Gå til innhold

Beste beviset på Jesus ?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Satan666 skrev (1 minutt siden):

Fantastisk innsiktsfulle betraktninger du jobber deg frem til, det må jeg si.

Takk. Refleksjonene dine er nok også forutbestemt. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
kingpig skrev (1 time siden):

Jesus kommer frem mange steder utenoim bibelen.

Nei. Det kommer fram fra noen svært få kilder tiår etter Jesu død, at det eksisterer kristne som tror, og det er alt.

Sitat

han er også nevnt som nasareren et sted men husker ikke nøyaktig hvor.

Dette kommer fram i Matteus-evangeliet hvor forfatteren finner på en ikke-eksisterende profeti i GT, så her er du nok helt på jordet.

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
PÃ¥inter skrev (35 minutter siden):

Akkurat som jeg velger å kaste bort tid på å svare deg her.

Dette var bare smålig.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Capitan Fracassa skrev (23 minutter siden):

Nei. Det kommer fram fra noen svært få kilder tiår etter Jesu død, at det eksisterer kristne som tror, og det er alt.

Dette kommer fram i Matteus-evangeliet hvor forfatteren finner på en ikke-eksisterende profeti i GT, så her er du nok helt på jordet.

det var et romersk dokument som omtalte nasareren(husker ikke hvilket), men hva alle de andre jeg nevte?

Fleste historikere mener jo Jesus har levd, så normalt er det lite strid om dette.

https://www.history.com/articles/was-jesus-real-historical-evidence?utm_source=chatgpt.com

Endret av kingpig
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Satan666 skrev (23 minutter siden):

Dette var bare smålig.

Mulig, men det er sannheten, og sannheten er ikke alltid like komfortabel.

Endret av PÃ¥inter
Skrevet
Capitan Fracassa skrev (9 minutter siden):

uten bevis?

Er visst derfor det kalles tro.

Jeg lurer litt på om hele det kristne trosprosjektet er uttrykk for en slags narsissisme.

For man innbiller seg, som nærmest et moteprodukt av en spesifikk menneskelig kultur, å være et såpass fullkomment subjekt at man er god nok for selveste evigheten, og denne innbilskheten er en smule pretensiøs.

Attpåtil plasserer man seg selv på lag med selveste Gud himself, det allmektigste vesen. Det er jo på mange måter en slags maktfantasi.

Man klarer ikke å hevde seg i dette livet, så man må visst hevde seg i et innbilt neste liv, der man får tatt hevn på alle som ikke føyde seg etter ens forkynnelse.

• Liker 4
Skrevet
Satan666 skrev (2 minutter siden):

Attpåtil plasserer man seg selv på lag med selveste Gud himself, det allmektigste vesen. Det er jo på mange måter en slags maktfantasi.

Du må ikke glemme, kanskje overskygget av ditt eget livssyn, at det er gud som har skapt mennesket i sitt bilde. Det er gud som setter mennesket over resten av skapningene på kloden.

Skrevet
PÃ¥inter skrev (1 minutt siden):

Du må ikke glemme, kanskje overskygget av ditt eget livssyn, at det er gud som har skapt mennesket i sitt bilde. Det er gud som setter mennesket over resten av skapningene på kloden.

La oss si at Gud har skapt mennesket i sitt bilde. Det du beskriver er jo bare et tvangsprosjekt, en slags fangekoloni, hvor alt og alle er produkter av Guds fantasi, og vi for alltid er dømt til å leve innenfor veggene av Guds fantasi.

Hvis Gud virkelig har skapt mennesket I sitt bilde, så er det vel bare en gjenspeiling av Gud når et menneske kaster et nyfødt barn ut fra tiende etasje, eller hva?

Og hvorfor skal jeg automatisk godta å være Guds produkt? Har jeg ingen rett til å avvise å være bestanddel i Guds prosjekt, uten å måtte lide til evig tid?

Og hva er vel en Gud som dømmer folk til evig lidelse? Det er jo bare en narsissistisk maktfantasi, fylt med hevnbegjær og ubegrenset makt.

• Liker 5
Skrevet (endret)
Satan666 skrev (7 minutter siden):

La oss si at Gud har skapt mennesket i sitt bilde. Det du beskriver er jo bare et tvangsprosjekt

Hva har blitt fortalt deg siden du kaller det tvang? Mennesker har fri vilje, det hevder du jo selv.

Hvis Gud virkelig har skapt mennesket I sitt bilde, så er det vel bare en gjenspeiling av Gud når et menneske kaster et nyfødt barn ut fra tiende etasje, eller hva?

