Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Randeboy skrev (16 timer siden):

De rundene de selger med "fornying" er ofte bare en grundig nedvask pluss en spraybasert hurtigforsegling som de tar seg godt betalt for! Det finnes aktører som sender med denne vedlikeholdflasken inkl første behandling, f.eks Max Protect. Gummimembran-coatingen deres er vel noe av det sterkeste på markedet i tillegg. 

Har lurt litt på det der. Eg kjøpte forsegling på bilen som ny og dei anbefalar ny runde kvar 12-18 mnd til 3-4000. Om eg har bilen i 5 år så blir det ganske dyrt å passe på denne lakken, så eg slit litt med å forsvare investeringa. Er det så stor forskjell med og utan lakkforsegling?

Eg har verken plass eller ynskje om å vaske bilen sjølv, så å setje vekk vask er heilt greit, men om behandlinga kun er ein vask og å spraye på noko stoff så veit eg ikkje om det er verdt prisen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har DropOff coating på min bil, årlig kontrollvask og behandling er rett i overkant av tusingen, men jeg forklarte til han som gjorde behandlingen at jeg har drevet med en del detailing tidligere og ønsket gjerne å gjøre det årlige vedlikeholdet selv om mulig, da fikk jeg kjøpe en flaske med DropOff keramisk shampoo som jeg skal vaske over bilen med selv nå til sommeren :) 

Lenke til kommentar
21 minutes ago, unik42 said:

Ditec Ceramic Ultra:

Kontrollvask - Årlig behandling Fra Kr. 1.250,-

https://www.pitstopbilpleie.no/ditec-priser.html

Vil tro at det kanskje blir litt dyrere om du har hakk i forseglingen.

Edit: Det inkluderer jo en vask, så du slipper jo vaske bilen akkurat den gangen.

Evt. bare legg noe keramisk lakkforsegling selv til rundt 1000 lappen hvert 2.-3. år...

Edit: For de som ikke ønsker å gjøre det selv, så kan jeg informere om at det fort er 6timer + arbeid for en amatør. Så det er ikke så dyrt å sette det bort heller, når man ser på hvor lang tid det tar.

Endret av Wisd0m
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 time siden):

Har lurt litt på det der. Eg kjøpte forsegling på bilen som ny og dei anbefalar ny runde kvar 12-18 mnd til 3-4000. Om eg har bilen i 5 år så blir det ganske dyrt å passe på denne lakken, så eg slit litt med å forsvare investeringa. Er det så stor forskjell med og utan lakkforsegling?

Eg har verken plass eller ynskje om å vaske bilen sjølv, så å setje vekk vask er heilt greit, men om behandlinga kun er ein vask og å spraye på noko stoff så veit eg ikkje om det er verdt prisen.

Det er stor forskjell på hvordan sand og lort fester seg til lakken, ja. Det som blir gjort når den trenger oppfriskning er å legge topcoat, det er den som har den effekten at vann perler seg på lakken og renner fort av. 

Den beskyttende delen, den som blir lagt først når du leverte bilen første gang, den må fjernes mekanisk med polering og legges på nytt etter X antall mnd. Hvis du dropper oppfriskning så vil du bare miste vannskrekken, men du vil fortsatt ha beskyttelse i grunn. 👍 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Zeph said:

Har lurt litt på det der. Eg kjøpte forsegling på bilen som ny og dei anbefalar ny runde kvar 12-18 mnd til 3-4000. Om eg har bilen i 5 år så blir det ganske dyrt å passe på denne lakken, så eg slit litt med å forsvare investeringa. Er det så stor forskjell med og utan lakkforsegling?

Eg har verken plass eller ynskje om å vaske bilen sjølv, så å setje vekk vask er heilt greit, men om behandlinga kun er ein vask og å spraye på noko stoff så veit eg ikkje om det er verdt prisen.

En gang jeg utførte en fornying hos BNH så hadde de ikke en gang vasket bilen ordentlig før de sprayet på stoffet. Ja bilen var skitten når jeg leverte den men jeg kjøpte premium vask sammen med lakkfornyingen og da skal de da absolutt vaske den ordentlig ren først.

I tillegg virket sprayen som noe sticky waxy greier som ting festet seg lett på. Jeg klagde på dette siden det var dyrt men de sa bare at jeg måtte sørge for å vaske bilen oftere om jeg ønsket slik behandling. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Complexity skrev (Akkurat nå):

Undersiden av elbiler er jo dekket av plast. Ikke så nøye da 😅

Ta en kikk bak plasten og se på bærende konstruksjoner. Men uansett så er ikke elbiler laget for å vare særlig lenge, så det spiller liten rolle.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (3 minutter siden):

Ta en kikk bak plasten og se på bærende konstruksjoner. Men uansett så er ikke elbiler laget for å vare særlig lenge, så det spiller liten rolle.

Hva er det som gjør bærende konstruksjoner på en elbil dårligere enn en fossilbil?

Eller hva er det du babler om egentlig? 😅

 

Endret av FiveInline
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Nidar2 said:

Ta en kikk bak plasten og se på bærende konstruksjoner. Men uansett så er ikke elbiler laget for å vare særlig lenge, så det spiller liten rolle.

Det var nok litt humoristisk ment :p

Min elbil er strøken i understellet etter 2 års bruk så er ikke spesiet redd, enda jeg har en bil som er kjent for å være en ekstrem rustfelle.

Her har du samme bil som har ruller 70 tusen i saltlake og er og helt fin:

https://youtu.be/Vq5c7AxrkNI 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Det var nok litt humoristisk ment :p

Min elbil er strøken i understellet etter 2 års bruk så er ikke spesiet redd, enda jeg har en bil som er kjent for å være en ekstrem rustfelle.

Her har du samme bil som har ruller 70 tusen i saltlake og er og helt fin:

https://youtu.be/Vq5c7AxrkNI

Det at Model 3 "er kjent" som en ekstrem rustfelle har vel nå vist seg å være skremselspropaganda fra antirust firmaer rundt om som så sitt snitt i tjene noen penger. Har sett nok eksempler av disse nå som har gått i saltlake i flere vintrer uten tegn til rust. Inkl min egen.

Endret av FiveInline
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
FiveInline skrev (1 minutt siden):

Det at Model 3 "er kjent" som en ekstrem rustfelle har vel nå vist seg å være skremselspropaganda fra antirust firmaer rundt om som så sitt snitt i tjene noen penger. Har sett nok eksempler av disse nå som har gått i saltlake i flere vintrer uten tegn til rust. Inkl min egen.

Ja, mange bransjer som ønsker å sko seg på elbilindustrien. Kan nevne elektrikere, netteiere med flere ;) Forøvirg er antirust et tema som har gått igjen i årtier.

Lenke til kommentar

Tidlige Model 3er slet vel litt med rust i kanalene. Ellers har jeg ikke inntrykk av at de er ekstra utsatt for rust. Men så har de bare vært på markedet i to år også.

Jeg vil uansett anbefale alle å rustbehandle bilene sine. Vi bor i Norge, og veisalt er dessverre en del av det å ha bil her. At elbiler er dekket av plastikkdeksler under gjør lite for å beskytte mot rust, det bare skjuler det. 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Gavekort said:

Elon Musk nevnte vel selv hos Sandy Munroe at de hadde problemer med lakken i begynnelsen, men at de har forbedret på det i senere tid.

Det har gått veldig i bølger. Mange av de bilene som ble levert nå før jul mister rett å slett lakken på kanalene. Detter av i store flak. Åpenbart ikke fått herde nok eller noe.

Ikke noe å klage på med min 2019 modell annet enn at lakken er myk som smør så blir merker i den av snekosten.

Det har vel mere med regelverket i California å gjøre. Lakken på de kinesiske bilene er mye bedre.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne
  • Evil-Duck låste denne emne
  • Evil-Duck gjenåpnet denne emne
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...