Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

59 minutes ago, kremt said:

....men samtidig kan jo ikke folk fryse ihjel heller, VP problemene på tesla 3 ser veldig store ut.

De aller fleste både med og uten problemer har vel fått innkalling til å bytte sensorer nå? Ifølge Facebook grupper virker det som om de fleste som fikk bil i desember har fått innkalling til å få det fikset. Så tror ikke det er så stort problem lenger.

Men er litt smålig av Tesla og ikke slenge ved en liten PTC varmer også så man slipper å kjøre med null varme.

Jeg skjønner hvorfor de heiv ut det gamle PTC elementet da det er svært, men de kunne jo hatt noe.

Men jeg hadde lett betalt en del for å få den varmepumpen montert på min. Gjør vondt i sjela å se at varmen i bilen drar 4kW når jeg vet at den nye gjerne bare drar 1kW.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
25 minutes ago, kremt said:

Noen rapporter sier feil på nytt også etter bytte. Dessverre virker dette som et større problem enn de fleste vil innrømme.

Utrolig mange som klager på nett og før de i det heletatt har prøvd å reboote bilen :p

Ser ifølge en uoffisiell poll på face at ca 40% av de der inne som fikk bil i desember har hatt kluss med pumpen. Håper Tesla tar dette seriøst.

Vet om to som har kjøpt den nye og alt har fungert der, men fikk alikevell innkalling til bytte av sensorer.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (52 minutter siden):

De aller fleste både med og uten problemer har vel fått innkalling til å bytte sensorer nå? Ifølge Facebook grupper virker det som om de fleste som fikk bil i desember har fått innkalling til å få det fikset. Så tror ikke det er så stort problem lenger.

Men er litt smålig av Tesla og ikke slenge ved en liten PTC varmer også så man slipper å kjøre med null varme.

Jeg skjønner hvorfor de heiv ut det gamle PTC elementet da det er svært, men de kunne jo hatt noe.

Men jeg hadde lett betalt en del for å få den varmepumpen montert på min. Gjør vondt i sjela å se at varmen i bilen drar 4kW når jeg vet at den nye gjerne bare drar 1kW.

Bilen din lader fortere da hvertfall 👍 Henter fort inn de 3-4 milene ekstra rekkevidde der. Så slipper du problemene også. 

Lenke til kommentar

En jeg kjenner som fikk Model 3 rett før nyttår vet jeg de nå må til å bytte hele varmepumpa på, 5 ukers ventetid og ingen lånebil tilbydd da bilen hans fortsatt var i forsvarlig kjørbar stand hva  enn det måtte bety. Så da var det bare å kle godt på seg før en setter seg i bilen midt på vinteren 🥶

Lenke til kommentar
59 minutes ago, Evil-Duck said:

En jeg kjenner som fikk Model 3 rett før nyttår vet jeg de nå må til å bytte hele varmepumpa på, 5 ukers ventetid og ingen lånebil tilbydd da bilen hans fortsatt var i forsvarlig kjørbar stand hva  enn det måtte bety. Så da var det bare å kle godt på seg før en setter seg i bilen midt på vinteren 🥶

Fantastisk. Er vel sikkert kaos ved visse servicesenter nå.

Han får ta seg en roadtrip til Tromsø i kulda. Er rolig hos Tesla her 😛

Høres litt rart ut det med lånebil, da jeg har hørt om folk som har fått bilen sin hentet hjemme hos seg da de ikke turte å kjøre bilen uten varme.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, magb said:

Men det har det kanskje ikke så mye å si om bilen har 32 eller 35 mil rekkevidde helller da? 😛

Nei rekkevidden er absolutt bra uten denne og, men er jo dumt å sløse unødvendig energi. Pluss at jeg kunne jo sluppet å ta bilen med meg på jobb like ofte (har ikke lader hjemme)

Sammenligna en rute jeg kjørte med min bil i vinter hvor forbruket var ca 200Wh/km, mot samme rute med en kompis sin 2021 hvor han lå på 150Wh/km. Er jo litt irriterende :p

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 minutter siden):

Høres litt rart ut det med lånebil, da jeg har hørt om folk som har fått bilen sin hentet hjemme hos seg da de ikke turte å kjøre bilen uten varme.

Er det ikke resisiv oppvarming i tillegg til varmepumpa?

