Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Hanhijnn skrev (3 minutter siden):

Langtur og aktiv kjøring er vel generelt to ting man ikke bør blande...?

Nå var det vell ikke det jeg tok opp. Men det er uansett to ting som hører sammen på en sportsbil av den typen. Det er en rekke kompromiss som må inngås. En vil ha bilen lettest mulig bil men samtidig fornuftig rekkevidde. Håper de prioriterer rask lading. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Banekjøring sluker i hvert fall batteri. Model 3 Performance har et forbruk på 70 kWt / 100 km på Nurburgring Nordschliefe. Et typisk forbruk på langtur er 15 kWt / 100 km.

Fingen i været, basert på egen bil, så vil forbruk ligge et sted rundt 30 kWt / 100 km om man liker å gi gass, men holder fartsgrensa. Så det er rundt dobbelt sommer-forbruk.

Alpine er forresten noe av det mest spennende som har skjedd med bilindustrien i det siste, og jeg har egentlig aldri vært spesielt stor fan av franske biler.

Lenke til kommentar
Heiti skrev (13 minutter siden):

Noen som vet hvordan rekkevidden er på tesla roadster er når en trør de litt? Har troen på Alpine, men tror rekkevidden ved aktiv kjøring kan bli et problem. 

Nye eller gamle Roadster?

Aerodynamikken er nok optimert for ganske høy hastighet så jeg tipper rekkeviddetapet ikke er like dramatisk som for en del mer "kassete" elbiler når man drar å litt. Nye Roadster skal vist ha minst 1000 km WLTP som designmål. Endelig rekkevidde får vi sikkert vite senere en gang. Tipper på litt over 1000 km WLTP, 800 km ved 100 km/t, 600 km ved 150 km/t og 450 km ved 200 km/t.

Jeg tror @Trestein har et regneark han kan dytte inn noen tall i og få et bedre estimat.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tror egentlig at varmetap i motor og batteri vil ha en større betydning enn fart og aerodynamikk, med mindre aktiv kjøring betyr veldig rask kjøring i dette tilfellet.

Suser man opp en svingete fjellvei så får man ikke så høy fart, men man får et enormt momentant strømtrekk som reduserer effektiviteten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (1 time siden):

Bensinstasjoner nær bysentrum vil nedlegges og blir rene ladestasjoner. Bensinstasjoner i utkanten av byene og mellom dem, vil være større, og man ser tendenser til at de store inkluderer hurtiglading, bensin/diesel, eFuels, Hydrogen/stasjonære batterier og hva det måtte være i kombinasjon, der pumpene fjernes med lagringstanker når bensin/diesel "throughput" går ned per stasjon mot alternativer. 

 

Bensinstasjoner nært bysentrum vil nok i de fleste tilfeller nedlegges og ikke bygges om til ladestasjoner. Byer er typiske endestopp på langturer og da passer saktelasding bedre, f.eks på hotellet man skal overnatte på. Hvis man bare skal passere en by så vil det være mer naturlig å kjøre rundt byen og finne et roligere sted å lade. Serveringsstedet ved ladestasjonen vil sikkert også sette pris på lavere tomtepriser.

Ladestasjoner vil i all hovedsak legges til små klynger av tilbud nært europaveiene. Hurtigmat, saktemat, lekestativer, benker, kanskje i nærhet til flere butikker. Før 2030 vil nok de fleste bygges med bensin/diesel i tillegg til lading. Senere bygges nye stasjoner uten disse.

Dagens bensinstasjoner selger både drivstoff og butikkvarer. Det tror jeg vil ta slutt med overgangen til ladestasjoner. Mer nærings-klynge-tankegang enn alt-i-ett-tankegang. Ladeoperatørene (som eier ladestolper og areal) tror jeg ikke vil legge seg borti hvordan energileverandørene deres bufrer energien.

Sitat

Jeg trur fremtidens energi-stasjoner blir litt som USA's "Truck-stops". Områder med ulike tjenester som passer seg for en 30-45 minutters pause. Dette vil også være perfekte nye plasser å teste Plug&Play med Geofenced autonomi. Man parkerer ved en normal parkeringsplass, og systemet tar seg av kjøring til og fra lading. Jeg tipper første autonome ladesystem kommer til å dukke opp på denne siden av 2030 som konsept, og at første bil som støtter noe slikt også dukker opp på denne siden. Ladeluke o.l. som autonomt åpner seg, og arm som kobler seg til, eventuelt kontaktløs lading. For lastebilsjåfører, så vil det bety at mye av motorveiskjøringen forsvinner, der skiftbytte foregår på slike områder. Man leverer rett og slett lastebilen til det området, det lader seg selv, og kjører autonomt til neste "energi-stasjon", hvor neste person tar over og kjører på mer komplisert landevei og leverer innholdet manuelt.

Jepp, et sånt autonomt opplegg tror jeg også på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Gavekort skrev (46 minutter siden):

  

 

Skulle tro at den Konaen som kjørte i ræva på meg skulle nødbremset også.

