Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (48 minutter siden):

Hallveis var nok å ta litt i da, men måtte trykke en del på den før det skjedde noe, og det som da skjedde var at hjulene låste seg 😛 Var ganske glatt føre den dagen da som sikkert ikke hjalp.

Trykker man bare litt på pedalen så skjer det jo noe etterhvert når regen får koblet seg inn. Men veldig uvandt oppførsel på en pedal.

Skal ikke utelukke at det var noe galt på bilen jeg prøvde, men ser at folk som tester bilen og nevner merkelig oppførsel, som f.eks her:

(7:15)

Han sier jo ikke at det er noe feil eller merkelig oppførsel, det er bare slik regen via bremsepedalen fungerer, det er litt uvandt for folk som ikke er vandt med det. Det første jeg gjorde når jeg fikk en bensin lånebil sist jeg hadde Soulen inne på verksted var full bråstopp ved første kryss da jeg ikke var vandt med å ha så følsom bremsepedal. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
53 minutes ago, Kajac said:

Poenget var vel egentlig at én full-lading er én ladesyklus. Så om batteriet er på 35 kWt, så er en ladesyklus når du har ladet batteriet med 35 kWt. Om du gjør det over én eller tre ladinger, er det fremdeles én ladesyklus.

Vel, ja og nei er vel poenget mitt. Eg veit eg leste at f.eks siste 10% av ladetida er ein disproporsjonell andel av ladesyklusen, og tar også komiskt lang tid. (F.eks veit eg at ved hurtiglading er dei siste prosentene komiskt trege i forhold til foregående.)

Ei ladesyklus sin fordeling er etter mi forståelse relativt lik inversen av ladehastigheten, men det fortel jo ikkje så mykje uten tala foran oss da.

Så lenge ein ikkje treffer "true zero" eller lar bilen stå på lading 24 timer i døgnet/7 dager i uka/52 uker i året er det nok ganske potet da, og gjennomsnittlige personens forbruk av bilen burde egentlig ganske naturlig falle på ein påpasselig plass rundt det ideelle i store biletet. Fleste biler lader vel neppe til reell 100% kapasitet ein gong, sida dei gjerne har buffer i bunn og topp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Evil-Duck said:

Han sier jo ikke at det er noe feil eller merkelig oppførsel, det er bare slik regen via bremsepedalen fungerer, det er litt uvandt for folk som ikke er vandt med det. Det første jeg gjorde når jeg fikk en bensin lånebil sist jeg hadde Soulen inne på verksted var full bråstopp ved første kryss da jeg ikke var vandt med å ha så følsom bremsepedal. 

Han sier jo bremsene er "Inconsistent" og "Unnerve".  Hadde bare regenerering startet når man trykket på pedalen ville det jo vært en ting, men når man må holde den i en viss posisjon i lang tid før det skjer noe er det jo bare merkelig. Og trykker man for hardt blir det bråstopp. Og man trykker gjerne for hardt for det skjer jo ikke noe når man skal bremse 😅 Den videoen jeg fant er bare en av flere som nevner at pedalen er rar på EQC og de folkene tester jo alle slags elbiler.

Men kan vel bli vant med det meste.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Han sier jo bremsene er "Inconsistent" og "Unnerve".  Hadde bare regenerering startet når man trykket på pedalen ville det jo vært en ting, men når man må holde den i en viss posisjon i lang tid før det skjer noe er det jo bare merkelig. Og trykker man for hardt blir det bråstopp. Den videoen jeg fant er bare en av flere som nevner at pedalen er rar på EQC og de folkene tester jo alle slags elbiler.

Men kan vel bli vant med det meste.

Du snakker dog om et fenomen jeg faktisk ikke klarer å finne nevnt når jeg søker på google engang. Du snakker om en dødsone på pedalen, det er noe helt annet enn det som blir nevnt av anmeldere som ikke liker bremse følelsen, da det er en forskjell fra når bilen bruker regen til å bremse og når den går over til å bite i diskene. 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Evil-Duck said:

Du snakker dog om et fenomen jeg faktisk ikke klarer å finne nevnt når jeg søker på google engang. Du snakker om en dødsone på pedalen, det er noe helt annet enn det som blir nevnt av anmeldere som ikke liker bremse følelsen, da det er en forskjell fra når bilen bruker regen til å bremse og når den går over til å bite i diskene. 

