Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
Kaplan skrev (1 time siden):

Har en Enyaq 21-modell som går ut av garanti i år, og kunne tenkt meg ny bil da. Har fulgt veldig dårlig med på markedet de siste årene, så lytter gjerne om noen har gode forslag? Vil absolutt IKKE ha kina-bil, men god familiebil i ca tilvarende størrelse (evt ørlitt mindre) som ser noenlunde OK ut med god kvalitet. Hengerfeste er et must, ellers ikke så mange andre krav.

Hvis du ser etter kvalitet kan du jo kjøpe en Toyota bz4x

Videoannonse
Annonse
Skrevet
HF- skrev (35 minutter siden):

Hvis du ser etter kvalitet kan du jo kjøpe en Toyota bz4x

Hehe.. BZ4X er jo en av de som kneler mest i vinterkulda. Blant annet den famøse syketransporten fra Hammerfest i retning Alta som knelte etter 17 mil eller noe sånt. Toyota var riktignok ute og slukket brannen på dass med påstander om en teknisk feil før de ha helt lokk på saken og ikke ville sende bil til Motor sin store vinterrekkeviddetest. Det virker ikke akkurat tillitsvekkende, eller høy kvalitet.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (19 minutter siden):

Hehe.. BZ4X er jo en av de som kneler mest i vinterkulda. Blant annet den famøse syketransporten fra Hammerfest i retning Alta som knelte etter 17 mil eller noe sånt. Toyota var riktignok ute og slukket brannen på dass med påstander om en teknisk feil før de ha helt lokk på saken og ikke ville sende bil til Motor sin store vinterrekkeviddetest. Det virker ikke akkurat tillitsvekkende, eller høy kvalitet.

Ja, servicen bruker jo å være bra, noe som dekker over kvalitetsmangler! Men kjøperne/brukerne virker ellers fornøyde!

• Liker 1
Skrevet (endret)
9 hours ago, Snowleopard said:

Ja, servicen bruker jo å være bra, noe som dekker over kvalitetsmangler! Men kjøperne/brukerne virker ellers fornøyde!

God service < slippe å hele tiden måtte dra på service

😅

Men ja folk (60år+ ifølge statistikk) er for det meste fornøyde med Toyota.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Skrevet
Complexity skrev (1 time siden):

God service < slippe å hele tiden måtte dra på service

😅

Men ja folk (60år + ifølge statistikk) er for det meste fornøyde med Toyota.

Heller reise på service enn å vente på deler og verksteder med dårlig kapasitet eller kunnskap. Forstår godt at folk velger Toyota. Service på en el bil er jo ikke veldig dyr. Tror jeg betalte 10 000kr for 6 år og ubegrenset km

• Liker 1
Skrevet
45 minutes ago, Trestein said:

Heller reise på service enn å vente på deler og verksteder med dårlig kapasitet eller kunnskap. Forstår godt at folk velger Toyota. Service på en el bil er jo ikke veldig dyr. Tror jeg betalte 10 000kr for 6 år og ubegrenset km

Service på elbil er dyr hos noen..
Men Toyota er vel ikke så ille der. De har heller en strategi om å få deg til å komme innom årlig (eller mere) i minst 10 år.
Totalt blir det jo en slant penger da.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Takk for gode innspill. Usikre på om jeg har det i meg å kjøpe en BMW, altså. Volvoen er veldig fin, og etter å ha lekt litt på nettsiden lurer jeg på om jeg kanskje bør kaste et lite blikk på EX40 også? Noen som har den eller har erfaring? Hvordan er størrelsen på den ift f.eks Enyaq/ID4-bilene?

Toyotaen er uaktuell. Har lest så mye om manglende rekkevidde og denslags at det der orker jeg ikke. Jeg venter evt til Toyota har fullt ut omfavnet Elbil som konsept og fått på plass en solid, gjennomarbeidet modell - og forhåpentligvis med et litt mindre tøysete navn som det kanskje er mulig å gå rundt og huske.

• Hjerte 2
Skrevet
13 minutes ago, Complexity said:

Service på elbil er dyr hos noen..
Men Toyota er vel ikke så ille der. De har heller en strategi om å få deg til å komme innom årlig (eller mere) i minst 10 år.
Totalt blir det jo en slant penger da.

6-7000 på en vag hvert andre år, blir litt

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Kaplan skrev (2 timer siden):

Takk for gode innspill. Usikre på om jeg har det i meg å kjøpe en BMW, altså. Volvoen er veldig fin, og etter å ha lekt litt på nettsiden lurer jeg på om jeg kanskje bør kaste et lite blikk på EX40 også? Noen som har den eller har erfaring? Hvordan er størrelsen på den ift f.eks Enyaq/ID4-bilene?

Toyotaen er uaktuell. Har lest så mye om manglende rekkevidde og denslags at det der orker jeg ikke. Jeg venter evt til Toyota har fullt ut omfavnet Elbil som konsept og fått på plass en solid, gjennomarbeidet modell - og forhåpentligvis med et litt mindre tøysete navn som det kanskje er mulig å gå rundt og huske.

