Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

VW er vel kjent før å kjøre mye tilbud og kampanjer, og med tanke på at ID.3 er overpriset i utgangspunktet ville jeg kanskje venta.

Bilen er jo fortsatt stappet med feil. Det rulles vel ut en ny oppdatering i disse dager (dvs man må levere inn bilen) men har ikke sotte meg inn i hva den fikser/ikke fikser.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Fortsatt stappet med feil" er relativt. VW er ikke alene i å kaste uferdige produkter ut av døra, så med mindre det er en dealbreaker så er det bedre å bare ta det for hva det er fremfor å håpe på magiske OTA-oppdateringer i fremtiden som skal fikse alle problemer.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (32 minutter siden):

Så han batterylife eller hva han kaller seg var ikke imponert. Håper det funker nå i det minste:)

Så ut som en ren bug patch fra 2.0 til 2.1 ja. Videre ser det ut som VW sikter på 12 uker intervaller mellom oppdateringer. 

Lenke til kommentar

Tesla har vel hatt OTA siden 2012, så er bra de andre begynner å komme etter :p

Polestar 2 og VW id.3 har vel fått OTA nå også.

17 minutes ago, Kajac said:

Da har jeg fått mamma til å kjøpe elbil også :) 2014-modell (førstegangsregistrert 2015), med alle batteristrekene på plass. Overraskende god bil!

Leaf antar jeg siden du nevner batteristreker? Mye bil for pengene i en gammel leaf.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (15 minutter siden):

Tesla har vel hatt OTA siden 2012, så er bra de andre begynner å komme etter :p

Polestar 2 og VW id.3 har vel fått OTA nå også.

Leaf antar jeg siden du nevner batteristreker? Mye bil for pengene i en gammel leaf.

Jepp, ser jeg glemte å skrive det 😅

 

Endret av Kajac
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Kajac said:

Jepp, ser jeg glemte å skrive det 😅

 

Gratulere til henne da :) Med 2014 modellen så slipper man jo den bjelken som stjeler halve bagasjerommet og :p

Selv om den viser 12 streker kan det være greit å sjekke litt data fra OBD porten da, om du er interessert i å vite litt mere om bilens historie og tillstand. Bjørn Nyland driver å leker med en 2012 leaf nå om du vil se litt hvordan det fungerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Gratulere til henne da :) Med 2014 modellen så slipper man jo den bjelken som stjeler halve bagasjerommet og :p

Selv om den viser 12 streker kan det være greit å sjekke litt data fra OBD porten da, om du er interessert i å vite litt mere om bilens historie og tillstand. Bjørn Nyland driver å leker med en 2012 leaf nå om du vil se litt hvordan det fungerer.

Ja, har sett videoen. Skal sjekke i dag med LeafSpy. Forrige eier hadde bare hurtigladet to ganger, og det stod satt på en ladebegrensing på 80 % når vi kjøpte den. Så det ser ut som batteriet har blitt tatt vare på. En "quick and dirty" utregning tilsier at batteriet har i hvertfall 90 % av original kapasitet :)

Lenke til kommentar
Just now, Kajac said:

Ja, har sett videoen. Skal sjekke i dag med LeafSpy. Forrige eier hadde bare hurtigladet to ganger, og det stod satt på en ladebegrensing på 80 % når vi kjøpte den. Så det ser ut som batteriet har blitt tatt vare på. En "quick and dirty" utregning tilsier at batteriet har i hvertfall 90 % av original kapasitet :)

Veldig lovende om lading var satt til 80%

At bilene står parkert i dagesvis med 100% er nok en av faktorene til degradering. Og at batteriene er utsatt for mye varme på lengere turer - men med bare 2 hurtigladinger høres det ikke ut som batteriet har vært kokt heller.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (9 minutter siden):

Veldig lovende om lading var satt til 80%

At bilene står parkert i dagesvis med 100% er nok en av faktorene til degradering. Og at batteriene er utsatt for mye varme på lengere turer - men med bare 2 hurtigladinger høres det ikke ut som batteriet har vært kokt heller.

Ja, tenker jeg også. Det er grunnen til at vi gikk for denne bilen, selv om den er lavt utstyrt (mangler cruise-kontroll blant annet). Et batteri som varer en del år til tenker jeg er viktigere enn masse ekstrautstyr.

Siden hun kjører lite, og bilen mest sannsynlig kommer til å stå tilkoblet i garasjen store deler av tiden, kommer jeg til å oppfordre henne til å fortsette å ha ladesperren på 80 % så lenge hun ikke trenger full kapasitet. Da kan nok denne bilen leve lenge.

Forresten, er det noen som husker når nissan gikk fra å bruke aluminiums-paneler til stål-paneler på disse bilene? 

Edit: Er det noen som vet om disse RFID-brikkene kan brukes som ladebrikker? Det fulgte ikke med ladebrikke til bilen.

Endret av Kajac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...