Tar du selv ansvaret for egne handlinger?….nettopp.

Og hvorfor skal jeg automatisk godta å være Guds produkt? Har jeg ingen rett til å avvise å være bestanddel i Guds prosjekt, uten å måtte lide til evig tid?

Er det ikke nettopp det du tar avstand fra?, du er jo selv et levende bevis for fri vilje till å si nei. 

Og hva er vel en Gud som dømmer folk til evig lidelse? Det er jo bare en narsissistisk maktfantasi, fylt med hevnbegjær og ubegrenset makt.

Igjen, du har selv v lagt å ikke tro på dette. Hvorfor da fortsette å dvele ved eventyret? (Apropos å kaste bort tid)

Endret av PÃ¥inter
  • Liker 1
Skrevet (endret)
kingpig skrev (56 minutter siden):

det var et romersk dokument som omtalte nasareren(husker ikke hvilket), men hva alle de andre jeg nevte?

Fleste historikere mener jo Jesus har levd, så normalt er det lite strid om dette.

https://www.history.com/articles/was-jesus-real-historical-evidence?utm_source=chatgpt.com

Jeg tror også at Jesus levde, slik de fleste historikere gjør. Men det finnes ikke ett eneste dokument fra en person som møtte Jesus, ikke en dokumentert øyevitnebeskrivelse.

All den romerske dokumentasjonen er som sagt minimum flere tiår etter Jesu død og dokumenterer kun at det finnes en bevegelse som kaller seg kristne og tror at Jesus sto opp fra de døde.

At et menneske fra Nasaret ved navn Jesus levde, spådde at endetiden var nær, og muligens hevdet at han selv var Messias er sannsynlig ut fra bevisene vi har. Alt ut over det er spekulasjon og tro.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Satan666 skrev (13 minutter siden):

La oss si at Gud har skapt mennesket i sitt bilde. Det du beskriver er jo bare et tvangsprosjekt, en slags fangekoloni, hvor alt og alle er produkter av Guds fantasi, og vi for alltid er dømt til å leve innenfor veggene av Guds fantasi.

Når du er død er det ingen pine i helvete men bare tomhet. Forkynneren 9:10     Alt det din hånd er i stand til å gjøre, gjør det med all din kraft! For det finnes verken gjerning eller planer eller kunnskap eller visdom i dødsriket, dit du går.  9:5  For de levende vet at de skal dø. Men de døde vet ikke noen ting, de får ikke lenger noen lønn, for minnet om dem er glemt.

Skrevet
Maabren skrev (2 timer siden):

Jesus er eit av mange døme på at ørkenreligionane er menneskeskapt eventyr omgjort til kontroll-verktøy for datidens maktelite. Det er dog skremmande at dagens opplyste mennesker lar seg neddumme til å tro og leve livet basert på eventyr og løgn som om di ikkje evner ein einaste kritisk tanke. Kanskje behovet for samhold trigger di minst kritiske i samfunnet å innordne seg maktelitens religiøse svøpe...

Forklar da hvordan Jesus kunne beskrive bruk av atomvåpen som ender i den store trengsel her på jorden før Han kommer tilbake? Dette er det andre beviset.

Matteus 24.

Den store trengsel
15 Når dere da ser den styggedommen som legger øde ,som profeten Daniel talte om stå på det hellige stedet. King James av 1611.

Skrevet
Capitan Fracassa skrev (11 minutter siden):

Jeg tror også at Jesus levde, slik de fleste historikere gjør. Men det finnes ikke ett eneste dokument fra en person som møtte Jesus, ikke en dokumentert øyevitnebeskrivelse.

All den romerske dokumentasjonen er som sagt minimum flere tiår etter Jesu død og dokumenterer kun at det finnes en bevegelse som kaller seg kristne og tror at Jesus sto opp fra de døde.

At et menneske fra Nasaret ved navn Jesus levde, spådde at endetiden var nær, og muligens hevdet at han selv var Messias er sannsynlig ut fra bevisene vi har. Alt ut over det er spekulasjon og tro.

Han er også omtaslt i jødisk historie, der han blir kalt en magiker eller lignend,(husker ikke ordrett) så det viser at han gjorde mirakeler.

Skrevet
PÃ¥inter skrev (3 minutter siden):

Mennesker har fri vilje, det hevder du jo selv.