Ikke pent, men nå gapskratter jeg faktisk 😂
Men skal ikke undervurdere virkningen av nødbrems!

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (40 minutter siden):

Fingen i været, basert på egen bil, så vil forbruk ligge et sted rundt 30 kWt / 100 km om man liker å gi gass, men holder fartsgrensa. Så det er rundt dobbelt sommer-forbruk.

Det blir spennende hvordan de balanserer alt dette. 

 

Selv så håper jeg mini kommer med en spennende elektrisk bil snart. Mini cooper S med firehjulsdrift, fire seter og 3-400km rekkevidde hadde vært nydelig. Men også alt for tung. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Bensinstasjoner nært bysentrum vil nok i de fleste tilfeller nedlegges og ikke bygges om til ladestasjoner. Byer er typiske endestopp på langturer og da passer saktelasding bedre, f.eks på hotellet man skal overnatte på. Hvis man bare skal passere en by så vil det være mer naturlig å kjøre rundt byen og finne et roligere sted å lade. Serveringsstedet ved ladestasjonen vil sikkert også sette pris på lavere tomtepriser.

Kan ikke si meg enig her. Man trenger hurtiglading i byene også, der nedlagte bensinstasjoner er ypperlig for dette. Lokal distribusjon og for folk som ikke lader hjemme. Jeg utnyttet meg av dette selv for noen dager siden når en lengre tur plutselig havnet på agendaen uten at jeg fikk planlagt for den, og jeg hadde latt bilen gå ned til 15% SoC før jeg skulle saktelade over natten til neste dag. 

Det hender jo at f.eks firmabilen feilet under lading fra dagen før, og da er det kjekt med et tilbud i nærheten for kjappere lading. 

 

Simen1 skrev (2 timer siden):

Ladestasjoner vil i all hovedsak legges til små klynger av tilbud nært europaveiene. Hurtigmat, saktemat, lekestativer, benker, kanskje i nærhet til flere butikker. Før 2030 vil nok de fleste bygges med bensin/diesel i tillegg til lading. Senere bygges nye stasjoner uten disse.

Enig angående nybyde energistasjoner. 

 

Simen1 skrev (2 timer siden):

Dagens bensinstasjoner selger både drivstoff og butikkvarer. Det tror jeg vil ta slutt med overgangen til ladestasjoner. Mer nærings-klynge-tankegang enn alt-i-ett-tankegang.

Ja, det var det jeg refererte til angående "Truck-stops" i USA. Man har disse digre rasteplassene for lastebilene, og rundt disse så er det alt mulig rart. Alt fra tannlege til frisør på de større anleggene, til "lounge" hvor de kan ta ei runde sjakk f.eks til små butikker og caféer. 
Kanskje ikke like drastisk her, men noe lignende i mindre skala. 

 

Sitat

Ladeoperatørene (som eier ladestolper og areal) tror jeg ikke vil legge seg borti hvordan energileverandørene deres bufrer energien.

Dette er infrastruktur som energileverandørene ikke betaler for, men som de kan utnytte - og det i seg selv vil gi disse billigere energi gjennom lavere avgifter.
ABB gikk nylig inn i samarbeid med AFC Energy for å produsere utstyr som skal være ved hurtigladere og energistasjoner der nettet inn kan være problematisk. Det betyr at enkelte batteri-elektriske kjøretøy faktisk vil bli hurtigladet av hydrogen og brenselceller. Det er slik de ser for seg å lade Extreme E motorsporten også. Fortum holder på med det samme. Batterier-elektrolyse-brenselceller for større anlegg, og brenselceller på mindre anlegg hvor man transporterer inn energi ved behov. Et typisk eksempel vil være alpintannlegg. Områder som har lite forbruk i store deler av året, men som vil trenge energi når hele sulamitten drar opp i fjellene på vinteren. Billigere å legge inn nok BE ladere til å støtte disse om man slipper å føre opp nye linjer og oppgradere nettet, mens man heller fører energien opp i molekyler sesongvis. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

Nye eller gamle Roadster?

Aerodynamikken er nok optimert for ganske høy hastighet så jeg tipper rekkeviddetapet ikke er like dramatisk som for en del mer "kassete" elbiler når man drar å litt. Nye Roadster skal vist ha minst 1000 km WLTP som designmål. Endelig rekkevidde får vi sikkert vite senere en gang. Tipper på litt over 1000 km WLTP, 800 km ved 100 km/t, 600 km ved 150 km/t og 450 km ved 200 km/t.

Jeg tror @Trestein har et regneark han kan dytte inn noen tall i og få et bedre estimat.

Som sagt. Regnearket beregner effekten som skal til for å dra en bil opp i en gitt hastighet. Man må da kjenne frontareal cw vekt og rullemotstandskoefesient. 
 

Det vanskelige er å kalibrere arket. For tesla model 3 fikk jeg ca 90kw for å nå toppfart på ca 225. Det skulle tømme batteriet på ca 46min. Da brukte jeg rulle motstands faktor 0,008 som var det laveste på bilhjul. Sykkelhjul for racer sykler(trøsykkler) har lavere verdi.

