Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (10 minutter siden):

Føler det er litt mere greit på e208/2008. Det er en billig bil. Topputgaven av 2008 koster vel 350 tusen.

Du går jo glipp av poenget hans. Dagens e208/2008 er billig pga måten den er utviklet og bygget på. En e208/2008 på ren BE plattform hadde kommet om noen år, og den ville vært dyrere. 

Lenke til kommentar
14 hours ago, oophus said:

Du går jo glipp av poenget hans. Dagens e208/2008 er billig pga måten den er utviklet og bygget på. En e208/2008 på ren BE plattform hadde kommet om noen år, og den ville vært dyrere. 

Tror Complexity skjønte poenget fint. e208/2008 er billig utifra måten den er utviklet og bygget, men hvorfor er ikke EQC billig utifra måten den er utviklet og bygget? Når noe er billig er man mer villig til å akseptere kompromisser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (25 minutter siden):

Tror Complexity skjønte poenget fint. e208/2008 er billig utifra måten den er utviklet og bygget, men hvorfor er ikke EQC billig utifra måten den er utviklet og bygget? Når noe er billig er man mer villig til å akseptere kompromisser.

I følge forhåndshypen fra Mercedes skulle de jo "gjenoppfinne" (re-invent) bilen med EQC. Snakk om nedtur når vi fikk presentert en ansiktsløftet eksosbil med elmotor. Meget skuffende fra Shermedes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (50 minutter siden):

Tror Complexity skjønte poenget fint. e208/2008 er billig utifra måten den er utviklet og bygget, men hvorfor er ikke EQC billig utifra måten den er utviklet og bygget? Når noe er billig er man mer villig til å akseptere kompromisser.

Hvis du har kjørt EQC, så vil jeg anta at man kanskje forstår hvorfor den ikke er billig. Dette er i tillegg innenfor et konsern som ligger i øvre sjiktet rundt hva de kan ta seg betalt for angående kundebase, som gjerne vet at bilene deres koster litt mer enn nabobilen som stort sett er rimelig lik med samme "stats". 

Lenke til kommentar
On 1/26/2021 at 1:16 PM, Evil-Duck said:

Ser på youtube og div. at det eksempelvis i UK virker til å være en veldig vanlig ting å oppgradere batteripakkene på eldre 24 kwh leafer til enten 30 kwh eller 40 kwh pakkene da de har identisk footprint, litt forskjellige utføringer på plugg for signalkabel og fester, men har får en kjøpt prefabrikkerte overganger og braketter. Selve jobben med riktig utstyr virker til å ta rundt en time fra original batteriet er ute til nytt er inne, ingen stor komplisert jobb.

Tror jeg aldri har sett dette blitt gjort eller tilbydt i Norge? Må jo være fantastisk å få pustet nytt liv i en 10 år gammel leaf med en 40 kwh batteripakke tenker jeg. Hva er det som gjør dette knapt er utbredt i elbil landet Norge? Er det Statens vegvesen som setter kjepper i hjulene her i forhold til godkjenning? 

Leste noe om dette tidligere. Mener å huske at prisen på disse batteripakkene var høye. Type ~100 000 kr. Mange ser vel på det som mye penger som skal skal legges inn i noe som kanskje etter hvert er å se på som en ganske gammel bil, og sagt at man kan selge bilen for 100 000 uten å oppgradere den, tenke kost av 100 000 (+ jobb?), så er mange ganske langt på vei mot en ny bil, der man kanskje kan se for seg lavere vedlikeholdskostnader og bedre driftsikkerhet ellers. En gammel velbrukt Leaf fra østlandet krever fort litt utskifting av bremserør++ pga. rust og etter hvert en del andre slitasjedeler. Så kan man videre tenke bruktverdi om noen år når man sammenligner en ny bil kontra en eldre "oppgradert".

Kjenner i hvert fall selv at jeg hadde vært temmelig skeptisk til der noen selv hadde gjort jobben med å bytte batteripakken. 

