ChristR 474 Report post Posted March 9 mobile999 skrev (1 time siden): Minimum 3 stk har foreløpig fått registreringsskilt i Norge. 52 stk per i dag. https://elbilstatistikk.no/ Quote Share this post Link to post
Hanhijnn 3056 Report post Posted March 10 Kajac skrev (10 timer siden): Og forresten, stemmer det at 1.gen Leaf ikke har rattlås? Vi har en, men det aner jeg virkelig ikke. Hva skal man forresten med rattlås på en bil? Quote Share this post Link to post
Dubious 8306 Report post Posted March 10 Hanhijnn skrev (39 minutter siden): Vi har en, men det aner jeg virkelig ikke. Hva skal man forresten med rattlås på en bil? Så den ikke blir stjålet Men de kommer uansett ikke langt... Quote Share this post Link to post
Complexity 7032 Report post Posted March 10 23 minutes ago, Dubious said: Så den ikke blir stjålet Men de kommer uansett ikke langt... Var vel en ekstra sikkerhet før i tiden når man bare kunne røske ut ledningen bak tenningslåsen å koble de sammen for å starte bilen. Er vel poengløst i dag på moderne biler. 1 Quote Share this post Link to post
Kajac 3050 Report post Posted March 10 ChristR skrev (10 timer siden): 52 stk per i dag. https://elbilstatistikk.no/ Kul side! Hanhijnn skrev (1 time siden): Vi har en, men det aner jeg virkelig ikke. Hva skal man forresten med rattlås på en bil? Hvilken modell har du? Kan det ha vært ekstrautstyr? Mamma har en Visia+ eller noe sånt, og den har da ikke rattlås. Men er enig i at det ikke er noe poeng i disse dager. Quote Share this post Link to post
Evil-Duck 6381 Report post Posted March 10 (edited) Complexity skrev (1 time siden): Var vel en ekstra sikkerhet før i tiden når man bare kunne røske ut ledningen bak tenningslåsen å koble de sammen for å starte bilen. Er vel poengløst i dag på moderne biler. Tja, vil ikke si det er helt meningsløst, storparten av tyverier hvor de tar bilen går jo i stor grad ut på å dra med seg hele bilen på en henger, en jobb en rattlås vil gjøre mye vanskeligere, vertfall vist du står litt knotete til. Edited March 10 by Evil-Duck Quote Share this post Link to post
Kajac 3050 Report post Posted March 10 Evil-Duck skrev (8 minutter siden): Tja, vil ikke si det er helt meningsløst, storparten av tyverier hvor de tar bilen går jo i stor grad ut på å dra med seg hele bilen på en henger, en jobb en rattlås vil gjøre mye vanskeligere, vertfall vist du står litt knotete til. Leafen går jo i Park når du slår den av, så du får jo ikke akkurat trillet den noen steder. Park får du ikke av uten at tenningen er på. 1 Quote Share this post Link to post
Hanhijnn 3056 Report post Posted March 10 Dubious skrev (1 time siden): Så den ikke blir stjålet Men de kommer uansett ikke langt... Alt hva du (ikke) vet... 1 Quote Share this post Link to post
Hanhijnn 3056 Report post Posted March 10 Kajac skrev (46 minutter siden): Hanhijnn skrev (2 timer siden): Vi har en, men det aner jeg virkelig ikke. Hva skal man forresten med rattlås på en bil? Hvilken modell har du? Kan det ha vært ekstrautstyr? Mamma har en Visia+ eller noe sånt, og den har da ikke rattlås. Men er enig i at det ikke er noe poeng i disse dager. Vi har en 2012-modell, med stort sett alt av utstyr såvidt jeg kan se. Kjøpt brukt for 4 år siden. Nei, ikke noe poeng med rattlås på moderne biler. Quote Share this post Link to post
Kajac 3050 Report post Posted March 10 Snakket med en kollega nå også, som har to slike Leaf'er, og ingen av dem har rattlås heller. Så det skal nok være sånn 2 Quote Share this post Link to post
Gavekort 21929 Report post Posted March 10 Rattlås har fortsatt en hensikt. Mister man motorkraft så må man fortsatt kunne styre bilen, og når bilen står i ro så har man gjerne lyst til å låse rattet for å slippe at uvedkomne triller vekk bilen. Så kan man spøke med at 1.gen Leaf sin beste tyveribeskyttelse er utseende. Quote Share this post Link to post
Kajac 3050 Report post Posted March 10 Gavekort skrev (18 minutter siden): Så kan man spøke med at 1.gen Leaf sin beste tyveribeskyttelse er utseende. Don't mock the frog 😂 Quote Share this post Link to post
