Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Fantomtegningen skrev (17 minutter siden):

Vet ikke om jeg er blant "ekspertene", men bilene er sånn helt OK.

Hva? Har du ikke lest hva "ekspertene" her skriver? At noen (få) av de bilene henger ihop er bare et under.

Fantomtegningen skrev (17 minutter siden):

Kunne godt ha leid en på arbeidsreise eller vært passasjer på pendling, men jeg hadde ikke brukt penger på en egen. :) 

Jeg er en av de idiotene som har brukt egne penger på en slik dritbil. At den har fungert prikkfritt i snart 2 år er nok mer som et under. Det er sannsynligvis den eneste Tesla'en som fungerer som den skal, men jeg innser jo at den mest sannsynlig ramler fra hverandre når som helst nå. 😄

Nei, du er tydeligvis ikke en av "ekspertene" her. 😉 Ikke på Tesla i hvertfall.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva sier dette om de andre bilmerkene egentlig når folk flest kjøper en "drittbil" fremfor noe annet?

Kanskje fordi det ikke finnes noen reelle alternativer for folk flest, hvert fall i nybil segmentet. Skal man først ha en elbil må det jo være en ny en. Hovedkomponenten i bilen er jo batteriet. Det er skummelt å kjøpe en eldre bruktbil som kanskje har bedre kvalitet på komponentene da batteriet på alle biler vil degradere etter en stund.

Før disset man BMW nå er det Tesla sin tur. Spent på hvem det neste bilmerket er. Det kan jo hende vi går tilbake til at alle disser alle igjen. "Min pappa er sterkere enn din pappa".

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Nå over sommeren så har VAG sine biler seilet opp som et alternativ til Tesla. Etter at de satt ned prisene sine med mellom 60000 - 150000 på ID4 og Enyaq.

Før de satt ned prisen, så var det ikke noe reelt alternativ til Tesla som nybil. Nå som de er priset likt så får vi se hvordan konkurransen går i 4. kvartal.

Jeg velger fortsatt plass, ytelse og teknikk (lading, forvarming, app, nøkkelløst) over interiør. Men blir spennende å se hvem som går av med seieren i 4. kvartal i Norge.

Model Y vs. Id4, Enyaq og Ioniq 5

IMG_8540.jpeg

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (35 minutter siden):

Jeg er mer spent på neste år. Enyaq og ID.4 får større refresher. Model 3 får refresh i slutten av 2023 og tipper Model Y kommer diltende etter ila 2024. Muligens enda flere?

Model 3 har jo nettopp fått en refresh, får den enda en i desember altså? Har noen andre lest denne artikkelen enda forresten? Hvis ikke så anbefaler jeg det. https://www.motor.no/aktuelt/pa-rubens-tesla-model-3-star-det-ulykkelig-bileier/258296

Endret av Iterion
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Iterion said:

Model 3 har jo nettopp fått en refresh, får den enda en i desember altså? Har noen andre lest denne artikkelen enda forresten? Hvis ikke så anbefaler jeg det. https://www.motor.no/aktuelt/pa-rubens-tesla-model-3-star-det-ulykkelig-bileier/258296

Estimeres 3-6 ukers leveringstid om man bestille en refresh utgave akkurat nå, så virker som de dukker opp før årsskiftet.

Edit: innså nå at jeg missforsto litt.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, bzzlink said:

Model Y vs. Id4, Enyaq og Ioniq 5

 

Id.4 og enyaq er for kjedelig.. Ioniq 5 er grei men kjempedyre servicer frister lite..
Der er ikke akkurat feilfrie de heller. Virker som det nå er obligatisk å ha med seg en startbooster om man kjører Ioniq 5 siden 12V batteriet streiker hele tiden.

Ville valgt Y anyday, men folk er heldigvis forsjellig.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (21 minutter siden):

Fått og fått, den kommer på norske veier mot slutten av året, var derfor jeg skrev det sånn.

Åja da skjønner jeg. Begynte å lure litt nå hehe. Blir veldig spennende å se hvor mange de kommer til å selge av Highland i Norge! Tviler på at nåværende TM3 eiere kommer til å gå over til Highland, men kan fort bli en del nye elbileiere :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Nå over sommeren så har VAG sine biler seilet opp som et alternativ til Tesla. Etter at de satt ned prisene sine med mellom 60000 - 150000 på ID4 og Enyaq.

Før de satt ned prisen, så var det ikke noe reelt alternativ til Tesla som nybil. Nå som de er priset likt så får vi se hvordan konkurransen går i 4. kvartal.

Jeg velger fortsatt plass, ytelse og teknikk (lading, forvarming, app, nøkkelløst) over interiør. Men blir spennende å se hvem som går av med seieren i 4. kvartal i Norge.

Model Y vs. Id4, Enyaq og Ioniq 5

IMG_8540.jpeg

Det tilbudet står det gjelder til og med 30.06.2023, så det er vel ikke så relevant nå. Har de endret listeprisen, eller må man krangle på pris med forhandler?

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (4 timer siden):

Det har også min gamle Leaf, uten at det hjelper meg det spøtt. Den har aldri virket som den skulle. Men joda, jeg kan skryte av at den har app...

Jeg kjenner flere som ikke får apper til å virke.

Hos meg fungerer de fleste bra enten det er støvsuger, ladestasjon, bil eller kjøleskap. 

Når jeg skal ha ny vaskemaskin tror jeg at jeg vil fokusere på andre ting enn app løsning. Men det finnes helt sikkert folk som kjøper en dårlig vaskemaskin fordi den har en app som viser temperatur, vannmengde, såpeinnhold, tøyvekt, trommelturtall mm

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Jeg velger fortsatt plass, ytelse og teknikk (lading, forvarming, app, nøkkelløst) over interiør. Men blir spennende å se hvem som går av med seieren i 4. kvartal i Norge.