Når det gjelder regelverket her er vel mye egentlig EU-regulert, slik at Statens vegvesen nødvendigvis ikke har så mye de skulle sagt. Tror ikke England har gått tilbake til andre reguleringer her etter brexit, men riktignok har vel de hatt litt særregler på enkelte områder så vidt jeg husker. Eksempel her er vel også kitcars - var de godkjent i et annet EU-land, var de vel i utgangspunktet godkjent for registrering i Norge også. Om det ellers er noe knyttet til typegodkjenningen ved skifte av batteri som påvirker kan det være en annen sak, men samtidig felles for EU. Et nytt batteri kan være like stort, men hvordan er tyngdeforskjellen? Bilen må kanskje da registreres med lavere nyttelast enn hva den hadde originalt.

Lenke til kommentar
NULL skrev (4 minutter siden):

Leste noe om dette tidligere. Mener å huske at prisen på disse batteripakkene var høye. Type ~100 000 kr. Mange ser vel på det som mye penger som skal skal legges inn i noe som kanskje etter hvert er å se på som en ganske gammel bil, og sagt at man kan selge bilen for 100 000 uten å oppgradere den, tenke kost av 100 000 (+ jobb?), så er mange ganske langt på vei mot en ny bil, der man kanskje kan se for seg lavere vedlikeholdskostnader og bedre driftsikkerhet ellers.

cleevelyev i england tilbyr bytte av batteripakke på eldre leaf til en total av 8500 pund inkludert batteriet og jobben, da antar jeg de og tar seg greit ekstra betalt for arbeidet med å source batteripakken, sourcer du pakken selv koster jobben 1500 pund https://www.cleevelyev.co.uk/battery-upgrades/ . 

Så jeg syns i seg selv at prisene ikke er hårreisende for det en får, men selvfølgelig bør det jo være på en ellers vellholdt bil en putter inn såpass mye penger i en eventuell ny batteripakke :)

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Tror Complexity skjønte poenget fint. e208/2008 er billig utifra måten den er utviklet og bygget, men hvorfor er ikke EQC billig utifra måten den er utviklet og bygget? Når noe er billig er man mer villig til å akseptere kompromisser.

Fordi det er en dyr bil? Ingen tror at dyre biler er kompromissløse, og EQC er allerede et tough sell i land utenom Norge. Hadde du kjøpt en EQC om +20% ekstra av kosten lå i å bootstrappe fabrikker og lønninger til R&D avdelingen? Det er en steike dyr frunk.

Lenke til kommentar
15 hours ago, oophus said:

Du går jo glipp av poenget hans. Dagens e208/2008 er billig pga måten den er utviklet og bygget på. En e208/2008 på ren BE plattform hadde kommet om noen år, og den ville vært dyrere. 

Det volumet de her får ut av disse bilene, er jo også utrolig viktig for leverandørene med tanke på avgift med tanke på utslippet for totalproduksjonen. Nå har de vel fordelen egentlig at alt de lager blir solgt får jeg inntrykket av, når det er såpass leveringstid. Produksjonslinjen her er jo ellers også for Citroën og Opels varianter av samme bilmodellene...

Uten å ha studert hva "bøtene" er for produsentene, og hva de evt. betaler for kvoter fra andre, kan det vel være slik at det omså lønner seg å selge bilene uten fortjeneste for tiden....

Lenke til kommentar
NULL skrev (21 minutter siden):

Det volumet de her får ut av disse bilene, er jo også utrolig viktig for leverandørene med tanke på avgift med tanke på utslippet for totalproduksjonen. Nå har de vel fordelen egentlig at alt de lager blir solgt får jeg inntrykket av, når det er såpass leveringstid. Produksjonslinjen her er jo ellers også for Citroën og Opels varianter av samme bilmodellene...

