Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Evil-Duck skrev (22 minutter siden):

Du virker til å blande sammen hva som er en feil og hva som er en begrensing Nidar, at enkelte biler har mye veistøy, ikke har aktiv batterikjøling, mindre rekkevidde på vinter enn sommer,  treg lading på vinter eller manglende telemetri er ikke feil, det er Platform begrensinger. 

Nissan Connect services som du nevner som en feil på nissan leaf er akkurat like dårlig på Nissan qashqai med diesel eller bensinmotor ;) 

Ellers må jeg bare applauder det at du tydeligvis har hatt 5 nybiler innen et 1,5 års tid om denne listen din stemmer, nybiler det har vært lange ventelister på. Du må virkelig være dedikert eller full av skrøner ;) 

Leaf kom i 2018 og Zoe er jo eldgammel modell. Er heller ikke uvanlig at man har to biler i husstanden. Man unngår ventelister om man kjøper utenom forhandler eller kjøper demo-bil osv. En kort periode hadde jeg (min husstand) hele tre relativt nye elektriske biler. Som du sier er det null problemer å bli kvitt da det er lange ventelister. Nå har vi bare en elektrisk Ioniq!

Det oppfattes som feil på bilen når den ikke engang oppnår 50% av oppgitt rekkevidde og ladehastighet. Når forhandler ber om å få bilen inn for sjekk som følge av dette bør man gjøre som man får beskjed om. Videre kan man diskutere om bilen er dårlig laget når den ikke klarer nå driftstemperatur om det er noen få kuldegrader. Bøy deg ned å se under en MG så skjønner du fort at den bilen aldri vil oppnå særlig høy batteritemp om vinteren. Forbrukerrådet har vel påpekt at under 50% av oppgitt rekkevidde er en mangel. Da ligger nok mange elbiler farlig nærme å være en mangel.

App-tilkobling er nok mer utbredt og fordelaktig med elbil, og brukes som et salgsargument - da bør den også virke. 12V problemer har aldri vært særlig problematisk på bensinbiler, slik at det er dårlig konstruert på mange elbiler. Dette er absolutt en gyldig reklamasjonsgrunn knyttet til feilkonstruksjon/produksjon.

Varsellamper som ber deg stoppe umiddelbart er ikke ukjent blant elbilister. Det skjer mye sjeldnere i bensinbiler.

Alle problemene man opplever er i høyeste relatert til elektrisk drift.

Til tross for mye feil, eller normale begrensinger som noen velger kalle det, vil jeg kjøpe ny elbil. Man må bare senke kravet til at alt ikke fungerer optimalt og overse de fleste feilmeldingene. Nummeret til kranbilen bør ligge på hurtigtast. Når man blir fortrolig med denne tanken er det ikke noe som slår elbiler.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (6 minutter siden):

Leaf kom i 2018 og Zoe er jo eldgammel modell. 

Derfor sa jeg 5 og ikke 7 ;) . Jeg kjøpte selv ny bil i sommeren 2020 og vet akkurat hvordan ventelistene så ut for både E208, ID3, Polestar 2, MG ZS og Ioniq. Eneste av bilene som var mulig å kjøpe på impuls var Ioniq. Jeg kan selvfølgelig ikke si at du lyver med 100% sikkerhet, men det virker fryktelig rart at du skal ha eid 5 nye elbiler innen 1 års tid når du samtidig har en tydelig agenda mot de.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Evil-Duck skrev (23 minutter siden):

Derfor sa jeg 5 og ikke 7 ;) . Jeg kjøpte selv ny bil i sommeren 2020 og vet akkurat hvordan ventelistene så ut for både E208, ID3, Polestar 2, MG ZS og Ioniq. Eneste av bilene som var mulig å kjøpe på impuls var Ioniq. Jeg kan selvfølgelig ikke si at du lyver med 100% sikkerhet, men det virker fryktelig rart at du skal ha eid 5 nye elbiler innen 1 års tid når du samtidig har en tydelig agenda mot de.

Tydelig agenda mot de? Hva er det du insinuerer? Jeg har ingen agenda mot elbiler og anbefaler faktisk å kjøpe dem fremfor ICE til tross for økte verkstedbesøk.


Jeg har vært fornøyd med Ioniq, og likte også MG svært godt. PS2 er umulig å ikke like (i mine øyne) og den var et impulskjøp som vi senere angret på og kvittet oss med relativt fort etter levering. Noe av årsaken var at det var en dyr bil med irriterende feil. I tillegg ble det en del diskusjon rundt elbilkjøpene innad.  ID3 var nesten ikke på veien før den ble solgt videre, den sto også på verkstedet i lang tid. e208 var også et bomkjøp mtp. størrelse. Lett å bli kvitt.

