Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ozone skrev (4 timer siden):

Jeg leser flere steder at elbiler angivelig sliter dekk fortere enn ICE-biler...
Men jeg klarer ikke helt å skjønne hvorfor! Jeg mener, én og samme sjåfør vil jo akselerere eller bremse like mye eller like hardt uansett hva slags motor bilen han kjører har! Og regenerering skal jo ikke gjøre noen forskjell; for man bremser jo bare det som trengs før et kryss eller sving, verken mer eller mindre, og om det er en generator eller caliper som gir sjåføren den ønskede bremsekraften er jo revnende likegyldig for dekket.
Så hva er det da som gjør at elbiler bruker mer gummi enn de andre?

Som du ser av svarene du har fått, så kan vi konkludere med at dette rett og slett er en myte. Det som i realiteten gjelder, er sjåføren og dens kjørestil.

Og vektforskjellen er såpass liten at merslitasjen er neglisjerbar. Man utstyrer dessuten bilene med dekk etter bilens vekt og ytelser, men for elbiler så tar man mye mer hensyn til påvirkningen dekkene har på rullemotstanden og derved økning i forbruk, enn man som regel har gjort på ice-biler.

Og høy rullemotstand gir mer slitasje enn lav rullemotstand, så når man prøver å finne balansepunktet, og slik sett burde få litt mindre dekkslitasje. Alt i alt veier nok dette opp for en eventuell mervekt.

Og her påstår Nokian at det faktisk er motsatt, at elbiler sliter inntil 30 % mindre på dekkene, både fordi førerstøttesystemene hjelper oss å gjøre det og elbilsjåførene hovedsaklig kjører mykere for å redusere forbruket og derved reduserer slitasjen det ellers ville gitt, samt at den store slitasjen skjer når man sklir på asfalten:

https://www.elbil24.no/nyttig/slakter-pastand-om-elbiler-og-dekkslitasje/75669593

Dekkslitasje er og et moment i forhold til veislitasje, og fagfolkene hevder at personbiler nesten ikke sliter på asfalten  det er så lite at det er neglisjerbart. Det er akseltrykket som avgjør veislitasjen, og det betyr igjen at kjøretøyet må ha et relativt høyt et, for at det er verdt å regne på. Derfor er konklusjonen at det er tungtrafikken og piggdekk som utgjør den store slitasjen, som det skrives i denne artikkelen fra TU:

https://www.tu.no/artikler/hevder-de-store-tunge-elbilene-sliter-mer-pa-veien-avvises-av-fagfolkene/409400

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Trestein said:

På ice motorer måles på svinghjul før ev reduksjonsgear. 400NM blir jo 4000Nm etter reduksjonsgear på 1:10. Det blir mye å holde fast. 

Kanskje jeg er bare forvirra.

'reduksjonsgear' er vel vanlig girkasse på ICE-biler; på elbiler (i de aller fleste biler) er reduksjonsgir en del av differensialen, og momentet ved utgangen av differensialen er da det samme som momentet på drivhjul.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
47 minutes ago, Trestein said:

På ice motorer måles på svinghjul før ev reduksjonsgear. 400NM blir jo 4000Nm etter reduksjonsgear på 1:10. Det blir mye å holde fast. 

Nei, det blir nok det samme.
Førstegir vs etgirs, etc.
Lavserien hjelper litt på en del, men den er også ubrukelig vis du skal forbi svak trillefart.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dassen skrev (18 minutter siden):

Hvordan var assistentsystemene? 

Fortsatt dårlig betaprogramvare så noe rar oppførsel på ting ja. 
Jeg kjører bilen alltid selv så det kommer ikke til å brukes mye uansett. 
Men bilen oppdateres OTA og bilen er nok mer moden når den leveres ut til kunder i høst. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Randeboy skrev (35 minutter siden):

Da har jeg prøvekjørt Xpeng G9 og det var en overraskende god bil. Veldig god komfort og lasset med utstyr. Siden vi skulle bytte ut BMW’n vår sto det imellom Model Y, Xpeng G9 og NIO EL7 som jeg også har kjørt en del med. 

Bestilte i dag en G9 AWD i Silver Frost.

Fin bil. Turte ikke kjøre den selv for med AWD var den utenfor mitt budsjett, dessverre. Blir spennende å se hvilke kinabiler som overlever her til lands

Lenke til kommentar

Er skeptisk til om Nio overlever ihvertfall.

Batteriswap løsningen virker å ha alt for dyr infrastruktur. 

Flere må gjøre som Tesla, komme med modeller som enkelt kan masseproduseres til en overkommelig pris. Anser biler over halv million som "ikke overkommelig" pris.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, OC-Freak said:

Er skeptisk til om Nio overlever ihvertfall.

