Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Drunkenvalley skrev (7 minutter siden):

Kva er det egentlig som regulerer kva slags ladehastighet ein får? Er det mogleg for f.eks in software oppdatering å forbedre Ioniq sin ladehastighet, tro?

Ein ting er hjemmelading, men hurtiglading går vel rett på batteriet uten mellom-mann om eg forsto det rett?

Det er bilens datamaskin som forteller laderen hvor fort den kan lade. Så om batteriene tåler det, kan det nok løses med en software-fix. Men tviler på at det skjer, gitt økt slitasje på batteriene, og evt. økt brannfare hvis de ikke er laget for å tåle det.

mobile999 skrev (5 minutter siden):

 Det er ikke meningen at du skal hurtiglade til mer enn 51%, evt 77%.

That's oddly spesific. I bruksanvisningen skriver Hyundai konsekvent at man ikke skal hurtiglade til mer enn 80 %. Selvfølgelig, jo tidligere du gir deg med hurtigladingen, jo høyere snitt får du. Men det er irrelevant. Det er ingen som stopper på hver lader de kommer over og lader 10-15 %, og kjører videre til neste og gjør det samme, bare for å få høyest snitt.

Endret av Kajac
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (2 timer siden):

That's oddly spesific.

Jeg blingsa visst litt. Det skal være (ca.) 51% og 67% (ikke 77%). Her setter bilen ned ladehastigheten. Fra 67% får man max (ca.) 23kW og fra 75% (til 90%) maks. 15kW. Det er ikke noe poeng å stå ved hurtigladeren etter at batteriet har nådd 67% dersom man kan unngå det. Stopper man for å lade når batteriet er 10-20% og kjører videre når batteriet har nådd 67% har man ladet 47-57% av batteriets totale kapasitet.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
2 hours ago, Drunkenvalley said:

Kva er det egentlig som regulerer kva slags ladehastighet ein får? Er det mogleg for f.eks in software oppdatering å forbedre Ioniq sin ladehastighet, tro?

 

Det er bilen som ber laderen om en gitt ladespenning. Effekten følger da av strømmen bilen trekker. Man kan naturligvis justere ladekurven og øke ladespenningen for å øke ladefarten men det må balanseres mot batteriets levetid (raskere lading gir mer slitasje, og sammenhengen er ikke nødvendigvis lineær)

Lenke til kommentar
Dubious skrev (5 timer siden):

Derfor kjøper man elbil etter den lengste turen man bruker å ta.
Det er omtrent 500km t/r hytta, så jeg skal ha elbil med 500 km rekkevidde
Kan toppe opp litt på hytta

Hvis du ser absolutt null nytte for deg og passasjerene i å ha en beinstrekk, matpause etc, så kan du ta det rent økonomiske perspektivet: Hvis du må betale 100 000 kr ekstra for en bil med 500 km rekkevidde i stedet for en med f.eks 350 km, og du tar 100 turer til hytta så lenge du eier den bilen, må lade i 15 minutter for å toppe opp hver vei på grunn av den kortere rekkevidda, så "får" du 500 skattefrie kroner for hver pause. Du får bra mye strøm, mat og snacks for 500 kr. Det er ikke mange jobber man kan håve inn 500 kr etter skatt, per kvarter, bare for å strekke litt på kroppen, gå på do og handle snacks.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (31 minutter siden):

Jeg blingsa visst litt. Det skal være (ca.) 51% og 67% (ikke 77%). Her setter bilen ned ladehastigheten. Fra 67% får man max (ca.) 23kW og fra 75% (til 90%) maks. 15kW. Det er ikke noe poeng å stå ved hurtigladeren etter at batteriet har nådd 67% dersom man kan unngå det. Stopper man for å lade når batteriet er 10-20% og kjører videre når batteriet har nådd 67% har man ladet 47-57% av batteriets totale kapasitet.

Jeg vet den senker hastigheten ved flere anledninger, men det gjør jo andre biler også, bare ikke i nærheten av like aggressivt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen forskjeller - annet enn kosmetiske og utstyrsmessig, selvfølgelig - på ID.3 1st-modellene og de som ikke er "1st", som er de som kan bestilles/kjøpes nå ("Tech", "Family" etc.)?