Uten å ha studert hva "bøtene" er for produsentene, og hva de evt. betaler for kvoter fra andre, kan det vel være slik at det omså lønner seg å selge bilene uten fortjeneste for tiden....

Ja, CO2 bøter er jo selvfølgelig inkludert i hvorfor mange tar snarveien gjennom å bygge BE på eksisterende plattformer. Men jeg ser ikke noen vits i å dømme en bil med dette grunnlaget alene. Vi har elbiler der ute nå som viser at elbiler på eldre plattformer fint fungerer mot markedet de sikter seg mot. De mest støysikre og behagelige, samt robuste elbilene er jo tross alt e-Tron og EQC. 

Man mister muligheten i optimal plassering av nytt BE utstyr på ICE plattform, men man får igjen ved at produksjonslinjer o.l. er godt justerte, og at kvaliteten allerede er høy fra dag 1 + de vil være billigere enn om man måtte ventet på BE spesifikke linjer - for produsenten. Om de uansett tar seg betalt pga merkevare er jo en annen ting. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
58 minutes ago, Gavekort said:

Fordi det er en dyr bil? Ingen tror at dyre biler er kompromissløse, og EQC er allerede et tough sell i land utenom Norge. Hadde du kjøpt en EQC om +20% ekstra av kosten lå i å bootstrappe fabrikker og lønninger til R&D avdelingen? Det er en steike dyr frunk.

Ingen bil er kompromissløs, men man forventer at antall kompromisser reduseres med høyere pris. Spesielt når det gjelder ting som kan utbedres med penger. Det er f.eks åpenbart at en Mercedes S-klasse vil ha dårligere bagasjerom enn en Mercedes Sprinter. Det er et kompromiss man bare må akseptere. Mens om Sprinter hadde bedre seter enn S-klasse, da kunne man begynne å lure.

EQC er litt "jack-of-no-trades". Den er middelmådig på de aller fleste målbare kvaliteteter. Interiørkvalitet og slikt er sikkert høyere enn en del av konkurrentene, men dette er relativt subjektive kriterier. Det er ganske nært rent smak og behag hva som er best for den enkelte.

Jeg hadde kanskje vurdert å kjøpe EQC hvis den var bedre på noen områder. Som f.eks rekkevidde, ladehastighet, plass, e.l. Eller om den var en del billigere. ~150k ned i pris hadde hjulpet mye.

Slik som situasjonen er nå, om jeg skulle bytte ut Model Xen, så ville nok EQC vært ganske langt ned på listen. Tviler på at det ville blitt prøvekjøring, en gang. Om jeg skulle velge noe annet enn Tesla hadde det nok blir e-tron.

(En helt annen sak er lysene. Jeg må innrømme jeg hater lysstripen langs panseret. EQC er dessverre ikke alene om dette designet. Ser så ekstremt jalla ut om natten. Men dette er igjen et subjektivt kriterie.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (6 minutter siden):

EQC er litt "jack-of-no-trades". Den er middelmådig på de aller fleste målbare kvaliteteter. Interiørkvalitet og slikt er sikkert høyere enn en del av konkurrentene, men dette er relativt subjektive kriterier. Det er ganske nært rent smak og behag hva som er best for den enkelte.

Har du kjørt en selv? Man skal være greit skeiv i ryggen om man syns f.eks Tesla har bedre komfort enn ei EQC. Det må også være noe galt med ørene. Hos EQC så kan du hviske selv i høy fart til de som sitter bak. 

Velger man Tesla så har man automatisk andre kriterier enn dette. Noe som er helt i orden. Men si nå i det minste at både e-Tron og EQC har sine kvaliteter som ingen matcher dem i ennå rundt komfort, og dette selv på en "halvfabrikat". Desto spennende blir det å følge med på Audi angående PPE og Mercedes rundt MEA. Beholder de kvaliteten som er kommet av lang erfaring rundt ICE produksjon og deres linjer mot e-Tron 50/55/60 og EQC, så blir det veldig spennende. 

