Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir morro å se litt mere tester av den.

Stiller meg skeptisk til at produsentene skal bruke Touch knapper på alt nå. Skal man først ha knapper kan de heller være mekanisk så man slipper å se på dem før man trykker.

Bilen er en stor oppgradering fra Leaf iallefall.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Blir morro å se litt mere tester av den.

Stiller meg skeptisk til at produsentene skal bruke Touch knapper på alt nå. Skal man først ha knapper kan de heller være mekanisk så man slipper å se på dem før man trykker.

Bilen er en stor oppgradering fra Leaf iallefall.

Bedre med touch knapper en ingen knapper slik Tesla gjør det for i det minste skifter ikke knappene plass, men ja er enig i skepsisen til touch knapper, men virker som det er retningen nybilene tar fremover.
Tror jeg skal kunne leve med touch knapper om jeg mått.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Altfor dyr hvis det blir prisene som importør synser.

Baksete plassen så lav ut ifølge bjørn sin video med mindre den får panorama tak samt at bagasje plassen er litt liten spesielt på 4x4 utgaven. Så ut som var en del hardplast og.

For 500 000 tar jeg heller en model y hvis den tyske er bedre bygd enn amerikanske.

Lenke til kommentar
18 minutes ago, perpyro said:

Bedre med touch knapper en ingen knapper slik Tesla gjør det for i det minste skifter ikke knappene plass, men ja er enig i skepsisen til touch knapper, men virker som det er retningen nybilene tar fremover.
Tror jeg skal kunne leve med touch knapper om jeg mått.

Touchknappene under skjermen ser ut til å bare styre varme, og det har alltid fast plass nede på skjermen hos Tesla.

400524100_ayra2.thumb.png.e3685910a02194e66d0e88c037eb6afd.png

 

Men ellers er smaken som baken når det gjelder slikt.

Ser for meg at man litt lett kan trykke på de knappene bak girspaken bare med å legge handa der. Aner ikke hva de knappene gjør da. Er kansje ikke noe viktig.

985780972_ayra1.jpg.af54ad1fa6afe73032397eda2c6fd672.jpg

Rart ikke girspaken og bare er noen Touch knapper

edit: Er det feil å kalle det en girspake kansje? man bytter jo ikke mekaniske gir med en slik lenger.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er frustrerende at ein så openbar, bevisst forrædelse mot alt som heitte accessibility og funksjonell UX blir populært. Det ga kanskje meining at me var så slepphendte med slikt når iPhone opprinnelig kom ut, men det er jo godt over ti år sida no.

For min del lukter det egentlig veldig av "the cool kids did it so im doing it too" heller enn å forstå kvifor dei tingene hadde ein voldsom suksess i markedet.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (45 minutter siden):

Rart ikke girspaken og bare er noen Touch knapper

Touch har den frustrerende egenskapen at man ikke kan kjenne hvor knappene er og hva de er til. Fysiske knapper som kan kjennes og identifiseres med tekstur eller symbolblindeskrift er etter min mening et overlegent UI på ting man ofte styrer når man kjører. F.eks temp, ventiler, volumknapper, lydkilde/radiokanal og denslags.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

Touch har den frustrerende egenskapen at man ikke kan kjenne hvor knappene er og hva de er til. Fysiske knapper som kan kjennes og identifiseres med tekstur eller symbolblindeskrift er etter min mening et overlegent UI på ting man ofte styrer når man kjører. F.eks temp, ventiler, volumknapper, lydkilde/radiokanal og denslags.

Enig i den, men noen bilers plassering av knapper er ganske irriterende det og. For å resirkulere luft på en Subaru Forester må man virkelig se etter at man trykker på rett knapp, og indikatoren på at resirkulering er aktivert er bare ett lite symbol på en liten svak LCD skjerm som er vanskelig å se. Har alltid irritert meg over det der. Toyota derimot har en fin stor knapp med lys i seg som indikerer at det er på.

14 minutes ago, Dubious said:

Kommer aldri til å kjøpe bil med touch-knapper, for det første så må man se ned for å se hvilken knapp man trykker på..
Man kan ikke føle seg fram, for da har man trykket på alle andre knappene

Jeg skal ha en bil som ser ut som i dag, men med elmotor

Jeg testa en Mercedes EQC i dag, den vil du kansje like. Veldig tradisjonell type bil og man vet nesten ikke at den er elektrisk før man gir gass og det er helt stille.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, Simen1 said:

Touch har den frustrerende egenskapen at man ikke kan kjenne hvor knappene er og hva de er til. Fysiske knapper som kan kjennes og identifiseres med tekstur eller symbolblindeskrift er etter min mening et overlegent UI på ting man ofte styrer når man kjører. F.eks temp, ventiler, volumknapper, lydkilde/radiokanal og denslags.

Også er touch knapper i eit problematisk område at du ikkje nødvendigvis veit at eit element er trykkbart ein gong, om ikkje omgivelsene rundt knappen er lagt opp for å gjere det openbart. Men slikt designere ynskje bruke touch så ynskje dei jo gjere dei usynlige, så det er jo tvers motsatt.