Tenker på kjøp av demo "1st Plus" vs. ny, og føler i utgangspunktet at ny ikke er veldig mye valuta for pengene, selv om prisjusteringen fra Møller gjør det litt hyggeligere.

Lenke til kommentar
7 hours ago, Theo343 said:

Når ser det ut som vi mister mva fritaket på ny elbil?

Tipper vi ser en innføring av det på biler til over 600 000. Bil til 800 000 vil måtte betale (800 000 -600 000)×0.25= 50 000 i mva. Det skjer nok som de andre skriver med AP ved roret.

Bryr meg ikke personlig spesielt mye om det, siden å kjøpe elbil til over 600 000 er og blir uaktuelt, men tror likevel det er feil vei å gå. Kommer det mva i dette markedsområdet blir store biler (f.eks. etron) nærmere i pris med sine pluginhybrid konkurrenter, og da tror jeg salget av de øker markant.

Endret av Wisd0m
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ikke uenig i at elbil til over 600.000 er lite aktuelt men eks. en Skoda Enyaq i iV80 (for rekkevidde) med ønsket tilbehør kan fort lande på 600+. Noe jeg mener blir feil å straffe da dette er en topp familiebil uten at man velger sporttilbehør og den slags unødvendige ting. Det vil være en fordel for alle om disse i større grad blir tilgjengelige som gode bruktbiler for alle om 3 år.

Jeg kjøper ikke en ny elbil neste gang uten følgende
- WLTP sommer under 500km
- Adaptiv Cruise Controll med laneassist og start/stopp. Trenger ikke level 4-5 autopilot.
  Blitt helt avhengig av dette etter å ha hatt det siste 2 år.
- Valg av lakkfarge. Sjelden standardfargen er ønskelig på nybil.
- Greie Vinterhjul
  ikke toppvalg på hverken sommer eller vinter annet enn dekkene.
- Tilhengerfeste (helst nedfellbart fremfor avtagbart)
- USB lading bak (barna)
- Elektrisk sete med memory
  vi bytter ofte sjåfør på elbilen og har hatt manuellt sete på 2 foregående.
- Elektrisk bakluke
  hatt manuell på mine 2 foregående og dertil griseri.
- Beskyttelseslister
  ungått parkeringsbulker og lakkskader med dette på nåværende bil.
- Skvettlapper foran.
- Orginale gummimatter med god passform for å beskytte gulvtekstiler.
- Aktiv batterikjøling og varmepumpe (har varmepumpe nå)

Ting jeg ikke bryr meg om eller har behov for
- 4x4
- Panoramasoltak
- HUD dill
- GPS dilldall ekstra infotainment++
  Når skjermen ellers er god og støtter android auto)
- Superduper lydannlegg så lenge standard er greit nok
  Tysk er ok standard, asiatisk trenger tillegg.
- Fantsypantsy lysstillegg (sving med bilen)
  så lenge standard har autodim på fjernlys eller matrise antiblend.
- Sport tillegg og sportsunderstell.
- Parkeringsassistent
  Så lenge det er ryggekamera.
- Bagasjerompakke

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener også det er feil vei å gå å krympe prisdifferansen mellom miljøvennlige og miljøfiendtlige biler, uansett prissjikt. Det fører nok bare til lavere elbilandel i det prissjiktet. Det er mange andre og bedre måter å øke det generelle skattetrykket, skjerpe den sosiale profilen i skattesystemet, eller begge deler, hvis det er disse tingene man forsøker å bygge en narrativ motsetning mot avgifter med miljøprofil. Det sagt så mener jeg premisset om at miljøprofilerte avgifter er en motsetning, er feil. Det er fullt mulig å ha et avgiftssystem med begge deler.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Personlig tenker jeg at man hvertfall bør flytte mva taket på ny elbil til 700.000. Da sørger man for at familier får et godt utvalg av gode moderne familiebiler og at vi får flere og mer interessante 3 år gamle brukte elbiler på markedet fremover.

Ellers ikke uenig i at elbil satsingen vil lide av beskatningen. Tiltakene bør vare minst like lenge som deadline for nullvisjonen.
 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...