Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

3 hours ago, koots said:

Så blir det mye subjektive vurderinger, mine inntrykk hittil fra bilder/video er at interiøret i Skodaen ser/oppleves som å ha høyere kvalitet, mange vil nok sette pris på skjerm foran rattet, fortsatt ha noen fysiske knapper til å kontrollere ting og tang.

Sånn til info - de fleste "knappene" er snarveier. Du må fremdeles bruke skjermen til de finere detaljene. Eksempelvis er "klima-knappen" en snarvei til klimaanleggsmenyen på skjermen.

Men klart, det er jo flere knapper på Enyaq enn en MY, så om knapper er din ting, kjør på.

Selv har jeg en ID4 - der knappene er gått fra mekaniske til touch, men de brukes veldig sjeldent. Så egentlig kunne VW spart seg de "knappene" under skjermen. Jeg bruker de så å si aldri. Jeg bruker de på rattet, så der vil jeg jo tro at ID4/Enyaq har en fordel over Tesla...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
56 minutes ago, unik42 said:

Sånn til info - de fleste "knappene" er snarveier. Du må fremdeles bruke skjermen til de finere detaljene. Eksempelvis er "klima-knappen" en snarvei til klimaanleggsmenyen på skjermen.

Men klart, det er jo flere knapper på Enyaq enn en MY, så om knapper er din ting, kjør på.

Selv har jeg en ID4 - der knappene er gått fra mekaniske til touch, men de brukes veldig sjeldent. Så egentlig kunne VW spart seg de "knappene" under skjermen. Jeg bruker de så å si aldri. Jeg bruker de på rattet, så der vil jeg jo tro at ID4/Enyaq har en fordel over Tesla...?

Tesla har to rullehjul på rattet, som også kan trykkes inn og til sidene. Venstre styrer musikk og høyre styrer cruisecontrollhastighet, avstand til bilen forran og talekomando.

Men de brukes også til å justere rattet eller speilene om man er i den menyen, eller til å justere lysene om man er i den menyen osv.

Det er fordelen med å ha umarkerte knapper at de kan brukes til forskjellige ting. Men kan forstå at noen vil ha en egen knapp til hver funksjon, selv om jeg personlig ikke savner det.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
4 hours ago, Kaplan said:

Den er ikke firehjulstrekk, nei. 4WD har 6mnd+ lengre leveringstid, men blir ca 30k dyrere med samme konf.

Jeg synes vel prisen blir mer eller mindre den samme med samme utstyr:

Tesla Model Y 4WD LR, rød, 20-tom, krok: 594-ish (mangler takstativ)

image.thumb.png.1c4479abcd25b8ad2d2fdb195aa1edeb.png

 

Skoda Enyaq 4WD, rød, 20-tom, krok, takstativ: 597-ish

image.thumb.png.022e6e779756f9163b9019156686e9cc.png

 

Jeg er usikker på hva mer som er inkludert av utstyr på Teslaen, men slik jeg ser det, ser de da ganske like ut?

Jepp de er ganske like. Men må legge til at jeg ville vel ikke betalt 17500,- ekstra for å gå opp til 20 tom, og kona mi hadde tapt kampanjen om rød farge. Så 583.000,-  inkl vinterhjul og takstativ :) (takstativ koster 4990,- på Model Y kan man anta)

Jeg synes Skodaen burde ligge ca. 50k lavere i pris enn den gjør. 

Model Y prisen som ligger på nettet nå ble justert opp ganske kraftig som følge av valuta/konkurransesituasjon, og er på overtid til å justeres ned igjen.

Skodaen ser ut til å ha veldig fint interiør, penere enn Model 3. Det blir veldig mye synsing her, og personlige preferanser

Men det er ikke til å komme i fra at Model Y:

  • Lader dobbelt så raskt
  • Er en større bil, bedre bagasjeplass (13cm lenger akselavstand )
  • 150kg lettere
  • 45km lenger rekkevidde
  • Har overlegent infotainmentsystem
Endret av bzzlink
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Står litt om Genesis sitt system her:

https://www.google.com/amp/s/www.forbes.com/sites/alistaircharlton/2020/02/03/the-new-genesis-gv80-has-noise-cancelling-tech-just-like-your-headphones/amp/

Virker ganske gjennomtenkt med mikrofoner utenfor bilen og i setene, men vet ikke hvor bra det funker i praksis.

