Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
kremt skrev (5 minutter siden):

Langtransport, anleggsmaskiner, landbruk etc vil holde liv i ice motorer og tilhørende drivstoff i lang tid. Jeg blir ikke overrasket om det fortsatt selges drivstoff om 100 år. Såkalt "nullutslipp" andel blant disse maskinene er vel på maks et par prosent. 

langtransport, ja. Om det ikke blir noe liv i hydrogen der. Anlegg er allerede over på elektrisk, samt kort distanse transport som buss og by lastebiler. Ser de overalt om dagen. Så og si alle nye prosjekt som skjer rundt i byen har elektrisk graver eller annet elektrisk utstyr. Så og si alle bussene er elektriske, varelevering er mer eller mindre elektrisk og dette skjer i svært økende grad. 

• Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
kremt skrev (2 minutter siden):

Langtransport, anleggsmaskiner, landbruk etc vil holde liv i ice motorer og tilhørende drivstoff i lang tid. Jeg blir ikke overrasket om det fortsatt selges drivstoff om 100 år. Såkalt "nullutslipp" andel blant disse maskinene er vel på maks et par prosent. 

Ingen tiltro til utviklingen her?

Batterier som vil koste en brøkdel og inne ha mer energi, og kan lades mye raskere (5G+) på støttede stasjoner, vil gjøre at også langtransport og anleggsmaskiner etterhvert blir billigere og bedre, og etterhvert utkonkurrere dieselversjonene. Det skjer selvsagt ikke på de nærmeste årene, men så planlegges det heller ikke for at dette skjer nå.

Elbilforeningen setter 2040 som mål for norske forhold, resten av verden trenger kanskje 10+ år til. Båttransport og tog på visse strekninger, vil nok ta tid før det elektrifiseres. Men igjen, går drivstoffkostnadene opp, så kommer nok løsningene der og til slutt.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
kremt skrev (7 minutter siden):

Ja, et sted må man jo begynne. Men utviklingen er elektrisk også i den sjangeren, enten man liker det eller ikke. Den ligger bare ikke i fremste rekke.

• Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Båttransport og tog på visse strekninger, vil nok ta tid før det elektrifiseres.

Det er omtrent helt slutt på bygge båter (skip i alle størrelser) uten at de er elektrifisert. Foreløpig mest som ladbare hybridløsninger, men også helelektrisk bygges mer og mer. Utslippskrav tvinger fram 0-utslippsløsninger til havs også.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (28 minutter siden):
Simen1 skrev (1 time siden):

Nullutslippsandelen var 89,4% i april, en svak nedgang fra samme periode i fjor da det var 89,9%. Kilde: OFV

Det stemmer ikke , her er tallene OFV selv går ut med:

"Blant de nye personbilene hadde nullutslippsbilene 97,0 prosent markedsandel i april, nullutslippsbilenes markedsandel i april 2024 var 89,4 %. Nullutslipp personbilene har 92,3 % markedsandel hittil i år, og 89,9 % i samme periode i 2024."

https://ofv.no/bilsalget/bilsalget-i-april-2025

Hva er det som ikke stemmer? De uthevede matcher jo akkurat det jeg skrev og dokumenterte med skjermklipp fra OFV.

Endret av Simen1
Skrevet
Hanhijnn skrev (4 minutter siden):

Det er omtrent helt slutt på bygge båter (skip i alle størrelser) uten at de er elektrifisert. Foreløpig mest som ladbare hybridløsninger, men også helelektrisk bygges mer og mer. Utslippskrav tvinger fram 0-utslippsløsninger til havs også.

Ja, var jo helelektrisk jeg tenkte på, og da spesielt på frakteskip i interkontinental drift. For kortere strekninger, vil landstrøm eller batteribytte være svaret, men det hjelper selvsagt veldig på at de kan ligge til havn  og bare bruke landstrøm, fremfor diesel eller tungolje for å drive rundt skipet selv ved landligge.

Flott at det elektrifiseres også der. Ser jo at spesielt fritidsbåt-markedet i større grad vil kunne elektrifiseres med nye batterier, så snart markedet er klart for det. Pris er dog avgjørende faktor enn så lenge!

• Liker 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (7 minutter siden):

Og når du sier elektrifisert, hvor mener du strømmen kommer fra? Meg bekjent er det ingen containerskip eller lignende som blir drevet av batterier. Ja, propellene blir drevet av strøm, men generatorene er jo som regel 2t dieselmotorer som går på bunkersolje... Av alle båter på finn er det knapt 20 som er drevet av elektrisitet :) 

Skrevet
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Hva er det som ikke stemmer? De uthevede matcher jo akkurat det jeg skrev og dokumenterte med skjermklipp fra OFV.

