Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Liker han youtuberen her. Og han lærte meg et par ting i denne videoen.

TL;DR elbiler er mye lurere enn bensinbiler.

De dyrker mais i USA, som de bruker til å lage ethanol, som de bruker til å blande inn i bensin.

Dersom man kutta ut å dyrke den maisen, og isteden satt opp solceller på de jordene, så kunne man drevet uendelig mange flere biler, med samme jordarealet. 

Endret av bzzlink
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Snowleopard skrev (8 timer siden):

Da regner jeg med at du kan nevne i fleng alle/flere av forskjellene her?

Eneste jeg kan se/lese om, er litt endringer i dashboardet og at de har en versjon du kan bestille med "yoke-type" ratt, der de via steer-by-wire har endret på rattutslaget ved forskjellige hastigheter.

Ellers er det vel mest noen justeringer og bedre kontroll på at det meste er innenfor litt strammere innstillinger/toleranser for å oppnå "Lexus-kvaliteten".

RZ er jo på et annet chassi, som er bredere, lengre og mye stivere. Den har over 70 liter større bagasjerom og 3 cm lavere bakkeklaring.

RZ har større batteri, kraftigere inverter og kraftigere motorer. AWD har identisk motor foran og bak, og kan levere full effekt mellom 40/60 og 60/40. Den har aktivt understell og torque vectoring differensialer som kan fordele krefter mellom hjulene på samme aksel opp til 70/30 mot ene eller andre siden, pluss at den har "staggered" hjuloppsett.

I tillegg har RZ selvfølgelig alt det vanlige som skiller Lexus fra Toyota, som bedre seter, bedre interiør, mer lyddemping (både passiv, aktiv og mekanisk), akustisk glass, tykkere og bedre lakk og bedre coatinger. Og ikke mist, bedre lyd, tekstur og feedback på alt man interagerer med, som knapper, dører, skuffer, håndtak, osv. Også kalt premium følelse.

Skrevet (endret)
Elgen-Hansi skrev (14 timer siden):

RZ er jo på et annet chassi, som er bredere, lengre og mye stivere. Den har over 70 liter større bagasjerom og 3 cm lavere bakkeklaring.

RZ har større batteri, kraftigere inverter og kraftigere motorer. AWD har identisk motor foran og bak, og kan levere full effekt mellom 40/60 og 60/40. Den har aktivt understell og torque vectoring differensialer som kan fordele krefter mellom hjulene på samme aksel opp til 70/30 mot ene eller andre siden, pluss at den har "staggered" hjuloppsett.

I tillegg har RZ selvfølgelig alt det vanlige som skiller Lexus fra Toyota, som bedre seter, bedre interiør, mer lyddemping (både passiv, aktiv og mekanisk), akustisk glass, tykkere og bedre lakk og bedre coatinger. Og ikke mist, bedre lyd, tekstur og feedback på alt man interagerer med, som knapper, dører, skuffer, håndtak, osv. Også kalt premium følelse.

Ett stjerne eksempel på en som har meget god peiling og en som er helt på bærtur. Flaut!! 😂

Endret av OMyre
Skrevet
Hanhijnn skrev (6 timer siden):

Stellantis med rekkeviddetap på rundt 60 prosent under ganske moderate vintertemperaturer. Utrolig dårlig.

https://www.motor.no/bil/citron-mistet-60-prosent-rekkevidde/346270

Skjønner jo hvorfor de heller vil satse på diesel ja... https://www.motor.no/aktuelt/stellantis-reintroduserer-diesel/346308

Mistenker det må være noe galt med bilen de testet. Greit nok at Grandland hadde 45% avvik under Elprix, men da var det kaldere. (Tror jeg)

Skrevet
Duriello skrev (17 minutter siden):

Mistenker det må være noe galt med bilen de testet. Greit nok at Grandland hadde 45% avvik under Elprix, men da var det kaldere. (Tror jeg)

Sitat

Eiere av andre Stellantis-biler med samme batteripakke som Citroën, har rapportert til Motor at de sitter på liknende tall, altså rekkeviddetap på rundt 60 prosent selv under ganske moderate vintertemperaturer.

Tja...

• Liker 1
Skrevet
Duriello skrev (2 timer siden):

Jeg er av motsatt oppfatning. Tror ikke disse biltesterne har den kompetansen som er nødvendig. Mange el biler har effekt sluk man må kjenne bilen godt for å vite om. Hadde det vert noe med stellantis bilene hadde nok Teslabjørn sett det for lenge siden.

