Villfaren Skrevet 2. februar Skrevet 2. februar Folk er lei, FrP treffer mange med sine uttalelser. Det handler ikkje om polakken som jobber og er som oss, det handler ikkje om svensken som jobber og er som oss. Det handler om syreren eller somalieren som ikkje er som oss, som ikkje prøver å leve som oss, som ikkje prøver å bidra som oss. Kort og enkelt, folk er møkk lei overskrifter om antall som ikkje er i arbeid og antall som er medlem av trossamfunn og dermed bygger småsamfunn i samfunnet. Det er det folk er lei av og FrP scorer mye på slike uttalelser. 6 1
Boing 4EVER Skrevet 2. februar Skrevet 2. februar (endret) Helt på sin plass. Heia Hermstad! Som sagt, ikke tilfeldig at denne rapporten kom nå på bestilling av Frp. https://www.nettavisen.no/nyheter/mdg-hermstad-refser-frp-etter-innvandringsutspill-spiller-pa-rasisme/s/5-95-2858222 MDG-leder Arild Hermstad kobler Frp til høyreekstremt tankegods etter partiets siste utspill. – Wiborg spiller på rasisme og fremmedfrykt, og på tanker om nasjonal renhet og etnonasjonalisme, som ikke skal «forurenses» av andre grupper. Dette er et tankegods jeg oppfordrer Frp til å legge bort med en gang. Endret 2. februar av Boing_80 4 2
Imaginacíon Skrevet 2. februar Skrevet 2. februar 4 minutes ago, Boing_80 said: Helt på sin plass. Heia Hermstad! Som sagt, ikke tilfeldig at denne rapporten kom nå på bestilling av Frp. https://www.nettavisen.no/nyheter/mdg-hermstad-refser-frp-etter-innvandringsutspill-spiller-pa-rasisme/s/5-95-2858222 MDG-leder Arild Hermstad kobler Frp til høyreekstremt tankegods etter partiets siste utspill. – Wiborg spiller på rasisme og fremmedfrykt, og på tanker om nasjonal renhet og etnonasjonalisme, som ikke skal «forurenses» av andre grupper. Dette er et tankegods jeg oppfordrer Frp til å legge bort med en gang. Det er fremmedfrykt. Men jeg tror de som drømmer om at Frp skal vokse seg store blir skuffet. Potensialet er tatt ut. Det er unge gutter nå men når de blir eldre innser de hvor feil de har tatt og stemmer andre partier. 8
Populært innlegg Mbappe09 Skrevet 2. februar Populært innlegg Skrevet 2. februar Å ta vare på sin etnisitet burde være en selvfølge, det er dette som er normalen i øst Europa og Balkan. 8 2
Boing 4EVER Skrevet 2. februar Skrevet 2. februar (endret) Imaginacíon skrev (25 minutter siden): Det er fremmedfrykt. Men jeg tror de som drømmer om at Frp skal vokse seg store blir skuffet. Potensialet er tatt ut. Det er unge gutter nå men når de blir eldre innser de hvor feil de har tatt og stemmer andre partier. Populisme har det med å nå en topp og deretter enn bunn som aldri tar slutt. Er veldig rart og morsomt å høre nyliberalister jobbe for å begrense andres frihet. Endret 2. februar av Boing_80 1 1
Imaginacíon Skrevet 2. februar Skrevet 2. februar 10 minutes ago, Mbappe09 said: Å ta vare på sin etnisitet burde være en selvfølge, det er dette som er normalen i øst Europa og Balkan. De er i en fase hvor de ennå vokser friskt fordi de tar igjen Vest-Europa. Men om litt vil de merke at det går tråere, den lette veksten er over. Befolkningen eldes og avtar. Da vil behovet melde seg. Jeg synes vi lever godt med innvandrerne. Noen problemer er det. Men innvandrerne blir gode nordmenn etter hvert, de fleste av de. 7
Boing 4EVER Skrevet 2. februar Skrevet 2. februar Imaginacíon skrev (Akkurat nå): De er i en fase hvor de ennå vokser friskt fordi de tar igjen Vest-Europa. Men om litt vil de merke at det går tråere, den lette veksten er over. Befolkningen eldes og avtar. Da vil behovet melde seg. Jeg synes vi lever godt med innvandrerne. Noen problemer er det. Men innvandrerne blir gode nordmenn etter hvert, de fleste av de. Jeg spanderer shawarma! 1
Imaginacíon Skrevet 2. februar Skrevet 2. februar 1 minute ago, Boing_80 said: Jeg spanderer shawarma! Ja med litt ekstra farge da. Det brukes som en hundefløyte blant høyreekstreme. "Berikelser" snerrer de, men innvandrerne beriker landet. Slik er det. 3
Boing 4EVER Skrevet 2. februar Skrevet 2. februar (endret) Imaginacíon skrev (51 minutter siden): Ja med litt ekstra farge da. Det brukes som en hundefløyte blant høyreekstreme. "Berikelser" snerrer de, men innvandrerne beriker landet. Slik er det. Skal bli! Ja, jeg har fått med meg det. Selv har jeg gitt opp å diskutere med disse folka da jeg oppdaget ganske fort at ingenting vil være bra nok for disse. Whatever. Men vi må jo ta debatten. Noen ganger kun for debattens skyld. Frps favoritt ordtak. Endret 2. februar av Boing_80 1 1
DukeNukem3d Skrevet 2. februar Skrevet 2. februar (endret) Imaginacíon skrev (1 time siden): Ja med litt ekstra farge da. Det brukes som en hundefløyte blant høyreekstreme. "Berikelser" snerrer de, men innvandrerne beriker landet. Slik er det. Nevermind, beklager til alle andre her inne at jeg ga deg oppmerksomhet🍕👍 Endret 2. februar av DukeNukem3d 2 2
Imaginacíon Skrevet 2. februar Skrevet 2. februar 11 minutes ago, DukeNukem3d said: Ikke dere 2. (eventuelt deg) Persondebatten kan du holde for deg selv. Hadde jeg vært innvandrer hadde jeg hatt like mye rett til å delta i denne debatten som deg. Men siden du tar det opp, for det første: Du er rapportert, for det andre: Jeg er ikke innvandrer. 5 1
Boing 4EVER Skrevet 2. februar Skrevet 2. februar Imaginacíon skrev (5 minutter siden): Persondebatten kan du holde for deg selv. Hadde jeg vært innvandrer hadde jeg hatt like mye rett til å delta i denne debatten som deg. Men siden du tar det opp, for det første: Du er rapportert, for det andre: Jeg er ikke innvandrer. 3
Maabren Skrevet 2. februar Skrevet 2. februar 9 hours ago, Snikpellik said: Hvorfor presenterer du dette feilaktig som en "spådom fra SSB"? Det står klart og tydelig i artikkelen du lenker til at dette er Frps påstand om SSBs tall, at SSB ikke vil kommentere Frps påstander om tallene, og at SSB mener slike framskrivninger er svært usikre. Sjekker man talla SSB legger til grunn er di knapt kobla opp mot reelle tall. Dvs at SSB sine tall stemmer med 2065, men tar man reelle tall siste 5 år som rettesnor blir det meir riktig rundt 2045-50. Om etniske norske blir i mindretal år 2045 eller år 2065 betyr lite, viss man evner å skjønne kva mulige konsekvenser det kan medføre for Norge og Norsk kultur. 5 2
leticia Skrevet 3. februar Skrevet 3. februar Maabren skrev (2 timer siden): Om etniske norske blir i mindretal år 2045 eller år 2065 betyr lite, viss man evner å skjønne kva mulige konsekvenser det kan medføre for Norge og Norsk kultur. Tallene som FRP bruker i regnestykket handler om at man skal ha 4 norskfødte besteforeldre og 2 norskfødte foreldre. Om 1 av 4 besteforeldre kommer fra mellomeuropa, hvilken mulig konsekvens utgjør dette barnebarnet for Norge og norsk kultur? Det er vel ikke dem som omfattes når FRP snakker om innvandrere til vanlig? Hvis det er ikke - vestlig innvandring som FRP anser som problematisk, så er det greit at de bruker tall som går på det, og ikke slik denne saken har blitt fremlagt. 5
Iki Skrevet 3. februar Skrevet 3. februar Ja huff. Tenk når Norge er 25% "utvannet" i 2065... Det blir jo helt forferdelig. Da kan det jo hende jeg må gå på gata å se på ulike italienske restauranter. Det godtar jeg ikke. Kun norsk mat i Norge. Hvis man ønsker en seriøs debatt rundt dette så bør man starte seriøst, ikke prøve å skremme folk med tall som ikke betyr noe. 5 1