Men kansje de overfører det til Hyundai og etterhvert.

Fikk vist aktiv støykanselering i 2015 Mondeo og ifølge artikkelen. Rart man ikke har hørt om det.

 

Du har kanskje ikke hørt om det.
Jeg fikk en introduksjon hos Ford om dems da «nye» Edge Premium edition om dette for seks år siden eller noe rundt der. Det er altså ikke noe nytt i 2020/2021.
https://ford-no.mynewsdesk.com/pressreleases/nye-edge-fords-meste-avanserte-suv-klar-for-norge-og-europa-i-2015-1012549

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Drunkenvalley said:

Teslas rullehjul blir litt som å bruke mus i staden for tastatur. På godt og vondt.

Nja, vet ikke helt om jeg vil klassifisere det som en mus. Det vil jeg heller si om pekeplaten som f.eks Mercedes bruker til navigering.

Synes det er ganske praktisk å ha rullehjul for fintuning av hastigheten f.eks. Ruller man rolig går den i steg på 1km/t og raskt så går den i steg på 5km/t.

Men vet om mange som heller ville ha hatt en knapp til hver funksjon istede. Min far f.eks vegrer seg for å røre andre biler en hans egen da han er redd for å ikke finne ting.

Men jeg tror ikke touchknapper ville gjort han noe tjeneste..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, syar2003 said:

Du har kanskje ikke hørt om det.
Jeg fikk en introduksjon hos Ford om dems da «nye» Edge Premium edition om dette for seks år siden eller noe rundt der. Det er altså ikke noe nytt i 2020/2021.
https://ford-no.mynewsdesk.com/pressreleases/nye-edge-fords-meste-avanserte-suv-klar-for-norge-og-europa-i-2015-1012549

Nei faktisk aldri hørt noe om det der, og det synes jeg er skuffende av meg som har vært Ford entusiast siden jeg fikk lappen og har kjørt Mondeo i mange år.

Men var det noe særlig? Funket det bra?

Lenke til kommentar

Å ha fleire funksjonar i same knapp er greit nok. Det er mest touch eg ikkje er så begeistra over. Spesielt i ein bil.

Men det går vel den veien som på alle andre dingsar med knappar i samfunnet. ID.4 har gått langt i digitalisering, mens Enyaq har gått halvveis. Mtp. responstida og kvaliteten på VAG sine skjermar så gjorde kanskje Skoda lurt i det. Om noko er verre enn touch så er det dårleg touch.

Fleire funksjonar i form av knappar eller hjul på eller rundt rattet er eg tilhengar av.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
3 hours ago, Complexity said:

Nja, vet ikke helt om jeg vil klassifisere det som en mus. Det vil jeg heller si om pekeplaten som f.eks Mercedes bruker til navigering.

Nja, det blir antageligvis ein touchscreen i staden hos Mercedes. Men slik eg tenker på det:

Tastatur: Alle interaksjoner produserer konsistent same resultatet. Tastene er tydelig merket, og vil alltid gjere det same.
Mus: Kontekstbasert interaksjon. Høgreklikk i ein applikasjon kan vera noko heilt anna i anna applikasjon. Til og med innad i same applikasjon kan konteksten endre interaksjonen.

Det er ikkje nødvendigvis positivt eller negativt. Eg veit ikkje kva som er rett for interaksjon med bilens systemer. For min del blir det litt klønete i Teslas biler når du i tillegg ikkje har skjerm direkte foran deg.

Tangentielt: Eg skulle gjerne ynskje at fleire bilers cruisecontrol var i 5 km/t inkrementer i staden for 1 km/t inkrementer. Mange biler kan du holde nede for å 10 km/t inkrementer, men eg syns framleis 5 km/t inkrementer er meir naturlig som basis. Var vel Volvo (eller Ford? Eg hugse ikkje heilt) som hadde det som standard, og likte det.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Drunkenvalley said:

Nja, det blir antageligvis ein touchscreen i staden hos Mercedes. Men slik eg tenker på det:

Tastatur: Alle interaksjoner produserer konsistent same resultatet. Tastene er tydelig merket, og vil alltid gjere det same.
Mus: Kontekstbasert interaksjon. Høgreklikk i ein applikasjon kan vera noko heilt anna i anna applikasjon. Til og med innad i same applikasjon kan konteksten endre interaksjonen.

