Imaginacíon Skrevet 3. februar Skrevet 3. februar 42 minutes ago, herzeleid said: Jeg tenderer til å være enig, mest av alt fordi det inviterer til avsporing og spekulering i intensjoner. Definisjonen Frp har brukt er slik jeg leser det basert på SSB sine egne definisjoner og materiale, der ‘etnisk norsk’ er ekvivalent med en av SSB sine størrelser (øvrig befolkning om jeg husker riktig). Jeg leser denne statistikken som et forsøk på å operere ut fra det begrensede tallmaterialet en har tilgjengelig og samtidig klare å holde et blikk på det større bildet. Alle innleggene med «åja, så jeg som har svensk bestefar er ikke norsk nok» opplever jeg som stråmenn og avsporinger, i beste fall at en ikke har tatt poenget om hastighet på endringer i forhold til evne til å absorbere endringene. Jeg er likevel usikker på hvor godt en treffer når en ‘zoomer inn’ for mye også, for diskusjonen har da en tendens til å foregå i ‘mikrolende’, og dermed gå glipp av det overordnede og strategiske perspektivet jeg etterlyser innledningsvis. Og det er kanskje dette som er det interessante spørsmålet her. At det skal være så stor hastighet på endringene er jeg ikke enig i. Folk blander seg mer enn før. Det er blitt vanlig å bli sammen med noen fra en annen kultur, både fjern og nær. Derav flere med en ikke norskfødt bestefar. De er like norske som alle andre, bare med en mer mangfoldig bakgrunn. 4 1
LD93 Skrevet 3. februar Skrevet 3. februar Er bare å redusere støtte og finansiering til de som ikke lar seg integrere, samt legge mer press på integrering totalt og at de skal kunne klare seg selv. Det vil vel være rundt 750-850 ansatte som kunne jobbet med oppfølgning blant immigranter og flyktninger for å dekke dagens tall, hvor det da ville vært årlig oppfølgning og "burde" i teorien gi en god mulighet. Samtidig burde vi også følge opp de som også havner i jobb, at de fortsetter integreringen sin etter de har landet på bena. 1 1
Qf6xf8 Skrevet 3. februar Skrevet 3. februar Vokteren skrev (På 1.2.2026 den 21.10): Tankevekkende spådom fra SSB: https://www.nettavisen.no/nyheter/etnisk-norske-er-i-mindretall-innen-2065/s/5-95-2845346 Ingenting nytt. Bare gå en tur på gata i hvilken som helst norsk storby, så ser man det. 5
JK22 Skrevet 3. februar Skrevet 3. februar " - Frp vil stoppe asylinnvandringen til Norge, stramme inn på familiegjenforening og sende ut personer uten statsborgerskap som begår kriminalitet og nekter å la seg integrere - ". Det som gjør at jeg ikke stemmer på Frp er fordi det er et protestparti med for mange useriøse partimedlemmer. Men her er jeg 100 % enig. Dessuten er det en minoritet som må fratas statsborgerskap med å ha fiendtligstemte ideologisk forankring som umuliggjør integrering, disse må ut snarest mulig. Islamistene. Befolkningsveksten for den innfødte befolkningen er ikke-eksisterende i mange tiår, 3,8 mill. er aktuelt sterkt stabilt - all befolkningsvekst i de siste trettifem årene skyldes innvandring fra utenfor Norge. 4,0 mill. var i 1980-årene ansett å være høy, nå er det 5,6 mill. som er simpelt for meget. 3
DukeNukem3d Skrevet 3. februar Skrevet 3. februar En del i tråden her skriver som om vi levde i 2010 fortsatt og de fleste parti ikke for lengst har tilpasset seg den nye virkeligheten, gjengkriminalitet og annet som kobles spesielt til MENA-innvandring. Dette blir ikke lenger benektet av folk flest eller de fleste politikere. Stusser litt på dette, har ikke (en del) her inne fått med seg nyheter de siste 10 årene? 6 1
leticia Skrevet 3. februar Skrevet 3. februar Rhabagatz skrev (4 timer siden): Det er en påfallende gjenganger i denne tråden: Man må ikke legge vekt på hva FrPs tall faktisk sier (noe om raseblanding) eller om hva dette sier om FrPs talsmann. Nei, da stempler man. Man skal bare overse hvor idiotisk dette utspillet er, og så ha en "seriøs" diskusjon om hvordan innvandring river Norge i fillebiter. Det er skremmende at vi har politikere som for alvor mener at mennesker som er født i Norge og har med én eneste utenlandsfødt besteforelder, ikke er etnisk norske. Mener de noe slikt, må de tåle å bli analysert. Ifølge disse tallene til FRP så er t.o.m ikke Kong Harald norsk nok for dem. Stamtavlen til Harald V 5
Rhabagatz Skrevet 3. februar Skrevet 3. februar 4 minutes ago, leticia said: Ifølge disse tallene til FRP så er t.o.m ikke Kong Harald norsk nok for dem. Stamtavlen til Harald V Ikke krompen heller, faktisk. 5 1
Rhabagatz Skrevet 3. februar Skrevet 3. februar 1 hour ago, Qf6xf8 said: Ingenting nytt. Bare gå en tur på gata i hvilken som helst norsk storby I 2065? 3
Heradon Skrevet 3. februar Skrevet 3. februar Imaginacíon skrev (1 time siden): At det skal være så stor hastighet på endringene er jeg ikke enig i. Folk blander seg mer enn før. Det er blitt vanlig å bli sammen med noen fra en annen kultur, både fjern og nær. Derav flere med en ikke norskfødt bestefar. De er like norske som alle andre, bare med en mer mangfoldig bakgrunn. Det blir midlertidig mangfoldig, men når alle blandes vil det bli en monoton gruppe igjen. Blir litt som å leke med Play-Doh, du har mange forskjellige farger og når du blander alle fargene sitter du igjen en brunfarge.