Fant med en gang noe jeg :p

https://elbilforum.no/index.php?topic=54948.0

leste og en plass at regenerering er smart og justerer seg etter forhold. Ulempen er jo at bremsepedalen vil jo oppføre seg forskjellig hele tiden.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

De sier ingenting om dødsone på bremsepedalen. Det som forklares i tråden der er at du kommer inn mot et kryss og bruker bremsene så tar den på regen først, men når farten blir lav nok så klarer ikke regen å stoppe bilen helt og bremsene kobles inn, overgangen der kan føles som et lite rykk. Men om jeg får muligheten å kjøre en EQC igjen skal jeg prøve å se om jeg forstår hva du mener, når jeg prøvekjørte EQC for et par år siden gikk jeg fra Nissan Leaf og inn i EQCen og reagerte 0 på bremsefølelsen der. 

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Evil-Duck said:

De sier ingenting om dødsone på bremsepedalen. Det som forklares i tråden der er at du kommer inn mot et kryss og bruker bremsene så tar den på regen først, men når farten blir lav nok så klarer ikke regen å stoppe bilen helt og bremsene kobles inn, overgangen der kan føles som et lite rykk. Men om jeg får muligheten å kjøre en EQC igjen skal jeg prøve å se om jeg forstår hva du mener, når jeg prøvekjørte EQC for et par år siden gikk jeg fra Nissan Leaf og inn i EQCen og reagerte 0 på bremsefølelsen der. 

Prøvde på sommeren kansje? Om regenereringen er "smart" er den kansje sterkere på sommeren enn på vinteren i -10 eller så.

Den skal ta regenerering først, men når den ikke slår inn før man har holdt pedalen inne i 2-3 sekunder så trør man den jo hardere inn for å få bremset bilen - og da låste man hjulene på bilen jeg kjørte iallefall. Og overgangen til mekaniske bremser var meget merkelig.

Sikkert ikke like stort problem i stor hastighet. Jeg prøvde bilen mest i lavere hastigheter.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Den skal ta regenerering først, men når den ikke slår inn før man har holdt pedalen inne i 2-3 sekunder så trør man den jo hardere inn for å få bremset bilen - og da låste man hjulene på bilen jeg kjørte iallefall. Og overgangen til mekaniske bremser var meget merkelig.

Det må seriøst ha vært noe galt med bilen du har testet. 2-3 sekunder før den startet å bremse? Det er noe jeg garantert hadde merket når jeg prøvde den. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (15 timer siden):

Hjelper ikke på Model 3. Motoren bak er alltid prioritert og den fremme kobles bare inn ved behov. 

Jeg liker litt at bilen slenger med rumpa istede for å skli med fronten som ville vært alternativet, men skjønner godt at noen missliker det.

Vi som lærte å kjøre bil på 80-tallet ble lært opp til å kjøre bil med bakhjulsdrift og "slædding" var like naturlig som alt annet. Kanskje det er en fordel også når man skal ratte en bakhjulsdrevet elbil. :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, oophus said:

Det må seriøst ha vært noe galt med bilen du har testet. 2-3 sekunder før den startet å bremse? Det er noe jeg garantert hadde merket når jeg prøvde den. 

Ja ikke vet jeg. Jeg likte iallefall ikke bremsene på den bilen, og ikke de andre som prøvekjørte den heller.

Men om det er slik at den første delen av pedalen er dedikert til kun regenerering, og regenereringen er "smart" justerer seg etter temperatur og forhold kan det jo ha noe med forklaringen å gjøre. Var glatt og kaldt den dagen jeg prøvde.

Ser en på elbilforumet nevner at det virker som at pedlan blir trykket inn for deg i det punktet den går over fra regen til mekaniske bremser. Vært morro å testa litt mere for det kunne jo forklart hvorfor man låser hjula. Burde vært en mere sømmløs overgang mellom bremsemodusene, og om regen ikke er aktivt burde kansje de mekaniske bremser vært det på hele pedalens bevegelse.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Hanhijnn said:

Vi som lærte å kjøre bil på 80-tallet ble lært opp til å kjøre bil med bakhjulsdrift og "slædding" var like naturlig som alt annet. Kanskje det er en fordel også når man skal ratte en bakhjulsdrevet elbil. :thumbup:

Trenger ikke å ha lært å kjøre på 80 tallet, er nok å ha kjørt 80tallets biler 😅

Har vært en del sladding i min tid på veien ja, både frivillig og ufrivillig. 

En Ford Sierra 4x4 jeg eide oppførte seg litt lik som min Model 3 gjør nå, da den hadde hoveddrift på bakhjulene og noe form for hydrostatisk drift på fremhjulene. Man kunne til en viss gras velge hvor mye kraft man ville ha fremme etter hvor tykk olje man putta på girkassa.

Så den sladda som en bakhjulstrekker men man kom seg alikevell opp bakkene.

Morsom bil, men hadde nok ikke ville kjørt rundt i noe slikt nå i dag. Klapper sammen som papp i en kollisjon.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 11.3.2021 den 7.56):

Ja ikke vet jeg. Jeg likte iallefall ikke bremsene på den bilen, og ikke de andre som prøvekjørte den heller.

Uansett, så har jo Taycan og e-Tron GT vist at det er fult ut mulig å gjøre dette veldig sømløst. Jeg kan ikke huske at jeg ikke likte EQC sin bremsepedal, men så er vi alle individuelle som kommer fra ulike biler. Litt innstillinger for å justere når fysiske bremser blander seg inn kan kanskje være en fordel. Jeg tviler på at EQC sin bremsepedal vil forbli lik gjennom bilens levetid uten at ting blir forbedret/optimalisert. Daimler har nok ei Taycan i deler hjemme hos seg slik Porsche har EQC i deler hos seg for å lære, så ting går seg til over tid. 

Lenke til kommentar
19 minutes ago, oophus said:

Uansett, så har jo Taycan og e-Tron GT vist at det er fult ut mulig å gjøre dette veldig sømløst. Jeg kan ikke huske at jeg ikke likte EQC sin bremsepedal, men så er vi alle individuelle som kommer fra ulike biler. Litt innstillinger for å justere når fysiske bremser blander seg inn kan kanskje være en fordel. Jeg tviler på at EQC sin bremsepedal vil forbli lik gjennom bilens levetid uten at ting blir forbedret/optimalisert. Daimler har nok ei Taycan i deler hjemme hos seg slik Porsche har EQC i deler hos seg for å lære, så ting går seg til over tid. 

Absolutt. Taycan har fått mye skryt for hvordan de har implementert det så det kan definitivt gjøres ordentlig.

Selv er jeg veldig fornøyd med Tesla sin måte å gjøre det på, hvor man har enpedals kjøring helt til stillestående. Trenger aldri å røre bremsen.
Og at det er profilbasert slik at dama får creep mode som hun liker av en eller annen grunn. Med creep mode på kan man også bare gi ett hardt trykk på bremsen for å aktivere Hold som får bilen til å stå i ro. 

Enpedals støtter vel de fleste biler nå men vet ikke hvor vanlig det er å ha helt til stillestående.

Å ha regen på bremsepedalen kan sikkert være en fordel for banekjøring ser jeg for meg.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 minutter siden):

Selv er jeg veldig fornøyd med Tesla sin måte å gjøre det på, hvor man har enpedals kjøring helt til stillestående. Trenger aldri å røre bremsen.

Problemet mitt der er at du kunne hatt flere valg. Jeg ser ikke helt hvorfor man ikke skal kunne velge?  

Det mest optimale må jo være at man ha moduser forr:
a)  Kun fysiske bremser på bremsepedalen, og enfotskjøring på wattpedalen til stillestående. 
b) Både fysiske bremser og regen på bremsepedalen, og valget mellom entotskjøring og coasting på wattpedalen. 
c) Coasting inkluderer smart regen, som starter med regen basert på ACC og map-data som inkluderer fysiske bremser verd hardere nedbremsning. 

Osv. 

Valgmuligheter må jo være det mest optimale, fremfor å kun sammenligne A og B fordi bilene det gjelder kun har det ene eller det andre. Bilen som både har A, B og C vil jo bli den beste her imo. 

Complexity skrev (8 minutter siden):

Enpedals støtter vel de fleste biler nå men vet ikke hvor vanlig det er å ha helt til stillestående.