Nå vurderer jeg EC4 eller e2008 (bruktbil). Ioniq skal trolig selges, og det skal også en gammel Yaris hybrid. Jeg har lite kjennskap til nye ladbare hybrider så kanskje jeg skal kjøpe en slik bare for å stille nyskjerrigheten.

For meg har kjøp og salg av bil alltid vært en hobby og tidsfordriv. Det spesielle med elbiler er leveringstiden og etterspørselen. Man kan fint bestille flere biler på en gang for deretter å selge dem til tilnærmet samme pris.

Kia'n jeg nevnte var for øvrig en 2016 modell og Zoe var vel enda eldre.

Lenke til kommentar

Jeg orker ikke bruke så mye mer tid på det her Nidar, det er bare fryktelig mye som ikke henger på greip vedrørende historiene dine om endeløse verkstedbesøk på biler du realistisk sett ikke kunne hatt mer ett par måneder, gitt at du påstår å ha kjøpt det på impuls fra forhandler, biler du kritiserer for dårligere rekkevidde på vinter enn sommer uten at du ville hatt mulighet å testet de begge sesongene om en tenker litt over det. Jeg tror ikke på at du har eid de bilene du sier du har eid det siste året+ . Men det for være min sak :) 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Evil-Duck skrev (6 minutter siden):

Jeg orker ikke bruke så mye mer tid på det her Nidar, det er bare fryktelig mye som ikke henger på greip vedrørende historiene dine om endeløse verkstedbesøk på biler du realistisk sett ikke kunne hatt mer ett par måneder, gitt at du påstår å ha kjøpt det på impuls fra forhandler, biler du kritiserer for dårligere rekkevidde på vinter enn sommer uten at du ville hatt mulighet å testet de begge sesongene om en tenker litt over det. Jeg tror ikke på at du har eid de bilene du sier du har eid det siste året+ . Men det for være min sak :) 

Ja, enkelte velger å misforstå og er litt lei selv. Impulskjøp kan gjøres selv om biler har leveringstid. Impulskjøp kan også gjøres på finn.no. Impulskjøp betyr ikke at man nødvendigvis får levert bilen umiddelbart. 
Dersom du går på finn.no vil du se en masse biler for salg som det er leveringstid på hos forhandler.
Vi avslutter diskusjonen nå.

Når man har flere biler blir det flere verkstedbesøk, særlig på nye biler som ikke lever opp til reklameplakaten de selges under.

Endret av Slettet+6132
skrivefeil
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (34 minutter siden):

Ja, enkelte velger å misforstå og er litt lei selv. Impulskjøp kan gjøres selv om biler har leveringstid. Impulskjøp kan også gjøres på finn.no. Impulskjøp betyr ikke at man nødvendigvis får levert bilen umiddelbart. 
Dersom du går på finn.no vil du se en masse biler for salg som det er leveringstid på hos forhandler.
Vi avslutter diskusjonen nå.

Når man har flere biler blir det flere verkstedbesøk, særlig på nye biler som ikke lever opp til reklameplakaten de selges under.

Likevel går ikke tidslinjene opp her. Men det er greit, jeg skal ikke konfrontere deg noe mer på det, føler jeg har fått sakt det jeg vil så for andre gjøre opp sin mening :)

Endret av Evil-Duck
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Evil-Duck skrev (18 minutter siden):

Likevel går ikke tidslinjene opp her. Men det er greit, jeg skal ikke konfrontere deg noe mer på det, føler jeg har fått sakt det jeg vil så for andre gjøre opp sin mening :)

Går ikke tidslinjen opp?
Zoe og Soulen er gamle biler og det kjøpes en Leaf40 som ikke svarer til forventningene som selges etter en liten stund til fordel for to nye biler til hver av oss. Den tredje er et spontant kjøp/bestillingsverk, nemlig PS2. Egenhendig bestemt av meg selv. Disse tre bilene ble levert i første halvdel av 2020. PS2 kom til sist.

Deretter selges PS2 nesten umiddelbart etter levering pga. interne stridigheter samt andre forhold som ikke forsvarer og beholde den og det blir bestilt en VW rett før salget av PS2, mener jeg å huske. Det blir samtidig bestemt at en av de to andre nye bilene også skal selges pga misnøye så da gikk e208 ut også. Inn kom da ID3 som alle kjenner historien til og Ioniq2020 som eies den dag i dag. MG'n selges også fordi vi fikk en pris vi ikke kunne takke nei til, og ble erstattet av en billig Yaris (som eies i dag). Ioniq ble kjøpt via finn.no med umiddelbar levering.