Rhabagatz Skrevet 3. februar Skrevet 3. februar (endret) 3 hours ago, herzeleid said: Definisjonen Frp har brukt er slik jeg leser det basert på SSB sine egne definisjoner og materiale, der ‘etnisk norsk’ er ekvivalent med en av SSB sine størrelser (øvrig befolkning om jeg husker riktig). Nei. SSBs har 48 ulike innvandringskategorier. FrP bruker den ene kategorien, "Helnorsk", som etnisk norsk, der man altså er hel norsk to generasjoner tilbake. SSB har også en samlebetegnelse som er innvandrerbefolkningen. Den inkluderer 30 av kategoriene, og er altså alle utenlandskfødte samt norskfødte med to utenlandskfødte foreldre. I mellom der har du alt fra "helnorske" som er født i utlandet til norskfødte med fire utenlandskfødte besteforeldre. En temmelig alldisig gruppe, som FrP slenger inn som ikke etnisk norske. På meg virker det som helt åpenbart at FrP har ønsket et så høyt tall som mulig. Det er ikke redelig. F.eks. har hele 3 prosent av befolkningen i dag en utelandskfødt besteforelder, og 5 prosent er det vi kaller halvt norske. Endret 3. februar av Rhabagatz 4 1
Boing 4EVER Skrevet 3. februar Skrevet 3. februar (endret) For å være ærlig så leser jeg bare svada kommentarer. Jeg oppfordrer norske menn til å bli mer interessante slik at norske kvinner får øynene opp for dere. Jeg oppfordrer dere til å tenke lenger enn pule slik at damene blir fascinert av dere. Sant å si oppfordrer jeg mennene til å faktisk være menn og sjarmere damene. Du blir ikke en mann ved å hate innvandrere. Tilsvarende det samme med damene. Så skal dere se at fødselstallene blir høyere. Men mest av alt, ta ansvar og slutt å sutre. Endret 3. februar av Boing_80 2
Imaginacíon Skrevet 3. februar Skrevet 3. februar 8 minutes ago, Rhabagatz said: Nei. SSBs har 48 ulike innvandringskategorier. FrP bruker den ene kategorien, "Helnorsk", som etnisk norsk, der man altså er hel norsk to generasjoner tilbake. SSB har også en samlebetegnelse som er innvandrerbefolkningen. Den inkluderer 30 av kategoriene, og er altså alle utenlandskfødte samt norskfødte med to utenlandskfødte foreldre. I mellom der har du alt fra "helnorske" som er født i utlandet til norskfødte med fire utenlandskfødte besteforeldre. En temmelig alldisig gruppe, som FrP slenger inn som ikke etnisk norske. På meg virker det som helt åpenbart at FrP har ønsket et så høyt tall som mulig. Det er ikke redelig. F.eks. har hele 3 prosent av befolkningen i dag en utelandskfødt besteforelder, og 5 prosent er det vi kaller halvt norske. FrP spiller på fremmedfrykt. Og fremmedfrykten er størst der det er minst innvandrere. Oslo, der det er desidert mest innvandrere, er det fylket FrP gjør det dårligst. At det er noe å frykte er en illusjon basert på frykten for det ukjente. 5 1
Philber Desanex Skrevet 3. februar Skrevet 3. februar Boing_80 skrev (55 minutter siden): For å være ærlig så leser jeg bare svada kommentarer. Jeg oppfordrer norske menn til å bli mer interessante slik at norske kvinner får øynene opp for dere. Jeg oppfordrer dere til å tenke lenger enn pule slik at damene blir fascinert av dere. Sant å si oppfordrer jeg mennene til å faktisk være menn og sjarmere damene. Du blir ikke en mann ved å hate innvandrere. Tilsvarende det samme med damene. Så skal dere se at fødselstallene blir høyere. Men mest av alt, ta ansvar og slutt å sutre. Du leser bare svadakommentarer. Leser du kommentarene i det hele tatt? 4 1
Boing 4EVER Skrevet 3. februar Skrevet 3. februar (endret) Philber Desanex skrev (42 minutter siden): Du leser bare svadakommentarer. Leser du kommentarene i det hele tatt? Ja, jeg gjorde det. Essensen av disse er slik jeg ser det at nordmenn blir i mindretall fordi innvandrere får flere barn. Blant innvandrere betyr familien ganske mye. Du trenger ikke å å lenger enn til Italia og Spania og mønsteret er det samme. Det samme i Polen, Romania osv. Her går ikke folk fra hverandre for småting. Det kan skyldes at økonomien ikke tillater det, men likevel. Sier ikke at alt er perfekt der heller, men en god del ting funker mye bedre enn i Nord-Europa. Igjen; hva hindrer nordmenn fra å gifte seg eller bli samboere og få barn? Hva er grunnen til at ganske mange er single i Oslo? Det er greit nok å ha meninger om innvandring og innvandrere. Men ta ansvar for å få flere barn selv. Endret 3. februar av Boing_80 2