Personlig liker jeg coasting bedre enn full stopp, men valgmuligheten til begge deler - ja takk. Der vil nok Ioniq gjøre det bra ser det ut til. 

Dog over tid, så trur jeg behovet for "full stopp" med enfotspedalen vil forsvinne, for da vil ACC og HD-Map data gjøre det for deg istedenfor. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
13 minutes ago, oophus said:

Valgmuligheter må jo være det mest optimale, fremfor å kun sammenligne A og B fordi bilene det gjelder kun har det ene eller det andre. Bilen som både har A, B og C vil jo bli den beste her imo. 

Personlig liker jeg coasting bedre enn full stopp, men valgmuligheten til begge deler - ja takk. Der vil nok Ioniq gjøre det bra ser det ut til. 

Dog over tid, så trur jeg behovet for "full stopp" med enfotspedalen vil forsvinne, for da vil ACC og HD-Map data gjøre det for deg istedenfor. 

Selvfølgelig bra med valgmuligheter, jeg bare nevner at jeg personlig er veldig fornøyd med hvordan Tesla har gjort det.

Hva mener du med coasting? Samme som creep mode? at bilen aldri stopper, og triller frem\bak om man ikke holder inne bremsen?
Dette er jo bare ett fenomen som henger igjen fra de gamle automatkassene og ser egentlig ikke noe grunn til at man skal fortsette med det.

Jeg liker best at bilen holder seg i ro når den ikke får noe input.

men når jeg hører ordet Coasting så tenker jeg på at bilen triller fritt uten å regenerer når man kjører ned bakker og slikt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Hva mener du med coasting? Samme som creep mode? at bilen aldri stopper, og triller frem\bak om man ikke holder inne bremsen?

Nei, dette er hva de gjør under "hypermiling" der du f.eks putter Teslaen i nøytral og kun ruller og bygger opp litt fart i nedoverbakker fremfor å regenerere for å holde tilbake de 2-3 km/t du kunne fått "gratis" ved å bare fri-rulle. Om banen man kjører rundt og rundt på har litt høydeforskjell, så får du mer igjen av å rulle for å øke litt fart den ene veien og slå på regen når du faktisk trenger bremse på slutten mot ei sving f.eks. 

Alle de som nå utnytter HERE teknologien har jo dette i seg, selv om det ikke er implementert optimalt ennå.  "Content-aware ACC" som alle modellene på MEB plattformen har f.eks gjør at du kan kjøre i D. Når du slipper pedalen så "coaster" du, men bilen bremser selv med regen inn mot brattere svinger f.eks, eller når du tar igjen en bil forran. Da justerer den mellom "coasting" og regen alt ettersom helt selv, mens du kan ha foten av pedalen. 

Skal du frem mot ei rundkjøring f.eks, så kan du slippe pedalen inn mot rundkjøringen, også bremser bilen så optimalt som mulig for å utnytte regen mest effektivt (regen er testet til å være mellom 15-70% effektivt så det er store sprik der)  inn mot rundkjøringen. 

 

Complexity skrev (10 minutter siden):

Jeg liker best at bilen holder seg i ro når den ikke får noe input.

Jeg liker best at "creep" er på, men at hvis bilen står stille i mer enn 2 sekunder f.eks, så går "creep" funksjonen av. Så valgmuligheter er jo tydeligvis det mest optimale. Da hadde vi begge vært fornøyde i samme bil om den kunne stilles inn til slikt alt ettersom. ^^ 

 

Complexity skrev (13 minutter siden):

men når jeg hører ordet Coasting så tenker jeg på at bilen triller fritt uten å regenerer når man kjører ned bakker og slikt. 

Jepp. Coasting er frirulling, mens "creep" er det at bilen ruller av seg selv fra stillestående om man slipper bremsepedalen imo. 

Lenke til kommentar

Regen på wattpedalen er veldig kjekt når man bare ligger og justerer hastigheten, men bremseeffekten bør skrues automatisk ned på glatt føre.