De forstår ofte ikke vanlig fysikk eller energibetraktninger. Vet ikke om funksjoner eller hvordan vær som vind lufttrykk  temperatur eller fukt påvirker resultat. Man må som regel til tyskland for å finne biltestere men de kunnskapene som er nødvendig. Norske biljornalister er ofte tynne på kunnskap. Med noen få unntak som JWS og kanskje et par til

Skrevet
13 minutes ago, Trestein said:

Jeg er av motsatt oppfatning. Tror ikke disse biltesterne har den kompetansen som er nødvendig. Mange el biler har effekt sluk man må kjenne bilen godt for å vite om. Hadde det vert noe med stellantis bilene hadde nok Teslabjørn sett det for lenge siden.

De forstår ofte ikke vanlig fysikk eller energibetraktninger. Vet ikke om funksjoner eller hvordan vær som vind lufttrykk  temperatur eller fukt påvirker resultat. Man må som regel til tyskland for å finne biltestere men de kunnskapene som er nødvendig. Norske biljornalister er ofte tynne på kunnskap. Med noen få unntak som JWS og kanskje et par til

Vel de testa en Kia ev 4 med samme kriterier og strekke samt kaldere og den hadde bare rundt 30% tap, føler at med de stellantis bilene så må man forvarme bilen mens den er plugget inn før avreise slik at det er godt og varmt, er mange som ikke gidder det og bare setter seg i en kald bil da må den bruke mye energi å varme, virker som varmeapparatet på bilene der ikke er mest effektive

• Liker 1
Skrevet (endret)
Trestein skrev (21 minutter siden):

Nå er det vel strengt talt ikke kun norske motorjournalister som opplever dette, sånn om du ser det @Hanhijnn la til som svar på min post. Og du tror tyske motorjournalister vet mer om norske forhold? Ok. 👍😂

Og sånn btw, har en kollega som bytta ut sin e-3008 etter ett halv-år grunnet de samme greiene. Så aldri mer en 80kw på ladestolpe, til tross for at bil skal kunne ta imot 160. Halvering av rekkevidde så fort det ble høst. 

Hvorfor påvirkes stellantis-bilene mer en alle andre?

Endret av Duriello
Leif
  • Liker 1
Skrevet
onkel_jon skrev (3 minutter siden):

Vel de testa en Kia ev 4 med samme kriterier og strekke samt kaldere og den hadde bare rundt 30% tap, føler at med de stellantis bilene så må man forvarme bilen mens den er plugget inn før avreise slik at det er godt og varmt, er mange som ikke gidder det og bare setter seg i en kald bil da må den bruke mye energi å varme, virker som varmeapparatet på bilene der ikke er mest effektive

Visste de kjerne temperaturen på begge batteriene før de startet. KJørte de samme mengde ventilasjon. Var varmen i baksete påslått , hvilke lys brukte de, dekktrykk og dekktype, regenerering, kjørestil, forvarrmet noen biler batteri, vindretning osv osv. Som sagt så tror jeg dette hadde blitt avslørt i NAF sine rekkeviddetester eller TB s tester. Tror ikke noe på slik sensasjons jornalistikk

• Liker 1
Skrevet
Duriello skrev (4 minutter siden):

Nå er det vel strengt talt ikke kun norske motorjournalister som opplever dette, sånn om du ser det @Hanhijnn la til som svar på min post. Og du tror tyske motorjournalister vet mer om norske forhold? Ok. 👍😂

Og sånn btw, har en kollega som bytta ut sin e-3008 etter ett halv-år grunnet de samme greiene. Så aldri mer en 80kw på ladestolpe, til tross for at bil skal kunne ta imot 160. Halvering av rekkevidde så fort det ble høst. 

Hvorfor påvirkes stellantis-bilene mer en alle andre?

Batteriene som alle bruker er mer eller mindre like, varmetap i kupe/isolasjon/ventlasjon er veldig likt for alle. En varmepumpe virker stort sett likt- Lufttetthet og rullemotstand er stort sett likt or alle. Tviler sterkt på at stellantis har noe kjempe strømtyver som kjører flere kwh ut i en motstand under bilen. 

Må ofte le av folk som kjører elbil. Halvert rekkevidde har min komputer ofte vist. Hvorfor. Fordi kona har brukt bilen ned på butikken uten å forvarme den. I praksis har jeg vert nede i 440km rekkevidde nå i vinter mens bilen har vist mye mindre.

Bare se på han med I4 som lader til 100% og ikke forstår hvordan leiebilen hans beregner rekkevidde. Kjører 20km om dagen

Selv elbiler er ikke synske. De kan umulig vite hvor du har tenkt deg, og at du ikke kommer til å kjøre 20km i kaldt vær resten av uken. Tesla er faktisk bedre her. De viser en helt urealistisk lang rekkevidde basert på EPA syklus i 25 pluss. Eierne deres er kjempefornøyd med vinter rekkevidde og skryter selvfølgelig til fortvilte stellantis eiere med litt forsiktige rekkeviddeanslag basert på småkjøring uten forvarming som kan være godt under 50% av vltp

• Liker 1
Skrevet

Peugeot E-3008, som har vært på markedet lengst. Men også den litt lengre Peugeot E-5008 og Opel Grandland – som begge kom på markedet litt senere – har samme batteritype med kapasitet på 73 kWt brutto, 70 kWt netto.