Du skriver 89,4 % i april i år, ned fra 89,9 % i fjor. OFV i artikkelen jeg linket til, sier 97 %, opp fra 84,4 %.

Jeg vil si at 97% er godt høyere enn de 89,4 % du påstod!

Samme med "hittil i år" (januar-april) på 92,3 % mot 89,9% for samme periode i fjor (fremdeles Januar-april).

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
bzzlink skrev (1 time siden):

Nei, tog kommer ikke bedre ut. Det krever dog at det er 2 personer pr elbil for at elbilen skal komme bedre ut.

Jeg fant frem underlag og postet om dette ifjor eller året før, finner det ikke igjen nå, men av det jeg klarte å finne ut, hvis man ser på co2 utslipp pr passasjer km så vinner elbilen over tog og dieselbuss så lenge det er minst 2 personer i bilen.

Det er veldig mye billigere og mindre natur inngripende å legge opp til samkjøring i biler (tenk rideshare app) enn det er å drive med masseutbygging av kollektiv. Bortsett fra akkurat rundt de største byene.

Tog og busser har sjelden over 50% belegg, det kjøres tomt på veldig mye av avgangene.

Hvis kravet ditt er at man skal øke samkjøringen, så er du i praksis enig i at kollektivt er bedre. Du glemmer at selv kollektivt er i utvikling. 

Selvkjørende busser ser jo ikke ut som dagens busser f.eks. 

Skrevet (endret)
15 minutes ago, oophus said:

Hvis kravet ditt er at man skal øke samkjøringen, så er du i praksis enig i at kollektivt er bedre. Du glemmer at selv kollektivt er i utvikling. 

Selvkjørende busser ser jo ikke ut som dagens busser f.eks. 

Ja jeg er enig det. Vi trenger kollektiv transport, men det er på tide å tenke nytt. 

Hovedbudskapet er at skinnegående transport ikke bør være med i satsningen, bortsett fra noen veldig befolkningsrike steder, der det er uhorvelig mange mennesker som skal akkurat samme vei, akkurat på samme tidspunkt.

Tenk elektriske busser med samme kapasitet som trikker, men som ikke trenger skinnegangen og kjøreledningene. 

De kan også kanskje tenkes å dele seg opp, og settes sammen, noen steder kjører de på dedikerte traseer, andre steder på motorveien i samtrafikk. 

Dersom man kan ha som regel at man må bestille transport og ikke ha faste rutetabeller, så kan mye gjøres med kollektivtilbudet. Skinnegående er ikke fleksibelt nok til å gi et godt kollektivtilbud. (igjen bortsett fra noen få sentrumskjerner)

Bare et kjapt eksempel bilde jeg fant, aner ikke noe om akkurat denne typen buss.

Screenshot 2025-05-13 at 12.45.50.png

Endret av bzzlink
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)
47 minutes ago, kremt said:

Vel, de er i gang https://bauma.de/en/industry-insights/zero-emission/electric-construction-machinery/:

Low-emission driving and working is currently one of the main development goals of the construction machinery industry, with an international focus on battery-electric drives.

(får ikke bort fet-skriften)

Landbruket jobber jo med 'svermmaskiner' - små selvkjørende enheter hvor flere med samme funksjon deler på jobben for en hel åker. Om jeg husker rett er det aktivitet på området også i Norge.

Endret av trikola
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
41 minutes ago, kremt said:

Som sagt, halen på S-kurven kan være lang. Kanskje 50 år, kanskje 100 år, kanskje 200 år. Og det finnes bruksområder der ren batteridrift aldri vil være optimalt. Akkurat hva de ender opp med er usikkert, men mest sannsynlig vil de del-elektrifiseres på en eller annen måte, slik at de får mer til felles med det andre av utstyr som produseres. Jeg ville kanskje tro metanol eller ammoniakk brenselceller kan være aktuelle.

Biodrivstoff og syntetiske drivstoff er også muligheter på kortere sikt, men det krever fortsatt forbrenningsmotorer, og utviklingen og produksjonen av slike tror jeg i hovedsak vil legges ned. Det vil så klart fortsatt finnes lav-skala produksjon for spesielt interesserte, men det vil være enklere greier enn dagens motorer.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Hanhijnn skrev (52 minutter siden):

Ja, et sted må man jo begynne. Men utviklingen er elektrisk også i den sjangeren, enten man liker det eller ikke. Den ligger bare ikke i fremste rekke.