Hvis bremsing med motoren kan gjøres driftssikkert nok så ser jeg ikke noe poeng i å ha bremseskiver, kalipere og et helt rukkelverk til det. Siden batteriet ikke klarer å svelge unna nødbremseeffekt kan man rute den overskuddsenergien andre steder. Jeg foreslår at det rutes videre til to steder:

1. Direktevarmer i væskekretsen til batteriet (brukes når batteriet kan ha godt av økt temperatur)

2. En heftig vannkoker (kjekt på f.eks banekjøring / performance-modeller). Noen som tar regnestykket på hvor mange gram vann den må varme opp fra f.eks 25°C og fordampe for å bli kvitt bremseenergien fra 2 tonn bil som bremser opp fra 200 til 0 km/t, gitt at batteriet ikke svelger unna noe? Med diffusoren som kjøleribbe for vannet kunne man sikkert redusert vannforbruket en hel del på banekjøring.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, oophus said:

Alle de som nå utnytter HERE teknologien har jo dette i seg, selv om det ikke er implementert optimalt ennå.  "Content-aware ACC" som alle modellene på MEB plattformen har f.eks gjør at du kan kjøre i D. Når du slipper pedalen så "coaster" du, men bilen bremser selv med regen inn mot brattere svinger f.eks, eller når du tar igjen en bil forran. Da justerer den mellom "coasting" og regen alt ettersom helt selv, mens du kan ha foten av pedalen. 

Skal du frem mot ei rundkjøring f.eks, så kan du slippe pedalen inn mot rundkjøringen, også bremser bilen så optimalt som mulig for å utnytte regen mest effektivt (regen er testet til å være mellom 15-70% effektivt så det er store sprik der)  inn mot rundkjøringen. 

 

Jeg liker best at "creep" er på, men at hvis bilen står stille i mer enn 2 sekunder f.eks, så går "creep" funksjonen av. Så valgmuligheter er jo tydeligvis det mest optimale. Da hadde vi begge vært fornøyde i samme bil om den kunne stilles inn til slikt alt ettersom. ^^ 

 

 

Samme gjør ID familien og Enyaq. Prediktiv cruiscontrol - den sakker farten inn mot skarpe svinger og rundkjøringer. Kan også aktivere auto-hold om du ønsker at bilen skal stå i ro.

Eneste jeg ikke liker er at jeg ikke kan bestemme (altså stille inn i cruisecontrollen) hvilken fart bilen skal holde gjennom rundkjøringer. 25mt/t er altfor tregt, så du må gi gass og overstyre automatikken.

Endret av unik42
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (19 minutter siden):

Regen på wattpedalen er veldig kjekt når man bare ligger og justerer hastigheten, men bremseeffekten bør skrues automatisk ned på glatt føre.

Hvis bremsing med motoren kan gjøres driftssikkert nok så ser jeg ikke noe poeng i å ha bremseskiver, kalipere og et helt rukkelverk til det. Siden batteriet ikke klarer å svelge unna nødbremseeffekt kan man rute den overskuddsenergien andre steder. Jeg foreslår at det rutes videre til to steder:

1. Direktevarmer i væskekretsen til batteriet (brukes når batteriet kan ha godt av økt temperatur)

2. En heftig vannkoker (kjekt på f.eks banekjøring / performance-modeller). Noen som tar regnestykket på hvor mange gram vann den må varme opp fra f.eks 25°C og fordampe for å bli kvitt bremseenergien fra 2 tonn bil som bremser opp fra 200 til 0 km/t, gitt at batteriet ikke svelger unna noe? Med diffusoren som kjøleribbe for vannet kunne man sikkert redusert vannforbruket en hel del på banekjøring.

Er jo flere og flere supersportsbiler som leker med superkondensatorer. Det samme gjør jo hydrogenbilen Riversample Rasa, med at den har erstattet batterier helt for kun superkondensatorer og at man dermed klarer å utnytte regen så mye bedre. 

Men det koster vel litt mye ennå. Dog en kombinasjon burde jo være mulig å anta at blir mer vanlig en gang i fremtiden. Særlig om batteriene kan bli dobbelt så energitette. Man trenger jo tross alt ikke 200kWh batterier i en personbil. Så kanskje 50% av volumet der kan erstattes med superkondensatorer etterhvert. Man ville jo fått litt artige egenskaper derifra, litt som 11 hesterkrefters Rasa, som plutselig har over 100 hestekrefter etter første nedbremsning. ^^ 

Lenke til kommentar
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne
  • Evil-Duck låste denne emne
  • Evil-Duck gjenåpnet denne emne
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...