Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

12V batteri er det flaut om noen biler enda sliter med.

Begynner vel å komme litt Lithium batterier istede for 12V nå, og jeg setter nok inn ett lithiumbatteri i min bil og den dagen blybatteriet er utstlitt. Veier mye mindre, har mye mere kapasitet og tåler utlading mye bedre da det er "smart" og vil slå seg av istede for å dø.

Tesla har vel snakket om å gå over til 48V eller høyere istede for 12V. Man kan ha mye tynnere kabler da.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (55 minutter siden):

og jeg setter nok inn ett lithiumbatteri i min bil og den dagen blybatteriet er utstlitt.

Det anbefaler jeg ikke. Har hatt det i motorsykkel. Leverer ikke nok under 10 grader. Måtte derfor la tenningen stå på i et minutt før jeg fikk nok strøm til å starte den. Det tar nok noen år før de finner en god løsning på det.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Heiti said:

Det anbefaler jeg ikke. Har hatt det i motorsykkel. Leverer ikke nok under 10 grader. Måtte derfor la tenningen stå på i et minutt før jeg fikk nok strøm til å starte den. Det tar nok noen år før de finner en god løsning på det.

Nå er det jo ingenting å starte på en elbil da. Trenger bare strøm til å aktivere kontaktoren som kobler inn hovedbatteriet, og det krever ikke mye. Derfor elbiler har bittesmå blybatterier som blir tømt raskt om det er noe feil.

Nye Model S og X kommer nå levert med lithiumbatterier istede for bly.

Den orginale Tesla Roadster hadde faktisk ikke eget 12V batteri, men det viste seg raskt at det var litt upraktisk.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

12V batteri er det flaut om noen biler enda sliter med.

Begynner vel å komme litt Lithium batterier istede for 12V nå, og jeg setter nok inn ett lithiumbatteri i min bil og den dagen blybatteriet er utstlitt. Veier mye mindre, har mye mere kapasitet og tåler utlading mye bedre da det er "smart" og vil slå seg av istede for å dø.

Tesla har vel snakket om å gå over til 48V eller høyere istede for 12V. Man kan ha mye tynnere kabler da.

Jeg snakket med BoS å spurte om akkurat dette med å bytte til batteri med litt bedre kapasitet, da de 12 volts batteriene som blir levert med E-Soul er av ganske dårlig kvalitet og særdeles lav kapasitet. Problemet med å bytte til et større batteri (i Ampere timer ikke fysisk størrelse) er at de fleste moderne biler, både elbiler og fosilbiler er utstyrt med noe de kaller en IBS sensor som måler hvor mye strøm som går ut av batteriet og hvor mye som går inn og passer på at batteriet ikke overlades, underlades osv. Problemet som da oppstår når en bytter til et større batteri er at sensoren fortsatt tror at du har den original batteristørrelsen så den vil effektivt gjøre at bilen aldri vil fulladde det eller utnytte det større batteriet, og i verste fall ødelegge det. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Man skal ikke bagatellisere 12v problematikken. Selv om det er enkelt for oss å fikse hver gang det skjer så er det ikke nødvendigvis det for den gamle nabodama. Man må ha "booster" tilgjengelig hvor som helst, til enhver tid. Velger man vente på kranbilen er det timesvis med venting og ergrelser.

Det står eksplisitt i mange håndbøker at kun autoriserte skal jumpstarte og bytte 12v. Om man skulle gjøre dette selv og bilen får direkte eller indirekte skade på en komponent kan garantiansvaret til produsenten frafalle. Det samme kan skje dersom man overser alvorlige varsellamper i displayet og unnlater kontakte forhandler i håp om at varselet forsvinner av seg selv. Noen drister seg også til å koble vekk minuspolen selv.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (15 timer siden):

Jeg trenger ingen statistikk å vise til da dette er egenerfart. Jeg legger også venners erfaringer til grunn, samt hva jeg leser i forum på nett om gjenngangerfeil på feks. elbiler og 12v-problemet. Nye ICE biler har sjelden problemer med 12V-batteriet noe som står i sterk kontrast til nye elbiler.

Så du velger å høre på klagingen til de få som er uheldige, og ser bort fra den store massen med fornøyde elbileiere som aldri har noe å klage på, hverken på forum eller feisbukk. Jaja, som han sa , noe til nivå på argumentasjonen her...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Heiti skrev (1 time siden):

Det anbefaler jeg ikke. Har hatt det i motorsykkel. Leverer ikke nok under 10 grader. Måtte derfor la tenningen stå på i et minutt før jeg fikk nok strøm til å starte den. Det tar nok noen år før de finner en god løsning på det.

