Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hanhijnn skrev (2 minutter siden):

Det burde det absolutt være på en så dyr bil i 2021...

Med all respekt så er jeg uenig. Man må ingenting om det ikke er behov, og jeg tror ikke det er mange som snur i døra på en bil til rundt en million fordi bilen ikke har rullende oppdateringer, noe det nesten bare er Tesla som har.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Complexity skrev (16 minutter siden):

https://motor.no/elbil/motors-rekkeviddetest-vinter-2021-tesla-model-3-lr/192821?fbclid=IwAR0lv-hugbP2oY-rXgE9iuxrzZsv884L5LrA5lxvQabeXpCZ3M3H5Lt-0Zs

Rart av f.eks Ford å si at Varmepumpe er poengløst. Model 3 2021 model med varmepumpe gikk 110km lengere enn den gamle utgaven uten varmepumpe i Motors vintertest.

Han tyskeren gjorde test med ID3 med og uten varmepumpe, og resultatet var kun noen få ekstra km med varmepumpe.

Lenke til kommentar
37 minutes ago, Nidar2 said:

Han tyskeren gjorde test med ID3 med og uten varmepumpe, og resultatet var kun noen få ekstra km med varmepumpe.

ID.3 har jo da varmepumpe som benytter uteluft.. Det må jo helles gjøres skikkelig ved at varmepumpen benytter spillvarmen fra batteri/motor/elektronikk osv. En varmepumpe som har plussgrader å jobbe med er mye mere effektiv enn en som jobber i kuldegrader.

ID.3 har vel i visse tester hatt høyere forbruk med varmepumpe enn uten.. tyder på den er litt dårlig implementert.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Complexity skrev (16 minutter siden):

ID.3 har jo da varmepumpe som benytter uteluft.. Det må jo gjøres skikkelig ved at varmepumpen benytter spillvarmen fra batteri/motor/elektronikk osv. En varmepumpe som har plussgrader å jobbe med er mye mere effektiv enn en som jobber i kuldegrader.

ID.3 har vel i visse tester hatt høyere forbruk med varmepumpe enn uten.. tyder på den er litt dårlig implementert.

Det er vel bare Tesla som har et slikt system, og jeg vil tro dette fordyrer en del. Spørs om det verdt de ekstra kronasjene man spytter inn i bilkjøpet kontra å bruke bittelitt mer strøm. Det vil trolig også være en ekstra kostnad i fremtiden til både service, vedlikehold og reparasjoner. 

Lenke til kommentar

Selges det biler uten aircondition lengre? Å bytte ut en 2-veisventil (klimaanlegg), med en fireveisventil (klimaanlegg + varmepumpe), koster neppe mange tikronene i produksjonskostnad, men vil gi merverdi for kundene som er verdt å betale mange tusen for. Både tredobling av varmeeffekt på varmeapparatet og lengre rekkevidde er det nok god betalingsvillighet for i markedet.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Nidar2 said:

Det er vel bare Tesla som har et slikt system, og jeg vil tro dette fordyrer en del. Spørs om det verdt de ekstra kronasjene man spytter inn i bilkjøpet kontra å bruke bittelitt mer strøm. Det vil trolig også være en ekstra kostnad i fremtiden til både service, vedlikehold og reparasjoner. 

Fordyrer nok ikke noe mere enn varmepumpe på andre biler. Tesla har allerede ett kombinert kjølesystem fra før så de har bare koblet varmepumpen og på dette. Er nok en del andre biler og som har kombinert kjølesystem og kunne benyttet dette på samme måte.

Ett forbruk på 136 wh\km er ganske imponerende på vinteren med en bil som har firehjulstrekk. Og mye er takket være varmepumpen da jeg ikke har sjans å komme så lavt på min bil uten om vinteren.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (22 timer siden):
Hanhijnn skrev (22 timer siden):

Det burde det absolutt være på en så dyr bil i 2021...

Med all respekt så er jeg uenig. Man ingenting om det ikke er behov, og jeg tror ikke det er mange som snur i døra på en bil til rundt en million fordi bilen ikke har rullende oppdateringer, noe det nesten bare er Tesla som har.

Det er lov å være uenig, men jeg har ikke sagt (skrevet) at noen noe som helst. Men det er nok ikke noen tilfeldighet at de fleste nye elbiler (og dyrere eksosbiler) som kommer nå har mulighet for OTA-oppdatering. Det er jo en god fordel selv om din lille Honda ikke har det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (5 minutter siden):

Er det permanent firehjulstrekk på Tesla, og andre elbiler som har det?

Eller kan man velge å kjøre med bakhjulstrekk?

