Gå til innhold

Beste beviset på Jesus ?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jobs skrev (6 minutter siden):

Evangeliet skal spre med kjærlighet og ikke skremsel til barn. Da sår en spire som en kan vokse med senere i livet.

Det kalles for indoktrinering.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Satan666 skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skal en slik unyansert kamp angå oss mennesker?

Du velger selvfølgelig dette selv,enten står du over eller ta kampen mot deg selv.Hadde det ikke vært slik Bibelen og jeg sier hadde ingen av dere motstandere brydd dere med og svare på denne tråden. Er det noe som skaper diskusjon så er det Evangelie . Hvorfor er det ingen tråder om buddha her ? For det er ingen åndelig kamp om,helt dødt.

Skrevet

Totalt uinteressant.

Dessuten bør TS sette seg inn i hva "bevis" er for noe. Påstanden hen kom med er ikke bevis for noe som helst.

• Liker 5
Skrevet
Jobs skrev (12 minutter siden):

men da kan de ikke ha lest Rom 11. Evangeliet skal spre med kjærlighet og ikke skremsel til barn. Da sår en spire som en kan vokse med senere i livet.

Om de har lest det eller ikke har ikke så mye å si, de troende har veldig mye materiale å ta av, mye av debatten vi har sett på denne delen av forumet går på at mange av dere troende benekter eksistensen til enkelte tekster, og ikke minst det at mange troende ikke en gang selv leser boken, men får andre til å lese og så tolke den for seg, fremfor å gjøre det de burde gjøre lese å lære og trekke konklusjoner på egen hånd, så nei jeg tviler på at noe som helst er blitt lest, antageligvis er det foreldre med en menighet i ryggen som har lest for henne, hjernevasket henne til å bli en regelrett ond person, og ja det er ikke bra.

• Liker 2
Skrevet
Jobs skrev (5 minutter siden):

Du velger selvfølgelig dette selv,enten står du over eller ta kampen mot deg selv.Hadde det ikke vært slik Bibelen og jeg sier hadde ingen av dere motstandere brydd dere med og svare på denne tråden. Er det noe som skaper diskusjon så er det Evangelie . Hvorfor er det ingen tråder om buddha her ? For det er ingen åndelig kamp om,helt dødt.

La oss si at det pågår en slik kamp. Hva skjer når én av sidene vinner? Hva blir det endelige sluttresultatet, altså tildtanden, som alle må leve med til evig tid?

• Liker 1
Skrevet
Satan666 skrev (37 minutter siden):

Hvis nevnte makter forsøke å gjøre meg til del av en slik kamp, vil jeg som menneske forbeholde meg retten til å utnytte min menneskelighet til fulle, og gjødsle maktene med avkommet fra min bakende – ikke ulikt et stinkdyr.

Hva hindrer en kristen å utnytte sin menneskelighet til det fulle?

Satan666 skrev (38 minutter siden):

Jeg har da aldri bedt om å bli skapt

Er du glad for å ha blitt født? 
Jeg har ikke blitt bedt om å bli født. 

Satan666 skrev (40 minutter siden):

Hvorfor skal en slik unyansert kamp angå oss mennesker?

Hvilken kamp kjemper du? 

• Liker 1
Skrevet
PÃ¥inter skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke blitt bedt om å bli født. 

Ingen har noensinne bedt om bli født. Man fødes fordi to organismer forut for en selv ikke maktet å transcendere et påtvunget biologisk imperativ, men ga seg hen til tilfredsstillelse av en påtvunget lystfølelse.

Det er vel ingen med vettet i behold som ville funnet på å nærme seg kroppens område for kloakkutslipp – et bakteriebefengt og stort sett illeluktende område (bæsj, tiss og promp), som tilfeldigvis også er området for reproduksjon – om det ikke var for at hardwired sexlyst går langt i å overstyre enhver rasjonell avsky.

Tenk at din Gud har sett seg nødt til å tvinge sexlyst på menneskene, for at mennesker i det hele tatt skal finne på å reprodusere. Hva sier det om verdenen han har skapt? At det her finnes liten til ingen frivillighet eller valgfrihet, bare hardwired tvang.