Jeg har hatt en del el-biler, og landet som de fleste andre på at aksen rekkevidde/pris, er det ingen som slår Tesla på. Jeg hadde elektrisk Volvo XC40 som leiebil en måned, og synes at alt i alt, er det en OK elbil. Den føles gammeldags og litt utdatert ift Tesla, men på ingen måte et dårlig valg. Plussene for min del med Volvo var setene, ski-luke og utseende. Rekkevidden var OK, men ikke noe mer. Jeg ser du får en brukt 2023 xc40 på finn, for +/- 420.000kr. Ink vinterdekk og krok. Hadde det ikke vært for at TMY koster det samme, ville det (for meg) vært et ok valg.  

• Liker 1
Skrevet (endret)
bzzlink skrev (48 minutter siden):

Hvor mange år er det til at alle biler er Kina biler?

Aldri! Det vil alltid være en del av befolkninga som ikke under noen omstendighet vil la seg lokke til å sende en årslønn til det kinesiske diktaturet. Selv om en viss andel er totalt ignorante til diktaturer eller Musk for den del, eller til og med bevisst støtter diktaturer, så vil det alltid være en fraksjon som ikke vil handle med sånne regimer, eller i hvert fall ikke handle for så store summer med et sånt regime, eller søker alternativer selv om det koster ekstra eller ligger noen år bak i utvikling. Biler er ikke mobiltelefoner.

Noen av oss er ignorante og ser bare på pris vs ulike kvaliteter, mens andre er bevisst på geopolitikk, menneskerettigheter, miljø og vet at våre penger er med på å styrke eller svekke de vi liker eller misliker.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
3 minutes ago, Simen1 said:

Aldri! Det vil alltid være en del av befolkninga som ikke under noen omstendighet vil la seg lokke til å sende en årslønn til det kinesiske diktaturet.

Den andelen er forsvinnende liten i det virkelig liv, selv om det fremstår kjempestor blant tastaturkrigere. Folk flest bryr seg ikke, og ingen stiller spørsmål om hvor ting kommer fra. Folk kjøper jo f.eks. Mercedes og VW helt ukritisk.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (28 minutter siden):

Noen av oss er ignorante og ser bare på pris vs ulike kvaliteter, mens andre er bevisst på geopolitikk, menneskerettigheter, miljø og vet at våre penger er med på å styrke eller svekke de vi liker eller misliker.

Heldigvis så gjelder dette KUN store summer som en bil koster, og ikke alle de veldig mange småsummene (som blir store tilsammen) som alle små og mellomstore ting man kjøper. Noen ville vel kanskje hevdet at det er en smule dobbelmoralsk, men de har vel ikke like høye moralske "hester" å uttale seg fra.

• Liker 2
Skrevet
John-B skrev (33 minutter siden):

Den andelen er forsvinnende liten i det virkelig liv, selv om det fremstår kjempestor blant tastaturkrigere. Folk flest bryr seg ikke, og ingen stiller spørsmål om hvor ting kommer fra. Folk kjøper jo f.eks. Mercedes og VW helt ukritisk.

Uten å krige med tastaturet så er jo andre verdenskrig over for en god stund siden og tankesettet om et tredje rike er dødt. Det Kina kritiseres for skjer idag, det er samme produsent på våpen som slippes over sivile som flere av bilene som selges i Norge. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
John-B skrev (48 minutter siden):

De fleste jeg kjenner, der ute i den virkelige verden, finner det helt uaktuelt å kjøpe Kinesisk. Anekdotisk selvfølgelig, men det var åpenbart ditt utsagn og (om ikke bare gjetting). Politikk er en del av det, men det er mer tungtveiende grunner og for mange. De fleste erfarne bilkjøpere forstår at å kjøpe nytt merke i Europa fra ny forhandler innebærer vanvittig risiko for egen økonomi!

Sammenligningen med Tyske biler er forøvrig så dum at det ikke faller inn under whataboutism engang. Bare vås!

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
onkel_jon skrev (4 timer siden):

6-7000 på en vag hvert andre år, blir litt

Blir verditapet det samme på en bil som har fått sjekket karroseri, bremser og hjuloppheng jevnlig samt fått sjekket varmepumpe osv?

• Liker 1
Skrevet
15 hours ago, Simen1 said:

Hehe.. BZ4X er jo en av de som kneler mest i vinterkulda. Blant annet den famøse syketransporten fra Hammerfest i retning Alta som knelte etter 17 mil eller noe sånt. 

Hvilke andre tilfeller kjenner du til? 

• Liker 1
Skrevet
11 minutes ago, Elgen-Hansi said:

De fleste jeg kjenner, der ute i den virkelige verden, finner det helt uaktuelt å kjøpe Kinesisk. Anekdotisk selvfølgelig, men det var åpenbart ditt utsagn og (om ikke bare gjetting). Politikk er en del av det, men det er mer tungtveiende grunner og for mange. De fleste erfarne bilkjøpere forstår at å kjøpe nytt merke i Europa fra ny forhandler innebærer vanvittig risiko for egen økonomi!

Sammenligningen med Tyske biler er forøvrig så dum at det ikke faller inn under whataboutism engang. Bare vås!

Det slår jo meg også at det meste av kinamerker jeg legger merke til i trafikken er taxier, og det er fint få å finne i parkeringsgarasjen på jobb. 

Det er jo imidlertid bare inntrykk og ikke noen robust statistikk.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...