Kan vel tvinge Model 3P over i permanent med track mode men normalt er det vel bakhjulene som drivers under normal kjøring. Ellers har vel Audi E-Tron permanent vet jeg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Complexity skrev (32 minutter siden):

Fordyrer nok ikke noe mere enn varmepumpe på andre biler. Tesla har allerede ett kombinert kjølesystem fra før så de har bare koblet varmepumpen og på dette. Er nok en del andre biler og som har kombinert kjølesystem og kunne benyttet dette på samme måte.

Ett forbruk på 136 wh\km er ganske imponerende på vinteren med en bil som har firehjulstrekk. Og mye er takket være varmepumpen da jeg ikke har sjans å komme så lavt på min bil uten om vinteren.

Spørsmålet er om en varmepumpe i det hele tatt lar seg tjene inn når man ser på den ekstra investeringskostnaden og service/reparasjon på sikt. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Nidar2 said:

Spørsmålet er om en varmepumpe i det hele tatt lar seg tjene inn når man ser på den ekstra investeringskostnaden og service/reparasjon på sikt. 

...? I prinsipp er jo varmepumpe og aircondition same enheten med relativt få endringer vel? Det skal ikkje vera noko meir service/reparasjon enn om bilen din har aircondition skulle eg hope.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Når varmepumpen på stueveggen slår feil koster det meg mye penger, men når panelovnen på kjøkken en sjelden gang ryker kjøper jeg en ny til få hundrelapper.

AC-er vel egen enhet på elbiler siden man kan slå av og på AC når man samtidig varmer bilen.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (26 minutter siden):

Når varmepumpen på stueveggen slår feil koster det meg mye penger, men når panelovnen på kjøkken en sjelden gang ryker kjøper jeg en ny til få hundrelapper.

AC-er vel egen enhet på elbiler siden man kan slå av og på AC når man samtidig varmer bilen.

Det er vanligvis det samme systemet, men med en ventil som reverserer det. Jeg vet ikke hvordan AC/VP samtidig implementeres i de forskjellige bilene, men om de ikke har dobbelt opp med kondensatorer og evaporatorer så vil jeg tro at de bare veksler frem og tilbake for å varme og tørke luft.

e-Golf bruker for øvrig kjølesløyfa til bilen.

vw-egolf-heat-pump-air-conditioning-mode

vw-egolf-heat-pump-air-source-mode-png.1

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
54 minutes ago, Nidar2 said:

Når varmepumpen på stueveggen slår feil koster det meg mye penger, men når panelovnen på kjøkken en sjelden gang ryker kjøper jeg en ny til få hundrelapper.

AC-er vel egen enhet på elbiler siden man kan slå av og på AC når man samtidig varmer bilen.

Poenget mitt er at når man skriv AC og varmepumpe er det snakk om samme enhet, som er nesten funksjonelt identiske. Alle komponentene er i grunn like, det er berre at no kan du veksle kva veg varmen skal fjernes.

Så ein varmepumpe og AC burde vera funksjonelt identiske mtp vedlikehold og reparasjon.

Lenke til kommentar
5 hours ago, Evil-Duck said:

Kan vel tvinge Model 3P over i permanent med track mode men normalt er det vel bakhjulene som drivers under normal kjøring. Ellers har vel Audi E-Tron permanent vet jeg.

Varierer fra modell til modell. På S/X er frontmotoren mer effektiv, og dermed er det normalt frontakselen som har drift. Spesielt i rekkeviddemodus. Men med en gang man trenger kreftene eller hjulene mister grep så slår motoren på bakakselen inn på noen millisekunder.

På Model 3 er det motoren på bakakselen som er mest effektiv, så da vektes den mer for fremdrift.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, Complexity said:

ID.3 har jo da varmepumpe som benytter uteluft.. Det må jo helles gjøres skikkelig ved at varmepumpen benytter spillvarmen fra batteri/motor/elektronikk osv. En varmepumpe som har plussgrader å jobbe med er mye mere effektiv enn en som jobber i kuldegrader.

ID.3 har vel i visse tester hatt høyere forbruk med varmepumpe enn uten.. tyder på den er litt dårlig implementert.

Mye av problemet med ID.3 og strømforbruk bunner i at bilen alltid vil varme batteriet til 8 grader, uansett om du skal en lang eller kort tur. Det har gjort at varmeanlegget trekket 6-8kW konsekvent på de korte turene dine når temperaturen er lav. Men bilen skal kunne gi og hente varme til batteriet, men ikke motoren, har jeg forstått.

 

https://evflux.pro/id3-cooling-and-heating/

 

Endret av unik42
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...