Jeg håper de kjapt havner ved en oppdatert EQV f.eks fra EQS på samme akselavstand og MEA plattformen, og at Audi kjapt havner ved en Q7/Q8 versjon etter GT på PPE plattformen. 

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, NULL said:

Leste noe om dette tidligere. Mener å huske at prisen på disse batteripakkene var høye. Type ~100 000 kr. Mange ser vel på det som mye penger som skal skal legges inn i noe som kanskje etter hvert er å se på som en ganske gammel bil, og sagt at man kan selge bilen for 100 000 uten å oppgradere den, tenke kost av 100 000 (+ jobb?), så er mange ganske langt på vei mot en ny bil, der man kanskje kan se for seg lavere vedlikeholdskostnader og bedre driftsikkerhet ellers. En gammel velbrukt Leaf fra østlandet krever fort litt utskifting av bremserør++ pga. rust og etter hvert en del andre slitasjedeler. Så kan man videre tenke bruktverdi om noen år når man sammenligner en ny bil kontra en eldre "oppgradert".

Kjenner i hvert fall selv at jeg hadde vært temmelig skeptisk til der noen selv hadde gjort jobben med å bytte batteripakken. 

Når det gjelder regelverket her er vel mye egentlig EU-regulert, slik at Statens vegvesen nødvendigvis ikke har så mye de skulle sagt. Tror ikke England har gått tilbake til andre reguleringer her etter brexit, men riktignok har vel de hatt litt særregler på enkelte områder så vidt jeg husker. Eksempel her er vel også kitcars - var de godkjent i et annet EU-land, var de vel i utgangspunktet godkjent for registrering i Norge også. Om det ellers er noe knyttet til typegodkjenningen ved skifte av batteri som påvirker kan det være en annen sak, men samtidig felles for EU. Et nytt batteri kan være like stort, men hvordan er tyngdeforskjellen? Bilen må kanskje da registreres med lavere nyttelast enn hva den hadde originalt.

Er gjort i Norge og, er firma utenfor asker som gjør det https://www.facebook.com/elbilmek/posts/1449262655276907

Men å betale 100 000 for et større batteri i en 7-8 år gammel bil er bare galskap, men de bytter celler og hvis man har en 24 hvor kapasiteten er dårlig.

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
13 minutes ago, oophus said:

Har du kjørt en selv? Man skal være greit skeiv i ryggen om man syns f.eks Tesla har bedre komfort enn ei EQC. Det må også være noe galt med ørene. Hos EQC så kan du hviske selv i høy fart til de som sitter bak. 

Velger man Tesla så har man automatisk andre kriterier enn dette. Noe som er helt i orden. Men si nå i det minste at både e-Tron og EQC har sine kvaliteter som ingen matcher dem i ennå rundt komfort, og dette selv på en "halvfabrikat". Desto spennende blir det å følge med på Audi angående PPE og Mercedes rundt MEA. Beholder de kvaliteten som er kommet av lang erfaring rundt ICE produksjon og deres linjer mot e-Tron 50/55/60 og EQC, så blir det veldig spennende. 

Jeg håper de kjapt havner ved en oppdatert EQV f.eks fra EQS på samme akselavstand og MEA plattformen, og at Audi kjapt havner ved en Q7/Q8 versjon etter GT på PPE plattformen. 

Jeg betviler ikke at EQC har bedre komfort og lydnivå enn Model X. Og jeg er så klart villig til å betale noe for dette.

Men Model X er veldig bra på disse tingene, så da begrenser det seg selv hvor stor forskjell det kan være, og hvor mye jeg er villig til å betale.

