Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Dubious skrev (2 timer siden):

Tviler på at produsentene noengang vil bry seg om å gjenvinne batteriene

Kommer nok egne selskaper til dette, om det ikke allerede eksisterer

Det gjør det. Produsentene er sjeldent de som driver med gjenvinning uansett, men kjøper heller tilbake råvarer fra gjenvinning til ny produksjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gavekort skrev (36 minutter siden):

Det gjør det. Produsentene er sjeldent de som driver med gjenvinning uansett, men kjøper heller tilbake råvarer fra gjenvinning til ny produksjon.

VW gruppen, NIO og Nissan ser ut til å være en av de få som har planer for dette. Om batterier kan ombygges for et stasjonært batteriprodukt, så ligger det jo penger på gata der fra celler de allerede har fått 100% betalt for. 

Av disse så har nok NIO kommet lengst hvor de allerede utnytter abonnement for pakkene sine. Fin måte å ha 100% oversikt og dermed enkel retur av cellene når det er dags å få dem inn. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
7 hours ago, oophus said:

VW gruppen, NIO og Nissan ser ut til å være en av de få som har planer for dette. Om batterier kan ombygges for et stasjonært batteriprodukt, så ligger det jo penger på gata der fra celler de allerede har fått 100% betalt for. 

Av disse så har nok NIO kommet lengst hvor de allerede utnytter abonnement for pakkene sine. Fin måte å ha 100% oversikt og dermed enkel retur av cellene når det er dags å få dem inn. 

Tesla planlegger også å gjøre gjenvinning internt. I dag settes det ut til underleverandører.

Gjenbruk derimot tror jeg sitter lengre inne. Det er ikke så mange som syns dette er interessant. En av grunnene til dette er at høykapasitetskjemiene ikke har vært spesielt passende for veldig lang levetid. Eksempelvis kan man forvente noe sånt som 1000 fulle sykluser utav dagens Tesla-batterier (altså ca 400-600k km over levetiden). Får man da inn en batteripakke der halvparten av levetiden er brukt opp, så må man altså tjene inn kostnaden ved å integrere batteripakken i stasjonær energilagring over 500 sykluser. Altså bruker man f.eks $50/kWh, så blir det 10 cents per syklet kWh.

Da er det bedre å betale f.eks $250/kWh for å kjøpe og integrere nye batterier med lang levetid, f.eks 5000 sykluser. Da er man på 5 cents per syklet kWh.

Når det egentlig ikke er økonomi i gjenbruk av batteripakker er det i hvert fall ikke rom for å sponse elbilister med gratis vedlikehold, slik at batteriene man kan ende opp med å gjenbruke skal ha bedre gjenstående levetid. Å dekke en kostnad på 5500 kr for et batteri pa f.eks 60 kWh må i hvert fall føre til at batteriet varer mer enn 230 sykluser lengre. Og man må så klart ha en eller annen kontrakt som tilsier at bilprodusenten er sikret batteripakken. Slik at ikke eieren bare selger batteripakken til noen som trenger batterier til hytta. Investeringen på 5500 kr er også tapt om bilen så er i en ulykke og batteripakken ødelegges.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (28 minutter siden):

Tesla planlegger også å gjøre gjenvinning internt. I dag settes det ut til underleverandører.

Jeg prater om ting som er litt mer målbart, og noe de allerede har testlinjer for. VW Gruppen har test for resirkulasjon, og Nissan har holdt på ei stund allerede med sine Leaf batterier som de bygger om. Så har du NIO som har sine bytte-stasjoner, samt abonnements løsning. Tesla har stort sett kun det i kjeften. 

Espen Hugaas Andersen skrev (30 minutter siden):

Og man må så klart ha en eller annen kontrakt som tilsier at bilprodusenten er sikret batteripakken.

Jepp, litt som det NIO holder på med. Abonnements tjenester og disse byttestasjonene kan være en plan innad i det å ta inn batterier ved samme tidspunkt i deres livsløype. Sammen med ladingen og lagringen til neste kunde, så får de grei oversikt over batteriene og kan dermed ta ut de som passer seg bedre til hytteveggen f.eks. og på den måten kan de f.eks garantere >80% rekkevidde i alle pakker som leveres ut igjen.

Lenke til kommentar

Får leke meg litt med denne i dag mens Kiaen er inne og får byttet ladeport :D Flotter biler både å kjøre og å se til, men føler de sliter litt med å gi slipp på sine fosile vaner med en merkelig momentkurve når en akselererer og konvensjonell "bensinmåler" for strøm istedenfor prosent, men absolutt en fin bil å kjøre på vinterveiene rundt her, ikke like stiv og humpette som kiaen :)

2JTdUlJ.jpg

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, Kajac said:

Chademo-pluggen hadde jeg ikke brydd meg så mye om. Alle nye ladestasjoner som blir bygget har både chademo og ccs. Men at batteriet verken har kjøling eller varming er vel an av grunnene til at Leaf har slitt med tidlig degradering av batteriene. Jeg hadde nok unngått å kjøpe en bil i dag uten varme eller kjøling på batteriet.

Chademo pluggen er kun godkjent opp til 62,5kW, derfor er denne utdatert. 
Lynladere i dag leverer 350-460kW og leveres derfor i Europa kun med CCS kontakt.
Chademo 2.0 finnes i andre markeder. 

Man vil fremdeles se oppføring av hurtigladere som har Chademo kontakt, men det gjelder i hovedsak gjenbruk av hurtigladere som er byttet ut med lynladere på andre mer sentrale lokasjoner. 

Lenke til kommentar
Marzo skrev (6 minutter siden):

Chademo pluggen er kun godkjent opp til 62,5kW, derfor er denne utdatert. 
Lynladere i dag leverer 350-460kW og leveres derfor i Europa kun med CCS kontakt.
Chademo 2.0 finnes i andre markeder. 

Man vil fremdeles se oppføring av hurtigladere som har Chademo kontakt, men det gjelder i hovedsak gjenbruk av hurtigladere som er byttet ut med lynladere på andre mer sentrale lokasjoner. 

En Leaf kan ikke lade med den kraften uansett, så da spiller det ingen rolle hvorvidt den har chademo eller ikke. Ellers vet jeg ikke om noen ladere som er sterkere enn 225 kW i bergensområdet. Og den ladestasjonen støtter også Chademo, om ikke med slike hastigheter.

Så jeg mener fremdeles det er irrelevant om bilen har chademo eller ccs. Jeg ville unnlatt å velge Leaf pga. manglende temperaturstyring på batteriet. Leaf er vel eneste bilen igjen som ikke har aktiv varme/kjøling på batteriet.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (4 minutter siden):

Jeg ville unnlatt å velge Leaf pga. manglende temperaturstyring på batteriet. Leaf er vel eneste bilen igjen som ikke har aktiv varme/kjøling på batteriet.

Leaf har faktisk aktiv varming av batteriet på nordiske modeller. Lexus UX 300e, Skoda Citigo E og Volkswagen E-Up er og noen biler du får kjøpt nye som ikke har aktiv kjøling av batteri såvidt jeg vet.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Kajac said:

En Leaf kan ikke lade med den kraften uansett, så da spiller det ingen rolle hvorvidt den har chademo eller ikke. Ellers vet jeg ikke om noen ladere som er sterkere enn 225 kW i bergensområdet. Og den ladestasjonen støtter også Chademo, om ikke med slike hastigheter.

Så jeg mener fremdeles det er irrelevant om bilen har chademo eller ccs. Jeg ville unnlatt å velge Leaf pga. manglende temperaturstyring på batteriet. Leaf er vel eneste bilen igjen som ikke har aktiv varme/kjøling på batteriet.

Circle K på Haukås har lynladere. 
Men aktiv kjøling henger sammen med høy ladefart, så spørs det om det har noen prevantiv effekt på degraderingen. 
Jeg har byttet vesentlig flere PTC heatere og ombordladere på Leaf enn batterier, så ville ikke nødvendigvis brukt batteriet som et argument for å ikke velge Leaf. 

Lenke til kommentar
Marzo skrev (1 time siden):

Circle K på Haukås har lynladere. 
Men aktiv kjøling henger sammen med høy ladefart, så spørs det om det har noen prevantiv effekt på degraderingen. 
Jeg har byttet vesentlig flere PTC heatere og ombordladere på Leaf enn batterier, så ville ikke nødvendigvis brukt batteriet som et argument for å ikke velge Leaf. 

Circle K sine ladere er på 50 kw på Haukås. Du tenker kanskje på Ionity-stasjonen samme sted? Ionity støtter uansett ikke chademo, så det er egentlig uvesentlig. Hurtiglading er én av tingene som skaper varme. Men det er ikke uten grunn at California-leaf'er har unormalt mye batteridegradering.

Evil-Duck skrev (1 time siden):

Leaf har faktisk aktiv varming av batteriet på nordiske modeller. Lexus UX 300e, Skoda Citigo E og Volkswagen E-Up er og noen biler du får kjøpt nye som ikke har aktiv kjøling av batteri såvidt jeg vet.

Visste ikke at leaf har batterivarmer. Eller, utifra det jeg leser er det mer en frostsikring som slår inn ved -17 grader. Så ikke akkurat det jeg tenkte på. Uansett tenker jeg batterikjøling er viktigere mtp. degradering. Et litium-batteri bør vel ikke være mer enn 25 grader over lenger tid, og det blir nok batteriene fort om man kjører litt om sommeren.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 minutt siden):

Visste ikke at leaf har batterivarmer. Eller, utifra det jeg leser er det mer en frostsikring som slår inn ved -17 grader. Så ikke akkurat det jeg tenkte på. Uansett tenker jeg batterikjøling er viktigere mtp. degradering. Et litium-batteri bør vel ikke være mer enn 25 grader over lenger tid, og det blir nok batteriene fort om man kjører litt om sommeren.

Litt greia med Leaf , vertfall 40 og 62 kwh utgavene er at batteriene ikke bryr seg så fryktelig mye om de er kalde og tar til seg ganske nært max det bilen ellers greier, derfor fungerer en batterivarmeren godt nok, da dens hovedoppgave er å forhindre at batteriet tar skade ved for lave temperaturer. Ellers sitter jeg ikke igjen med noe inntrykk av at leaf batterier sliter mer med degradering enn noen andre, nissan har svært gode garrantier på batteripakkene tross alt, og min hadde tapt seg knappe 3% på oppgitt SoC/SoH i leafspy på 2 år og 35K km . De jeg vet har slitt er 30 kwh utgaven før BMS updaten som endret på måten bilen leste av State of Charge samt første genrasjon 24 kwh som hadde en ganske elendig BMS generelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Kajac said:

Circle K sine ladere er på 50 kw på Haukås. Du tenker kanskje på Ionity-stasjonen samme sted? Ionity støtter uansett ikke chademo, så det er egentlig uvesentlig. Hurtiglading er én av tingene som skaper varme. Men det er ikke uten grunn at California-leaf'er har unormalt mye batteridegradering.

Jeg tenkte på ladere med høyere enn 225kW i bergensområdet, som du etterlyste.
Chademo støtter som nevnt ikke høyere enn 62,5/100kW uansett, så det finner du ingen steder. 

Unormalt høy degradering fra California bilene har ikke med hurtiglading å gjøre, men pga biler som har stått i solsteik. 
Gjerne med full ladet batteri hos en bilforhandler i solsteika over lengre tid. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Evil-Duck said:

Får leke meg litt med denne i dag mens Kiaen er inne og får byttet ladeport :D Flotter biler både å kjøre og å se til, men føler de sliter litt med å gi slipp på sine fosile vaner med en merkelig momentkurve når en akselererer og konvensjonell "bensinmåler" for strøm istedenfor prosent, men absolutt en fin bil å kjøre på vinterveiene rundt her, ikke like stiv og humpette som kiaen :)

 

Vanvittig treg og uresponsiv på gassen ja. Føles ut som man kjører en gammel treg dieselbil på den fronten.
Men er ellers veldig fin de der ja. Veldig godt støyisolert og "fanzy" 3D instrumentpanel. Er nok en god bil for pengene.

Mange tar for mange snarveier når det gjelder elbilene sine ja. Nevnte tidligere her at jeg Testa en EQC i helga, og den har jo ett gedigent stort panser i fronten, og inni der har man dette...:

6705442.thumb.jpg.7ed162253d3b9db3c31c1c2bee37b9e9.jpg

Ikke en liten lomme til å ha en kabel i engang. Og det en stor girkassetunell bak og 😑

Bremsene er veldig merkelig også. Overgangen fra regenerering til mekaniske bremser fungerer ikke optimalt. Man trykker på bremsen og det skjer ingenting (virker som regen kobles rolig inn), så man trykker litt mere og da låser man hjulene..
 

Men fy faen for noen gode seter! Og bilen oser av kvalitet ellers.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 minutter siden):

Men fy faen for noen gode seter! Og bilen oser av kvalitet ellers.

Trur nok folk setter komfort og lydisolasjon over frunk 99,99% av tiden ved kjøp av bil. Man skal ha greit spesielle behov om man setter frunk som en stor prioritet over andre ting syns jeg. 

EQC er et godt "varsku" mot fremtidige elektriske biler som MB vil gi ut over tid, når de får dedikert plattform på plass spesielt. Dog skal man kjøre i komfort, så er det lite som slår den og e-Tron imo selv som "compliance" biler med innsparte midler fra eksisterende produksjonslinjer. 

Lenke til kommentar
27 minutes ago, oophus said:

Trur nok folk setter komfort og lydisolasjon over frunk 99,99% av tiden ved kjøp av bil. Man skal ha greit spesielle behov om man setter frunk som en stor prioritet over andre ting syns jeg. 

EQC er et godt "varsku" mot fremtidige elektriske biler som MB vil gi ut over tid, når de får dedikert plattform på plass spesielt. Dog skal man kjøre i komfort, så er det lite som slår den og e-Tron imo selv som "compliance" biler med innsparte midler fra eksisterende produksjonslinjer. 

Men har du sett størrelsen på panseret? Jeg er sikker på at de kunne ordnet litt plass der om de bare hadde tenkt seg bittelitt om når det gjaldt plassering av ting.

image_MQ6_12.20190502120212.thumb.jpeg.216eaa1b2e950bbab73e16b541211466.jpeg

En liten luke slik som e-tron har ville nok vært helt problemfritt å få til.
Men noen setter vel komfort over bagasjeplass og rekkevidde ja. Den var sykt digg å sitte i.

Så om Mercedes fortsetter å levere slik lukus når de kommer med "ekte" elbiler så blir det nok veldig bra ja.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...