Model Y vs. Id4, Enyaq og Ioniq 5

Spennende? Nei, det er fortsatt de samme "idiotene" som kjøper nybil i Norge, så det blir nok Tesla som tar 1. plassen igjen. Skulle nesten tro at folk ikke hørte på hva "ekspertene" sier. Helt utrolig... 😉

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Trestein said:

Jeg kjenner flere som ikke får apper til å virke.

Hos meg fungerer de fleste bra enten det er støvsuger, ladestasjon, bil eller kjøleskap. 

Når jeg skal ha ny vaskemaskin tror jeg at jeg vil fokusere på andre ting enn app løsning. Men det finnes helt sikkert folk som kjøper en dårlig vaskemaskin fordi den har en app som viser temperatur, vannmengde, såpeinnhold, tøyvekt, trommelturtall mm

 

 

Leaf appen funker den, men benytter 2G så den er treg og har kort levetid igjen siden 2G skal legges ned.

Kalde morgener får man ikke slått på varme eller lading fra app da serveren til Nissan ikke virker å klare spesielt mange henvendelser om gangen, men ellers funker den ganske greit. Fordel å bruke widgets så man kan trykke å la den jobbe i bakgrunnen istedenfor å vente på at appen skal respondere.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (6 minutter siden):

Når jeg skal ha ny vaskemaskin tror jeg at jeg vil fokusere på andre ting enn app løsning. Men det finnes helt sikkert folk som kjøper en dårlig vaskemaskin fordi den har en app som viser temperatur, vannmengde, såpeinnhold, tøyvekt, trommelturtall mm

Så i din "ekspert-verden" så kan man ikke få begge deler altså. Jaja, deg om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (3 timer siden):

 

Jeg er en av de idiotene som har brukt egne penger på en slik dritbil. At den har fungert prikkfritt i snart 2 år er nok mer som et under. Det er sannsynligvis den eneste Tesla'en som fungerer som den skal, men jeg innser jo at den mest sannsynlig ramler fra hverandre når som helst nå. 😄

Nei, du er tydeligvis ikke en av "ekspertene" her. 😉 Ikke på Tesla i hvertfall.

At en ny bil viker prikkfritt i 2 år må da være et minimum man kan forvente/forlange? Jeg har hatt Volvo/Skoda/Mercedes/Ford og ingen av dem har hatt noe problem første 2-5 år.. Det hadde ikke falt meg inn å trekke det frem som noe spesielt/positivt, det må da være et absolutt minimum? 

edit: gjelder både el og fossil

Endret av wampster
Lenke til kommentar
wampster skrev (7 minutter siden):

At en ny bil viker prikkfritt i 2 år må da være et minimum man kan forvente/forlange?

Prikkfritt? Nja. Det man kan forlange er at ting blir fikset konstnadsfritt og effektivt. Seaten min er på 4. garantisak nå og det er 2020-modell. Jeg mener man bør kunne forvente at en ny bil i snitt skal være problemfri. Men at det finnes en og annen ting som streiker er vanskelig å unngå over tid. Jeg er enig i at det ikke skal trekkes frem som noe spesielt positivt, men jeg tror nok relativt mange har en tur innom verksted på en garantisak. Jeg hadde det på Leafen og Outlanderen også når jeg tenker meg om. 4 av 4 "nye" biler jeg har hatt har vært inne på garantisak altså 😅

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Når jeg skal ha ny vaskemaskin tror jeg at jeg vil fokusere på andre ting enn app løsning. Men det finnes helt sikkert folk som kjøper en dårlig vaskemaskin fordi den har en app som viser temperatur, vannmengde, såpeinnhold, tøyvekt, trommelturtall...

Selv om jeg jobber med  både elektronikk og IKT så har jeg funnet ut at ioT er mye mindre viktig for meg i hverdagen enn jeg trodde. For det viste seg jo fort at det ikke var så ofte behov for å starte robotstøvsugeren mens jeg var på jobb. Ja til og med dørlåsen blir ikke fjernstyrt slik jeg gledet meg til; Jeg skulle jo slippe inn håndverkere hjemme mens jeg satt på jobb jeg! Har ikke skjedd enda...

Men bilen derimot!! Styring av viktige funksjoner på bilen min (Tesla m3) fra telefonen har revolusjonert måten jeg kan bruke bilen på. Utallige ganger har jeg vært en halvtime/time unna bilen, våt og kald etter lang skitur, og har startet oppvarming av både kupé og batteri slik at den står der god og varm, is og snøfri, og klar til å kjøre. Det bruker den 3-5% batteri på, og er bare sååå verdt det! Eller kjøler den ned når den står i solsteiken om sommeren og jeg snart skal sette meg inn...

Og kunne sitte på kafeen og sjekke hvor langt ladingen har kommet, eller slippe å måke seg vei ut om morgenen i tøfler for å starte oppvarming, eller kunne låse opp bilen for ungene mens jeg er inne på en butikk de synes er kjedelig, uten å måtte gi dem nøkkelen, osv... Blir brukt hele tiden! Og da er det jæææv..... viktig at det funker hver gang! Også viktig at det ikke  står og spinner i flere minutter for å "oppnå kontakt" med bilen.

Så at det funker så bra på Tesla som har mange biler i "flåten" er imponerende. Og litt merkelig å være vitne til kompiser med andre merker der det nesten aldri virker. Og når det virker så er de lite de kan gjøre i forhold til på min.
Så etter å nå ha opplevd hvor praktisk det er å ha en slik kontroll over bilen fra avstand, kommer jeg aldri til å akseptere noe dårligere på min neste bil.

Endret av ozone
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...