Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kajac skrev (1 time siden):

Jeg tror vi misforstår hverandre. Om infrastrukturen er der allerede, er det jo ingen kostnad på den. Selve ladepunktet må selvfølgelig vedkommende som skal bruke det sette opp. Men om f.eks. strømnettet må utvides for å kunne lade elbiler, så er det en kostnad alle skal ta i fellesskap.

Ja det vill jeg si er åpenbart, uavhengig av regelverket. Men det vill selvfølgelig skape store problemer om det ikke ligger til grunn fra de som ikke ser poenget. Det er nok mest for de eldre borettslag/sameier dette, hvor en må ut med større kostnader for å få det på plass og må krangle med gamlingene som skal ha corsa'en ut de siste 10 årene og kjøre 1000km.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
archongamer skrev (På 4.5.2021 den 13.07):

Grattis med lekker bil. Håper du blir like fornøyd som jeg er med min. Hver dag med pendling nå er en fryd i stillhet og komfort. 

Min lakkbeskyttelse ble raskt fjernet da jeg fikk bilen hjem, og la heller på egen av bedre type selv. Men jeg hadde ikke avklart noe med Møller på forhånd, og det som var lagt på bilen var noe billig sealant som heldigvis ikke hadde herdet og gikk lett å fjerne. 

Da fikk vi endelig hentet nye bilen vår i går, herlig å kjøre og topp komfort. Vi er veldig fornøyde så langt. 😄

Nå er det bare å sette seg inn i alle valgene man kan gjøre i menyene, første jeg slo av var funksjonen som følger fartskiltene ved bruk av adaptiv cruise-kontroll da bilen bremset kraftig ned i 80-sone pga den leste skiltet til en avkjørsel hvor det var 60-sone selv om vi ikke svingte av der. Så den funksjonen bør de nok jobbe litt mer med å få til på en skikkelig måte. I tillegg til at jeg liker å ligge litt over fartsgrensen siden eksempelvis 80 på speedometeret er 76-77ish i virkeligheten.

IMG_9334.thumb.jpg.8664fad758aadd187702d42ad2ec069f.jpg

Endret av Hedonism
Lenke til kommentar
Dubious skrev (Akkurat nå):

Kommer ikke til å kjøpe elbil om det blir tvunget bruk av skiltlesing.
Greit nok at den leser skiltene og viser at man kjører for fort på skjermen, men bilen skal ikke bremse.
Dette får man allerede i Google Maps.

Det er på vei til alle bilar, ikkje berre elbilar.

Lenke til kommentar
Hedonism skrev (42 minutter siden):

Da fikk vi endelig hentet nye bilen vår i går, herlig å kjøre og topp komfort. Vi er veldig fornøyde så langt. 😄

Nå er det bare å sette seg inn i alle valgene man kan gjøre i menyene, første jeg slo av var funksjonen som følger fartskiltene ved bruk av adaptiv cruise-kontroll da bilen bremset kraftig ned i 80-sone pga den leste skiltet til en avkjørsel hvor det var 60-sone selv om vi ikke svingte av der. Så den funksjonen bør de nok jobbe litt mer med å få til på en skikkelig måte. I tillegg til at jeg liker å ligge litt over fartsgrensen siden eksempelvis 80 på speedometeret er 76-77ish i virkeligheten.

Den funksjonen spurte selger meg på utlevering om jeg ønsket å skru av, og har ikke hatt den på siden jeg fikk bilen. Synes det er best å passe hastigheten selv. Ang. cruise så er eneste jeg synes de kan jobbe litt med bruk inn og ut av rundkjøringer. Fryktelig treg inn i rundkjøringen, for så gi veldig gass ca midt i rundkjøringen igjen. Ellers er jeg storfornøyd med adaptiv cruise til Audi. Kom fra model 3 som jeg tilslutt nærmest sluttet å bruke funskjonen grunnet fantombremsinger, til ikke å oppleve dette en eneste gang så langt i Etronen. Mye annet jeg kan savne fra 3'ern kontra Etronen også da, så det går litt begge veier :)

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
2 hours ago, Hedonism said:

 I tillegg til at jeg liker å ligge litt over fartsgrensen siden eksempelvis 80 på speedometeret er 76-77ish i virkeligheten.