Enig i det med å tørre å kjøre. Man skal vite hva man gjør og hvordan temperatur og luftfuktighet henger sammen før man legger ut på tur helt uten oppvarming. Det lar seg gjøre men er ikke for hvem som helst. Bilen bør forvarmes godt med f.eks vifteovn med vinduene på gløtt, utendørs, så kupeen tørker skikkelig. Så bør man ikke stenge fuktig utpust inne i bilen så det kondenserer på rutene under kjøring, men heller kjøre med minst ett vindu på gløtt. Man må heller kle seg godt. Passe godt på å ikke drasse inn hverken snø eller fukt når man setter seg inn.

Folk som bare skal holde varmen og lukker vinduene, ikke er nøye med fukt fra klær og sko, dugger ned på et øyeblikk og blir ikke kvitt det. Da blir det fort farlige situasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Simen1 said:

Er det ikke resisiv oppvarming i tillegg til varmepumpa?

Enig i det med å tørre å kjøre. Man skal vite hva man gjør og hvordan temperatur og luftfuktighet henger sammen før man legger ut på tur helt uten oppvarming. Det lar seg gjøre men er ikke for hvem som helst. Bilen bør forvarmes godt med f.eks vifteovn med vinduene på gløtt, utendørs, så kupeen tørker skikkelig. Så bør man ikke stenge fuktig utpust inne i bilen så det kondenserer på rutene under kjøring, men heller kjøre med minst ett vindu på gløtt. Man må heller kle seg godt. Passe godt på å ikke drasse inn hverken snø eller fukt når man setter seg inn.

Folk som bare skal holde varmen og lukker vinduene, ikke er nøye med fukt fra klær og sko, dugger ned på et øyeblikk og blir ikke kvitt det. Da blir det fort farlige situasjoner.

Nix. De fjerna hele PTC elementet til fordel for varmepumpa. Og det angrer de kansje litt på nå.

Fult mulig å kjøre uten varme ja. Min første bil hadde en fin funksjon hvor vifta til varmeapparatet bare fungerte når man svingte hardt til høyre. Så måtte kjøre meg noen piruetter for å få tint ruten når jeg skulle ut å kjøre. Kjeldress og pledd hjalp godt på.

Og ett cdplate cover til å skrape isen bort fra innsiden av ruten når det var nød.

Det var tider det. Men man burde ikke måtte gjøre det i en helt ny bil 😅

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

22 høytalere, "Spill Computer" (antar derfor The Witcher er på skjermen) og masse annet snax.
Er helt rått.

Er det nevnt noe om de bruker de nye batteriene? Og om den har Octovalve systemet? Regner jo sterkt med det men ser ikke det nevnes.

Trodde de skulle kvitte seg med skjermen bak rattet, men de har beholdt den og i tillegg putta en i baksetet.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

22 høytalere, "Spill Computer" (antar derfor The Witcher er på skjermen) og masse annet snax.
Er helt rått.

Er det nevnt noe om de bruker de nye batteriene? Og om den har Octovalve systemet? Regner jo sterkt med det men ser ikke det nevnes.

Trodde de skulle kvitte seg med skjermen bak rattet, men de har beholdt den og i tillegg putta en i baksetet.

Tror bare det er plaid+ som får de nye batteriene. Men time will show :) skal bli uvant å se på skjerm forran igjen ja! Redundant for min del men ingnen show stopper😂

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Salvesen. said:

Tror bare det er plaid+ som får de nye batteriene. Men time will show :) skal bli uvant å se på skjerm forran igjen ja! Redundant for min del men ingnen show stopper😂

Men da er jo spørsmål 2 om den bruker 2070 batteriene fra Model 3 eller de gamle 18650 cellene fra gamle Model S.

For er det sistnevnte så vil den jo muligens ikke klare full effekt på Supercharger V3 og det er jo litt rart. Om de ikke har gjort noe lurt da. Antar den kommer med CCS port som standard iallefall så man slipper adapteren.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (13 minutter siden):

Men da er jo spørsmål 2 om den bruker 2070 batteriene fra Model 3 eller de gamle 18650 cellene fra gamle Model S.

For er det sistnevnte så vil den jo muligens ikke klare full effekt på Supercharger V3 og det er jo litt rart. Om de ikke har gjort noe lurt da. Antar den kommer med CCS port som standard iallefall så man slipper adapteren.

Ja tiden vill vise. Jeg går ut i fra at den er on-par med model 3. Ellers blir det nok ikke kjøp for meg før de bytter på dette, men har nå fått en plass i køen nå iallefall:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...