Det er lettere å kalibrere når motoren har en kjent maksimal kontinuerlig ytelse. 

Prøvde også lastebil tall. Fikk da typisk 75 til 85kw ved 90km/h og 40 tonn. Her var rullemotstand dominerende. 

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (18 minutter siden):

Tesla Model 3 drar vel ca. 100kW i 200km/h (flatt uten vind).

Tror det er for høyt. På 90 tallet klarte bmw 316i 200km/h med 100hk.(73kw) Den var lettere men hadde mye høyere luftmotstand enn tesla m3. Dessuten øker man hastighet fra 200 til 220 øker luftmotstand 30%. Det ville betydd ca 130kw for å nå 230. Da ville den klart toppfart i et par og tredve minutter

Lenke til kommentar

https://www.androidauthority.com/android-auto-ford-1197367/

Ser ut som flere tar en snarvei om dagen og hopper over til ett ferdiglaga operativsystem..

Er skeptisk til fremtiden for Android når selv Google ønsker å gravlegge det til fordel for deres nye Fuchsia OS..

Polestar 2 får i disse dager Android 10 oppdatering til bilene, som er vell og bra men tro om noen år om de fortsatt får oppdateringer eller bare blir glemt? 

 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 minutter siden):

https://www.androidauthority.com/android-auto-ford-1197367/

Ser ut som flere tar en snarvei om dagen og hopper over til ett ferdiglaga operativsystem..

Er skeptisk til fremtiden for Android når selv Google ønsker å gravlegge det til fordel for deres nye Fuchsia OS..

Polestar 2 får i disse dager Android 10 oppdatering til bilene, som er vell og bra men tro om noen år om de fortsatt får oppdateringer eller bare blir glemt? 

 

Om Fuchsia tar over, så installerer man vell et komplett nytt OS bare når det står klart. Ser ikke helt hvorfor det skulle vært et problem?
Samt om Ford går inn i et samarbeid nå for å kjøre Android Automotive i 2023, så er det åpenbart en stund til Fuchsia kommer. Om det i det hele tatt er ment for å brukes i biler vites jo ikke av det jeg har sett.  

Lenke til kommentar
2 hours ago, oophus said:

Om Fuchsia tar over, så installerer man vell et komplett nytt OS bare når det står klart. Ser ikke helt hvorfor det skulle vært et problem?
Samt om Ford går inn i et samarbeid nå for å kjøre Android Automotive i 2023, så er det åpenbart en stund til Fuchsia kommer. Om det i det hele tatt er ment for å brukes i biler vites jo ikke av det jeg har sett.  

Fushia er vel mere egnet til biler enn Android. Er jo derfor Google har begynt på det fra scratch. Grunnkoden i Android er unødvendig for de fleste applikasjoner, Så fushia kan bedre skreddersyes til ønsker formål og kjøre mye bedre med mindre resurser osv.

Frykter bilene med Android blir litt som med Telefoner.. Oppgraderinger i 2-3 år også kansje sikkerhetspatcher i ett år til også er det glemt. 

@Gavekort Får du sett hvilken security patch det er i bilen din? Honda E kjører vel Android 8 fra 2017 og spørs jo hvor lenge google har tenkt å støtte det.

Står på About menyen på telefoner iallefall:Screenshot_20210202-111549.thumb.png.bdc354314d893cba7c979546d7d6b14c.png

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Fushia er vel mere egnet til biler enn Android. Er jo derfor Google har begynt på det fra scratch. Grunnkoden i Android er unødvendig for de fleste applikasjoner, Så fushia kan bedre skreddersyes til ønsker formål og kjøre mye bedre med mindre resurser osv.

Frykter bilene med Android blir litt som med Telefoner.. Oppgraderinger i 2-3 år også kansje sikkerhetspatcher i ett år til også er det glemt. 

Hvorfor tipper du at Fushia isåfall ikke kan erstatte Android på eldre biler? 

Kan være greit å prøve å forutse hva som ville skjedd om bilene sluttet å bli støttet etter kun 2-3 år. Trur du virkelig det er risiko for det? 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, oophus said:

Hvorfor tipper du at Fushia isåfall ikke kan erstatte Android på eldre biler? 

Kan være greit å prøve å forutse hva som ville skjedd om bilene sluttet å bli støttet etter kun 2-3 år. Trur du virkelig det er risiko for det? 

Det kan nok erstatte det, men produsentene gidder neppe bruke masse tid å resurser på en gammel bil de ikke selger lenger.
Se bare på Audi, de gidda ikke engang fikse bugs i første version av e-tron.. Om man klaga så sa de bare "kom å kjøp den nye modellen der er det fikset"..

Tror det er litt risiko for det ja. Når de "outsourcer" hele greia til en 3'e part så frykter jeg det stopper opp den dagen avtalen går ut. Men tiden vil vise.

Er selvfølgelig mye bedre med Android og gode apper kontra noe hjemmesnekkra ræl som noen produsenter lager da.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...