Men du har nok rett i at noe av min negativitet er at jeg har kriterier som EQC ikke passer inn i. Ett veldig viktig kriterie er plass, og her er jo ikke EQC og Model X direkte konkurrenter. EQC er alt for liten til det. EQC har mindre plass enn Model Y og til og med i-Pace, som ikke er en spesielt stor bil. Dette kommer i hovedsak av at bilen har langt panser uten frunk. Om Mercedes hadde komprimert panseret med f.eks 30 cm, økt akselavstanden med 30 cm, og økt bagasjerommet 30 cm, så ville nok bilen vært mindre skuffende.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Men Model X er veldig bra på disse tingene, så da begrenser det seg selv hvor stor forskjell det kan være, og hvor mye jeg er villig til å betale.

Du kan prøvekjøre EQC når som helst. Så gjør det først. Du vil kjapt forstå hvorfor bilen er likt av de som har kjøpt den. Angående behov, så er avstanden fra hus til hytta det som stort sett betyr mest. Folk flest har hytta innenfor en 200 km radius fra sitt hjem, så rekkevidde er noe alle elbiler i denne klassen klarer for folk flest. Det som da kjapt havner i topp angående behov blir da komfort. Der står e-Tron og EQC høyest, og en typisk kundegruppe her er foreldre med vokse barn som ikke gidder være med til hytta lengre. De har pengene for litt ekstra luksus, og har heller ikke behovet for mest mulig plass. 

Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Men du har nok rett i at noe av min negativitet er at jeg har kriterier som EQC ikke passer inn i. Ett veldig viktig kriterie er plass, og her er jo ikke EQC og Model X direkte konkurrenter. EQC er alt for liten til det.

Et universelt behov alle kjenner på er jo lysten på komfort. Når man så innfører flere og flere behov for en bil så ofrer man ofte komfort for å møte det behovet. 

Om jeg f.eks må ha med meg et surfebrett hver gang jeg er på kjøretur, så er jo ikke bilene "dritt" pga mitt behov? Da vil jeg heller si at mitt behov er den begrensende faktoren for hvilke typer biler jeg kan kjøpe, og ofte vil jeg måtte ofre komfort for å få det jeg trenger med mer plass - f.eks. 

Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Om Mercedes hadde komprimert panseret med f.eks 30 cm, økt akselavstanden med 30 cm, og økt bagasjerommet 30 cm, så ville nok bilen vært mindre skuffende.

Joda, men da hadde bilen kostet betydelig mer, siden de måtte ha bygget egne produksjonslinjer kun for denne bilen. Det mest optimale vil være å havne ved en felles plattform som kan bli til 20-30 ulike modeller fra samme linjer. Dog dette tar tid, men det er jo på vei - hos alle. MEA plattformen til Mercedes er jo på vei, og første mann ut er EQS. Så får vi håpe det ikke tar lang tid før EQV får en oppgradering, samt at man havner ved mindre klasser som EQC over tid, når første linje med kortere akselavstand føres opp.

Det er altså naturlig å forvente at mange "blander inn" BEV inn i ICEV og PHEV plattformer i starten. Det koster desidert minst. Når BEV etterspørselen betyr at de gamle kan erstatte komplette produksjonslinjer og selge alt de lager, så gir det straks mening å kjøre hel-elektrifiserte plattformer.  Dette hang ikke på greip i 2015. Men det starter å gjøre det nå. Ergo MEB og hele fabrikker på den, og også det som kommer fra Audi og Mercedes etc etterhvert. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Ingen bil er kompromissløs, men man forventer at antall kompromisser reduseres med høyere pris. Spesielt når det gjelder ting som kan utbedres med penger. Det er f.eks åpenbart at en Mercedes S-klasse vil ha dårligere bagasjerom enn en Mercedes Sprinter. Det er et kompromiss man bare må akseptere. Mens om Sprinter hadde bedre seter enn S-klasse, da kunne man begynne å lure.

EQC er litt "jack-of-no-trades". Den er middelmådig på de aller fleste målbare kvaliteteter. Interiørkvalitet og slikt er sikkert høyere enn en del av konkurrentene, men dette er relativt subjektive kriterier. Det er ganske nært rent smak og behag hva som er best for den enkelte.