Folk i den bransjen sier stort sett at eneste grunnen til at de kjøper elektriske anleggsmaskiner er for å vinne anbud. I arbeid så står de stort sett og gjør minimalt med jobb vs annet tilsvarende utstyr. Eneste fordelen av elektriske anleggsmaskiner er ved arbeid under bakken, eller inne, hvor man uansett forflyttes lite og tilgang til lading er enklere. 

Endret av oophus
  • Liker 1
Skrevet
bzzlink skrev (12 minutter siden):

Ja jeg er enig det. Vi trenger kollektiv transport, men det er på tide å tenke nytt. 

Tenk elektriske busser med samme kapasitet som trikker, men som ikke trenger skinnegangen og kjøreledningene. 

Ja, er nok enig i at dette er lurt, men jeg trur ikke skinnegangen burde utelukkes for de mest trafikkerte områdene. Kjøretøy på hjul har i større grad like trafikkregler som annen trafikk og det gjør ting tregere enn trafikk på skinnene. 

Hadde jeg kunne valgt, så hadde jeg nok droppet privatiseringen av kollektivtrafikk og heller tatt dette på staten. Det vil aldri være mulig med gode kollektive muligheter ute i distriktene slik ting fungerer idag. Privatiseringen ødelegger for muligheten til å spre kostnadene på landsbasis der tettbebygde områder subsidierer distriktene. 

Blir litt som problemet med posten når den ble privatisert. Private firma overtar kun områder med enkle muligheter for fortjeneste. Distriktene taper på det, da disse får mindre midler enn før, når posten tidligere kunne subsidiere post-arbeidet på distriktet gjennom god fortjeneste i byene. 

Skrevet (endret)
bzzlink skrev (1 time siden):

Hovedbudskapet er at skinnegående transport ikke bør være med i satsningen, bortsett fra noen veldig befolkningsrike steder, der det er uhorvelig mange mennesker som skal akkurat samme vei, akkurat på samme tidspunkt.

De kan også kanskje tenkes å dele seg opp, og settes sammen, noen steder kjører de på dedikerte traseer, andre steder på motorveien i samtrafikk. 

Dersom man kan ha som regel at man må bestille transport og ikke ha faste rutetabeller, så kan mye gjøres med kollektivtilbudet. Skinnegående er ikke fleksibelt nok til å gi et godt kollektivtilbud. (igjen bortsett fra noen få sentrumskjerner)

Bare et kjapt eksempel bilde jeg fant, aner ikke noe om akkurat denne typen buss.

Screenshot 2025-05-13 at 12.45.50.png

Fint vær der. Kjører disse også om vinteren ?
Enkelte leddbusser funker svært dårlig om vinteren, sakser når det er glatt uten at det er stigninger engang. Dette har ruter-oslo fått erfare og de har bare dobbel ( 1 1/2 egentlig) og driften er på hjulene bak leddet.

En ruter-oslo buss og tre andre fra Bodø

IMG_2032.jpeg

IMG_2031.jpeg

IMG_2030.jpeg

IMG_2029.jpeg

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Espen Hugaas Andersen skrev (5 timer siden):

Ja, regnet litt på det for noen år siden med gjennomsnittlig belegg på buss, og hvis man er flere i bilen så kommer elektrisk personbil ganske greit ut fra et miljøperspektiv. Du har riktignok fortsatt noen utfordringer med køing, parkering, osv.

Hvis det er elbil vs fossil buss så trenger man knapt være flere i bilen.

Ofte er det nettopp fossil buss vs elbil som er valgmulighetene. Salget av busser har en mye lavere el-andel enn i personbilmarkedet. 52% i fjor og 42% så langt i år. Kilde: SSB tabell 07849 og 14020.

Busser solgt i Norge.png

Av hele bussparken så har el-andelen kommet opp i 12%. Diesel har 81%. Regnet ved årsskiftet. Så mindre enn hver åttende buss på veiene er elektrisk.

BussparkeniNorge.png.f00fb48b0761c791d877cf70b21c77cb.png

Endret av Simen1
Skrevet
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Ofte er det nettopp fossil buss vs elbil som er valgmulighetene. Salget av busser har fortsatt ganske lav el-andel. 52% i fjor og 42% så langt i år. Av hele bussparken så har el-andelen kommet opp i 12%. Diesel har 81%. Regnet ved årsskiftet. Kilde: SSB tabell 07849 og 14020.

Busser solgt i Norge.png

Ganske lav og 52% hører ikke hjemme i samme setning... At 1 av 2 busser er elektrisk var utopi for 5-10 år siden. Dette er bare starten. Her i byen er det omtrent ikke noe annet lengre og deilig er det!

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (5 timer siden):

Litt rart. Bergen har hatt el busser siden 1950 uten at det har tatt helt av!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...