Antatt rekkevidde på 211 km er jo ganske dårlig. Her må det være BMS som holder igjen deler av kapasiteten på batteriet. Men ikke overraskende at en bil med 70 kwt netto batteri går såpass kort. Mer overraskende at den er oppgitt til 500 km egentlig. ID4 som kom for 5-6 år siden hadde rundt 500 km fra et 77 kwt netto batteri. De har rett og slett oppgitt litt for mye rekkevidde, litt som Toyota. Man bør se på formen til en bil og hvor mye netto batteriet har. Videre blir det jo ting som oppvarming av kupe og batteri, forvarming etc som avgjør hvor langt man kan kjøre i kulden. 

Skrevet
bzzlink skrev (På 18.2.2026 den 15.13):

Liker han youtuberen her. Og han lærte meg et par ting i denne videoen.

Har sett noen videoer av han. Ingen andre har fått meg til å sitte og se på en times lang video om noe i utgangspunktet så kjedelig som... kjøleskap. Tørrvittig type med mange gode poenger.

Men jeg har ikke sett videoen du linker til enda. Får sette av litt tid i helgen.

Skrevet (endret)
3 minutes ago, Snowleopard said:

Mandagsbil!

Ikke spesielt god reklame for JAC, den norske forhandleren og kanskje og kinesiske biler...

https://www.tv2.no/nyheter/elbiltrobbel-har-blitt-et-mareritt/18585344/

Innkjøpsprisen fra kina er vel rett over 200 tusen for en slik sikkert. Blir vel ikke mye bil av det om pengene går til å lage en suv og ha god rekkevidde..

Endret av Complexity
  • Liker 2
Skrevet
Complexity skrev (2 minutter siden):

Innkjøpsprisen fra kina er vel rett over 200 tusen for en slik sikkert. Blir vel ikke mye bil av det om pengene går til å lage en suv og ha god rekkevidde..

Virker som mange biler er fryktelig billig i KIna, noe som selvsagt kan tilskrives i stor grad av lave lønninger og priser ellers i hjemmemarkedet. Så blir prisene godt mer når de sendes til Norge/Europa.

Tror ikke de kunne laget de like billig i Europa pga det motsatte, altså dyre lønninger og dyre priser ellers, selv om man sparer litt på billige deler fra Kina. At det og er strengere krav i Europa, ville nok og ført til høyere kostpriser.

Skal ikke spekulere for mye på hvor mye dyrere bilen hadde blitt om den ble produsert i Europa. Men Kinesiske myndigheter satser vel og på eksport, og gir ekstra gunstige betingelser for egne produsenter.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ser Donut Labs har startet å legge ut bevis videoene sine på solidstatecellene nå.

https://idonutbelieve.com

Er det så man kan begynne å tro på dette nå? Har finnene løst det hele verden venter på, før hele verden har løst det?

For å si som Mulder: I want to believe

Jeg gleder meg til første test av motorsykkelen som bruker dette batteriet, for å se hva den gjengse youtuber mener om de, og hvordan det fungerer i den virkelige verden.

De økte ladetiden på motorsykkelen til 10 minutter, sånn at det ikke skulle bli så altfor mye stress for føreren :)

Endret av bzzlink
  • Liker 2
Skrevet
Complexity skrev (29 minutter siden):

Vel, med god tilgang på politiske fanger som slavearbeidere og en rekke storstilte miljøtiltak som i praksis bare koster papir og toner, så kan de nok presse kostnadene et godt hakk under siviliserte land med menneskerettigheter og reelle miljøhensyn.

• Liker 1
Skrevet
bzzlink skrev (3 timer siden):

Ser Donut Labs har startet å legge ut bevis videoene sine på solidstatecellene nå.

https://idonutbelieve.com

Er det så man kan begynne å tro på dette nå? Har finnene løst det hele verden venter på, før hele verden har løst det?

For å si som Mulder: I want to believe

Jeg gleder meg til første test av motorsykkelen som bruker dette batteriet, for å se hva den gjengse youtuber mener om de, og hvordan det fungerer i den virkelige verden.

De økte ladetiden på motorsykkelen til 10 minutter, sånn at det ikke skulle bli så altfor mye stress for føreren :)

Spennende. 👍😃

Elbil24 har skrevet litt om det idag og.

https://www.elbil24.no/nyheter/det-utrolige-batteriet-er-na-testet/84279698

(Litt usikker på om det er bak betalingsmur)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...