Jeg hadde kanskje vurdert å kjøpe EQC hvis den var bedre på noen områder. Som f.eks rekkevidde, ladehastighet, plass, e.l. Eller om den var en del billigere. ~150k ned i pris hadde hjulpet mye.

Slik som situasjonen er nå, om jeg skulle bytte ut Model Xen, så ville nok EQC vært ganske langt ned på listen. Tviler på at det ville blitt prøvekjøring, en gang. Om jeg skulle velge noe annet enn Tesla hadde det nok blir e-tron.

(En helt annen sak er lysene. Jeg må innrømme jeg hater lysstripen langs panseret. EQC er dessverre ikke alene om dette designet. Ser så ekstremt jalla ut om natten. Men dette er igjen et subjektivt kriterie.)

Jeg vet om de som valgte EQC og ikke likte Model X en plass, så deg om det.

Men uansett hva du synes EQC så kan du ikke komme vekk fra faktumet at EQC har dagens pris på grunnlag av produksjonskostnader, og dette inkluderer R&D kostnader og skalering av produksjon. Min Honda e er nok et heftig tapsprosjekt for Honda, mye pga. at det er en unik plattform med egen produksjonslinje, noe som er en svindyr non-recoverable expense for et estimert salg på under 10.000 biler. Men så er det forskjell på en staple bil du har tenkt å tjene mye på, og et pilotprosjekt/flaggskip du skal bruke til å gjøre innsteg med.

Lenke til kommentar

EQC er fantastiske biler, fikk gleden av å prøvekjøre en når de hadde inne en demobil i Ålesund før de ellers hadde komt på veiene her i landet,  forutenom det som har blitt sakt om interiør kvalitet og kvalitet ellers er Burmester stereoen som blir puttet i de bilene noe av det absolutt beste bilstereoen som jeg noengang har hørt og. Så som en helhetspakke vil jeg absolutt si at EQC er en verdig konkurent til alle andre biler i sin klasse, også Model X.

Lenke til kommentar

Har en kollega av meg som prøvekjørte og vurderte Model X, e-tron, DS 7 Crossback E-tense og EQC, og han mente i hvert fall at EQC var et lett valg.

Faktumet at EQC ikke er en ren elbil var neppe et noe som hadde særlig tyngde i den vurderingen når man primært er interessert i hva resultatet av den delte plattformen er.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Heilt ærleg kan eg ikkje sei meg enig at EQC var fantastisk bil. Eg fekk ikkje kjørt ein, for all del, men den så som fleire andre elbiler eg har prøvd er absurd trang av ein eller anna toskete grunn.

Greit nok at eg er nokonlunde høg sida eg er rundt 189 cm, men fleste normale bensin- og dieselbiler opplev eg ikkje dette problemet med. Snodig at dette er noko eg har opplevd såpass konsistent med elbiler, f.eks Kona og Polestar 2.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Drunkenvalley said:

Heilt ærleg kan eg ikkje sei meg enig at EQC var fantastisk bil. Eg fekk ikkje kjørt ein, for all del, men den så som fleire andre elbiler eg har prøvd er absurd trang av ein eller anna toskete grunn.

Greit nok at eg er nokonlunde høg sida eg er rundt 189 cm, men fleste normale bensin- og dieselbiler opplev eg ikkje dette problemet med. Snodig at dette er noko eg har opplevd såpass konsistent med elbiler, f.eks Kona.

Den er utrolig kompakt innvendig ja. Man blir veldig forvirret av det da den er så stor på utsiden.

PXL_20210206_131807740.thumb.jpg.75a5583c58e5192b1f5554d9d87f2ca3.jpg

Og det er lite plass i senterkonsollen, noe som kunne vært løst med å ikke ha en falsk girkasse inni dær og heller litt tomrom 😅

Men kommer ikke over de setene altså. Tru om jeg kan få ettermontert sånne i Teslan.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...