Hanhijnn 3056 Report post Posted March 10 Gavekort skrev (19 minutter siden): Rattlås har fortsatt en hensikt. Mister man motorkraft så må man fortsatt kunne styre bilen, og når bilen står i ro så har man gjerne lyst til å låse rattet for å slippe at uvedkomne triller vekk bilen. Selv om bilen alltid MÅ stå i Park når den er slått av? Gavekort skrev (20 minutter siden): Så kan man spøke med at 1.gen Leaf sin beste tyveribeskyttelse er utseende. Ja du er en skikkelig spøkeful... Quote Share this post Link to post
Gavekort 21929 Report post Posted March 10 Hanhijnn skrev (44 minutter siden): Selv om bilen alltid MÅ stå i Park når den er slått av? Correct me if I'm wrong, er ikke biltyv. Men tilfellet der rattlås er brukbart blir jo om du slår inn ei rute, slipper parkbremsen og skal trille bilen oppå en henger. Jeg vet ikke om Leaf bare låser bilen i park i stedet og sier at det er godt nok. Rattlås har litt mer hensikt på biler med manuell girkasse og håndbrekk. Quote Share this post Link to post
Hanhijnn 3056 Report post Posted March 10 Gavekort skrev (19 minutter siden): Correct me if I'm wrong, er ikke biltyv. Og det skal du være glad for... Gavekort skrev (19 minutter siden): Men tilfellet der rattlås er brukbart blir jo om du slår inn ei rute, slipper parkbremsen og skal trille bilen oppå en henger. Jeg vet ikke om Leaf bare låser bilen i park i stedet og sier at det er godt nok. Rattlås har litt mer hensikt på biler med manuell girkasse og håndbrekk. På en Leaf (og andre elektriske/hybride biler?) må du sette på tenningen for å få bilen ut av Park. Quote Share this post Link to post
Dubious 8306 Report post Posted March 10 Hanhijnn skrev (1 minutt siden): På en Leaf (og andre elektriske/hybride biler?) må du sette på tenningen for å få bilen ut av Park. Dette er jeg ganske sikker på at er feil, da så og si alle biler har mulighet til å løse ut uten strøm eller tenning De som tauer biler vet hvor disse knappene etc. er, så da regner jeg med at tyvene også vet det. Quote Share this post Link to post
Hanhijnn 3056 Report post Posted March 10 Dubious skrev (Akkurat nå): Dette er jeg ganske sikker på at er feil, da så og si alle biler har mulighet til å løse ut uten strøm eller tenning De som tauer biler vet hvor disse knappene etc. er, så da regner jeg med at tyvene også vet det. Det er mulig. Jeg er heller ikke noen biltyv. 😏 Quote Share this post Link to post
Evil-Duck 6381 Report post Posted March 10 De fleste automater har en eller annen form for shiftlock override som gjør det mulig å sette bilen i nøytral ved en eventuell strømmangel, vil tro det og gjelder elbiler. Men på den samme måten vil en jo og anta at det er lignende overstyringer for elektronisk rattlås som de fleste nyere biler er utstyrt med, men det er jo en liten terskel en må komme seg over likevel. Quote Share this post Link to post
Dubious 8306 Report post Posted March 10 Ser en del taue videoer på Youtube og har aldri sett de løse ut rattlås Har sett de sette automater i fri, og løse ut elektriske brekk Quote Share this post Link to post
Hansien 4480 Report post Posted March 10 Evil-Duck skrev (21 minutter siden): De fleste automater har en eller annen form for shiftlock override som gjør det mulig å sette bilen i nøytral ved en eventuell strømmangel, vil tro det og gjelder elbiler. Men på den samme måten vil en jo og anta at det er lignende overstyringer for elektronisk rattlås som de fleste nyere biler er utstyrt med, men det er jo en liten terskel en må komme seg over likevel. Rattlås er det minste problemet da man bare trenger å dra hjulene på styrende aksel opp på noen skliklosser. Dubious skrev (37 minutter siden): Dette er jeg ganske sikker på at er feil, da så og si alle biler har mulighet til å løse ut uten strøm eller tenning De som tauer biler vet hvor disse knappene etc. er, så da regner jeg med at tyvene også vet det. Desverre er det litt for mange biler som kun har elektrisk utløsning av håndbrekk og girkasser, og det krever stor forståelse for hvor man skal koble til strøm for å tvangstyre mange av disse systemene, om det i heletatt er mulig. Jeg tror riktig nok at flere og flere merker ser utfordringene og designer biler med mulighet for manuell utløsning. 1 Quote Share this post Link to post