Batteriswap løsningen virker å ha alt for dyr infrastruktur. 

Flere må gjøre som Tesla, komme med modeller som enkelt kan masseproduseres til en overkommelig pris. Anser biler over halv million som "ikke overkommelig" pris.

Nio har en jobb å gjøre med "autopiloten" sin og ifølge Bjørn Nyland. Blir vist nærmest sjøsyk av å bruke den. Gassen går av og på hele tiden og rattet svinger att å frem hele tiden.

Sikkert bare litt tweeking av software men vet ikke hvor flinke nio er til å pushe sånt.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk prøvekjøre gamle naboens BMW i4 M50 i dag, ble litt betenkt rundt IONIQ 5 bestillingen min etter å ha kjørt en runde, det var kvalitets følelse fra A til Å. Den opplevdes som litt stiv og kanskje noe mer sportslig satt opp enn hva jeg kanskje ville hatt til det daglige men det er vel trolig bedre i de litt mer snillere i4 modellene. For trøste meg med at det uansett er en uaktuell bil for meg da jeg skal ha en diger Eurasier i bagasjerommet, men ga absolutt mersmak.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (4 timer siden):

Fikk prøvekjøre gamle naboens BMW i4 M50 i dag, ble litt betenkt rundt IONIQ 5 bestillingen min etter å ha kjørt en runde, det var kvalitets følelse fra A til Å. Den opplevdes som litt stiv og kanskje noe mer sportslig satt opp enn hva jeg kanskje ville hatt til det daglige men det er vel trolig bedre i de litt mer snillere i4 modellene. For trøste meg med at det uansett er en uaktuell bil for meg da jeg skal ha en diger Eurasier i bagasjerommet, men ga absolutt mersmak.

Ja den er knallgod. Gir den typiske BMW-følelsen. Ingen andre merker som kombinerer sportslighet og komfort på samme måte. 

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (5 timer siden):

Fikk prøvekjøre gamle naboens BMW i4 M50 i dag, ble litt betenkt rundt IONIQ 5 bestillingen min etter å ha kjørt en runde, det var kvalitets følelse fra A til Å. Den opplevdes som litt stiv og kanskje noe mer sportslig satt opp enn hva jeg kanskje ville hatt til det daglige men det er vel trolig bedre i de litt mer snillere i4 modellene. For trøste meg med at det uansett er en uaktuell bil for meg da jeg skal ha en diger Eurasier i bagasjerommet, men ga absolutt mersmak.

Det er rimelig stor forskjell på M50 sport og helt standard I4 med små hjul. Jeg har det siste og komforten er vesentlig bedre enn M50 en. Har ikke testet alle alternativer men fikk en "Me whant" følelse når jeg kjørte I4 første gang. Har den følelsen ennå. 

Lenke til kommentar

Etter å ha prøvd flere elbiler forrige runde var jeg soleklar hjemme på at det var i4'en som stod øverst på ønskelista. Den vant klart over de andre - i min bok. Dessverre vant kona gjennom med Enyaq den gangen, med vedtak om at neste gang vi bestiller bil er det jeg som har siste ordet. Soleklart at det blir BMW da, i en eller annen form. Nå kommer det et rush med elbiler fra BMW og de er gode på å sette sammen biler der! Både i4, i5 og iX er aktuelle og jeg sikler. Blir bombardert av annonser fra BMW om dagen.. :D 

(ikke det at Enyaqen er dårlig - faktisk langt bedre enn mange andre vi prøvde, men når man først vil ha noe annet så henger man seg opp i det)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en BMW ix3 til låns noen dager, og det er mulig jeg er stokk dum, men hvordan kan man egentlig se gjenværende batteri på denne? Står ingen plass i displayet i dashbordet og ingen steder i menyen (som jeg kan finne). Er dette bug, feature eller inkompetanse?

 

For øvrig lekker bil med god kvalitetsfølelse all around👍👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kaplan skrev (11 minutter siden):

Jeg har en BMW ix3 til låns noen dager, og det er mulig jeg er stokk dum, men hvordan kan man egentlig se gjenværende batteri på denne? Står ingen plass i displayet i dashbordet og ingen steder i menyen (som jeg kan finne). Er dette bug, feature eller inkompetanse?

 

For øvrig lekker bil med god kvalitetsfølelse all around👍👍

Si battery status f.eks? 

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Kaplan said:

Jeg har en BMW ix3 til låns noen dager, og det er mulig jeg er stokk dum, men hvordan kan man egentlig se gjenværende batteri på denne? Står ingen plass i displayet i dashbordet og ingen steder i menyen (som jeg kan finne). Er dette bug, feature eller inkompetanse?

 

For øvrig lekker bil med god kvalitetsfølelse all around👍👍

Det er vel her?

IMG_1223.jpeg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...