Det er ikkje nødvendigvis positivt eller negativt. Eg veit ikkje kva som er rett for interaksjon med bilens systemer. For min del blir det litt klønete i Teslas biler når du i tillegg ikkje har skjerm direkte foran deg.

Tangentielt: Eg skulle gjerne ynskje at fleire bilers cruisecontrol var i 5 km/t inkrementer i staden for 1 km/t inkrementer. Mange biler kan du holde nede for å 10 km/t inkrementer, men eg syns framleis 5 km/t inkrementer er meir naturlig som basis. Var vel Volvo (eller Ford? Eg hugse ikkje heilt) som hadde det som standard, og likte det.

Gode poenger, men er absolutt ikke klønete, men er en vanesak. Når man er i menyen for å justere speilene f.eks så viser den jo hvilken bryter man skal bruke

mirror_auto_fold_2.thumb.jpg.9b31644755b7fe4804456856130fc39c.jpg

Girspaken bak rattet brukes jo og til flere forsjellige funksjoner. Står man i ro skifter den gir men når man kjører styrer den cruisecontrol/autopilot av/på. Så hele bilens layout er jo basert på at de få knappene og spakene har flere funksjoner. Når disse ligger i fingrene er de utrolig lett å betjene, men krever kansje litt tilvenning.

Vindusviskerne er dog noe drit å betjene, så håper de får styring av den over på blinklyshendelen etterhvert. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
53 minutes ago, Complexity said:

Gode poenger, men er absolutt ikke klønete, men er en vanesak.

Eg føle ikkje dette fremgår tydelig nok: Ein blir nok vant med det, men eg meine ikkje det er ein god løysing. Om ein skal bruke det mykje blir ein alltids van med det, det betyr ikkje at det er ein vellagd løysing... 😶

Rett og slett meine eg at det blir feil å måtte flytte blikket til skjermen i staden for å knapt titte ned. Spesielt sida du kikke vekk i frå trafikken heller enn mot den. Dette blir gjort verre meine eg når ein opererer med kontekst-sensitive rullehjul i staden for dumme, enkle knapper. 

Mykje av innstillingene er ok at er på skjermen. Justere ratt mens eg køyre er uansett sjeldent aktuelt. Men oversikten over kva autopiloten kan sjå syns eg hadde vore betre direkte foran fører. Hastighet meine eg bør vera foran fører. Om autopilot / cruise control / lane keep assist / osv er aktiv bør vera foran fører.

Du blir vant med det, men eg syns ikkje det er heldig løysing når alle disse tingene kjem i lag. Ikkje særdeles verre enn alt anna kronglete skit me ser i biler mtp ratt, touchscreens, osv. Men Model 3'en var den eg prøvekjørte på mandag og er frisk i topplokket.

Forøvrig syns eg girspaken var heilt grei. Eg forsto ikkje heilt kva knappen ytterst skulle gjere da. Syns dei kunne tydeliggjort litt kva den gjer, sida den skal leke mange roller samtidig, men funksjonelt opplevde eg ikkje noko problem egentlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det går nok mot nesten bare touchscreens. Steve Jobs hadde en veldig god gjennomgang av hvorfor i 2007 når de lanserte iPhone (video under). Jeg var en av de som var skeptisk til å ikke ha fysisk tastatur, men verden (og jeg) har ikke sett seg tilbake.

Men det er viktig at de ikke legger noe man trenger å betjene under kjøring til touchscreen. Her synes jeg Tesla har vært eksepsjonelt flinke. Hadde bare den føkkings regnsensoren funka bittelitt bedre, så hadde det vært helt innertier.

Jeg bruker veldig sjelden touchskjermen til daglig. Siden alle bilens innstillinger følger førerprofil, så er det ikke noe å stille inn. Navigasjon og musikk bruker jeg utelukkende stemmestyring til, med mindre jeg skal finne en obskur podcast eller noe.