 

Du kan vel sikkert justere offset i menyen på bilen. Når jeg passerer 80 skilt legger bilen seg i 84km/t for å ta høyde for dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (31 minutter siden):

Du kan vel sikkert justere offset i menyen på bilen. Når jeg passerer 80 skilt legger bilen seg i 84km/t for å ta høyde for dette.

Det kan hende, jeg måtte uansett slå det av siden det ikke fungerer som tiltenkt ved å bremse ned til fartsgrenser som ikke var korrekt flere ganger enten grunnet feil avlesing av skilt eller mangelfull informasjon i kartverket til bilen . 

Lenke til kommentar
Hedonism skrev (3 timer siden):

Nå er det bare å sette seg inn i alle valgene man kan gjøre i menyene, første jeg slo av var funksjonen som følger fartskiltene ved bruk av adaptiv cruise-kontroll da bilen bremset kraftig ned i 80-sone pga den leste skiltet til en avkjørsel hvor det var 60-sone selv om vi ikke svingte av der. Så den funksjonen bør de nok jobbe litt mer med å få til på en skikkelig måte. I tillegg til at jeg liker å ligge litt over fartsgrensen siden eksempelvis 80 på speedometeret er 76-77ish i virkeligheten.

Den funksjonen hadde vært mye bedre om den ble utnyttet på en annen metode. Fremfor at alt skal være automatisk i en overfase så burde det heller være slik at skiltlesingen krevde en bekreftelse på hastighetsendring. Altså når den ser nye fartsgrenser spør sjåfør om å endre hastighet til ny hastighet. Så kunne vi bare ha trykket "ok" på rattet f.eks når det var reelt mens vi kunne ha ignorert den om det var feil. 

Ville vært en fin-fin måte å automatisk flagge gale skiltgjenkjenninger. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, oophus said:

Den funksjonen hadde vært mye bedre om den ble utnyttet på en annen metode. Fremfor at alt skal være automatisk i en overfase så burde det heller være slik at skiltlesingen krevde en bekreftelse på hastighetsendring. Altså når den ser nye fartsgrenser spør sjåfør om å endre hastighet til ny hastighet. Så kunne vi bare ha trykket "ok" på rattet f.eks når det var reelt mens vi kunne ha ignorert den om det var feil. 

Ville vært en fin-fin måte å automatisk flagge gale skiltgjenkjenninger. 

Slik er det på Model 3 når man kjører med vanlig cruisecontrol. Trykker ned girspaken bak rattet for å sette ny hastighet etter den har lest ett skilt.

Til tider praktisk, men til tider også litt tungvint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Slik er det på Model 3 når man kjører med vanlig cruisecontrol. Trykker ned girspaken bak rattet for å sette ny hastighet etter den har lest ett skilt.

Til tider praktisk, men til tider også litt tungvint.

Det beste ville jo vært at systemet lærte av det over tid. Om en stor majortet med funksjonen påslått valgte å bekrefte fartsendringen, så burde skiltgjenkjnningen ved den lokasjonen og retningen være fratatt fra behovet for bekreftelse over tid.  

Nå så må en nesten huske på hvor systemet gjør feil, også gå inn på HERE nettsidene for å rette opp i feilen og putte det i systemet for QC den veien. Det krever at nok folk faktisk bruker funksjonen og gjør det manuelt. For det er ikke nok at én person flagger en feil virker det som. For alle mine rapporteringer har ikke blitt fikset opp i og oppdatert, men kun noen få av dem. 

Når salgspersonell nå ofte skrur av denne funksjonen i bilene mot salg, så er denne fremgangsmetoden for flagging ufullstendig. 