Vi tvinges til å spise, drikke, sove og reprodusere. Vi lever i et fengsel av temperatur, hvor vi hele tiden må søke oss til soner der det hverken er for varmt eller kaldt. Vi tvinges til å lide, fordi vår evne til refleksjon gjennomskuer vår påtvungne situasjon som hardwired tvang. Og eufemismene vi konstruerer for å (bort)forklare vår situasjon, som f.eks. Gud og Jesus, holder ikke vann, men må i siste instans tilskrives en naiv tro.

Skrevet

Jesus er eit av mange døme på at ørkenreligionane er menneskeskapt eventyr omgjort til kontroll-verktøy for datidens maktelite. Det er dog skremmande at dagens opplyste mennesker lar seg neddumme til å tro og leve livet basert på eventyr og løgn som om di ikkje evner ein einaste kritisk tanke. Kanskje behovet for samhold trigger di minst kritiske i samfunnet å innordne seg maktelitens religiøse svøpe...

• Liker 1
Skrevet
Capitan Fracassa skrev (14 timer siden):

At du mener det beste beviset på Jesus er at en bok skrevet 50 år senere

Nå orker jeg ikke å lese en tråd som starter med at Jesus er alt..
Det er utvilsomt en person som dere diskuterer og at vedkommende har vandret her på planeten er vel dokumentert av romerne, så å begynne å referere til senere bøker, oppdiktede eller ei er jo unødvendig, romerne hadde full kontroll de og der finner du Jesus!

• Liker 2
Skrevet

Jesus kommer frem mange steder utenoim bibelen. han er også nevnt som nasareren et sted men husker ikke nøyaktig hvor. men disse stedene er han nevt.  Mara bar-Serapion, Suetonius, Plinius den yngre Skrev brev til keiser Trajan, Tacitus I verket Annaler, Flavius Josefus i Antiquitates Judaicae

Skrevet

Min oldefar møtte i sin tid selveste Huldra, noe som fikk han til å legge på sprang de drøye 12 kilometerne ned til familiegården. Flere av mine eldre slektninger som var til stede har i ettertid bekreftet at han kom dit gjennomsvett og livredd etter dette overnaturlige møtet i skogen. Spør du meg er dette er bedre bevis på Huldras eksistens enn trådstarters bibelsitat er et bevis på Jesus sin guddommelighet. 

Religiøse mennesker har en tendens til å være rimelig slepphendte med sin kildekritikk, noe som igjen danner grunnlaget for (over)troen deres...

• Liker 5
Skrevet
Woff skrev (17 minutter siden):

Det er utvilsomt en person som dere diskuterer og at vedkommende har vandret her på planeten er vel dokumentert av romerne, så å begynne å referere til senere bøker, oppdiktede eller ei er jo unødvendig, romerne hadde full kontroll de og der finner du Jesus!

Det finnes ingen arkeologiske bevis for denne jesus, og tekstene er ikke samtidige, det som er trodd er at en fyr som inspirerte mytologien på et eller annet tidspunkt eksisterte. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
PÃ¥inter skrev (1 time siden):

Si det til de som sultestreiker og lar være å få barn.

Både sultestreik og det å la være å få barn er reaktive responser på allerede etablerte biologiske imperativer, henholdsvis imperativene om å spise og å reprodusere.

At noen få av det totale antallet mennesker velger å sultestreike eller å la være å reprodusere, er uansett ikke et argument for at det finnes universell valgfrihet blant alle mennesker til alle tider. Det er fortsatt snakk om hardwired tvang (innenfor et pre-etablert handlingsrom med x-antall "valgmuligheter" i y-antall mulige situasjonskonstellasjoner), da slike tilfeller ikke viser mer enn at akkurat disse spesifikke enkeltmenneskene med sine spesifikke forutsetninger er anlagt på en måte som gjør at de i møte med spesifikke premisser i sitt miljø makter å transcendere de nevnte påtvungne imperativer.

Videre må man sette spørsmålstegn ved hvorfor disse tilfellene velger som de gjør. Flertallet av dette fåtallet velger antagelig ikke å sultestrike eller å la være å reprodusere som en protest mot Gud eller mot eksistensen som helhet, men fordi de er tvunget inn i et hjørne av en tolkningskontekst der disse "valgene" fremstår som det mest rasjonelle, f.eks. at de sitter fengslet på isolat eller at de rett og slett er "for stygge" til å finne et annet menneske som vil reprodusere med dem.