Hva slags sykkel var det? Har aldri hatt noen problem med lithiumbatteri i motorsykler. Fra 0 grader og oppover.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (15 minutter siden):

Man skal ikke bagatellisere 12v problematikken. Selv om det er enkelt for oss å fikse hver gang det skjer så er det ikke nødvendigvis det for den gamle nabodama. Man må ha "booster" tilgjengelig hvor som helst, til enhver tid. Velger man vente på kranbilen er det timesvis med venting og ergrelser.

Man skal ikke bagatellisere noen problemer, men 12v-problemet er veldig lett å omgå. Jeg har den minste og billigste boosteren jeg kunne finne liggende i hanskerommet. Ikke større enn en mobiltelefon. Lader den en gang i halvåret ved hjelp av bilen selv. Mer enn nok kraft til å starte bilen med et dødt 12v-batteri, selv om jeg personlig aldri har opplevd det.

Det skal også sies at om du ikke klarer å jumpstarte en elbil, så er du nok typen som ringer til veihjelp uansett årsak, uansett drivstoff. 

Det jeg er interessert i å høre om er vanlige problemer spesifikke for elbiler. Og det eneste noen som helst klarer å komme med er dette 12v-batteriet. Som stort sett ikke er et problem, og som er svært lett å omgå.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Kajac skrev (6 minutter siden):

Man skal ikke bagatellisere noen problemer, men 12v-problemet er veldig lett å omgå. Jeg har den minste og billigste boosteren jeg kunne finne liggende i hanskerommet. Ikke større enn en mobiltelefon. Lader den en gang i halvåret ved hjelp av bilen selv. Mer enn nok kraft til å starte bilen med et dødt 12v-batteri, selv om jeg personlig aldri har opplevd det.

Det skal også sies at om du ikke klarer å jumpstarte en elbil, så er du nok typen som ringer til veihjelp uansett årsak, uansett drivstoff. 

Det jeg er interessert i å høre om er vanlige problemer spesifikke for elbiler. Og det eneste noen som helst klarer å komme med er dette 12v-batteriet. Som stort sett ikke er et problem, og som er svært lett å omgå.

Med fare for å gjenta meg selv så er det ikke enkelt å omgå for eldre folk. Ikke alle evner å få til dette. For eldre folk er ICE uten tvil det beste valget da de har fått inn bensinfylling med morsmelken. Det å lese av feilkoder på laderen, bilen, ladebrikke, ladeapp osv. ligger langt utenfor deres forstand.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Kajac skrev (4 timer siden):

@Nidar2 Med unntak av et 12v-batteri (som enkelt kan jumpstartes), hvilke problemer har du hatt med elbiler? Og tenker da selvsagt problemer som er eksklusive elbiler, som gjør at du kan si at spesifikt elbiler er mer feil på enn ICE-biler. Dvs. "vanlige" deler som bremser, hjullagre, etc. ikke teller, da det er de samme delene uavhengig av drivstoff.

Zoe: trøbbel med lading og trafo, unormalt varmetap, klimaanlegg med dårlig virkning, forstilling var elendig

 

Kia Soul: kan ikke huske nevneverdige problemer

Leaf 40: kokte batterier og ladehastighet ble sjekket, appen virket aldri. Denne sommeren kjørte vi unormalt mye og Leaf sto øverst på hat-listen akkurat da. Ellers ok bil, ubrukelig til mer enn en hurtiglading pr. dag. Samtidig opplevdes bilen som teknisk bra, den viste til og med batteritemp, ladehastighet og batteriprosent! Ustabil GOM. Etter hva jeg har hørt har ikke oppdateringen som ble lovet hjulpet nevneverdig. Vi rakk aldri få denne oppdateringen før bilen ble solgt.

 

MG ZS: mistet rekkevidde, særlig på vinter. Treg hurtiglading. Ble forespeilet kommende app-styring som aldri kom. Bilen kunne heller ikke programmeres for lading. Bilen var inne for utbedring av noe, uten at jeg husker hva. 12V-problem.

 

e208: 12V problematikk/minuspole. Treg lading og kort rekkevidde på vinter. Appen virket svært dårlig. Mye feilmeldinger av ymse slag. Ustabil GOM

 

PS2: varmeapparat, trøbbel med software, 4G trøbbel, hurtiglading sto ikke til forventningene, feilmeldinger. Stor misnøye med bilen da prisen var høy og man får heller ikke her se hvor varme batteriene er eller ladehastighet. Systemet opplevdes som dårlig, samtidig som det imponerte på enkelte områder. Appen lot vente på seg.

 

ID3: sto mest på verkstedet med ukjente feil. Veldig ustabil. Store indirekte kostnader. Topper nok Leaf på hat-listen.

 

Ioniq2020: må bytte batteri i sommer. Hittil den beste og mest stabile bilen. Appen fungerer stort sett. Den største plagen er støynivået på motorvei.