Lenke til kommentar

Da ble det plutselig 2 elbiler på veldig kort tid for min del. Har en Ioniq 5 som forhåpentligvis blir utlevert i løpet av Juli en plass som skal deles litt med mine foreldre, samt at jeg nå også leaser en MX-30 til alt av det dagligdagse jeg trenger bil til.

Var egentlig veldig sikker på at jeg ikke skulle gå for MX-30, da jeg har en tendens til å være litt «nummerbasert» når jeg ser på elbil, slik sikkert mange er. Men etter 2 dager bak rattet og en del kjøring fram og tilbake virket den egentlig helt perfekt for det jeg bruker bil til i hverdagen. Ekstremt komfortabel, grei plass og generelt egentlig ganske god å kjøre. Absolutt anbefalt til de som trenger en bybil, spesielt med tanke på leasingtilbudet som er ute nå 🙂

Nå er det bare benke seg på at Ioniq 5’en også snart kommer!

Lenke til kommentar
3 hours ago, Konkulf said:

Var egentlig veldig sikker på at jeg ikke skulle gå for MX-30, da jeg har en tendens til å være litt «nummerbasert» når jeg ser på elbil, slik sikkert mange er. Men etter 2 dager bak rattet og en del kjøring fram og tilbake virket den egentlig helt perfekt for det jeg bruker bil til i hverdagen. Ekstremt komfortabel, grei plass og generelt egentlig ganske god å kjøre. Absolutt anbefalt til de som trenger en bybil, spesielt med tanke på leasingtilbudet som er ute nå 🙂

MX30 er i grunn en fin bil og innenfor det de fleste trenger. Litt lite batteri for langturer, men ser man litt fornuftig på det er det for mange billigere  å leie en dieselbil de få gangene man skal på fjellet e.l.  Rent fornuftmessig burde jeg ha droppet Teslaen og kjøpt en Leaf 40 kWh og leid bil ytterst få gangene jeg trenger mer rekkevidde.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (6 timer siden):

MX30 er i grunn en fin bil og innenfor det de fleste trenger. Litt lite batteri for langturer, men ser man litt fornuftig på det er det for mange billigere  å leie en dieselbil de få gangene man skal på fjellet e.l.  Rent fornuftmessig burde jeg ha droppet Teslaen og kjøpt en Leaf 40 kWh og leid bil ytterst få gangene jeg trenger mer rekkevidde.

Alternativt kunne du akseptert at du faktisk måtte hurtiglade på turen og legge det inn i tidsberegningen for turen.

Lenke til kommentar
Konkulf skrev (11 timer siden):

Da ble det plutselig 2 elbiler på veldig kort tid for min del. Har en Ioniq 5 som forhåpentligvis blir utlevert i løpet av Juli en plass som skal deles litt med mine foreldre, samt at jeg nå også leaser en MX-30 til alt av det dagligdagse jeg trenger bil til.

Var egentlig veldig sikker på at jeg ikke skulle gå for MX-30, da jeg har en tendens til å være litt «nummerbasert» når jeg ser på elbil, slik sikkert mange er. Men etter 2 dager bak rattet og en del kjøring fram og tilbake virket den egentlig helt perfekt for det jeg bruker bil til i hverdagen. Ekstremt komfortabel, grei plass og generelt egentlig ganske god å kjøre. Absolutt anbefalt til de som trenger en bybil, spesielt med tanke på leasingtilbudet som er ute nå 🙂

Nå er det bare benke seg på at Ioniq 5’en også snart kommer!

Hyggelig å høre at du er fornøyd med din MX-30. Jeg har også vært en iherdig motstander av kritikken den har fått for sin korte rekkevidde og dårlige ladehastighet.

Det er så enkelt som å si at MX-30 ikke passer til all type bruk, men som bybil med hjemmelading så er den helt ypperlig. Begrepet bybil er jo også litt misledende her i Norge, da du kommer ganske langt ut på landet også med 200km++ rekkevidde. MX-30 må være den perfekte rimelige bilen til reiser mellom jobb og hjem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...