Som mennesker er vi stadig tvunget inn i en spesifikk form og funksjon, som igjen er fanget i et spesifikt sett med forutsetninger og premisser, og dette er noe som vi aldri har bedt om, og som vi må (bort)forklare med eufemistiske livsløgner for å holde ut vår påtvungne situasjon, gitt vår evne til bevissthet og refleksjon omkring denne.

Endret av Satan666
  • Liker 2
Skrevet (endret)
Satan666 skrev (6 minutter siden):

Både sultestreik og det å la være å få barn er reaktive responser på allerede etablerte imperativer, henholdsvis imperativene om å spise og å reprodusere.

Du må gjerne kalle det mange andre  fine ord, men forskjellen på mennesker og dyr er nettopp den frie viljen. Akkurat som jeg velger å kaste bort tid på å svare deg her.

Endret av PÃ¥inter
Skrevet
PÃ¥inter skrev (2 minutter siden):

Du må gjerne kalle det mange andre  fine ord, men forskjellen på mennesker og dyr er nettopp den frie viljen. 

Det jeg skriver er ikke bare "fine ord", men en konkret betydning.

Man kan ikke slutte at det finnes "fri vilje" eller universell valgfrihet ut fra enkeltmenneskers "valg", da alle slike "valg" er situasjonsbetinget og kontekstavhengig, med unike forutsetninger og premisser i hvert enkelt tilfelle. At person A "velger" X, betyr ikke at alle mennesker kan velge X.

Majoriteten av mennesker kan ikke bare når som helst velge å slutte å spise eller velge å ikke reprodusere, fordi de er hardwired til nettopp å spise og reprodusere, og fordi slike valg krever en helt spesiell forståelse av tilværelsen som ikke bare kan oppstå av seg selv i et vakuum, men som krever en konseptuell verktøykasse og en evne til abstrakt tenkning som de fleste mennesker ikke er utstyrt med og konfigurert for fra kulturens side.

Dessuten snakker du innenfra et allerede pre-etablert handlibgsrom, mens jeg derimot setter spørsmålstegn ved legitimiteten av selve dette rommet, og kaller alt sammen for påtvunget, altså tvang.

La oss for argumentets skyld anta at det finnes såkalt "fri vilje". Det jeg vil få frem er at vi aldri har bedt om "fri vilje", men at vi er påtvunget en spesifikk værensform. Dermed er livet en form for tvang og tvungethet, uansett hvordan man vrir og vender på det. Det hjelper lite at det skal være Gud som står bak, det er uansett tvang.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Satan666 skrev (1 minutt siden):

Man kan ikke slutte at det finnes "fri vilje" eller universell valgfrihet ut fra enkeltmenneskers "valg", 

Da tør jeg påstå du lever et fattig liv.

• Liker 1
Skrevet
PÃ¥inter skrev (Akkurat nå):

Da tør jeg påstå du lever et fattig liv.

Fantastisk innsiktsfulle betraktninger du jobber deg frem til, det må jeg si.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Woff skrev (1 time siden):

Litt rart å skrive i en tråd du ikke orker å lese, men men...

Sitat

Det er utvilsomt en person som dere diskuterer og at vedkommende har vandret her på planeten er vel dokumentert av romerne,

Nei, det er det faktisk ikke. Det finnes kun svært begrenset dokumentasjon, og denne dokumenterer kun at kristne tror på Jesus og er skrevet mange tiår senere.

Så her virker det som om du kommer med påstander  har hørt, men ikke har sjekket, og tar feil om.

Sitat

så å begynne å referere til senere bøker, oppdiktede eller ei er jo unødvendig, romerne hadde full kontroll de og der finner du Jesus!

Da må du nesten vise til disse kildene, for jeg tror de eksisterer kun i din fantasi.

• Liker 3
Skrevet
PÃ¥inter skrev (31 minutter siden):

Du må gjerne kalle det mange andre  fine ord, men forskjellen på mennesker og dyr er nettopp den frie viljen.

Og dette kan du begrunne og dokumentere, eller er det bare enda en ting du er skråsikker på helt uten bevis?

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...