Så da vil jeg gjerne at moderator Duck skal fortelle meg hva som ikke går opp.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (2 minutter siden):

Går ikke tidslinjen opp?
Zoe og Soulen er gamle biler og det kjøpes en Leaf40 som ikke svarer til forventningene som selges etter en liten stund til fordel for to nye biler til hver av oss. Den tredje er et spontant kjøp/bestillingsverk, nemlig PS2. Egenhendig bestemt av meg selv. Disse tre bilene ble levert i første halvdel av 2020. PS2 kom til sist.

Deretter selges PS2 nesten umiddelbart etter levering pga. interne stridigheter samt andre forhold som ikke forsvarer og beholde den og det blir bestilt en VW rett før salget av PS2, mener jeg å huske. Det blir samtidig bestemt at en av de to andre nye bilene også skal selges pga misnøye så da gikk e208 ut også. Inn kom da ID3 som alle kjenner historien til og Ioniq2020 som eies den dag i dag. MG'n selges også fordi vi fikk en pris vi ikke kunne takke nei til, og ble erstattet av en billig Yaris (som eies i dag). Ioniq ble kjøpt via finn.no med umiddelbar levering.

Så da vil jeg gjerne at moderator Duck skal fortelle meg hva som ikke går opp.

En ting som ikke går opp her vertfall er at du fikk Polestar 2 i første halvdel av 2020 ettersom første bilen levert i Norge var starten av august 2020, dette vet jeg ettersom jeg kjenner en som faktisk eier en slik en som var av de aller første i norge å få den utlevert. Så det er en ren umulighet :)  

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Evil-Duck skrev (1 minutt siden):

En ting som ikke går opp her vertfall er at du fikk Polestar 2 i første halvdel av 2020 ettersom første bilen levert i Norge var starten av august 2020, dette vet jeg ettersom jeg kjenner en som faktisk eier en slik en som var av de aller første i norge å få den utlevert. Så det er en ren umulighet :)  

Ja, du har nok rett. Som jeg sa så kom Polestar til sist, men det kan ha vært i begynnelsen på andre halvår og ikke slutten på første halvår 😂 

Lenke til kommentar
On 5/30/2021 at 9:11 PM, Nidar2 said:

Jeg kan garantere at man må oftere på verkstedbesøk med en ny elbil enn ICE. Dette alene trenger utgjøre noen forskjell i kroner og øre men tid er som kjent penger. Utladet 12V batteri, vente på kranbil, mase på forhandler og hente/levere leiebil osv. tar utrolig mye tid. Videre er heller ikke ladeboksene feilfrie og de har ikke nødvendigvis noe lengre levetid enn bilen. Med elbil får man en annen form for indirekte kostnader man ikke tidligere har hatt. Man kan takke gud så lenge garantien er gyldig for bil og utstyr.

Det er litt tidlig å si om elbiler har noen verdi etter 10 år, men det finnes et hav av eldre ICE kjøretøy og veteranbiler. Det ligger noen eldre Leafer på finn.no. Mange av dem har knapt noe rekkevidde og flere må bytte svært dyre komponenter for å bli kjørbare. Jeg er klar over at batteripakken var mindre i gamle elbiler og at når nye elbiler blir eldre vil selvsagt rekkevidden og bruksområdet være annerledes. Kanskje det til og med lar seg gjøre å bytte batterier for en rimelig penge i fremtiden.

Når det gjelder drivstofføkonomi er det mange som har like høye kostnader som ved å ha en drivstoffgjerrig ICE bil. Høye faste kostnader i sameiet (administrasjon) og høye internt prisede strømpriser spiser opp gevinsten. Nå senker også trafikkforsikringsavgift og bompenger seg over elbilene og fordelene blir stadig færre. Det er også ofte høyere forsikringsavgift generelt på elbiler som følge av kostbar elektronikk.

De første fem årene vil trolig elbilen bli bilen med minst driftsutgifter, ene og alene som følge av garantibetingelser (som man også har på ICE) men også fordi mange fortsatt har normale strømpriser i sin bolig. Er man så uheldig og bo i sameie eller borettslag kan det bli dyrere å ha elbil enn ICE.

Har kjørt elbil i 10 år og ennå ikke vært på verkstedet. Kun servicer. At et 12v batteri blir dårlig etter 5-7 år gjelder alle biler.

