to år før fysiske eksemplarer ankommer butikkene er det naturlig å diskutere spesifikasjonene på bilene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener ikke at bagasjerom er irrelevant. Det er bare meningsløst å gjøre en A vs. B sammenligning basert på hvor mye bagasjerom man får så lenge begge tilfredsstiller ditt behov.

Diskusjonene går jo stort sett i at X er best og her er en liste med tall som forsvarer min posisjon, noe som er helt frakoblet verdenen til bilentusiastene som prøver å finne ut hva de kan slippe unna med for å oppnå den beste kjøreopplevelsen om de så må putte barna i bagasjerommet på sin MX-5.

Technerdene snakker ikke samme språk som bilentusiastene, og da er det fort gjort å fremstå som arrogant når man uoppfordret begynner å kritisere en bil basert på helt andre verdier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har tenkt å anskaffe en ny elbil. 

Blir mye småkjøring opp til 30km, parkeres i bygater daglig og flere ganger i måneden 200km tur-retur. Vi trenger altså ikke mye rekkevidde. Har aldri hurtigladet nåværende elbil med snaut 300km rekkevidde. 

Har en Model 3 long range i bestilling, men har fått litt kalde føtter. Har blant annet kikket på en 2019 TM3P, polestar 2 og Model Y. Så litt på en x75d også, men tror den blir for stor for vårt bruk. Har slått fra meg model S også av samme grunn, samtidig som den ikke får hengerfeste. 

 

Det vi ønsker av bilen i prioritert rekkefølge: gode kjøreegensksper(derfor model 3), stort bagasjerom(defor model y), infotainment(like volvo/polestar best der) og hengerfeste. 

 

Model Y blir en god del dyrere en Model 3 vi har i bestilling. Men den har vesentlig bedre plass, og en kan faktisk overnatte i den. Samboer synes camper mode hos tesla er et stort pluss. Personlig liker jeg førermiljøet i polestar veldig godt, men har vært skeptisk grunnet høyt forbruk og en del barnesykdommer. Har derfor ikke prøvekjørt en. 

Synes alle bilene ser helt jævlige ut, så det spiller ikke inn på valget. 

Hva tenker dere? Noen som har sammenlignet model 3 og polestar 2 nylig? 

Lenke til kommentar

Har du planer om å ha den lenge?

Infotainment i Polestar 2 er flott akkurat nå, men frykter litt at det blir glemt om noen år akkurat som mobiltelefoner med Android. Den henger vel allerede ett par versioner etter.

Mens en 2013 Tesla fortsatt får månedlige oppdateringer. 

Hvor mye dette har å si for folk varierer nok. Og det er jo bare synsing fra min side. Kan jo hende Polestar har en 10års kontrakt med google eller noe men tviler litt.

Også litt skuffende at Android ikke har tilgang til bilens kamera. Det første jeg tenkte når jeg hørte Polestar 2 skulle få Android var at det sikkert kom drøssevis av kule dashcam/sentry mode apper. Men ser dårlig ut med slikt..

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter at eg fekk bil med Android Auto og CarPlay så betyr ikkje infotainment stort lengre. Då har eg GPS, musikk og telefon via mobilen, som er det infotainment stort sett blir brukt til. Så lenge bilen fungerer med det og ev. oppdateringar av applikasjonane så betyr det lite kor bra eller dårleg resten av systemet er.

Ikkje at det er noko negativt i at infotainment blir oppdatert, og der er vel dei fleste merkene lysår bak Tesla. Tesla behandlar datasystemet i bilen som eit operativsystem på PC, mens dei fleste andre, i alle fall historisk, har utvikla eit system som blir som det er ut levetida på bilen. Ev. oppdatert litt når bilane får facelift.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...