Lenke til kommentar

Hvordan unngå store verditapet man ser på elbiler om dagen? Akkurat nå virker det som den tiden da mobiltelefonmarkedet tok av da Nokia fortsatt var dominant i markedet, man kjøpte mobil, det kom en mye bedre en kort tid etterpå og ingen ville ha den store/treige gammeldagse som var et halv år.

Det samme ser man på elbiler batteri nå. Hvem vil kjøpe en 2 år gammel bil med halvert batteritid? Samtidig er det mange merker som f.eks hyundai som på fossilt også sank mye pga byggekvalitet, da hjelper det jo heller ikke med elbil på toppen.

Det finnes sikkert noe gode unntak; Tesla steg jo for noen år siden i bruktbilpris, men etterhvert som produksjonen tar seg opp på konkurrenter hjelper vel ikke det på samme måte? Tipper også at highend biler som iPace som mange kan like holder seg brukbart. Men hva med alle medelsvensonbilene som på dag1 ikke går over 30mil?

jeg synes dette glemmes i debatten nå. Ikke alle som har lyst til å se 2-3 hundre K forsvinne ut vindu iløpet av et par år. Ja Tesla har batteriopsjon til 100K , men igjen medelsvenson da.. jeg ser at nio eller hvem det er i Kina jobber med batteriskifte stasjoner til sine biler slik at man kan bestille endringen på med av på app. Slik world one (eller hva de het) snakket om «vaskehall» for batteriskifte her i vesten. Det ble det stille med. Sikkert pga at alle har propritare og integrerte batteripakker.

Videre bærer også en del elbiler fortsatt et noe plastikkpreg/manglende holdbarhet preg som igjen bidrar til prisfallet...

Jeg fulgte for noen år siden med på xc60 den falt knapt i pris. Det blir spennende å sammenligne med xc40 på el fremover.

 

 

Endret av maanemann
Lenke til kommentar
maanemann skrev (2 minutter siden):

Hvem vil kjøpe en 2 år gammel bil med halvert batteritid?

Mange. Halvert batteritid på en 2 år gammel bil er en åpenbar reklamasjonssak som vil føre til at man får nytt batteri. Men hvor ofte skjer det? Jeg har ikke hørt om et eneste tilfelle av så stor degradering. Har du?

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

De fleste elbil levrandører har vel kapasitet garranti på minst 70% gjennværende kapasitet etter 8 år så det er ikke en fryktelig stor problemestilling :) . De som skiller seg ut der er vel Tesla med ingen kapasitet garanti med mindre det har blitt endret de siste årene, men det har heller ikke vist seg å være et problem med kapasitet tap på Tesla.

Lenke til kommentar

Har noen 18650 celler plukket ut av en ascentia 950n laptop som jeg bruker i noen lommelykter.

Dette er jo batteriene fra 1995 og de er ikke tipptopp, men fortsatt brukbar til enkle formål.

Teslabjørn målte jo nylig på sin 2019 Model 3, og batteriet hadde tapt seg rundt 8% på to år og 80000km.

Han har ikke behandlet batteriet spesielt pent, med mye superlading og lading til 100% for å gjøre alskens tester så det er nok mere degradering enn hva de fleste andre vil oppleve.

Alikevell langt unna 50%  :p

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Teslabjørn målte jo nylig på sin 2019 Model 3, og batteriet hadde tapt seg rundt 8% på to år og 80000km.

Jeg humret litt for meg selv når han forklarte han ikke bruker bilen så mye lenger siden den bare var kjørt kun typ 20 000 km de siste 6-7 månedene :p Det er vertfall langt mer enn det jeg kjører på et helt år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for innspill til dette. Jeg hadde tatt på meg flammedrakta, men tydeligvis unødvendig, sivilisert og hyggelig i elbiltråden. :thumbup: 

så med autobjørn sitt regnestykke ville en Tesla 3 være i ca null etter 10 år? Altså en investering på cå 500k i null på 10 år. Det er vel ca statens skattemessige kostnad på bil i året, altså 50k. Men da har vel garanti gått ut for lenge siden?

jeg fulgte for noen år siden priser på Prius som falt som stein.

 

 

Endret av maanemann
Lenke til kommentar
25 minutes ago, maanemann said:

Takk for innspill til dette. Jeg hadde tatt på meg flammedrakta, men tydeligvis unødvendig, sivilisert og hyggelig i elbiltråden. :thumbup: 

så med autobjørn sitt regnestykke ville en Tesla 3 være i ca null etter 10 år? Altså en investering på cå 500k i null på 10 år. Det er vel ca statens skattemessige kostnad på bil i året, altså 50k. Men da har vel garanti gått ut for lenge siden?

jeg fulgte for noen år siden priser på Prius som falt som stein.

 

 

Hva mener du med 0?

Batteriet degraderes mest helt i starten, deretter flater det ut. Bilen er nok fult brukbar enda om 10 år.
Teslabjørn hadde sikkert klokka inn en million på 10 år om han hadde hatt bilen så lenge 😅 Han kjører helt absurd mye, og det værste er at han for det meste kjører lånte biler og ikke sine egne.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...