Endret av Theo343
  • Liker 4
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Zeph said:

Er det nokre produsentar som har prøvd å droppe 12V-batteriet og henta spenning frå batteripakken til alt?

Ja, Tesla gjorde dette med Roadster i 2008.

Men det hadde noen ulemper så den fikk 12V batteri den og etterhvert.

Hovedproblemet var vel at de cellene i batteripakken som leverte 12V fikk mye mere juling enn resten og det ble ubalanse i batteripakken. Også var det vel ett sikkerhetsaspekt ved at hovedbatteriet alltid måtte være tilkoblet.

Elbiler i dag kobler fra batteriet fysisk når bilen er parkert, og 12V batterier er alt som holder den i live. Ved en ulykke vil bilen også koble ut hovedbatteriet raskt for å hindre brann osv.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Problemet er legacy, da mesteparten av bilindustrien fortsatt lager komponenter (airbag, forsterkere, lykter, diverse moduler) på 12V. Det andre problemet er som nevnt muligheten til å koble fra høyspentbatteriet når bilen er slått av, eller bryte det hvis man skulle ende i en kollisjon uten å miste all strøm til nødvendige ting som nødblink, SOS call osv.

Lenke til kommentar

Driftbatteriet 12V (24) som driver alt unntatt fremdriften skal være separat og adskilt. Ved ulykker/krasj skal høyspentbatteriet aut. frakoples av sikkerhetsmessige årsaker .Gjenværende strøm i bilen skal være under 30VDC eller under 60VAC. Bilen må også ha et oppladet driftsbatteri og 12V system intakt til å foreta SOS-call via bilens sim/modem ved alvorlige ulykker når høyspentbatteri er kuttet/isolert.
 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Ja, Tesla gjorde dette med Roadster i 2008.

Men det hadde noen ulemper så den fikk 12V batteri den og etterhvert.

Hovedproblemet var vel at de cellene i batteripakken som leverte 12V fikk mye mere juling enn resten og det ble ubalanse i batteripakken. Også var det vel ett sikkerhetsaspekt ved at hovedbatteriet alltid måtte være tilkoblet.

Elbiler i dag kobler fra batteriet fysisk når bilen er parkert, og 12V batterier er alt som holder den i live. Ved en ulykke vil bilen også koble ut hovedbatteriet raskt for å hindre brann osv.

Husker historiene om Roadsterne som blei bricka etter å ha stått parkert for lenge:
Bilen må ikke ha 12V batteri men det er noe bilprodusentene har valgt for å unngå en manuell bryter som legger inn driftsbatteriet.
Man kunne sågar hatt et system som slo av bilens driftsbatteri slik at man måtte aktivere en manuell bryter for å få start på den igjen men dette er en litt gammeldags tanke og vi er stuck med egne batterier for lavvoltsdelen som kjører fjernkontrollen, alarm og annet dill.
Hadde bilen i det minste kunnet overvåket 12V batteriet og lagt inn komtaktoren til DC/DC inverteren for å få det ladet automatisk før det er tomt så hadde selv ikke 12V problematikken vært noen problematikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (2 timer siden):

Er det nokre produsentar som har prøvd å droppe 12V-batteriet og henta spenning frå batteripakken til alt?

En kommentar litt på siden: Jeg har sett 12V-batterier i klassisk størrelse for biler, bare at det har Li-ion celler internt. Ment for å erstatte vanlige bilbatterier. De koster mye mer men noen betaler for fordelene: Lavere vekt, høyere kapasitet (Wh) og effekt (A), og lengre levetid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (2 timer siden):

Problemet er legacy, da mesteparten av bilindustrien fortsatt lager komponenter (airbag, forsterkere, lykter, diverse moduler) på 12V. Det andre problemet er som nevnt muligheten til å koble fra høyspentbatteriet når bilen er slått av, eller bryte det hvis man skulle ende i en kollisjon uten å miste all strøm til nødvendige ting som nødblink, SOS call osv.

Å kjøre 400v til alt av småelektrisk krever en helt annen form form for isolasjon, så er vel ikke praktisk gjennomførbart.

Men de har en 12 V omformer til å lade blybatteriet så hvorfor de ikke bare eliminere batteriet å kun kjører omformeren hele tiden vet jeg ikke. Muligens bms trekker mye strøm slik at de ønsker å skru mest mulig av.

Edit, kan hende blybatteriet fungerer som en buffer også slik at høye kortvarige strømtrekk ikke tar knekken på omformeren.

Endret av freddy85
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...