Har utelatt problemer som man også finner på ICE men disse har vært av mindre betydning og ikke så omfattende slik at de enkelt har blitt fikset. Dette være seg lakkskader, justering av dører, vannlekkasjer.  Mye irritasjonsmomenter rundt “selvkjøring” og bilen ikke husker innstillingene våre. Det kan bli i overkant mye trykking i hverdagen. Feilmeldinger med påfølgende kontakt med forhandler har tatt enormt med tid. Kom innom for en sjekk har vært en gjenganger og har tatt mye tid.


De fleste av bilkjøpene har vært spontane kjøp som følge av at vi har fått god pris på salg eller kjøp. ID3 og PS2 ble solgt som følge av trøbbel. Det samme kan nok sies om Zoe. Bilbyttene har kostet bemerkelsesverdig lite penger og det har nesten ikke vært snakk om tap.

Etter å ha vært bitt av basillen har jeg hatt for store forventninger til hva man faktisk får når det kommer til lading og informasjon gjennom skjermene. Det å få vite batteriprosent, ladehastighet og batterivarme er noe man sjelden får samtidig. Jeg synes dette er rart fordi dette er interesseområdene til elbilister og man har stor nytte av denne informasjonen. At produsentene velger å vise km istedet for kW er uforståelig, og det burde vært et valg tilsvarende 24H/12H på klokkeinnstillingene. Hadde man fått vite hvor mye varme det var på batteriet kunne man ha anslått ladehastighet ut i fra dette, men i stedet blir man bare skuffet og stresset når man kobler til laderen og ser at man på nytt blir forsinket. På vinteren er det umulig å oppnå driftstemperatur selv om man kjører fra 100% til 10% gjenværende batteri på motorvei.

Mange av feilene vi har opplevd har krevd gjentatte verkstedbesøk og det har til tider vært en belastning med stadig nye verkstedavtaler, lånebiler som skal leveres og ikke kan behandles som om det var ens egen bil osv.

Når man kjøper en bil med app-styring må man forvente at den virker. Det å komme ut om morgenen til gjenfrosset bil skaper irritasjon. Man blir også irritert når bilen ikke har ladet som den skulle. Dette er en viktig del av bilholdet som blir bagatellisert. Man bruker ofte argumentasjon som at det er softwareproblem og ikke et problem med selve bilen. 

Jeg har nå senket skuldrene og kravet til hva elbil faktisk gir meg, og føler jeg nå kan ta til takke med hva som helst. På min neste bil skal støynivå og seter være i fokus, alt annet er underordnet. Rekkevidde og lading er ikke like prekært da mitt kjøremønster er noe endret, men dette har igjen vært et stort issue for meg da reell rekkevidde og ladehastighet ligger for langt unna det reklamen sier. Nå vet jeg bedre.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Evil-Duck said:

Jeg snakket med BoS å spurte om akkurat dette med å bytte til batteri med litt bedre kapasitet, da de 12 volts batteriene som blir levert med E-Soul er av ganske dårlig kvalitet og særdeles lav kapasitet. Problemet med å bytte til et større batteri (i Ampere timer ikke fysisk størrelse) er at de fleste moderne biler, både elbiler og fosilbiler er utstyrt med noe de kaller en IBS sensor som måler hvor mye strøm som går ut av batteriet og hvor mye som går inn og passer på at batteriet ikke overlades, underlades osv. Problemet som da oppstår når en bytter til et større batteri er at sensoren fortsatt tror at du har den original batteristørrelsen så den vil effektivt gjøre at bilen aldri vil fulladde det eller utnytte det større batteriet, og i verste fall ødelegge det. 

Blir vel litt anneledes å bare sette inn ett "dumt" blybatteri med mere kapasitet kontra å gå for ett Lithiumbatteri med innebygget BMS.

Dette er veldig vanlig å putte i Model 3 så tror ikke det bringer noe problemer for meg iallefall:
https://www.ohmmu.com/product-page/12v-lithium-battery-for-tesla-model-3

 

Har dog ikke hatt ett eneste problem med 12V batteriet på bilen min hittil, så regner med det enda er en stund til jeg trenger å bytte det.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Heiti said:

Bmw r1200 og Suzuki sv1000. Bmwen var mer kresen en Suzukien. 

Høres nesten rart ut at det skulle slite sånn da. Jeg har brukt en 350kroners startbooster fra kina til å starte alskens biler, selv med batterier nedi 6-7V og det har gått fint. Men har alltid oppbevart boosteren innendørst så aldri prøvd den kald.

Disse inneholder vel bare en 3S lipo pose, og kan alikevel levere 200A+ (forøvrig nada sikkerhet på kinaboostere, så aldri kortslutt dem med mindre det er nyttårsaften)

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (19 minutter siden):

Zoe: trøbbel med lading og trafo, unormalt varmetap, klimaanlegg med dårlig virkning, forstilling var elendig

Eneste relevante her er egentlig ladeproblemer. Og "alle" vet at Zoe er ganske kresen på ladere. Om du har TN-nett så lader disse bilene bra. Dårlig klimaanlegg og dårlig forstilling har ingenting med elbil å gjøre.