Forrige bilen min mk1 Panamera, hadde en dedikert knapp for absolutt alt. Det er ikke noe mer trafikksikkert. Tok laaang tid før man fikk alle knappene inn i henda, slik at man ikke måtte kikke ned. Det å måtte kikke ned i midtkonsollen for å styre klima er ikke noe særlig bedre enn å trykke på det nederst på en skjerm i midten. En annen bil jeg har kjørt litt er Hyundai Kona som også har gått for knappebonanza. Jeg holdt på å kjøre av veien når jeg skulle slå på autopilot, der lå det noen knapper nede ved venstre kne, som man ikke kan lese hva står på uten å ligge på dørkmatta.  

 

Lenke direkte til forklaring av hvorfor touch:

 

Lenke til kommentar
9 hours ago, Drunkenvalley said:

Forøvrig syns eg girspaken var heilt grei. Eg forsto ikkje heilt kva knappen ytterst skulle gjere da. Syns dei kunne tydeliggjort litt kva den gjer, sida den skal leke mange roller samtidig, men funksjonelt opplevde eg ikkje noko problem egentlig.

Knappen ytterst er Park, og handbrekk om man holder den inne.

Vises med en P på spakenscreen-shot-2017-07-22-at-4-37-08-pm-e1500756132249.thumb.png.0857ba4341c5955ed6281c08ff5cda84.png

Også fungerer den som nødbrems i fart. Tror det er ganske standard på biler med elektronisk handbrekk.

Spakdesignet er vel henta rett fra Mercedes. De eldre S og X hadde vel faktisk spake fra Mercedes.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (11 timer siden):

Tangentielt: Eg skulle gjerne ynskje at fleire bilers cruisecontrol var i 5 km/t inkrementer i staden for 1 km/t inkrementer. Mange biler kan du holde nede for å 10 km/t inkrementer, men eg syns framleis 5 km/t inkrementer er meir naturlig som basis. Var vel Volvo (eller Ford? Eg hugse ikkje heilt) som hadde det som standard, og likte det.

Outlander PHEV har omtrent samme inkrement som Tesla. Lett touch på knappen (ikke hjul) så øker/minker du med 1 km/t. Hold den inne så øker/minker du i step på 5 km/t. Syns det fungerer utmerket både opp i fart og ned i fart.

Lenke til kommentar
34 minutes ago, Hanhijnn said:

Men syns at knappen for Ejector seat er noe tungvindt plassert.... ;)

image.png.a7ad0f22b57f6ded18144bd8d7eda44f.png

Haha, ja den er litt knotete å komme til. Tro om dette må være bilde fra en tidlig testmodell eller noe. De har jo gjerne slike store knapper for å stoppe bilen om alt går galt.

Jeg er forøvrig ganske så skeptisk til hvordan Tesla nå gjør det med de nye bilene sine hvor de fjærner spakene helt, og erstatter de med noe som ser ut som Touch knapper på rattet. 
Har ikke helt trua på det, og det kommer sikkert i Model 3\Y ved neste refresh siden det er billigere enn spaker. Model 3 starta vel produksjonen i 2017 så kommer vel kansje refresh om ikke så lenge.

2021-tesla-model-s.jpg.c6d64b17eb6ff603749286f212118193.jpg

Og kansje litt OT i Elbil- Tråden siden det er en hybrid men Ferarri har gått bananas med Touch knapper i SF90 og tror nok det ville vært bedre med vanlige knapper der:
https://youtu.be/1voRy666WEE

 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (17 minutter siden):

Jeg er forøvrig ganske så skeptisk til hvordan Tesla nå gjør det med de nye bilene sine hvor de fjærner spakene helt, og erstatter de med noe som ser ut som Touch knapper på rattet. 
Har ikke helt trua på det, og det kommer sikkert i Model 3\Y ved neste refresh siden det er billigere enn spaker. Model 3 starta vel produksjonen i 2017 så kommer vel kansje refresh om ikke så lenge.

2021-tesla-model-s.jpg.c6d64b17eb6ff603749286f212118193.jpg

Risikerer vel at det blir løsningen på Model Y som skal produseres i Tyskland. Blir spennende å se. Man kan faktisk trekke dette litt for langt.

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Hanhijnn said:

Risikerer vel at det blir løsningen på Model Y som skal produseres i Tyskland. Blir spennende å se. Man kan faktisk trekke dette litt for langt.

Ja man vet aldri med Tesla. Endrer ting hele tiden. Men tror kanskje de har dratt strikken litt langt her.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne
  • Evil-Duck låste denne emne
  • Evil-Duck gjenåpnet denne emne
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...