Hvor i denne diskusjonen har jeg hevdet at mennesker har fri vilje? Jeg har hevdet at man ikke kan slutte seg til konklusjonen om at mennesket har fri vilje eller at det finnes universell valgfrihet basert på enkeltmenneskers valg, da alle valg nødvendigvis er knyttet til spesifikke kontekster og situasjoner.

Uansett om Gud finnes eller ikke, så er alle mennesker tvunget inn i livet, med biologiske imperativer som setter føringer for hva man skal være og gjøre.

Det blir vanskelig å snakke om "fri vilje" når man ikke har forutsetningene som kreves for å heve seg over alle imperativene vi er utstyrt med.

Hvordan vil du si at f.eks. demens spiller inn ift. fri vilje?

PÃ¥inter skrev (5 minutter siden):

Tar du selv ansvaret for egne handlinger?….nettopp.

Jeg kan ta ansvar for mine handlinger, så hvorfor kan ikke Gud ta ansvar for å ha skapt en verden som er rigget for ondskap?

Det er ingen andre enn Gud som noensinne har bedt om denne verden. Ingen har noensinne bedt om å bli skapt, så hvorfor skal vi bare automatisk godta dette vi er en del av?

At Gud har skapt en verden som denne, tyder på at Gud ikke er allmektig, for han hadde på et punkt ikke selvkontroll nok til å la være å skape en verden rigget for ondskap. I tillegg frasier Gud seg ethvert ansvar for konsekvensene av sin skaperhandling, mens han forbeholder seg retten til å dømme alt og alle til evig Helvete for deres påståtte synder.

Dette er åpenbart en svært syk Gud, selve kvintessensen av narsissisme kulminert i én og samme herskesyke Gud.

PÃ¥inter skrev (29 minutter siden):

Er det ikke nettopp det du tar avstand fra?, du er jo selv et levende bevis for fri vilje till å si nei. 

Spørsmålet mitt handlet ikke om fri vilje, men om hvorfor jeg ikke har rett til å avvise å være en del av Guds prosjekt uten å dømmes til evig lidelse?

• Liker 2
Skrevet
kingpig skrev (16 minutter siden):

Alt det din hånd er i stand til å gjøre, gjør det med all din kraft! 

Da river jeg bare av meg kukken.

Skrevet
Jobs skrev (16 minutter siden):

Forklar da hvordan Jesus kunne beskrive bruk av atomvåpen som ender i den store trengsel her på jorden før Han kommer tilbake? Dette er det andre beviset.

Matteus 24.

Den store trengsel
15 Når dere da ser den styggedommen som legger øde ,som profeten Daniel talte om stå på det hellige stedet. King James av 1611.

Dette er altså nivået på argumentasjonen?

Det du viser til er ikke en beskrivelse av atomvåpen.

Noe så vagt som "styggedom som legger øde" kan i praksis klistres på hva som helst i en verden som til alle tider har vært fylt til randen av nettopp utallige former for "styggedom som legger øde".

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Satan666 skrev (3 minutter siden):

Noe så vagt som "styggedom som legger øde" kan i praksis klistres på hva som helst i en verden som til alle tider har vært fylt til randen av nettopp utallige former for "styggedom som legger øde".

Sannheten er at atomvåpen kan ikke beskrives bedre på den tiden .Det skal bli en trengsel som det aldri før har vert på jorden,og  det skal aldri skal bli en slik trengsel igjen. Det er bruk av atomvåpen ferdig snakka.

Skrevet

Beste beviset på Jesus er google. Finner masse folk som heter Jesus. T.o.m i Norge. Så Jesus lever i beste velgående, i hopetall, spesielt i land som f.eks Spania ;) 

• Liker 2
Skrevet
kingpig skrev (30 minutter siden):

Han er også omtaslt i jødisk historie, der han blir kalt en magiker eller lignend,(husker ikke ordrett) så det viser at han gjorde mirakeler.

Dette må du nesten dokumentere, det virker på meg som du lister opp ting du har hørt eller mener å huske, men som ikke nødvendigvis stemmer.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Jobs skrev (7 minutter siden):

Sannheten er at atomvåpen kan ikke beskrives bedre på den tiden .Det skal bli en trengsel som det aldri før har vert på jorden,og  det skal aldri skal bli en slik trengsel igjen. Det er bruk av atomvåpen ferdig snakka.

Men da burde du være redelig nok til å si at du personlig tolker disse tekstene til å bety atomvåpen, ikke uredelig påstå at Jesus  beskrev atomvåpen, noe han ikke gjorde. Teksten er så vag at den kan bety omtrent hva som helst.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...