Gå til innhold

Beste beviset på Jesus ?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jobs skrev (Akkurat nå):

Sannheten er at atomvåpen kan ikke beskrives bedre på den tiden .Det skal bli en trengsel som det aldri før har vert på jorden,og  det skal aldri skal bli en slik trengsel igjen. Det er bruk av atomvåpen ferdig snakka.

Uansett, hvem bryr seg?

Hvis atomvåpen utsletter alt liv på jorden, så betyr det ingenting fra eller til. Det eneste som vil gå tapt er Guds skaperverk, som ikke vedgår oss mennesker annet enn at vi var tvunget inn i det, som brikker i Guds egen fetisj.

Livet og verden er verdt null og niks. Det har aldri vært vårt, aldri vært noe som tilhører oss. Det er ikke noe jeg trenger å gjøre til mitt eie, og det inkluderer mine forestillinger om "meg selv" som et slags subjekt.

Det er jo så latterlig alt sammen, selve livet, ja dramatisk og selvhøytidelig, og dere er noen dårer alle mann, som velger å leve dere inn i og å slave så hardt for en verden som ingen noensinne har bedt om.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Capitan Fracassa skrev (1 minutt siden):

Men da burde du være redelig nok til å si at du personlig tolker disse tekstene til å bety atomvåpen, ikke uredelig påstå at Jesus  beskrev atomvåpen, noe han ikke gjorde.

Ja jeg kan ikke forstå noe annet en bruk av atomvåpen,jeg skulle tatt med alt for det er helt klart at hele verden vil bli berørt av dette.

Men be om at dere slipper å flykte om vinteren eller på sabbaten. 21 For da skal det bli trengsler så store som det aldri har vært fra verdens begynnelse til i dag, og som det heller aldri mer vil bli. 22 Om den tiden ikke ble forkortet, ville ikke noe menneske bli frelst. Men for de utvalgtes skyld skal den tiden forkortes.

Skrevet
Satan666 skrev (3 minutter siden):

Uansett, hvem bryr seg?

Hvis atomvåpen utsletter alt liv på jorden, så betyr det ingenting fra eller til. Det eneste som vil gå tapt er Guds skaperverk, som ikke vedgår oss mennesker annet enn at vi var tvunget inn i det, som brikker i Guds egen fetisj.

Livet og verden er verdt null og niks. Det har aldri vært vårt, aldri vært noe som tilhører oss. Det er ikke noe jeg trenger å gjøre til mitt eie, og det inkluderer mine forestillinger om "meg selv" som et slags subjekt.

Det er jo så latterlig alt sammen, selve livet, ja dramatisk og selvhøytidelig, og dere er noen dårer alle mann, som velger å leve dere inn i og å slave så hardt for en verden som ingen noensinne har bedt om.

Du må snu om og bli kristen så du finner menig og glede i livet ditt selv om det ser mørkt ut i verden.

Skrevet
Jobs skrev (Akkurat nå):

Men be om at dere slipper..

Du sier altså at Gud har rigget verden for maksimal lidelse, og at vi må vi trygle og be denne stormannsgale skurken om å få slippe de lidelser han har rigget til for.

Da har man ikke mye begrep om selvrespekt, hvis man skal trygle sin egen overgriper om å få slippe.

Gud får gjøre hva han vil. Hans selvforherligende virke er utenfor min kontroll, og det er ikke noe jeg har bedt om å være en del av, og det kommer ikke på tale at jeg skal innlemme meg i hans syke maktutøvelse ved å be han om nor som helst.

• Liker 1
Skrevet
Jobs skrev (1 minutt siden):

Du må snu om og bli kristen så du finner menig og glede i livet ditt selv om det ser mørkt ut i verden.

Det lyset du viser til er jo bare en maktfantasi, en coping-mechanism for å holde ut tilværelsen og gi den en slags mening. Det er en livsløgn, konstruert for å tilføre en slags betydning i en egentlig betydningsløs verden.

• Liker 3
Skrevet
Satan666 skrev (2 minutter siden):

Du sier altså at Gud har rigget verden for maksimal lidelse, og at vi må vi trygle og be denne stormannsgale skurken om å få slippe de lidelser han har rigget til for.

Da har man ikke mye begrep om selvrespekt, hvis man skal trygle sin egen overgriper om å få slippe.

Gud får gjøre hva han vil. Hans selvforherligende virke er utenfor min kontroll, og det er ikke noe jeg har bedt om å være en del av, og det kommer ikke på tale at jeg skal innlemme meg i hans syke maktutøvelse ved å be han om nor som helst.

Du må ikke legge skylden på Gud for dette,det er vi mennesker selv skyld i siden tidenes morgen har vi vert ulydige og fulgt satan i stedet for Gud. Vi mennesker er selv skyld i dette og da må vi ta lærdom av våres handlinger.

Skrevet
kingpig skrev (14 minutter siden):

https://jewsforjudaism.org/knowledge/articles/517

https://www.sefaria.org/Sanhedrin.43a.21?lang=bi

Jesus the Nazarene is going out to be stoned because he practiced sorcery, incited people to idol worship, and led the Jewish people astray.

Takk, da lærte jeg faktisk noe i dag 😃

Et google-søk forteller meg at det er svært usikkert når dette ble skrevet, men mest sannsynlig på 2-300-tallet. I så fall er det bare enda en tekst som gjenforteller en historie vi allerede vet var spredt, og sier dermed ingenting fra eller til om kilden til historien er sann.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
Jobs skrev (23 minutter siden):

Ja jeg kan ikke forstå noe annet en bruk av atomvåpen,jeg skulle tatt med alt for det er helt klart at hele verden vil bli berørt av dette.

Kanskje du kan slutte å være så uredelig at du hevder at Bibelen omtaler atomvåpen i framtida da.

Sitat

Men be om at dere slipper å flykte om vinteren eller på sabbaten. 21 For da skal det bli trengsler så store som det aldri har vært fra verdens begynnelse til i dag, og som det heller aldri mer vil bli. 22 Om den tiden ikke ble forkortet, ville ikke noe menneske bli frelst. Men for de utvalgtes skyld skal den tiden forkortes.

Gjesp. Endetiden har vært spådd til å være rett rundt hjørnet i over 2000 år nå, og dere har alltid tatt feil så langt. Jeg ser ingen grunn til at dere plutselig skal få rett nå.

Hvilken grunn har du for å mene at du har forstått tidspunktet for endetiden så mye bedre enn både Jesus, Paulus og alle kristne som har levd i etter det og ventet endetiden i sin levetid?

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Capitan Fracassa skrev (15 minutter siden):

Kanskje du kan slutte å være så uredelig at du hevder at Bibelen omtaler atomvåpen i framtida da.

Gjesp. Endetiden har vært spådd til å være rett rundt hjørnet i over 2000 år nå, og dere har alltid tatt feil så langt. Jeg ser ingen grunn til at dere plutselig skal få rett nå.

Hvilken grunn har du for å mene at du har forstått tidspunktet for endetiden så mye bedre enn både Jesus, Paulus og alle kristne som har levd i etter det og ventet endetiden i sin levetid?

I Åpenbaringen 6:4–8 beskrives en rød, en svart og en blek hest, som forbindes med krig, matmangel og pest/sykdom – noe som skal føre til at en fjerdedel av jordens befolkning dør. Så vidt jeg vet, har ikke dette skjedd i den skalaen ennå. Samtidig ser vi at verdenskriger ofte fører til store epidemier, som spanskesyken under første verdenskrig, og at hungersnød ofte følger i kjølvannet av krig. Derfor tenker jeg at dette kan være noe som skjer før eller i endetiden.

Skrevet
kingpig skrev (11 minutter siden):

I Åpenbaringen 6:4–8 beskrives en rød, en svart og en blek hest, som forbindes med krig, matmangel og pest/sykdom – noe som skal føre til at en fjerdedel av jordens befolkning dør. Så vidt jeg vet, har ikke dette skjedd i den skalaen ennå. Samtidig ser vi at verdenskriger ofte fører til store epidemier, som spanskesyken under første verdenskrig, og at hungersnød ofte følger i kjølvannet av krig. Derfor tenker jeg at dette kan være noe som skjer før eller i endetiden.

Ja, og så? Du gjør akkurat det samme kristne har gjort siden Jesu tid, se etter tegn som de tror kan tyde på endetiden.

Det er mange tekststeder i NT, både i evangeliene, Paulus brev og åpenbaringen som viser at Jesus, Paulus og Johannes fra Patmos selv trodde endetiden var maksimum noen få tiår unna. De tok beviselig feil, og det er ingenting som tyder på at du eller @Jobs er flinkere til å tyde framtiden enn disse.

• Liker 4
Skrevet
Jobs skrev (57 minutter siden):

Du må ikke legge skylden på Gud for dette,det er vi mennesker selv skyld i siden tidenes morgen har vi vert ulydige og fulgt satan i stedet for Gud. Vi mennesker er selv skyld i dette og da må vi ta lærdom av våres handlinger.

Mennesket er hverken ansvarlig eller skyldig i sin egen eksistens. Motsatt er logisk umulig.

I stedet for å svare unnvikende på alle problemstillinger rundt Gud, så kan du vel presentere noen form for logisk argumentasjon som det går an å forholde seg til på et saklig nivå.

• Liker 1
Skrevet
Satan666 skrev (2 timer siden):

Hvor i denne diskusjonen har jeg hevdet at mennesker har fri vilje? Jeg har hevdet at man ikke kan slutte seg til konklusjonen om at mennesket har fri vilje eller at det finnes universell valgfrihet basert på enkeltmenneskers valg, da alle valg nødvendigvis er knyttet til spesifikke kontekster og situasjoner.

Litt vanskelig å følge deg hvis du mener noe annet i en annen diskusjon.👇🏼

Satan666 skrev (På 30.4.2026 den 0.03):

Dette er empirisk beviselig feil. Hver eneste dag er det mennesker over hele verden som av egen vilje velger å overstyre autopiloten. Og hva hadde vel egentlig alt dette vært hvis muligheten for en slik viljeshandling ikke hadde eksistert, annet enn et evig fengsel og torturkammer?

Misforsto jeg?

Skrevet (endret)
Satan666 skrev (17 minutter siden):

Mennesket er hverken ansvarlig eller skyldig i sin egen eksistens. Motsatt er logisk umulig.

I stedet for å svare unnvikende på alle problemstillinger rundt Gud, så kan du vel presentere noen form for logisk argumentasjon som det går an å forholde seg til på et saklig nivå.

Gud  er ikke ansvarlig for menneskers lidelse, mennesker ønsket ikke å leve under guds styre (adam og eva). så vi får nå se hvordan ting fungerer uten guds styre. 1. Johannes 5:19 Vi vet at vi tilhører Gud, og at verden rundt oss er i den ondes makt og innflytelse. 

Endret av kingpig
  • Liker 1
Skrevet (endret)
kingpig skrev (10 minutter siden):

Gud  er ikke ansvarlig for menneskers lidelse, mennesker ønsket ikke å leve under guds styre (adam og eva).

Selv når du leser den historien bokstavelig så er det ikke sant det du skriver her. Det er absolutt ingenting i den historien som antyder at Adam og Eva ikke ønsket å leve under guds styre.

Og om så skulle være, så er historien helt tydelig på at all den menneskelige lidelsen som fulgte, er lidelser som Gud valgte å straffe dem med, så jo - Gud er direkte ansvarlig for denne lidelsen, slik teksten står i Bibelen.

kingpig skrev (10 minutter siden):

Vi vet at vi tilhører Gud, og at verden rundt oss er i den ondes makt og innflytelse. 

Hvor svak, eller likegyldig mener du egentlig Gud er, hvis han ikke kan eller ikke gidder stoppe den ondes makt? Det gir simpelthen ingen mening.

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 4
Skrevet
PÃ¥inter skrev (Akkurat nå):

Litt vanskelig å følge deg hvis du mener noe annet i en annen diskusjon.👇🏼

Misforsto jeg?

Jeg presiserte med vilje "hvor i denne diskusjonen..." nettopp for å unngå denne typen kontekstløs "argumentasjon".

Jeg står støtt ved det jeg skriver i begge diskusjoner, og det ene utelukker ikke nødvendigvis det andre.

I den andre diskusjonen du har sitert meg fra, så diskuteres spesifikt en påstått universell generalisering om "organismens vilje til å leve", som jeg motbeviser ved å vise til mennesker som velger å avslutte livet sitt, (f.eks. ved en klinikk i Sveits).

Dette siste kan fint sies å være en viljeshandling, men det er ikke dermed sagt at viljen er universelt fri, eller at dette spesifikke valget og handlingsrommet er åpent for alle mennesker til enhver tid.

Ethvert såkalt valg som et menneske gjør vil i siste instans alltid være ufritt, gitt at mennesket kan transcendere og reflektere over og blir bevisst de forutsetninger og premisser som ligger til grunn for dets situasjon og valget det tar, fordi mennesket i siste instans alltid er kastet/tvunget inn i en verden som det ikke selv har skapt, eller forstår fullt ut. Som menneske er man hele tiden tvunget inn i premisser og forutsetninger som man tvinges å forholde seg til og ta stilling til. Det finnes ingenting fritt i dette, alt er tvang.

Du kan jo forklare konkret hva det er det du forsøker å vise ved å kryssposte sitater på denne måten, og som jeg ikke allerede har forklart. For jeg har en mistanke om at alt dette går over hodet på deg, gitt "argumentasjon" du presenterer.

• Liker 1
Skrevet
Capitan Fracassa skrev (10 minutter siden):

Hvor svak, eller likegyldig mener du egentlig Gud er, hvis han ikke kan eller ikke gidder stoppe den ondes makt? Det gir simpelthen ingen mening.

Gud kommer til og gjøre det en dag,men ikke før at menneskene har bevist at de ikke klarer og styre selv,derfor sa Jesus at det som skulle skje i de siste dager at det måtte skje i Matteus 24.

Skrevet
1 hour ago, Jobs said:

Det er bruk av atomvåpen ferdig snakka

Det gir ikke mye mening spør du meg.
Hvis du leser det rundt så handler stedet om Judea og Jerusalem/tempelet (hellig grunn). Les også Lukas sin versjon Luk 21:20  "Men når dere ser Jerusalem bli kringsatt av krigshærer, da skal I vite at dets ødeleggelse er nær" Hvis en sammenligner tekstene er det nokså mye likt rundt og dette verset er liksom Lukas sin versjon av Matt 24:15.

Dette handler nok om det som skjedde rundt år 70 e.k, med romerne og hva de gjorde med Jerusalem og tempelet. Så ødeleggens styggedom er mer sannsynelig romerhæren og/eller det som ble gjort i/med tempelet/byen.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Satan666 skrev (50 minutter siden):

Jeg presiserte med vilje "hvor i denne diskusjonen...

Bare greit å være klar og ærlig om det, så slipper man misforståelser når man skifter mening.

Endret av PÃ¥inter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...