Philber Desanex Skrevet 3. februar Skrevet 3. februar Boing_80 skrev (3 minutter siden): Ja, jeg gjorde det. Essensen av disse er slik jeg ser det at nordmenn blir i mindretall fordi innvandrere får barn. Blant innvandrere betyr familien ganske mye. Folk går ikke fra hverandre for småting. Sier ikke at alt er perfekt der heller, men en god del ting funker. Hva hindrer nordmenn fra å gifte seg eller bli samboere og få barn? Hva er grunnen til at ganske mange er single i Oslo? Halvparten av innleggene i tråden mener at dette utspillet fra Frp er tull.
Boing 4EVER Skrevet 3. februar Skrevet 3. februar (endret) Philber Desanex skrev (36 minutter siden): Halvparten av innleggene i tråden mener at dette utspillet fra Frp er tull. Og jeg er enig i det. Frp er garantisten for at integrering blir vanskelig. Den har vært slik Carl I. Hagens tid. Han får æren for å ha vært fremsynt. Vel, han og partiet har gjort alt de kan for å bremse integreringen. Siden det er helt åpenbart at tendensen i denne tråden er å se ting kun fra en side så gjør jeg det samme. Det er vel integrering det også? Endret 3. februar av Boing_80 1
Populært innlegg Neptun1 Skrevet 3. februar Populært innlegg Skrevet 3. februar Man blir helt matt. Det sitter altså folk i Norge og kommenterer at det ikke har noen betydning at nordmenn blir i mindretall i sitt eget land. Mange av dem er venstrevridde, islamister og andre antivestlige så man kan forstå ut i fra deres interesser at de vil dekontruere Norge til å bli et land for alle og i sær fremmedkulturelle som slett ikke er her for å bidra til at våre vestlige verdier videreføres til neste generasjoner. Man burde blir rystet over at også nordmenn faktisk vil rive ned det som våre forfedre møysommelig har bygd opp til å bli ett av verdens beste land å bo i. Dette er ikke mulig å bevare om fremmede kulturer blir dominerende i Norge. Vi må derfor sette ord på slik undergravende virksomhet fra alle som har medvirket til de norske tilstandene - og det er svik. 6 3 2
Maabren Skrevet 3. februar Skrevet 3. februar 10 hours ago, leticia said: Tallene som FRP bruker i regnestykket handler om at man skal ha 4 norskfødte besteforeldre og 2 norskfødte foreldre. Om 1 av 4 besteforeldre kommer fra mellomeuropa, hvilken mulig konsekvens utgjør dette barnebarnet for Norge og norsk kultur? Det er vel ikke dem som omfattes når FRP snakker om innvandrere til vanlig? Hvis det er ikke - vestlig innvandring som FRP anser som problematisk, så er det greit at de bruker tall som går på det, og ikke slik denne saken har blitt fremlagt. For meg framstår det som om generell innvandring er for stor i forhold til den etniske befolkninga. Enklaste måten å få ei bærekraftig ordning er å sette ei grense for kor stor andel innvandring vs etnisk befolkning, eventuellt stoppe innvandring og auke etnisk fødselrate. 2 1
Snikpellik Skrevet 3. februar Skrevet 3. februar (endret) Neptun1 skrev (6 minutter siden): Man blir helt matt. Det sitter altså folk i Norge og kommenterer at det ikke har noen betydning at nordmenn blir i mindretall i sitt eget land. Hvem har sagt at "nordmenn blir i mindretall i eget land"? Er man nordmann med en utenlandsk-født besteforelder? Endret 3. februar av Snikpellik 4 1
Hugo_Hardnuts Skrevet 3. februar Skrevet 3. februar Neptun1 skrev (35 minutter siden): Det sitter altså folk i Norge og kommenterer at det ikke har noen betydning at nordmenn blir i mindretall i sitt eget land. Jeg tror du må lese kommentarene her en gang til, for det du skriver her er det jo ingen som har uttalt. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå