Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (34 minutter siden):

Det kan nok erstatte det, men produsentene gidder neppe bruke masse tid å resurser på en gammel bil de ikke selger lenger.

App-store er en god grunn til å inkludere nytt inn i gammelt. Samt det ville vært idiotisk å sluttet support etter kun 2-3 år som du tar opp. Det finnes ikke realistisk der det ville knust omdømme og nybilsalg videre.  

Complexity skrev (34 minutter siden):

Se bare på Audi, de gidda ikke engang fikse bugs i første version av e-tron.. Om man klaga så sa de bare "kom å kjøp den nye modellen der er det fikset"..

Du får ta opp det du prater om. Har en kamerat med e-tron 55, og han har da fått bugs fikset av det jeg vet. 

Uansett så er vel ikke det helt relevant? Biler som idag støtter Android Automotive burde selvfølgelig støtte Fushia. Dog det er store forskjeller mellom e-tron 55 f.eks mellom e-tron GT eller Q4. Den ene er på en eldre plattform, og den andre på en ny PPA/MEB plattform. En skulle tru at flere deler av bilen har OTA kompatibilitet på disse nyere plattformene. Det er da normalt at Audi gjør større forandringer mellom årsmodellene. Så enkelte funksjoner er naturlig at kun kommer med disse oppdateringene, som nok er linket til forandringer innenfor HW. 

 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (27 minutter siden):

Tror det er litt risiko for det ja. Når de "outsourcer" hele greia til en 3'e part så frykter jeg det stopper opp den dagen avtalen går ut. Men tiden vil vise.

Men det er ikke det samme? Det vil være normalt at OTA oppdateringer utenfor bug-fikser koster penger for nye funksjoner inn i fremtiden. Dette skjer selv hos Tesla. Så hvis Fushia kommer med flere funksjoner, så vil det nok komme som en betalt oppdatering for de bilene som ikke har dette normalt, og Android Automotive vil være støttet til bilene ikke lenger trenger den. For Google og Audi så vil det lønne seg å beholde hele bilflåten innenfor samme appstore marked. 

Det koster opp mot 18,000 kr å oppgradere fra LED til LED Matrix lys i e-tron. Hvorfor i allverden skulle de kuttet ut den fortjenesten, pluss andre muligheter som melder seg på senere? 

Lenke til kommentar

Nysolgte biler, eks bruktimport:

Elbilandelen i januar 2021 landet på ganske sterke 53%. Spesielt gamle Finnmark fylke har tatt et enormt hopp til 46%. Sannsynligvis etter signaler om at hurtiglading endelig skal bli utbredt der også.

Andelen ikke-hybride bensinbiler har sunket fra 8% for hele 2020 til 5% i måneden januar 2021.

Andelen ikke-hybride dieselbiler sank fra 9% i hele 2020 til 6,2% i januar 2021.

Det ser ut som vi ikke trenger et forbud mot ikke-ladbare biler i 2025. Det løser seg selv før den tid.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (16 minutter siden):

Morsom liten krabat. Er vel helt kurrant rekkevidde på de der? 32 mil eller noe?

320 km WLTP ja. Fikk ikke kjent så veldig på rekkevidden på min lille testrunde.

Veldig morsom krabat ja. Var litt på utsette på byggekvalitet når bilen begynner på 337k, men synes Fiat har gjort en god jobb med sin første ekte, rene elbil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (15 minutter siden):

image.png

Litt morsom denne her. Det er jo ikke forhandler sitt ansvar når man importerer de gamle compliance 500e-modellene laget for California. Fiat nekter å anerkjenne at disse bilene så mye som eksisterer.

Vil si det er særdeles uprofft, uavhengig av om bilen er importert eller ikke. Én ting er at garantien ikke gjelder, men å ikke engang ville ta bilen inn til service er skammelig. Det er vel noen regler om at et verksted er forpliktet til å utføre arbeid på alle merker? Og det er jo fremdeles en Fiat, selv om det er en compliance car?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
35 minutes ago, Gavekort said:

Jeg tror nok ikke hele historien var at han ville ha noen som skulle mekke på den. Da kunne han gått til hvilket som helst verksted med hvilken som helst bil.

Begynner vel å åpne seg litt nå, men er kanskje tungvidt å finne noen utenom forhandlere som ønsker å skru på elbiler?

Fikk en ripe i min bil og forhørte meg litt rundt. Det var bare ett verksted i hele Tromsø som fiksa lakkskader på elbiler, og der var det ett års ventetid siden det var kun dem som fiksa lakkskader på elbiler 😅

Så kjøpte lakkstift istede. 

De første Fiat 500 elbilen var vel katastrofe så forstår nesten at Fiat ikke vil vedkjenne seg dem. Bjørn Nyland testa vel en slik. Støtta vel ikke hurtiglading engang så måtte stå timesvis å lade på turen 😅

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (43 minutter siden):

Verkstedet her tilhører forhandler av både Honda e, Maxus og nye Fiat 500e, så jeg tror ikke de mangler kompetanse. Jeg tror de prøver å si at de ikke kan utføre garantisaker eller skaffe deler til en bil som den norske importøren av Fiat nekter å vedkjenne.

Garantien gjelder ikke i norge uansett, så lenge ikke "gråimportøren" har gitt sin egen garanti. Ellers har jeg hørt at sjefen i Fiat-konsernet offentlig gikk ut å sa at han håpte å selge så få Fiat 500e som overhode mulig. Vet ikke om det stemmer, men det virker nesten logisk gitt hvor dårlig den bilen var.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det normalt seriøse aktører gjør er å forholde seg til fabrikkgarantien. Dette betyr av fabrikken dekker deler og en viss mengde arbeid utfra hvilke feil bilen har. I utgangspunktet blir det da kostnadsfritt for forhandlere å reparere bilene de representerer, norske som utenlandske/side-importerte.

Noen ganger dekkes ikke garanti fullt ut fra fabrikk, dette betyr at forhandler selv må dekke dette/overskytende, men alt for sitt gode rykte og forhandleransvaret man tross alt har.  Det er heller ikke uvanlig at kunden kan dekke hele eller deler av denne ekstra kostnaden. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 1.2.2021 den 20.46):

Tror det er for høyt. På 90 tallet klarte bmw 316i 200km/h med 100hk.(73kw) Den var lettere men hadde mye høyere luftmotstand enn tesla m3. Dessuten øker man hastighet fra 200 til 220 øker luftmotstand 30%. Det ville betydd ca 130kw for å nå 230. Da ville den klart toppfart i et par og tredve minutter

Teslabjørn har testet i 200 km/t. Forbruket endte på 470 wh/km. Så vi er hvertfall over 90 kW i 200 km/t :) 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Den utgår for min del pga. ladepunkt på høyre side. Ellers fin bil men savner kanskje noe plass i manglende midtkonsoll for å legge mobiler, godteri og annet. Jeg likte heller ikke touch-panelet med de faste/fysiske knappene da de burde vært faktiske knapper og ikke touch. Ellers fin bil som trolig vil selge godt.

Min neste elbil skal være en liten bil, helst under 180 cm bredde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...