Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Litt av greia med rattlåsen er jo at den er mekanisk. Når man setter i nøkkelen og vrir rundt løsner man jo rattet mekaniskt. Så lenge nøkkelen står i kan ikke aktivere rattlåsen aktiveres.

På nyere biler uten nøkkel må jo denne være elektronisk styrt isåfall. Høres nesten skummelt ut :p skjer noe feil med elektronikken og rattet låser seg under kjøring.

Bilen min har ikke noe mekanisk på rattet sitt. Selv auto-off med blinklysene styres bare av at bilen vet rotasjonen.

Når bilen min er parkert er det kun handbrekket som holder den i ro. Med litt morsomt verktøy får man sikkert koblet dette av ganske greit om man skal trille bilen avgårde. Dog vil alarm gå av om bilen jekkes opp og man får varsel på telefonen med en gang.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (1 minutt siden):

Litt av greia med rattlåsen er jo at den er mekanisk. Når man setter i nøkkelen og vrir rundt løsner man jo rattet mekaniskt.

På nyere biler uten nøkkel må jo denne være elektronisk styrt. Høres nesten skummelt ut :p skjer noe feil med elektronikken og rattet låser seg under kjøring.

Bilen min har ikke noe mekanisk på rattet sitt. Selv auto-off med blinklysene styres bare av at bilen vet rotasjonen.

Min Ioniq har elektronisk rattlås. Du hører en liten servomotor som slår den av og på når tenningen skrus av og på. Tror imidlertid ikke at den kan gå på "av seg selv", siden motoren går både ved opplåsing og igjenlåsing av rattet.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Kajac said:

Min Ioniq har elektronisk rattlås. Du hører en liten servomotor som slår den av og på når tenningen skrus av og på. Tror imidlertid ikke at den kan gå på "av seg selv", siden motoren går både ved opplåsing og igjenlåsing av rattet.

Å ha en slik løsning hvor en motor må gå for å aktivere den er nok det tryggeste ja. Skal vel være ganske ille feil før den aktiveres i såfall. Den gamle mekaniske rattlåsen var vel bare fjærbelastet og klikket inn om rattet ble beveget uten nøkkelen i.

Eneste ulempen her er jo om det er feil med motoren og man ikke får brukt rattet :p

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Evil-Duck said:

Er vel ikke noe mer skummelt med elektronisk rattlås som elektronisk "gass", elektroniske bremser, elektroniske dørlåser og alskens annet som er på moderne biler :) 

Brake-by-wire som Audi har høres litt skummelt ut. At bremsepedalen er elektronisk styrt. Men har ikke hørt om noen ulykker relatert til det så går vist bra :p

 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Complexity said:

Brake-by-wire som Audi har høres litt skummelt ut. At bremsepedalen er elektronisk styrt. Men har ikke hørt om noen ulykker relatert til det så går vist bra :p

 

Det har et failsafe system. Skulle elektronikken feile vil man fortsatt kunne bremse med bremsepedalen, men den blir tyngre og man får ingen regenerering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, sverreb said:

Det har et failsafe system. Skulle elektronikken feile vil man fortsatt kunne bremse med bremsepedalen, men den blir tyngre og man får ingen regenerering.

Høres betryggende ut. Ikke satt meg så mye inn i hvordan de har gjort det, bare fått med meg at de har skrytt litt av det.

Aldri noe regenerering på min bremsependal. Det bruker man jo den andre pedalen til :p

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, oophus said:

 Hvorfor ikke ha begge deler?  

Går vel det og, men da må man gjøre det bedre enn Mercedes. Var ikke imponert over hvordan det fungerte på EQC som jeg vel nevnte noen sider tilbake her og.

Man trør på bremsepedalen og det skjer ingenting (regen kommer på veldig gradvis) så man trør litt hardere og da låser hjulene seg og ABS kobles inn. Veldig ubehagelig :p

Man kan slå på regenerering med gasspedalen der og, men det måtte aktiveres hver gang. Det ble avslått igjen når man satte bilen i park. Men mulig det var noe instillinger for å tvinge det på hele tiden som jeg ikke fant.

Bremsepedalen var vel like rar selv med dette påslått. Men sikkert en vanesak.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har kjørt broderen sin Model 3 en del i vinter, å jeg tror nok jeg foretrekker regen systemet hvor en kan stille inn ønsket regen og i tillegg har regen via bremsepedalen. Det er nok en vanesak men det føltes som bakenden slapp hver gang jeg løftet av gassen på holkeføre, ganske anspent der jeg satt i førersete kan en si. 😅

Lenke til kommentar
1 minute ago, Evil-Duck said:

Jeg har kjørt broderen sin Model 3 en del i vinter, å jeg tror nok jeg foretrekker regen systemet hvor en kan stille inn ønsket regen og i tillegg har regen via bremsepedalen. Det er nok en vanesak men det føltes som bakenden slapp hver gang jeg løftet av gassen på holkeføre, ganske anspent der jeg satt i førersete kan en si. 😅

Trikset er jo å aldri slippe gasspedalen. da slår man jo på full regen med baken.

Vanesak der og :p

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Complexity said:

Høres betryggende ut. Ikke satt meg så mye inn i hvordan de har gjort det, bare fått med meg at de har skrytt litt av det.

 

Her er et diagram:
diagram: Brake-by-wire systems are becoming more common thanks to their compact packaging and ability to manage electrified cars' regenerative braking systems. That doesn't mean everyone is necessarily comfortable with this new tech, though. One of the most frequent criticisms involves the "by-wire" part—as in, if there's no physical connection between the brake pedal and the brakes […]

Som du ser er det en ventil mellom bremsekretsen og mastersylynderen. Denne er normalt stengt men er åpen ved feil. Hvordan dette ere kontrollert vet jeg ikke, men det kan være en kombinasjon av elektronisk dødmannsknapp (Styreelektronikken må regelmessig aktivt velge å holde den lukket) og rent mekanisk overtrykksutløsning. (I.e. trykker man hardt nok åpner ventilen uten noen annen involvering av elektronikk)

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (9 minutter siden):

Her er et diagram:
 

Som du ser er det en ventil mellom bremsekretsen og mastersylynderen. Denne er normalt stengt men er åpen ved feil. Hvordan dette ere kontrollert vet jeg ikke, men det kan være en kombinasjon av elektronisk dødmannsknapp (Styreelektronikken må regelmessig aktivt velge å holde den lukket) og rent mekanisk overtrykksutløsning. (I.e. trykker man hardt nok åpner ventilen uten noen annen involvering av elektronikk)

Det ser ut som tappen i slavesylinderen vil presse inn stempelet i midten og overstyre det digitale.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Jeg har kjørt broderen sin Model 3 en del i vinter, å jeg tror nok jeg foretrekker regen systemet hvor en kan stille inn ønsket regen og i tillegg har regen via bremsepedalen. Det er nok en vanesak men det føltes som bakenden slapp hver gang jeg løftet av gassen på holkeføre, ganske anspent der jeg satt i førersete kan en si. 😅

Trikset er jo å aldri slippe gasspedalen. da slår man jo på full regen med baken.

Vanesak der og :p

Endret 1 time siden av Complexity

Eller ha 4wd. :thumbup:

Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Hjelper ikke på Model 3. Motoren bak er alltid prioritert og den fremme kobles bare inn ved behov. 

Jeg liker litt at bilen slenger med rumpa istede for å skli med fronten som ville vært alternativet, men skjønner godt at noen missliker det.

 

Foruten trackmode da;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Salvesen. said:

Foruten trackmode da;)

Hehe ja da kan man ha permanent firehjulsdrift. Går nok brutalt ut over rekkevidden da. Induksjonsmotoren fremme er ikke så effektiv som permanentmagnetmotoren bak.

Men lite valg for sånne som meg som trengte krok på bilen og måtte gå for Long Range istede for Performance.. Venter til garantien er ute før jeg låser opp morromodus.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Hehe ja da kan man ha permanent firehjulsdrift. Går nok brutalt ut over rekkevidden da. Induksjonsmotoren fremme er ikke så effektiv som permanentmotoren bak.

Men lite valg for sånne som meg som trengte krok på bilen og måtte gå for Long Range.. Venter til garantien er ute før jeg låser opp morromodus.

Ja absolutt! Blir over på LR på meg og snart(S) så da blir det mindre leking😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har hatt bilen min på 2 års service i dag og blitt fortalt at batteriet har det best om jeg lader det helt fult og kjører det nesten helt tomt før jeg lader fullt igjen som er det stikk motsatte av det jeg har gjort som er å holde batterinivået mellom 80 og 20%.
Litt selvmotsigende å først få beskjed om å behandle batteriet slik jeg har gjort for deretter å bli fortalt at jeg skal gjøre det motsatte av hvordan jeg har behandlet Litsium batterier siden 2008.
Er det helt ny forskning som viser at all tidligere kunnskap om slike batterier er feil eller dreier dette som om en bilselger som er full av bull?

Batteriet fikk full score i testskjemaet Nissan bruker på serviceene sine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...