Leaf 40: kokte batterier og ladehastighet ble sjekket, appen virket aldri. Denne sommeren kjørte vi unormalt mye og Leaf sto øverst på hat-listen akkurat da. Ellers ok bil, ubrukelig til mer enn en hurtiglading pr. dag. Samtidig opplevdes bilen som teknisk bra, den viste til og med batteritemp, ladehastighet og batteriprosent! Ustabil GOM. Etter hva jeg har hørt har ikke oppdateringen som ble lovet hjulpet nevneverdig. Vi rakk aldri få denne oppdateringen før bilen ble solgt.

Dette er mer irritasjonsmomenter for deg enn faktiske feil. Leaf har ikke aktiv kjøling på batteriene, så rapidgate er et kjent problem, men det er ikke en feil med bilen, det er bare dårlig design.

 

MG ZS: mistet rekkevidde, særlig på vinter. Treg hurtiglading. Ble forespeilet kommende app-styring som aldri kom. Bilen kunne heller ikke programmeres for lading. Bilen var inne for utbedring av noe, uten at jeg husker hva. 12V-problem.

Igjen, dette er ikke feil, men heller irritasjonsmomenter for deg. Bortsett fra 12v-batteriet, da.

 

e208: 12V problematikk/minuspole. Treg lading og kort rekkevidde på vinter. Appen virket svært dårlig. Mye feilmeldinger av ymse slag. Ustabil GOM

Høres ikke ut som feil dette her, bortsett fra batteriet, da. Alle elbiler lader tregere og får kortere rekkevidde på vinteren.

 

PS2: varmeapparat, trøbbel med software, 4G trøbbel, hurtiglading sto ikke til forventningene, feilmeldinger. Stor misnøye med bilen da prisen var høy og man får heller ikke her se hvor varme batteriene er eller ladehastighet. Systemet opplevdes som dårlig, samtidig som det imponerte på enkelte områder. Appen lot vente på seg.

Denne hadde en del trøbbel med både hurtiglading og software generelt. Det meste skal imidlertid være fikset nå. Dette er selvsagt noe også nye fossilbiler kan slite med, bortsett fra hurtigladingen. Det er en elbil-feil.

 

ID3: sto mest på verkstedet med ukjente feil. Veldig ustabil. Store indirekte kostnader. Topper nok Leaf på hat-listen.

Så vidt jeg vet har ikke ID.3 noen særegne elbil-feil. ID.3 var et betaprodukt som ble lansert alt for tidlig. Men feilene har ingenting med drivverket å gjøre.

 

Ioniq2020: må bytte batteri i sommer. Hittil den beste og mest stabile bilen. Appen fungerer stort sett. Den største plagen er støynivået på motorvei.

Har Ioniq 2020 selv, men er heldigvis unntatt fra batteritilbakekallingen. Men jo, driftsbatteri som må byttes er selvsagt en elbil-feil. Kan også nevne at jeg er veldig fornøyd med min også. Ioniq er en veldig undervurdert bil.

Som du ser her, er det egentlig kun tre feil som kan direkte skyldes at bilen er en elbil: Trafo-problemer med Zoe, 12v-batterier, og hurtigladefeil på PS2. Alt det andre du lister er enten ikke feil i det hele tatt, eller kunne skjedd med en hvilken som helst bil og kan derfor ikke brukes til å "trekke ned" elbilene :)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Kajac skrev (4 minutter siden):

Som du ser her, er det egentlig kun tre feil som kan direkte skyldes at bilen er en elbil: Trafo-problemer med Zoe, 12v-batterier, og hurtigladefeil på PS2. Alt det andre du lister er enten ikke feil i det hele tatt, eller kunne skjedd med en hvilken som helst bil og kan derfor ikke brukes til å "trekke ned" elbilene :)

Ok, hvilke feil er det som ikke er feil? og hva er det som kunne skjedd med en hvilken som helst annen bil?

Lenke til kommentar

Du virker til å blande sammen hva som er en feil og hva som er en begrensing Nidar, at enkelte biler har mye veistøy, ikke har aktiv batterikjøling, mindre rekkevidde på vinter enn sommer,  treg lading på vinter eller manglende telemetri er ikke feil, det er Platform begrensinger. 

Nissan Connect services som du nevner som en feil på nissan leaf er akkurat like dårlig på Nissan qashqai med diesel eller bensinmotor ;) 

Ellers må jeg bare applauder det at du tydeligvis har hatt 5 nybiler innen et 1,5 års tid om denne listen din stemmer, nybiler det har vært lange ventelister på. Du må virkelig være dedikert eller full av skrøner ;) 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...