Rhabagatz Skrevet 3. februar Skrevet 3. februar (endret) 11 hours ago, Iki said: Hvis man ønsker en seriøs debatt rundt dette så bør man starte seriøst, ikke prøve å skremme folk med tall som ikke betyr noe. Det er en påfallende gjenganger i denne tråden: Man må ikke legge vekt på hva FrPs tall faktisk sier (noe om raseblanding) eller om hva dette sier om FrPs talsmann. Nei, da stempler man. Man skal bare overse hvor idiotisk dette utspillet er, og så ha en "seriøs" diskusjon om hvordan innvandring river Norge i fillebiter. Det er skremmende at vi har politikere som for alvor mener at mennesker som er født i Norge med én eneste utenlandsfødt besteforelder, ikke er etnisk norske. Mener de noe slikt, må de tåle å bli analysert. Endret 3. februar av Rhabagatz 8
Mbappe09 Skrevet 3. februar Skrevet 3. februar Imaginacíon skrev (9 timer siden): De er i en fase hvor de ennå vokser friskt fordi de tar igjen Vest-Europa. Men om litt vil de merke at det går tråere, den lette veksten er over. Befolkningen eldes og avtar. Da vil behovet melde seg. Jeg synes vi lever godt med innvandrerne. Noen problemer er det. Men innvandrerne blir gode nordmenn etter hvert, de fleste av de. Ikke noe stress med innvandring så lenge det holdes til et minimum, og det må ikke true den demografiske utviklingen. Det er en helt annen kultur på Balkan og Øst-Europa fordi de vet verdien av å ha sitt eget land med sine egne homogene samfunn. For min del vet jeg at jeg ikke kan bli norsk, og det er greit; mitt blod/etnisitet er ikke nordisk. Det er fakta. Dog har nordmenn skyld i at fødselstallene går ned, og det skyldes en kultur som i stor grad kommer fra venstresiden om at kvinner ikke bør ha familie samt at karriere må bli prioritert osv. For folk med innvandringsbakgrunn er det uhørt da ingenting er viktigere enn familie. 4 3
herzeleid Skrevet 3. februar Skrevet 3. februar (endret) Hugo_Hardnuts skrev (18 timer siden): Det er jeg jo i og for seg enig i, samtidig som jeg mener at man nok i større grad bør trekke inn de undersøkelsene som peker på de faktiske problemene, nettopp for å unngå avsporinger som dette. Du viser jo selv til de undersøkelsene som viser hvordan det er en økende grad av ghettofisering og manglende norskkunnskaper i deler av landet. Så har man de undersøkelsene som viser hvor lav sysselsetting det er og overrepresentasjon i kriminalitet blant enkelte grupper innvandrere. Undersøkelsene finnes altså, så i mine øyne blir det å trekke inn de som er mindre spesifikke/treffende unødvendig støy. Jeg tenderer til å være enig, mest av alt fordi det inviterer til avsporing og spekulering i intensjoner. Definisjonen Frp har brukt er slik jeg leser det basert på SSB sine egne definisjoner og materiale, der ‘etnisk norsk’ er ekvivalent med en av SSB sine størrelser (øvrig befolkning om jeg husker riktig). Jeg leser denne statistikken som et forsøk på å operere ut fra det begrensede tallmaterialet en har tilgjengelig og samtidig klare å holde et blikk på det større bildet. Alle innleggene med «åja, så jeg som har svensk bestefar er ikke norsk nok» opplever jeg som stråmenn og avsporinger, i beste fall at en ikke har tatt poenget om hastighet på endringer i forhold til evne til å absorbere endringene. Jeg er likevel usikker på hvor godt en treffer når en ‘zoomer inn’ for mye også, for diskusjonen har da en tendens til å foregå i ‘mikrolende’, og dermed gå glipp av det overordnede og strategiske perspektivet jeg etterlyser innledningsvis. disk skrev (14 timer siden): Hadde det egentlig gjort noe om denne spådommen var reell? Og det er kanskje dette som er det interessante spørsmålet her. Endret 3. februar av herzeleid 3
trikola Skrevet 3. februar Skrevet 3. februar Kanskje noen ønsker å innføre norsk variant av Ariernachweis ... 2 1
Snikpellik Skrevet 3. februar Skrevet 3. februar Maabren skrev (9 timer siden): viss man evner å skjønne kva mulige konsekvenser det kan medføre for Norge og Norsk kultur. Hvilke konsekvenser mener du det kan medføre for Norge og norsk kultur? 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå