Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

40 minutes ago, unik42 said:

Mye av problemet med ID.3 og strømforbruk bunner i at bilen alltid vil varme batteriet til 8 grader, uansett om du skal en lang eller kort tur. Det har gjort at varmeanlegget trekket 6-8kW konsekvent på de korte turene dine når temperaturen er lav. Men bilen skal kunne gi og hente varme til batteriet, men ikke motoren, har jeg forstått.

 

https://evflux.pro/id3-cooling-and-heating/

 

Interessant! Takker for linken.

Tipper motoren bare er luftkjølt for å gjøre ting enklere og billigere, men man mister jo da muligheten for å benytte varmen den gir fra seg til andre formål.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk en epost nå om at Fortum endrer ladepriser til å bli mer kWt-basert. Imidlertid gjør de ikke det på 50kW-laderene.

image.png.498271da6fe00b2a88c1e7b166f62ed1.png

Dette betyr at det vil være vesentlig billigere for meg, med min Ioniq som maks klarer 47 kW på en svært god sommerdag, å okkupere en lynlader fremfor å bruke en 50 kW lader. Er dette en feil tror dere?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kajac skrev (4 minutter siden):

Fikk en epost nå om at Fortum endrer ladepriser til å bli mer kWt-basert. Imidlertid gjør de ikke det på 50kW-laderene.

image.png.498271da6fe00b2a88c1e7b166f62ed1.png

Dette betyr at det vil være vesentlig billigere for meg, med min Ioniq som maks klarer 47 kW på en svært god sommerdag, å okkupere en lynlader fremfor å bruke en 50 kW lader. Er dette en feil tror dere?

Esj det er jo krise! Folk kommer jo til å unngå 50kW laderne som pesten. Forøvrig var det jo ikke billig med "lynlading" heller. Ca 10kroner pr mil er i drøyeste laget. Heldigvis bare noen få prosent pr år for de fleste:)

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Esj det er jo krise! Folk kommer jo til å unngå 50kW laderne som pesten. Forøvrig var det jo ikke billig med "lynlading" heller. Ca 10kroner pr mil er i drøyeste laget. Heldigvis bare noen få prosent pr år for de fleste:)

Vet ikke hvilken bil du har, men med Ioniqen min vil det tilsvare ca 7,30 pr mil på denne tiden av året om jeg bruker en lynlader. Om jeg bruker vanlig 50 kW blir det 10,90 pr mil. Så ja, kommer garantert til å velge en lynlader dersom jeg trenger å hurtiglade hos Fortum. De har seg selv å takke 😛 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (12 minutter siden):

Vet ikke hvilken bil du har, men med Ioniqen min vil det tilsvare ca 7,30 pr mil på denne tiden av året om jeg bruker en lynlader. Om jeg bruker vanlig 50 kW blir det 10,90 pr mil. Så ja, kommer garantert til å velge en lynlader dersom jeg trenger å hurtiglade hos Fortum. De har seg selv å takke 😛 

Ja er vell noe lavere i snitt for min og, ligger vell på 180 tror jeg. Men minutt er gjerne verre ja, aldri brukt😅

Lenke til kommentar
42 minutes ago, Kajac said:

Vet ikke hvilken bil du har, men med Ioniqen min vil det tilsvare ca 7,30 pr mil på denne tiden av året om jeg bruker en lynlader. Om jeg bruker vanlig 50 kW blir det 10,90 pr mil. Så ja, kommer garantert til å velge en lynlader dersom jeg trenger å hurtiglade hos Fortum. De har seg selv å takke 😛 

Hvis det blir et problem antar jeg det kommer kWh prising på 50kW pluggene også ganske raskt.
Flippsiden er at for de som kan pålitelig lade 50kW eller mer og som ikke bryr seg om tiden så koster 50kW laderen 3.72kr/kWh, så de trekker kanskje noen andre veien også.
Om fortum i større grad har lastdeling på 75kW+ pluggene kan det hende at det ikke gjøre så mye om noen lader litt langsomt på de om andre da kan lade raskere. (Ingen anelse om det er reellt dog)

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Dette betyr at det vil være vesentlig billigere for meg, med min Ioniq som maks klarer 47 kW på en svært god sommerdag, å okkupere en lynlader fremfor å bruke en 50 kW lader. Er dette en feil tror dere?

Hvordan får du til dette?

Jeg får at det blir billigere å lade på 50kW-lader dersom ladeeffekten (i snitt) er over 37,2kW.

Utregning: (3,1 kr/min * 60 min) / (5 kr/kwh)   = 37,2 kW

Lader bilen med 44kW i snitt blir prisen: 60min*3,1kr/min/44kWh = 4,23 kr/kWh

Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Derfor kjøper man elbil etter den lengste turen man bruker å ta.
Det er omtrent 500km t/r hytta, så jeg skal ha elbil med 500 km rekkevidde
Kan toppe opp litt på hytta

Nesten enig. Lengste turen man bruker å ta inkludert den ladepausen man orker, noe som i praksis vil doble rekkevidden for de aller fleste.

Alt for mange som kjøper elbiler etter hypotetisk bånn gass direktekjøring tur/retur på vinteren, med campingvogn, uten ladestopp.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (2 timer siden):

Hvordan får du til dette?

Jeg får at det blir billigere å lade på 50kW-lader dersom ladeeffekten (i snitt) er over 37,2kW.

Utregning: (3,1 kr/min * 60 min) / (5 kr/kwh)   = 37,2 kW

Lader bilen med 44kW i snitt blir prisen: 60min*3,1kr/min/44kWh = 4,23 kr/kWh

Jeg har aldri fått et så høyt ladesnitt på Ioniqen. Selv på de beste dagene. Beste snittet mitt, i fjor sommer på en strålende dag, var 34,20 kW...

Ja, 2020-Ioniqen er ikke bilen for deg som hurtiglader ofte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...